Nou...
Uiteraard werd ik vanmorgen al wakker met het gevoel van "was dat nou écht???"
Dus test herhaald, om te kijken of de resultaten consistent zijn.
Uitgangspunt was ketelwater nog wat er in de ketel zat van gisteren, maar de warmwaterbak ververst (ik had nu eenmaal dat water er uit gehaald om te bekijken, dus daar is "voor de zekerheid" vers gedestilleerd water van 2 ppm TDS in terug gegaan).
65 gram gas in de tank, boeltje opgestookt, machine doorgewarmd en direct volle kracht, en er verder maar bij weggelopen, want 34 minuten lang naar een volle kracht lopende machine kijken, ach het heeft zijn charmes, maar echt spannend is het niet. Alles is ondertussen dusdanig bewaakt, dat ik eigenlijk gewoon 100% kan vertrouwen op dat mijn Taranisje wel begint te gillen als er wat fout gaat.
Na 33,5 minuut ging de timer, en ongeveer een minuut later het brander alarm (nu de boel zo vreselijk stabiel en constant draait, kan ik een alarm instellen wat afgaat zodra de brander een haartje meer moet geven dan normaal voor volle kracht, dat kon voorheen niet, omdat door varierende gasdruk en samenstelling die brander eigenlijk alle kanten op ging). Als ik onmiddelijk bij het afgaan van dat alarm de stoom smoorkraan op half zet, heb ik dan nog ongeveer 1~2 minuten manouvreerbaarheid.
Het bedrijf na het afgaan van dat alarm weer "koud gezet" en vol verwachting klopt mijn hart...
Tijdens zo'n run, wordt de inhoud van de warmwaterbak ruwweg 3 x in zijn geheel door de ketel heen gepompt. Er is dus géén "vers" water meer aanwezig, ALLE water is condensaat, wat door ketel, machine, afscheider en condenser heen geweest is.
De volle inhoud van de warmwaterbak in een glazen pot: Glashelder, eigenlijk geen hint van vertroebeling!
Daarna meten wat er met de geleidbaarheid gebeurd is.
4 ppm... Da's méér dan uitstekend: Vóór de aanpassing van het brandstof systeem, toen ik dus nog niet dat extra vermogen beschikbaar had, was deze waard na één volle run meestal in de buurt van 6~8 ppm. Dat varieerde wat, maar meestal eerder wat meer dan wat minder. Dus ik heb een betere afscheiding dan ooit tevoren, en de waarde is om eerlijk te zijn dusdanig goed, dat ik dit water gewoon teruggekieperd heb in die warmwaterbak, want dit is nog wel een keertje bruikbaar...
Zowel de vermindering van de hoeveelheid prut uit de afscheider, alsook de mindere mate van emulgering van die prut, lijken consistent.
Dit doet mij vermoeden dat die emulgering en condensering, waarvan ik dacht dat die in de machine reeds plaats vond, voor minstens een deel niet in de machine, maar in de afscheider gebeurde. Ik moet dat noog zuiverder meten, maar ik heb na deze twee tests sterk de indruk, dat het volume wat ik mis aan "prut" als schone stoom doorgaat naar de condenser, want het niveau van de warmwaterbak lijkt minder te dalen dan voorheen.
Dat maakte mij nieuwsgierig, en ik heb dus ook even in die afscheider gekeken, en wat ik zag, verbaasde mij: Geen spoor van olie of vettigheid, ik keek tegen een schone en blanke metalen bodem aan, met wat (kleine) druppels water her en der...
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het LANG geleden is dat ik in die afscheider keek na afloop, maar wat ik me er van herinner, stond er vroeger altijd wel een bodempje drab in.