Denk dat ik er ondertussen ook niet geheel en al aan ontkom dat dit tegelijkertijd een beperkt bouwverslag van de Borkum gaat worden:
Op zich een leuke kit, en qua bouwdocumentatie een beetje "Vario (helicopters) achtig", in de zin van dat je de boel GOED moet lezen en bestuderen om te begrijpen hoe ze bij Krick in gedachten hadden dat de boel in elkaar moet, en sommige dingen moeten enigzins naar eigen inzicht gedaan worden..
De lasergesneden delen zijn mooi zuiver uitgesneden en vallen bijna vanzelf uit de plank. Maar helaas zitten er her en der afwijkingen in, tabs die gewoon 2 mm verkeerd zitten, spanten die niet in het midden uitgelijnd zijn. De meeste onderdelen passen vrij goed in elkaar en het is wat opvallend dat bijvoorbeeld het dek nauwelijks enige correctie behoeft om goed in de romp te vallen, je zou zeggen dat die spanten dan ook hooguit licht bijgewerkt hoeven te worden, en DAT valt dan weer vies tegen.
Maar al met al, het dek samenstellen kostte me gisteravond een uurtje of anderhalf a twee (hoofdzakelijk "droogtijd", om de tien minuten een spantje of raamwerkje plaatsen en wachten tot het vast genoeg zit om verder te kunnen werken), en vanmiddag had ik ongeveer een uurtje nodig om de houtconstructie die het dek gaat vormen pas te krijgen. Eerlijkheidshalve, wel vrijwel alles met de powerfile afgeschuurd, her en der moest er meer dan 5 mm hout weggehaald worden.
Het lastigste was eigenlijk nog om vóór het verlijmen een manier te verzinnen om lijm aan te brengen, en dan binnen 5 minuten (die Ruderer L530 droogt vrij snel) dat dek in positie te fixeren, want het dek wilde continue terugveren. De manier die Krick voorstelde, met plakbandjes, werkte van geen kanten, dus uiteindelijk heb ik iets met heel veel elastieken verzonnen. Ging vrij goed.
Nu moet eerst de romprand gelijkgetrimd worden met het dek, en daarna moet het dek met mahonie latjes beplankt worden. Dat gaat nog een behoorlijke klus worden, dat hout (latjes, eigenlijk meer smalle strips fineer, 7 mm breed, 0,8 mm dik), moet deels VLAK rondgestoomd worden. Krick zegt dat dat met heet water en een strijkijzer moet gebeuren, maar ik heb die specifieke manier van buigen nog nooit gedaan. Zal mij benieuwen hoe goed dat wil en of mij dat gaat lukken. Het is in elk geval iets wat ik in 40 jaar vliegtuigen bouwen nog nooit gedaan heb op die manier. Helaas vermeldt Krick geen aanbevolen temperatuur voor het strijkijzer...