Cirrus of Manderin?

Door hulp van Martijn heb ik nu ook mijn motorschot op z'n plek ge-uhu-endfest. Dank Martijn! Mijn motorschot mistte in de kit, dus heb er zelf een gefreesd uit 4mm GFK. Mooi gelukt!

zubuhu5a.jpg

9ymu7a7a.jpg

4ydu4uda.jpg

Ook bij mij komt er een Z spinner op. Toch mooier!

Net nog eens een uurtje naar de vleugels zitten turen (doen jullie dat ook wel eens, gewoon met een stuk vliegtuig voor je op de werktafel zitten turen en denken?). Wilde de servo's gaan inbouwen. Uiteindelijk toch bij servorahmen.de wat houdertjes besteld. Dat beviel mij bij de Gracia zeer goed. Zeer chique manier van serve montage, helaas wel prijzig. Toch maar weer besteld voor deze kist. Even wachten totdat die binnen zijn en dan kan het bouwen verder gaan.

Ben bezig met de rudder aansturing. Kun je de servo het best loodrecht op de scharnierlijn zetten, of evenwijdig aan de staartboom? Mij lijkt loodrecht op de scharnierlijn, maar misschien heb ik het mis?

Ik denk dat het voor het richtingroer niet zo heel veel zal uitmaken. De uitslag zal niet precies lineair met de uitslag van de servo zijn. Ik denk niet dat dat een groot probleem zal zijn.

Okee, ik heb hem toch zo loodrecht mogelijk op de scharnierlijn gezet. Het was nog een hele toer. De servo is eigenlijk NET te groot voor staartmontage in de mandarin. Ik moest een gat maken waardoor de servo MET hevel op de goede plek gewurmd kon worden, en vervolgens moet dat gat nog af te dekken zijn met meegeleverde afdeksticker. Het is gelukt!

y4ybe6er.jpg

a6ydejas.jpg

uvavygub.jpg

De servo is gefixeerd met een klein drupje epoxy op de schroefvorkjes. Een houten klosje erbij was m.i. niet meer mogelijk zonder het gat te groot te maken.

Zooooo nodeju :mrgreen: dat is een grote jongen voor je rudder (een Des427 had ook volstaan, en was wat kleiner) maar dit werkt super.

Ik zou alleen je servo in de krimpkous zetten, lijmkant opschuren en binnen in je staart ook, dan epoxy erop. Je hebt nu alleen de schroef oortjes voorzien van epoxy.

Check straks goed of het volstaat (geen speling van de servo zelf en of hij niet gemakkelijk los komt. ;)

Ik weet t! Had deze servo liggen voor dit doel. En dat ie wat groter en dus zwaarder is interesseert me ook niet. Ik kijk niet op grammen meer of minder, mijn vliegskills laten het niet toe dat verschil te merken. Doe straks mee met f5j voor mezelf, niet voor de punten :D

Krimpkous heb ik overwogen, maar werd de servo te dik van. Dit past precies zo. Er zit ook een heeeeel klein beetje epoxy op het servohuis zelf. Genoeg om 'm vast te houden, weinig genoeg om 'm met een draaiende beweging los te kunnen breken (hopelijk). Komt echt niet meer zomaar los. Zo veel kracht komt er niet op het rudder hè. Is overigens mijn eerste graupner servo. Loopt akelig mooi!

:yes:

Op naar t volgende klusje, servo's in vleugels inbouwen!

Edit:

Pockets uitkrabben;
arazehyj.jpg

Servoraampjes inlijmen
uvu7ymeq.jpg

Rolroerservo (s3150)
sy4uduge.jpg

Flapservo (tgys712g)
zehegypy.jpg

Rechtervleugel is nu van servo's voorzien. Op naar de linker!

Laatst bewerkt:
Jep, andere vleugel is nu ook voorzien van servo's. Morgen nog ff tijd, dan de boel even van kabel voorzien en roerhevels plaatsen.

Wil ball links gaan gebruiken. Iemand tips voor welke en waar?

Back