Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Mja, das waar. Maar als ik gewoon met zon pieper ga vliegen, kan ik toch gewoon rondvliegen tottie piept, en dan landen? Ik heb ze wel met een LEDje gezien, maar daar zie je volgens mij helemaal niks van als je lekker aant vliegen bent. :P

Er zijn hele leuke timers met een mooie vrouwenstem. Die zegt je om de minuut hoelang je nog hebt. Erg duidelijk. De laatste 10 seconden telt deze stem de seconden af.
Vraag nu niet waar je hem kunt kopen want dat weet ik niet. Kan wel eens navragen als ik degene weer zie die hem heeft.

tieske

Mijn zender heeft een timer die je kunt instellen dat ie start zodra de gas stick open gaat. Die begint met intervallen van een seconde te piepen als ik nog 30 seconden ofzo heb, en de laatste 10 seconden piept ie dubbel zo snel.

Maar omdat de vlucht tijden zo verschillend zijn, is et mischien wat efficienter om gewoon de heli te laten janken alsie leeg is? Of zou je dat piepertje niet meer horen als je rondvliegt?

Zojuist weer een mailtje gehad van astroflight:
Dear Sven,

150'F (66'c) is ok. 165'F (73'c) is too hot.

Sven Talboom wrote:

> Dear Astroflight,
>
> My Astroflight 020 corona motor is hitting 66'c (150'F) after 5
> minutes of hovering with an ambient temperature of 16'c (60'F).
> Isnt it getting a bit too hot?
>
> Best Regards,
> Sven Talboom

Dit betekend dus dat ik met een buiten temperatuur van 23'c al niet meer zou kunnen vliegen met die astro erin. Dan ga ik deze zomer wel bescheten uitkomen denk ik. :mad:

Ik denk dat ik maar lekker een feigaotje koop zodat ik op mijn superlichte Twinstar II 3s2p 4400 packs heerlijk lang kan vliegen (105gram lichter dan mijn 7cell 2300 NiCD pack!!). Zon lipo screamertje is desnoods zelf ook nog wel te knutselen denk ik.

Denken jullie dat ik op 4400mAh lipo lekker lang kan vliegen met zon feigao (24A max) motortje? En eventueel zelfs met body erop?

Ik denk dat ik de astro dan maar in mijn bootje ga leggen samen met een goedkoop 40A regelaartje, lekker met een waterkoeling coil die ik dan mooi tussen de koelvinnetjes van de motor in wikkel. Want met zon slechte naam in de corona wereld krijg ik em toch niet meer verkocht denk ik. :roll:

Ik zou eerst nog wat proberen met die astro. Je kunt er zo'n koelrip op klemmen .De vinnen daarvan zijn 5 maal groter dan die ribbeltjes op je moter dus zeg nu niet alweer dat er al koelribben op zitten.
Als je motor sterk genoeg is kun je ook met het toerental iets proberen.
Je moet dan voor zoveel mogelijk pitch zorgen zodat de motor langzamer kan draaien. Ook zou ik de motor met een kleiner tandwiel en 3s lipo proberen. Dat tandwiel moet je toch hebben als je een andere motor koopt. Dit alles werkt alleen als de motor nu al vermogen over heeft. Bij mijn mega werkt dat zo, meer pitch en minder toeren is minder ampere. Dit heb ik getest en gemeten met verschillende tandwielen.

tieske

Astro beweerd juist et tegenovergestelde, zij adviseerde me om et RPM zo ver mogenlijk op te jagen en dattie daar dan koeler van werd.

Ik heb nog geen mensen gezien die deze motor met succes gebruiken, dus waarom zou et mij dan wel lukken. Over die feigao motoren heb ik al 2 euforische duitsers zien roepen dat ze dr gelukkig mee zijn op lipo, dus dat betekend gewoon dat die motor fatsoenlijk is. Als ik daar van uit ga, en ik zet er zelf ook zon feigao in, dan weet ik tenminste zeker dat ik van et gezeik af ben. ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind je adviezen heel goed en ik ben blij dat je de moeite neemt mij te helpen, maar ik pak liever meteen naar goed spul dat zich al bewezen heeft, dan maar een beetje door hannesen met half werk. ;) Voor je et weet is de zomer voorbij. :P

Meer toeren = efficienter lopen.

Ik zou nog even met je Astro gaan spelen, CPU fannetje ertegen, etc.
Kleiner tandwiel erop, dat soort dingen.

laurens zei:
Meer toeren = efficienter lopen.

Ik zou nog even met je Astro gaan spelen, CPU fannetje ertegen, etc.
Kleiner tandwiel erop, dat soort dingen.

Even een paar pagina's terugbladeren Laurens, dan zie je het wel :wink: .

Gr.A.

CPU fannetje haalde helaas niks uit, behalve dan meer gewicht.

Corona15.jpg

Corona16.jpg

De tandwiel/bladgrip combo was een aanrader van helihobby.com zelf, dus beter dan dit zal et denk ik niet worden? Ook op runryder zijn ze bepaald niet enthausiast over de motor. Een aantal raden em af, en eentje heeft em zelfs van ellende weer verkocht. Dus dan vraag ik me af, of ik door verder te rommelen met deze motor, niet in dezelfde stront trap als al die andere mensen. :P

Freak ik begrijp je niet verkeerd hoor. Je kunt zo wie zo doen wat je zelf wilt. Ik probeer alleen een beetje mee te denken en ervaringen die ik zelf op heb gedaan te delen. En ook al roept iedereen meer toeren is beter. Ik meet het tegenover gestelde maar ik zeg er duidelijk bij dat de motor dan vermogen over moet hebben. Met een motor die het nu al niet goed trekt is het een andere zaak. Maar je hebt al besloten om een andere motor te kopen. Hopelijk heb je daar dan meer plezier van.

tieske

Laurens ik meet de stroom. Als ik meer pitch geef bij 't zelfde toerental trekt de motor meer stroom. Minder pitch is dus minder stroom.
Als ik het toerental verhoog bij de zelfde pitch meer stroom. Minder toeren bij de zelfde pitch is minder stroom. Dit is allemaal heel logisch.
Nu is het belangrijk om te weten wat meer invloed heeft.
Het grotere stroomverbruik bij meer pitch of het kleinere stroomverbruik bij een lager toerental.
Als je motor echt aan de krappe kant is zal het grotere stroomverbruik bij meer pitch veel zwaarder wegen dan het lagere stroomverbruik bij minder toeren. Je zou dan voor een kleiner tandwiel en zodoende een hoger toerental moeten kiezen.
Als je motor echter vermogen over heeft dan zal het grotere stroomverbruik bij meer pitch minder invloed hebben dan het kleinere stroomverbruik bij een lager toerental.
Later met vliegen heb ik gewoon de tijd opgenomen dat ik kan vliegen met verschillende tandwielen van 11T tot 15T.
Met 15T heb ik de langste vliegtijd. De regelaar staat dan maar 35% open.

tieske

De corona heeft volgens mij altijd etzelfde vermogen nodig om te hoveren. Dat kun je doen door meer pitch en lagere RPM, of door minder pitch en hogere RPM. Dus wat je ook doet, die motor zal dan toch zoiso altijd dezelfde 160 a 170watt moeten poepen om te blijven hangen. Je moet alleen zien te vinden bij welke RPM de motor et meest efficient draaid (dus waar et minste stroom vermogen verloren gaat aan warmte).

Maar er zijn al zoveel mensen voor mij geweest die et geen leuk motortje vinden, wat kan ik dan nog beter doen dan al die anderen? De simpele mogenlijkheden zoals pitch en pinion geneuzel zal vast allemaal al n keer zijn uitgepluist door die corona guru op runryder, toch?

Je hoeft nog geen tandwiel te veranderen om vast te stellen wat beter is.
Je hebt toch zo'n leuk temperatuur metertje gekocht.
Even de temp. meten na bv 3 minuten hoveren met de 3 dots grips.
Daarna de motor goed af laten koelen en 3 minuten op de zelfde manier hoveren met de 6 dots grips en weer de temp. meten.
Dit kost helemaal niks en hieruit kun je afleiden of je motor liever een hoger toerental heeft of liever een lager.

tieske

Niet om eigenwijs te doen ofzo hoor, maar mijn argumentje staat nogsteeds overeind. :P Als een ander et niet lukt, waarom mij dan wel, vooral met zoiets voor de hand liggend als rommelen met gripjes? ;)

Ik kan et uitteraard es proberen, maar astroflight zegt omhoog die RPM, en op runryder heb ik nog geen succes verhaal gelezen over die astro.

Komt net ook weer n vervelend mailtje binnen.. :(
eheli zei:
Hallo Sven,

Ik heb even geinformeerd bij mijn leverancier , maar deze Feigao heeft ie niet in het assortiment.

Met vr. Gr Hans de Vries

Wat moet ik nu doen? :|

Ik kan et uitteraard es proberen, maar astroflight zegt omhoog die RPM, en op runryder heb ik nog geen succes verhaal gelezen over die astro.
Dat kan goed zijn en dat zie je dan ook in je test. Dan weet je toch dat er een kleiner tandwiel op kan en een hogere spanning. Dan komen die lipo's nog goed van pas.

tieske

Ik zal die 6dots eens proberen, maar ik weet denk ik de uitkomst al.

Ik heb astroflight al eens gevraagd wat ik moest doen als ik lipo wou. Hun antwoord was 2dot blade grips. Maar op de vraag hoeveel tandjes dr op de motor moeten, werdt na 2x vragen niks vermeld. (Die gasten spreken erg slecht engels, waarschijnlijk begrijpen ze me niet..)

ik snap jou niet zo goed.
je beweert altijd alles zo goed rond te lezen en ervaringen van anderen te lezen zodat je zelf niet alles hoeft uit te zoeken, en je hebt nergens gelezen dat je een prul hebt, die je nu onder je heli hebt hangen ?

verder ga je uit van "2 laaiend enthousiaste" duitsertjes en verbind je er dan meteen de conclusie aan dat die ander een wereldmotor is ?

Die motor zat helaas al bij de corona toen ik em geheel aangekleed kocht (zelfs zonder motor nog een koopje). Ik heb zelf niet voor deze motor gekozen.

En tsja, 2 verschillende mensen die de feigao motor een toppertje en n aanrader vinden Vs. een heel runryder forum dat de astro verfoeid en vervloekt. Weeg et zelf eens af? ;) Jij zou denk ik tot dezelfde conclusie komen.

Back