Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Freakazoid zei:
Ik heb net tehoren gekregen dat de digitale servo die bij de gyro zit, tegroot is voor de corona. Hoe zit dat?

Een 9254 is een servo in standaart formaat. Kan wel maar is idd aan de grote kant voor een Corona. Er zijn overigens vliegers die deze servo als staartservo in een T-rex gebruiken (dus wat is te groot?).

Gr.A.

Tegroot is dattie dr niet in past. :P En ik ga niet in dat mooie framepje zitten hakken om et erin te frummelen.

laurens zei:
Het verschil tussen FP en CP bij een vlaag wind:

CP corrigeert door bladhoek te veranderen

FP corrigeert door toerental te veranderen

CP is dus sneller.
Welnee, onzin! Ook een FP heli corrigeert door de bladhoek te veranderen! sterker nog, een FP heli corrigeert vaak door het onbreken van Bell-hiller mixing, extremer dan een CP heli (helaas maakt dit de besturing ervan trager)

Dat een FP minder stabiel is komt omdat het rotortoerental een stuk lager zit. De gyroscopische werking is dan minder. Gelukkig krijgt hij door de flexibele bladen (die wat in een kommetje buigen) veel stabiliteit terug. Ik denk dat een Corona met zijn zwaardere gewicht stabieler in de wind is dan een T-rex.

Iedereen lijkt nogal negatief over een FP heli. Van wat ik allemaal van onze Amerikaanse vrienden mag geloven is de Corona DE ideale beginners heli. Ook filmpjes die ik er over gezien heb is dit ding erg vergevingsgezind.

Voor Sven lijkt het mij mij ook de ideale starter heli. Zeker gezien zijn natuurlijk afweer meganisme tegen clubs vol kuddedieren. Als je jezelf leert helivliegen met een crash bestendige heli en later (eventueel) overstapt naar een zwaardere CP heli hou je uiteindelijk een stuk meer geld in je zak.

Qua gyro. De GY401 + 9254 is een goed team. Maar voor een heli als een corona zou ik gewoon voor een GY 240 met een (wel passende) Hitec HS81 servo gaan. Deze gyro kan je later ook gewoon prima in elke andere heli zetten. En houdt de staart prima op zijn plekkie.

Hoi Satoer,

Ja ik vond et ook zo vreemd dat mensen zeiden dat de corona met zn FP niet zo goed tegen wind kan, terwijl ik dr een in een filmpje boven wild flapperende grasduinen aan zee heb zien cruizen. :P

Ik weet dat een FP gewoon wat minder reactievermogen heeft, maar eigenlijk denk ik dat dat voor normaal rondvliegen nog niet zo heel belemmerend is.

En je zegt dat ik een kleinere gyro moet nemen, maar is et niet voordeliger om nu alvast te investeren in een mooie Headinghold gyro, en die later mee te nemen naar een wat wilder model? De gyro is denk ik het belangrijkste ding op je heli, dus mischien kan ik daar maar best niet gierig mee doen. Bovendien is die GY401HH met digi servo nu in de aanbieding bij quartel voor 199 euro. Is dat een goede deal? Die servo kan ik toch op de staart monteren? Dan heb ik gelijk iets om de gyro aan te hangen. ;)

Maar nog altijd vraag ik me af waar ik dan mijn coronatje vandaan kan halen.
Verspaget: 289 zonder motor.
Zwaluwmodelbouw: 315 met motor.
Quartel: 369 euro met motor. (:schrik:)

Kan dat goedkoper?

Freakazoid zei:
En je zegt dat ik een kleinere gyro moet nemen, maar is et niet voordeliger om nu alvast te investeren in een mooie Headinghold gyro, en die later mee te nemen naar een wat wilder model?

Nee hoor. De GY-240 is geen kleinere Gyro. De GY 240 is dezelfde (heading hold!) gyro als een GY-401, alleen is het niet mogelijk de gevoeligheid gyro vanaf de zender in te stellen (iets wat je toch eigenlijk maar 1 keer doet) en kan hij digitale servo's als een 9254 / 9253 niet digitaal aansturen. Verder zijn ze technisch gelijk (er zwerft zelfs een handleiding op internet rond hoe je 240 naar 401 te converteren).

Als je het budget hebt zou ik voor de 401 met 9254 gaan. Servo huis op de corona uitvijlen of de servo met een boom clamp op de staart monteren. Als je geld wilt besparen Zou ik gewoon voor een GY-240 gaan met een Hitec HS 81 (pas als het goed is in het frame). en je staart staat op een corona net zo strak. (bespaar je toch weer zo'n 80€ wat je beter kan investeren in een goede brushless motor voor dat ding)

Ik ben zelf begonnen met een GY 240 en een HS 85 (=tragere servo dan de 81) op de staart van mijn Logo 10. Uiteindelijk eens een 401+9254 aangeschaft. Niet omdat ik ontevreden was met de prestaties van mijn huidige setup. (die werkte prima, zelfs hard achteruit ging prima) Maar om eens te kijken "what the fuzz is all about". Om eerlijk te zijn merkte ik weinig van het verschil :oops:

Misschien dat als ik nu terug zou gaan ik wel het verschil zou merken (ik rag nu wat harder met de heli). Hoe dan ook, lang verhaal kort, de GY 240 is een prima gyro.

Aha, nu maak je et me nog moeilijker. :P Die gain afstellen met mijn zender vond ik een leuk iets (dan hebben die sliders op mijn MC-19 ook es nut), maar of ik er ook veel aan zal hebben weet ik niet. Wat doe je dr immers mee, als je dat eenmaal hebt afgesteld. Niks toch? Even een geklooi in et begin met die handmatige afstelling, maar als et eenmaal staat kun je dat lekker metrust laten.

Dat de servo digitaal is, dat boeit me ook eigenlijk niet. Als ie lekker strak staat vind ik et goed genoeg.

Hoeveel euros zou dat schelen? Een GY240 + HS81, of GY401 + digiservo? Als et echt HEEL gortig is, koop ik gewoon zon 240. (Zon brushless set op deze schaal is al duur genoeg. :roll:)

Ik heb even gekeken, dat scheelt welgeteld 9 euro. :D

240 - 150 euro.
401 - 159 euro.

Dus als ik voor 9 euro et gemak krijg van zender gain instellen, en mogenlijkheid om er later een digiservo in de proppen, why not? ;)

Euh.... hier in Nederland kost die gewoon €97,50
Dat is al een verschil van 53€
Overigens zou ik de gevoeligheid nooit op een schuif zetten. Die moet je gewoon koppelen aan de idle up schakelaar zodat je hem bij elk toerental ideaal kunt afregelen. (dat doe je 1 keer daarna moet je er niet meer aan zitten). Een digitale servo kan je er altijd op zetten. Alleen kan de GY401 de digitale servo op een hogere frequentie / nauwkeuriger aansturen.

Ik probeer je overigens niet te overtuigen geen 401 te nemen hoor. Maar als je ergens moet besparen, kan je beter voor een goede brushless motor gaan in je corona en dan geld uit te sparen door een 240 te nemen met een flink goedkopere servo (een hs 81 kost zo'n 25€ tov 100€ voor een 9254)

Laat ik et zo stellen: Vind jij (de doorgewinterde heli vlieger) het met de zender de gain in kunnen stellen, de 27.5 euro extra waard of niet? (ook met oog op eventueel een CP heli later)

Ik kan mezelf wel zover krijgen dat ik n half weekje langer werk om de 401 te kunnen kopen. :P Maar als et gewoon weggegooid geld is dan pak ik wel de 240. Bovendien hoeft ik NU nog niet perse een digi servo te kopen, dat kan altijd later nog als ik eventueel ga beginnen met een CP heli die zo strak als n snaar moet zijn, toch?

Enne, wat is een idle-up schakelaar? ;)

De setup is nu als volgt:
1x Corona LMH 120 barebone (289 euro bij Verspaget)
2x Hitec HS-85 mg voor cyclic (..euro bij ...)
1x Hitec HS-81BB voor heck (..euro bij ...)
1x GY401 (125 euro bij eheli) of GY240 (97,50 euro bij eheli)
1x Motor ... (..euro bij ...)
1x Regelaar ... (..euro bij ...)
1x MzK Sexta Ontvanger (Ligt in mijn la)
1x 3s2p 4400mAh. ELE platinum lipo pack (Ligt in mijn la)

Wat mis ik nog? Wat voor motor/regelaar moet ik nemen?

Ik als doorgewinterde heli vlieger vind (kuch ;) ), dat als je voor de 401 ga, neem dan meteen die digitale S9254 servo erbij. Als je die er later los bij moet kopen ben je namelijk veel meer geld kwijt.
Koop je die combo niet, dan zou ik gewoon voor een GY 240 / Hitec HS 81 combo gaan. Het geld verschil tussen die 2 combo's is een stuk groter.

Even voor de duidelijkheid, je gaat het verschil tussen die 2 combo's nauwelijks merken op een Corona. Hell, ik merkte het verschil op een logo 10 nauwelijks met normaal rond vliegen / achteruit vliegen / harde climb-outs. Als je een beetje lastig zit met je geld, kan je dat geld wat je hier mee bespaart veel beter in een goede brushless motor / regelaar combinatie steken. Hier heb je veel meer aan.

Met je idle up schakelaar (meestal een meer standen schakelaar) Kan je tussen voorgeprogrammeerde eigenschappen van je heli schakelen.
BV:
idle up1: normaal vliegen (negatieve pitch is gelimiteerd en gas is dicht)
idle up2: 3D op de kop vliegen (je trekt je gas dan dus niet dicht met negatieve pitch)
idle up3: 3D met idioot toerental om even de lagers van de heli te testen :P

Moeilijk, moeilijk.. :P

Met die goedkope set kan ik NU goed vliegen, met zon corona. Maar is die straks voor als ik een betere heli wil, nogsteeds voldoende denk je? Je zegt immers dat zelfs je logotje er goed mee overweg kan.

Zou ik die 240 gyro nog voor een goede prijs kunnen slijten zodat ik daarvan met een beetje bijleggen later nog een 401 combo van kan kopen? Of kan ik eigenlijk net zo goed nu voor de goedkope heck set gaan, en de corona lekker zo aangekleed houden, ook als ik een andere heli neem, en pas bij die andere heli zon gy401 kopen?

En die knop snap ik nogsteeds niet (tenminste, wat die moet doen met een FP heli).

Freakazoid zei:
Moeilijk, moeilijk.. :P

Met die goedkope set kan ik NU goed vliegen, met zon corona. Maar is die straks voor als ik een betere heli wil, nogsteeds voldoende denk je? Je zegt immers dat zelfs je logotje er goed mee overweg kan.
Ja hoor, ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de heli wordt. Voor een Logo 10 voldoet die HS 81 servo ook nog wel. Maar voor bv een Raptor 50 moet je toch naar een grotere servo gaan. De gyro voldoet verder in elke heli.
Freakazoid zei:
Zou ik die 240 gyro nog voor een goede prijs kunnen slijten zodat ik daarvan met een beetje bijleggen later nog een 401 combo van kan kopen? Of kan ik eigenlijk net zo goed nu voor de goedkope heck set gaan, en de corona lekker zo aangekleed houden, ook als ik een andere heli neem, en pas bij die andere heli zon gy401 kopen?
Ja hoor. voor een 2de handse gy240 kan je een redelijke prijs krijgen. Beter is natuurlijk je 2de optie... met de tijd een mooie CP heli aan te schaffen en de corona er bij te houden om te oefenen.

Freakazoid zei:
En die knop snap ik nogsteeds niet (tenminste, wat die moet doen met een FP heli).
Niets, is niet echt nuttig bij een FP heli.

Uit een ander draadje:
eddie zei:
Ik heb vandaag wat vluchten met de 601 erop gemaakt .
Wat een onwijs verschil met een 401 zeg !!
Hij stopt zo onwijs hard , ook de piroetsnelheid is flink omhoog gegaan !!
Ik had alles op 140 % staan in de zender , zowel kanaal 4 als kanaal 5 , Nu merk ik wel dat de staart toch een heeeeel klein beetje "terugveert" na een piroet ??? Ik heb de gevoeligheid in het gyromenu al lager en hoger gezet maar dat maakt niet veel uit , ben van 30% naar 40 % gegaan en de staart "hunt" niet ???
moet die gevoeligheid nog hoger of stel je dat weg met het "gain"menu in de gyro zelf ???

Kijk Sven, het kan altijd beter... volgens Eddie is een 601 een "onwijs verschil" met een 401. Dus misschien kan je beter meteen voor een 601 gaan ;) Ik zou het verschil niet eens merken denk ik. Mij boeit het niet zo heel erg dat de staart in 0,02 seconde stil staat ipv 0,1 sec na een snelle piroette. Ik bedoel te zeggen dat het altijd beter en duurder kan. Als je het waard vindt zoveel geld er aan uit te geven zou ik het zeker doen.

Ik pak wel gewoon een 240 nu. :P Daarmee blijft zon corona wel mooi hangen denk ik, en al et spul past netjes waar et hoort. Als ik een nieuwe heli wil, dan zie ik dan wel weer. :P

Maargoed, Nu weet ik welke gyro, en welke servos ik moet nemen. Nu rest alleen nog de regelaar en de motor. Weet je daar toevallig ook wat van? ;)

Ik zag net weer iets op t forum over het vliegen met headspeed als de HH aan staat op de gyro. Is het niet handig om dat op je zender aan/uit te kunnen schakelen? Dan kun je em tijdens et hoveren "locken" en bij et rondzoemen laten "volgen".

Mij lijkt het namenlijk nogal vervelend om steeds mee te moeten sturen in de bocht. (Vliegen die dingen in AFP/G3 met of zonder HH? :P)

Aaalie: Ik wil eerst es weten hoe erg die motor en regelaar dr op inhakken, dan zie ik wel wat ik dr bij neem kwa gyro.

Ik twijfel veel omdat ik zo ontzettend veel tegenstijdige dingen lees. :P Ik weet ook niet meer wat nou eigenlijk t beste is. Was et maar zo makkelijk als beginnen met vliegtuigen. :P

En 7 mei heb ik nog niks vliegends hoor. :P En Utrecht is een beetje ver om zomaar eventjes te gaan kijken.

Als je ooit de ambitie hebt om verder te komen dan alleen 8jes en rondjes te vliegen: Altijd met heading hold vliegen. Als je geen Curtis Youngblood heet dan is 3D vliegen gewoonweg ondoenlijk zonder heading hold. Achteruit vliegen is ook erg lastig zonder heading hold. Zeker in het begin heb je veel de neiging om achteruit naar je toe te vliegen. Als de staart dan ineens omslaat (zonder heading hold volgt de staart de heli) staat die ineens nose-in. Gegarandeerd een schrikreactie en een crash (nose-in is vrij moeilijk onder de knie te krijgen).

Je moet gewoon de staart meesturen ja. Dit is iets wat een automatisme wordt.

Hmz, ja. Ik heb et net geprobeerd in de G3 sim, en ik merkte dat de staart juist wat makkelijker uit de vliegrichting brak, en soms inderdaad zelfs een complete 180'. Het schijnt dat ik al 2 jaar met headinghold sim-vlieg. :P

Maare, satoer, weet je toevallig ook wat voor motor ik nodig heb voor zon gebakje als de corona? Hij hoeft niet idioot sterk te zijn, zolang ik maar met een beetje snelheid kan rondzoemen zonder als een baksteen uit de lucht te sodemikken. Laten we zeggen, et moet meer zijn dan alleen hoveren. ;)

kijk even op helihobby bij de motors welke motors geschikt zijn voor de corona. Kijk als je een keuze hebt even op runryder voor gebruikers ervaring.

Ja das et moeilijke, ik kan wel overal gaan kijken, maar als ik geen shop weet die et verkoopt, dan wordt et moeilijk. :P

Deze geeft helihobby op:
Multiplex BL-480-4D
Mega Motor ACN16-15-3
Mega Motor ACN16-15-4
Hacker Brushless C40-12T

Welke nou et beste is, al sla je me dood. :P

Back