Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Op theorietjes vertrouw ik niet. Ik wil eerst van een 3s lipo + Mega 16/15/3 vliegende corona piloot horen dat et kan, en vooral HOE et kan. Want als ik mezelf straks in mijn vingers snijd met een motortje die et onverhoopt toch niet helemaal lekker aan kan, moet ik weer een motor van 90 ballen in de la mikken en een andere kopen, omdat ik anders niet met een body op mijn heli kan vliegen.

tieske zei:
Even een voorbeeld.
Als je de motor met 10 V gebruikt en hem dan erg zwaar belast zal de motor warmer worden dan wanneer je hem met 15V gebruikt maar tevens heel weinig belast.
hihi, das dus net het grappige, dit is dus niet zo. Mega's bouwen zeer snel een hoge noload op. Laat je ze dus lekker veel toeren maken, worden ze lekker heet zonder zelfs maar iets te doen. laat eens een mega 16/3 op 7 cellen onbelast 1 minuut draaien, daar wordt hij snoeiheet van, en dan hoeft hij zelf aleen maar te draaien ;). tevens wordt een brushlessmotor op deellast heter dan volgas, wat het voor heli's nog eens moeilijker maakt (maar daar heeft mega normaal geen last vanà

@Freak

Ik heb op 3S lipo met de mega 16/15/4 gevlogen (zei het maar even). dit ging vrij goed en is zelfs redelijk efficient. Toch wordt de motor ook goed heet, en dat met standaard kapje dat vrij open is. Ik heb de draad niet gelezen maar je spreekt dat je met body wil gaan vliegen enzo, dus zou ik zeker een groot genoege motor nemen.
Mijn tip, neem als je mega wilt (ben niet zon' mega-fan, weetje) een motor uit de 22/xxx reeks, die rond de (minstens) 100 gram weegt. Hierop kan je een groter pinion gebruiken ev zodat het toerental omlaag kan. De motor zal veel minder heet worden. Als er een kap opstaat heb je nauwelijks koeling, dus het grotere gewicht houd hem koeler.

Ik vloog op 3S 7P siemens lipo's, een pakket dat ongeveer evenveel woogt als 7 cellen subc. Het is vrij belangrijk dat je pakket ongeveer zoiets weegt. Pakket kon 20A aan, nooit een probleem gehad, dus je moet echt niet naar topcellen zoeken. De corona heeft weinig energie nodig door z'n efficiente bladen.

veel plezier (understatement ;) )
Niels

Hij is fan van de zelfbouw borsteloze motoren. Niels heeft zelfs een keer een direct aangedreven borsteloze motor gemaakt voor een heli (dus zonder vertraging!) :worship:
(even zoeken op het forum)

Owja, die heb ik wel es gezien. :P Dat was wel apart ja. Maar dat zie ik mezelf nog niet doen voor een corona hoor Niels! ;)

ja maar in dat document wordt wel de kv voor een geschikte motor aangegeven, dus dan kun je afschatten of je met jouw 3s lipo aan de juiste kv waarde komt ! easy as that !

Ik kan niet vinden welke KV nodig is voor 9/10 cells hoor? Alleen voor 7/8 cells. Of et klopt weet ik niet, maar ze raden een motor aan van 3000KV, dus die geeft op 8cells 28800RPM. DUS.. Ik moet een motor vinden die op 11.1v 28800RPM geeft, en dat betekend dus dat ik een motor moet zoeken die 3s aan kan EN zo dicht mogenlijk in de buurt komt van 2594KV?

Ik zie wel dat de corona een headspeed limit heeft van 2000RPM (!!) dus moet je oppassen dat je niet te hard gaat, of je krijgt die bladen om je oren?

Dat klopt precies wat je zegt maar je zit daar niet helemaal aan vast.
Daarvoor zijn er de verschillende tandwielen voor op de motor.
Heb jij een motor met een hogere KV dan neem je een kleiner tandwiel en heb je een lagere KV dan neem je een groter tandwiel.

tieske

Ja, maar et probleem is dus, hoe klein kun je gaan voor et niet meer past. :P En hoe weet ik zeker dat de motor niet bloed heet wordt.

Wel jammer dat zo weinig corona eigenaren reageren op reacties in hun eigen topics.. Als niemand wat uit eigen ervaring verteld, wordt et moeilijk kiezen zonder een risico te nemen.

Misschien wil jij het te vaak bevestigd hebben. Als ik bij runryder op de eerste pagina kijk zie ik er al 3 met 3s terwijl jij zegt dat je er geeneen vind op al de pagina's.
Wat de Mega betreft. Dit is natuurlijk niet de beste motor die je kunt krijgen. Ik heb er toendertijd voor gekozen omdat de motor zo goedkoop is maar toch aan mijn eisen voldoet. Dat deze motor dan wat warmer word neem ik op de koop toe. Motor koste 69 euro. Een "goede" motor kost al gouw 2 tot 3 X zoveel.
Verder is het bij mij niet zo'n probleem als de motor niet voldoet want dan koop ik gewoon een andere maar ik kan wel meeleven met jou probleem. Hiermee bedoel ik dus dat het in een keer goed moet zijn en daar is niks mis mee.

tieske

Ik wil et niet vaak bevestigd hebben, maar 1x GOED. ;) Niet "Et kan wel, maar dan zou mischien dit en dat en dat anders moeten en dan zou et wel eens kunnen werken" maar "Sven, neem deze motor, deze pinion, en deze bladgrips, dan kun je net als ik lekker met een jetranger body op je corona rond vliegen". :P

En waar zie je die posts dan, van mensen die succesvol met een 3s pack en een fuselage vliegen? Want ik heb ze niet gezien, eerlijk gezegd. Alleen n paar verdwaalde mega motortjes op 8 cellen, en 1 enkele die met een levensgrote 22/20/3 en 3s tanic packs vliegt, en daar schijnbaar heel gelukkig mee is, maar die knakker geeft totaal geen info over pinions of ATV limits of bladgrips, dus daarmee pak ik nog altijd in et donker als ik voor die motor ga.

Ik laat liever eerst iemand met een kruiwagen budget de gebakke peren uit t vuur halen, en doe daar dan mijn voordeel mee door voordelig en verstandig in 1 keer alles goed in te kopen. :P

i used a mega 16/15/3 with a castle 45 on my corona. i'm running a 3s2p tanic packs. has great power and good flying time, 12 minutes.

Het staat er toch echt.
Jij hebt er zelfs een bericht op geplaatst en daar vraag je eigelijk als jij ook 3s2p gebruikt of je dan je motor opstookt.

tieske

Yup, want hij gebruikt geen body, en ik straks wel, dus als et bij hem al warm wordt, hoeft ik et nieteens te proberen. Maarja, das 1 van de tig corona vliegers die zn mond niet open doet...

En 12 minuten vliegen vind ik nog niet eens zo impressief. Er zijn dr een paar die gewoon 25 minuten vliegen met zon ding. Eentje zelfs 45 minuten! Maarja, weer geen info.

Freakazoid zei:
Ik zie wel dat de corona een headspeed limit heeft van 2000RPM (!!) dus moet je oppassen dat je niet te hard gaat, of je krijgt die bladen om je oren?
Op het moment dat je Corona 2000 rpm bereikt zit die waarschijnlijk al lang niet meer op oorhoogte ;)

Waarom begin je niet gewoon met een 17turns stock motor , een goedkope 35A regelaar en 7 nicd/nimh cellen ?

Ik snap jou echt niet hoor, je kunt nog niet eens vliegen met een heli en dan zit je al te denken over een ingewikkelde set-up.

Zometeen ben je meer bezig met de boel "aan de praat te krijgen" dan dat je met heli vliegen bezig bent, dat schijnt al moeilijk genoeg te zijn.

Toevallig heb ik onlangs een 2de hands Corona gekocht en daarmee ga ik mooi met het standaard spul beginnen, waarom zou ik het duurder maken dan nodig is ? Ik ben ook een beginner en dan wil ik vliegen en niet aanmodderen !
Daarom heb ik ook een GY240 besteld en geen GY401, die lijkt me veel lastiger in te stellen.

Verder kan het gebeuren dat als je een keer crasht en de Corona op zijn kant ligt je vergeet je gasregelaar gelijk dicht te zetten en dat je dure brushless set-up in rook op gaat ...... bij beginners zoals WIJ kan dat immers allemaal gebeuren ....

mestdaght: ERG mooie rompjes, das nou precies wat ik graag wil. :P Maar helaas niks tevinden op die site over zn setups.

Satoer: Nee das waar, bijdehandje.. ;)

Yeti: Omdat de stock motor super beroerd is kwa vliegtijd en levensduur. Met een 3600 accu vliegt dat zielige hoopje iets van 6 minuten als een natte krant, en dan is et weer op. Nog maar niet te spreken dat die fusion motoren et geweld van een corona gewoon niet kunnen verdragen, en al na n pack of 50 (10 heb ik ook al gezien) helemaal op zijn. Daar ga ik dus geen dure regelaar en n dure accu tegenaan gooien. Juist daarom maak ik et duurder dan et is. De brushed versie is veel teveel onderhoud en slijtage tegenover veel te weinig prestatie, en daar reken je met een goed doordacht brushless setje gewoon mee af.

Ik kan nog niet vliegen met een heli nee. Denk je dat ik een corona koop omdat ik al 3D patronen kan vliegen? ....:roll:

En jij vind et makkelijker om met een gyro te vliegen die je alleen in kunt afstellen als et hele gebakje weer stil aan de grond staat? Er is helemaal niks ingewikkeld aan, alles is etzelfde, er zit alleen 1 draadje meer aan je motor/esc, en als je daar al niet uit komt, dan kun je beter met sesamstraat puzzels gaan spelen. ;)

En nee, ik ben niet zo iemand waarbij et verstand op tilt slaat als ik de grond raak. Mijn reflexen om de motor uit te zetten als ik zie dat iets fout gaat nog voor ik de grond raak, zit al ruim ingebakken door et vliegen met vliegtuigen.

Maar goed, we zullen wel zien welke van onze coronas straks beter vliegt. :P Desnoods moet et maar zonder fuselage, en koop ik wel een mooie canopy om te kunnen vliegen met die 16/15/3. Ik houd liever oog op de toekomst, maar als et niet gaat dan gaat t niet en neem ik wel genoegen met ietsje minder. Met een Alien canopy ben ik ook al aardig tevreden als dat moet.

doe eerst dat ding maar eens leren gecontroleerd te besturen en denk dan maar aan een mooie canopy freak :D

Back