Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Ik hoor deze nergens over klagen :



Hi Edoc,

The Lite Machines Corona is a durable, stable flying model. In fact I liked it so much that I purchased another and now have two. I have been flying the Corona for over 2 years and hundreds of flights and I still enjoy it. Many different combinations of electronics will work in the Corona, I am using an Astro 20 brushless (voyager), I tried the Astro 20 (Corona) but the Voyager has a little more power. I use an 8 cell NIMH 3300Mah pack with Deans connectors. The 8 cell pack provides better performance for the Corona and I get about 8 minutes of flight time. I use a Castle Creations Phoenix-45 speed control, although the Phoenix-35 will work. I’m just more comfortable with a speed control that can dissipate more heat and take a higher surge current. I use HS-85MG servos for elevator and aileron and an Electron 6 receiver. I have found that the ball bearing/metal gear servos operate smoother and repeat better and these are desirable characteristics for cyclic control. I fly a JR 410t gyro in one Corona and a JR 500t in the other. The 500t has remote gain. They hold rock solid and I have had no problems with either one. To improve flying characteristics, a cnc swash plate, 5 mm titanium main rotor shaft, and belt driven tail rotor really makes a difference. Those I purchased from Ballistic Technology. Perhaps others will post their setups offering you more choices. Anyway, I hopes this helps.

Beaner

_____________________________

My Helicopters: Corona 120 stock, Logo 10 3D, Corona 120 upgraded to the max :)


zie :

http://www.rcuniverse.com/forum/m_4290292/anchors_4304462/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#4304462
 
Das de voyager versie, Yeti. Ik heb de corona versie.

Bovendien vind ik 8 minuten met zon 3300 pack best beroerd.
 
Nog iets leuks gevonden :

Best Advice you will ever get:

This heli flies great with atomic force motor and pg-03 gyro. I dont see the need for anything else. If you really love your heli, then a brushless is fine for duration and performance. BUT, other than that

Make like no other spare part or upgrade exists besides Litemachines original parts. This heli will always fly. If you bought the corona, never compare it to any of the bigger machines. The corona can be the smoothest best flying helicopter you will ever own. There was never a reason to upgrade this machine cause It will always, always, always work with the original parts.

But if burning money is your thing more than flying, its your fun, let me not spoil it.

I have seen guys buy all this amazing look things, they got themselves more frustrated trying to get it to work with those things. I bought a second hand heli with a carbon boom, belt drive, carbon stiffened blade holder, some funny looking new tail thingamajig. He purchased all this to fix his problem with the tail handling and blade tracking. The owner took a while to get it right and never did succeed. I put back all the original LMH parts, took an hour or two to adjust settings, put my cheap GWS pg03, put my cheap atomic force and it flew like a bomb once again. Tail was perfect. Tracking was perfect.

Think twice before buying some other extremely high priced part to fix a problem on this heli.



zie :

http://www.rcuniverse.com/forum/m_4097709/tm.htm
 
Nee, borstel moet ik nietmeer. Hoe goed et ook klinkt, et blijft zwak spul met NOG minder flight time dan ik nu al heb. Bovendien vind ik et maar niks om die motor steeds te moeten olien enzo. Hallo, ik vlieg toch electro? ;)

Bovendien heeft mijn corona voor dik 200 euro aan upgrades erop zitten, hij trackt prima, en zn staart staat als n huis door de mooie G401. :P Dus roepen dat upgrades averechts werken vind ik n beetje kortzichtig. :)
 
ah oke, ik wist niet dat je een package deal had gekocht.

eraf dat prul en een flinke knaap erin :D
 
Yup, lekker op goedkope lipo kunnen vliegen voor minstens 10 tot 15 minuten, dat is mijn doel. LIEFST zelfs nog met mogenlijkheid om er straks een fijne kap op de plakken.

Maar welke motor nou et ideaalste is voor de corona, is mij tot op heden nog steeds niet bekend. :| Ik heb al diverse Megas, een paar hackers, een lehner, een plettenberg, en nog et een en ander aan zelf geknutseld spul voorbij zien komen, en nu dan weer die feigao. Ik zie door de windingen de stator nietmeer. :lol:
 
Ik vraag mij sterk af of er veel efficiency verschillen tussen brushless motoren zit. Met andere woorden; ik kan me niet voorstellen dat als een Hacker C40 heet wordt, dat niet gebeurd met een motor die OVEREENKOMSTIGE specificaties heeft (gelijksoortig vermogen,windingen,gewicht etc.) .
De efficiency curves van gelijksoortige motoren die dezelfde prestaties leveren in de Corona (lees: brushless binnenlopers) verschillen niet heel veel van elkaar verwacht ik. Want je moet wel appels met appels vergelijken.
Ik las ergens dat die Astro 020 maar iets van 75 gram weegt , terwijl een Feigao 380 al op 147gram zit. Die motoren mag je dus eigenlijk niet met elkaar vergelijken. De Feigao heeft meer koper, meer magneetmateriaal en zal dus veel sterker zijn. Het vliegbeeld zal ook heel anders zijn.

Vergelijk dus eens de specs van die motoren en als je ziet dat als een aantal bij elkaar in de buurt ligt, de prestaties ook nagenoeg hetzelfde zal zijn en als je dan op meerdere plekken leest dat een van die types erg heet wordt moet je dus geen motor uit die bepaalde groep kiezen.

Begin eens bij het begin : maak een tabelletje met de verschillende motoren en geef aan welke en hoeveel slechte en goede ervaringen mensen ermee hebben. Als je dat overzicht hebt kun je de voor- en nadelen naast elkaar plaatsen en indelen volgens jouw prioriteiten. Dan zoek je de prijzen op en plaatst die erbij. Daarna kun je voor jezelf een goede keuze maken.
 
Et enige nadeel bij nagenoeg ALLE corona motoren die ik tot nu toe gezien heb, is dat die dingen gewoon flink heet worden.

Ik verwacht van die feigao dattie door zijn grotere gewicht ook beter met hitte om kan gaan. De motor is wel 70 gram zwaarder, maar daarbij kan ik wel een enorme lipopack gebruiken die bovendien nog 105gram lichter is dan de 8cell pack waarmee de astro vliegt. Dus voor zover ik kan beredeneren betekend het gebruik van een feigao ipv astro minder hitte, langer vliegen, EN ook nog eens 35gram minder gewicht dat die motor mee moet zeulen. De feigao is gewoon een heel andere klasse motor, zoals jij al zegt. Eigenlijk is de feigao een .40 motor ipv de .30 astro. :P

Tis flink tegen elkaar afwegen, maar dit is zonbeetje de opsomming:
Atomic Force : Werkt goed, maar vraagt onderhoud, en is niet zo heel erg sterk.
Mega 16/15/3 : Wordt vrij warm, sommige gebruiken em met succes, anderen weer niet.
Astro 020 : Trekt een "zware" corona niet lekker. (mischien de stock 1200gram versie wel)
Hacker C40-12T : Redenlijk warm, en peperduur.
Feigao : Zwaar, maar daardoor mischien beter geschikt voor dit harde werk. Ook de enige die lekker loopt op 3s lipo.

Andere motortjes schieten me zogauw niet tebinnen.
 
Op de site van Dietmar Hackenberg staan veel uitrustingen van Corona's .....

http://www.dhackenberg.de/
kijk onder "galerie"


-----------------------------------------------------

Motor: SHP 16
Regler: Kontronik Jazz 40-6-12
Zellen: 8
Kreisel: Robbe GY-240
Servos: Robbe FS 500 MG
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor aus Alu
CFK-Paddelstange
CFK-Heckanlenkung
GFK-Höhenleitwerk
MP-Haube aus GFK für Hackenbergchassi 2005
aus eigener Produktion


Der LHM von Christian Blosl:

stabiles Heckrohr 12mm
Alu-Heckgehäuse v. Chris
(allerdings aufgeschnitten und zurechtgefeilt)
Landegestell vom ECO
Motor: SHP 16
Regler: Kontronik Jazz 40-6-18
Kreisel: Robbe GY-401
Servo: 2x Robbe FS 500 MG, 1x Hitec HS 81 MG
Empfänger: Schulze Alpha 835 s
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor


Der LHM von Jürgen Seif:

Motor: LRK 350/12 12W
Regler: Kontronik Jazz oder Jeti JES 40-3P
Akku: LiPo XCellerate 3S1P 5000mAh
(Flugzeit: 25-30 Minuten)
Kreisel: Robbe GY-401
Empfänger: Jeti Rex5
Riemenantrieb Hauptrotor.


Der LHM von Jens Weck:

Motor: Multiplex BL-480/4D
9er Ritzel
Regler: Jazz 40-6-18
Blatthalter: 1x 6 Grad 1x 4 Grad
Kreisel: Robbe GY-401
Empfänger: Graupner DS 19
Akku: 8 Zellen NICD 2400/NIMH 3300-3700
Flugzeit: ca. 9-14 Minuten
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor


Der LHM 120 von Jens Glamann:

stabiles Heckrohr 12mm
Motor : AXI AXI 2820/08
Regler : JAZZ 40
Akku : Hopf Sanyo RC 2400Empfänger: Simprop Scan7
Kreisel: Robbe GY-401
Flugzeit : 6-7 Min.
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor
Hauptrotor-Übersetzung: 16:84


Der LHM von Carsten Voigt:

Motor: SHP 16
Zahnriemengetriebe 6:1
Regler:Kontronik 3 SLB 40-6-12
Akku: NIMH GP 3300
Empfänger: Webra Scan DS6
Kreisel: Ikarus Profi-Gyro
Flugzeit: ca. 10 Min


Der LHM 120 von Martin Fiedermutz:

stabiles Heckrohr 12mm
Alu-Heckgehäuse, offen
Motor: Hacker C40/14S
Regler: Kontronik Smile 30/...
Übersetzung: 9:102 (Original)
Akku: 8 Zellen 2400
(Flugzeit: 8-9 Minuten)
Kreisel: Robbe GY-401
Riemenantrieb Heckrotor


Der LHM von Ralf Kleinerüschkamp:

stabiles Heckrohr 12mm
Alu-Heckgehäuse
Motor: Kontronik Fun 480
Übersetzung Standart (9er Ritzel)
Blatthalter: 1x 2 und 1x 4 Grad
Akku: 8 Zellen 3300
(Flugzeit: 8 Minuten)
Kreisel: Robbe GY-401


Der LHM von Wolfgang Krause:

Aus edlem CFK gefräst
komplett mit Zahnriemengetrieben.
Motor: SHP 16Regler: Jamara Xenon 25/40A8 Zellen GP3300
Kreisel: Robbe GY-240
Gewicht: 1.364 Gramm
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor
Flugzeit: ca. 9 Minuten


Der LHM von Stefan Baasch:

Motor: SHP 16
Regler: Kontronik Jazz 40-6-18
8 Zellen
Servos: 2x HS 81 MG, 1x Tiny S
Kreisel: Robbe GY-401
Empfänger: Graupner C17
Alu-Heckgetriebe
Riemenantrieb Hauptrotor
Flugzeit: ca. 8 Minuten


Der LHM von Edward Joseph:

Motor: SHP 16
Empfänger: Jeti
Kreisel: Robbe GY 401
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor
8 Zellen GBo 3300
jede Menge Alu- und CFK-Tuning...


Der LHM von Ulf Haerting:

Motor: Kontronik Fun 400
Regler: Jeti JES 30
Empfänger: Jeti Rex 7
Riemenantrieb Heckrotor
8 Zellen Sanyo 1700SCR
Flugzeit: 7-8 Minuten


Der LHM von Thomas Seeliger:

Motor: Axi 2820/8
Regler: Feigao FG40
Empfänger: ACT DDS-10
Kreisel: Robbe GY-401
Servos: 3x HS81
stabiles Heckrohr 12mm
offenes Alu-Heckgehäuse
Riemenantrieb Heckrotor
8 Zellen Sanyo 2400
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor
Flugzeit: 7-8 Minuten


Der LHM von Torsten Techam:

Motor: Hacker C14-14S
Regler: Jeti Advance 40 Plus
Akku: Konion 3S3P
Alu-Taumelscheibe
Kreisel: Robbe GY-401
Hauptzahnrad Eco-8
Blatthalter: 4 Grad
Flugzeit: ca. 14-16 Min


Der LHM 120 von Hendrik Schulte-Overbeck:

Motor: SHP 16
Regler: Kontronik Jazz 40-6-18
Kreisel: Robbe GY-401
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor aus Alu
Flugzeit: 8 Minuten


Der LHM 120 von Erich Sünboldt:
Motor: AXI 2820/08
Regler: Jeti Advance 40 plus
Kreisel: FTO 03
Servos: 3x Robbe FS500MG
Empfänger: Hitec
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor
Akku: 7-Zeller 3700
Blatthalter: 2x 4 Grad
Gewicht ohne Akku: 930g
Flugzeit: 12 Minuten


Der LHM 110 von David Kusnadi:
Motor: Twister 09/25
Regler: Xenon 35
Kreisel: ACT Micro Gyro
Empfänger: Robbe R137F
Akku: 8-Zeller GP 3300
Blatthalter: 2x 4 Grad
Gewicht ohne Akku: 930g
Flugzeit: 14 Minuten


Der LHM 120 von Jürgen Bebensee:
Motor: Feigao Innenl. 3033 U/min
Regler: Feigao FG 25
Kreisel: Jamara Pico Gyro
Empfänger: Jeti Rex5
Akku: 7-Zeller 3300
Blatthalter: 2x 4 Grad
Motorritzel: 15 Z.
Delrin-HZ: 160 Z.
Gewicht mit Akku: 1462g
Flugzeit: 10 Minuten


Der LHM 120 von Andreas Burat:
Motor: AXI 2814/10
Regler: Jeti Advance 40
Kreisel: Colco GY 400
Servos: 3x HS81MG
Akku: 8-Zeller 3300-3800
mit Blatthalter: 4+6 Grad
oder Konion 3S2P mit 2+4 Grad.
Alu-Heckgetriebe
Riemenantrieb Haupt- und Heckrotor aus Alu
 
Dat is allemaal met zon maf siliconen chassis, en hoe tevreden ze met die setup zijn, staat er helaas ook niet bij. Dus daar kan ik denk ik niet zo veel mee? Er staan wel veel combos tussen die dr leuk uit zien, maarja, de astro zag er ook leuk uit, in theorie. ;)

Hun next gen chassis is trouwens wel ERG mooi! Waar zijn die tekoop, en wat zouden ze kosten? Tis mischien weer wat lichter dan de alu crutch die dr nu aan zit, en alles zit lekker centraal met die dubbele wand. Ik vind ze iig een stuk mooier en beter dan die carbon ongelukken van ballistic tech.

Deze ziet er ook erg leuk uit:

Motor: LRK 350/12 12W
Regler: Kontronik Jazz oder Jeti JES 40-3P
Akku: LiPo XCellerate 3S1P 5000mAh
(Flugzeit: 25-30 Minuten)
Kreisel: Robbe GY-401
Empfänger: Jeti Rex5
Riemenantrieb Hauptrotor.

Dat is dus deze motor:
HT350/12 10W 10P
KV: 2100 - Dia: 42mm - Lengte: 42mm - Cells: 10 - Windingen: 10 - Polen: 10 - As Dia: 5mm - Stator dia: 35mm - Stator lengte: 12mm - Gewicht 155 gr

Er staat stomgenoeg niet bij hoeveel amps die vreet.

Er wordt een jetranger corona mee gevlogen, en et loopt op 3s lipo zo te zien. Wel een nadeel is dat die motor weer 110 euro kost. Op de site staat in de omschrijving dattie eigenlijk voor 8 cellen is.
 
Ja, een LRK is erg duur en bovendien een buitenloper, die hebben een lagere Kv maar wel een hoger koppel. Je moet daarbij dus een grotere pinion gebruiken.
Je kunt grofweg terugrekenen hoeveel stroom er bij die set-up loopt :
De vliegtijd is met een 5000mAh pack 25 a 30 minuten.
Bij 25 minuten is dus de gemiddelde stroom 60/25 * 5A = 12A

Het chassis van Hackenberg is zeker de moeite waard , is erg stabiel en de motor zit in het midden.
Over een tijd ga ik upgraden naar het GFK chassis, dat is relatief goedkoop : 60euro
Ik heb zijn prijslijst onlangs ontvangen.
Maar eerst maar eens verder oefenen ......
 
Een buitenlopertje moet geen probleem zijn denk ik, maar wel weer jammer dat er bij die setup niet staat welke vertraging hij gebruikt. Dat maakt et weer een stukje lastiger. Maar met 12A vliegen, dat is wel HEEL netjes! Eigenlijk bijna tegoed om waar te zijn, toch? Dit zou betekenen dat ik dus gewoon op 3s1p 2200 8~10C packs met gemak 11 minuten uit moet kunnen zingen. Dat wordt een lekker licht coronatje, en zal et gewicht van de kap ook et probleem niet meer zijn. ;) Ik kan niet veel vinden over die motor, maar denken jullie dat hij de corona goed aan kan? Hij zit in de 350 watt klasse, die motor, dus hij zal vast flink wat power kunnen leveren, maar tegelijkertijd zo sterk en zo energiezuinig... Et lijkt eigenlijk wel een sprookje. :P


60 euro voor zon lekker compact chassis, das niet slecht! Maar zit er nou veel verschil tussen GFK en CFK en lexaan? GFK lijkt me stug en stevig, CFK lijkt me flexibel en stevig, en lexaan is taai en erg flexibel maar de vorm gaat er snel uit (dat spul heb ik op mijn battlebots gehad).

Maar ik bedenk me ook net dat een kort chassis mischien problemen gaat geven met het uitbalanceren? Kijk maar eens hoever mijn lipo naar voren moet om em te balanceren:
lipo.jpg


Ook vraag ik me af of ik daar mijn titanium staart in kan zetten. Die is meen ik net ietsjes dikker. Mischien kan die man een gripje maken die daarop past? Et zal waarschijnlijk wel een zelf knutselende hobbyist zijn die et verkoopt, dus mischien wil die dat wel doen, als ie dan toch al moet snijden.

Kun je me mischien dat lijstje doorsturen? Die beste man heeft erg veel prachtige upgrades. Die belt drive ziet er ook smakenlijk uit.

Fijn dat je zoveel moeite voor me doet, Yeti! Ik hoop je nog eens te zien met je corona op een meeting, lijkt me leuk om eens met 2 van die dingen rond te sjezen.
 
Sven, duur betekent bijna nooit slecht. Hou daar rekening mee met je setup.

Die lipo's zo zien er perfect uit.
 
Tsja, de astro was ook iets van 80 euro dacht ik. :P En die is bagger.

De lipo bied echt enorm veel mogenlijkheden, omdat ik nu de accu in 2 stukken kan "breken". Zo kan ik de accu links en rechts op de crutch doen een beetje vooraan, en de electronica bij de rotor as, en past et hele gebakje weer wat dichter naar et midden.

Ik heb erge zin in een body, en uiteindelijk moet dan et liefst die accu binnenin zitten. Een MD 500 defender met een blok lipo dr onder is natuurlijk geen gezicht. :D

Maar die man vliegt zelf met een jetranger body en lipo, en et is een duitser dus die vliegt in et zelfde weerklimaat als ik zal vliegen, dus dat zal toch wel goed zijn denk ik. De motor heeft een ingebouwde stofzuiger die de boel koelt, dat helpt natuurlijk wel n beetje vergeleken met die potdichte astro. ;)

Ik zal nog eens kijken hoeveel mijn rekening kan bloeden, mischien dat ik dan es zon motor koop.
 
Niet stuk, maar niet opgewassen voor de taak waar die voor verkocht wordt. :mad: Als ie op een koude lentedag al zo warm wordt, hoe moet dat dan als ik lekker met een kap erop wil gaan vliegen in de zomer. Dat gaat niet helemaal lukken vrees ik. :(

Zon LRK motor bied mischien de oplossing. Hij is schijnbaar behoorlijk energiezuinig omdattie 25 minuten vliegt op 5000mAh. met jetranger kap erop. Volgens de site komt dat omdat er een ingebouwde lucht aanzuiger in zit. Die man vliegt gelukkig rond met zn schaalkap corona, en dat wil ik uiteindelijk ook. ;)

Ik vind et jammer dat er weer zon bak geld doorheen moet, maar blijven vliegen met een motor die et op een zomerdag ieder moment kan begeven is ook niet leuk.
 
"60 euro voor zon lekker compact chassis, das niet slecht! Maar zit er nou veel verschil tussen GFK en CFK en lexaan?"

GFK = glasvezel versterkte kunststof
CFK = koolstof versterkt kunststof
Lexaan = zeer taai kunststof

GFK : flexibel en sterk maar iets zwaarder dan CFK
CFK : zeer licht en sterk maar bros dus kwetsbaarder dan GFK
Lexaan : zeer taai maar zwaar in die dikte

Ik zou kiezen voor GFK omdat het een kleine crash waarschijnlijk wel overleeft en het is toch licht.
 
Hmm, je hebt gelijk. GFK kun je desnoods nog zwart spuiten denk ik. ;)

Maar wat vind je van dat je met de lipo een beetje krap zit op zon chassis? Zon pack op je onderstel is al door n paar mensen verfoeid omdat et voor een pendule effect zou zorgen. Waarom zou dat bedrijf eigenlijk voor zon kort neusje gekozen hebben? Beter passende schaal kappen?

En de prijsjes zijn best schappenlijk moet ik zeggen. 50 euro voor een tandriem aandrijving is vrij redenlijk. En de verzendkosten zijn ook best netjes. Ik hoop alleen dat die tandriem set ook te krijgen is in de vertraging die nodig is voor LRK.:P
 
Tja, dat chassis is er wel voor bedoeld dat de accu eronder komt te hangen want er is geen andere mogelijkheid. En de meesten gebruiken inderdaad nimh's of Konions en geen platte lipo packs.

Ik denk zelf dat het wel meevalt met eventuele nadelige effecten van de accu eronder. Het zwaartepunt komt een paar centimeters lager uit. Ik heb begrepen dat dit voor 3D vliegen nadelig is, bijvoorbeeld als je om de lengte-as draait er zich veel gewicht aan de "buitenkant" bevindt, hierdoor zou een roll minder zuiver gaan. eigenlijk net als bij een vliegtuig, daar wil je het accugewicht ook IN de romp hebben en niet eronder.
Echter is de Corona alles behalve een 3D heli , bovendien zijn wij beginners
dus of wij de nadelige effecten ooit zouden merken betwijfel ik.
Vergeet echter niet de Corona met het huidige platte chassis een slechte gewichtsverdeling heeft , in de lengterichting.
Met de accu eraan hangt hij duidelijk aan de rechterzijde lager (met de staart naar je toe gezien)
Het is zelfs zo dat je dit verschil weg moet trimmen op je zender, anders wilt hij naar rechts tijdens het hooveren.
Dus ik denk dat dit een nadeliger effect heeft dan een lager zwaartepunt.

Met het Hackenberg chassis zit alles netjes in het midden, niet alleen de accu maar ook de motor.
Het chassis is wel weer iets zwaarder dan de standaard, maar dat komt voornamelijk door dat "blok"aluminium in het midden.
Verder worden de cyclic besturingen loodrecht van onder aangestuurd, evenals de hevel naar de staart, die loopt daar evenwijdig aan.
Het geheel wordt ook een stuk stabieler verwacht ik.

Aan de andere kant lukt het met het houten chassis ook prima ......
 
Back
Top