Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

N20 55rpm motortje kwam binnen uit China.
Nu aan het uitdenken hoe ik de motor aan het worm wiel bevestig
(Heb 2mm shaft connectors besteld vandaag dan 1 kant opboren naar 3mm en aan de andere kant een 2mm asje erin met daarop het wormwiel, op het eind afgesteund in een lager)
En er moet een montage plaat gemaakt worden waar ook de 2 micro switches opgemonteerd kunnen worden.
De micro,switches sturen straks de CTI module aan die de rotatie begrensd.

@JaFa waar haal jij die mooie bronze lagertjes vandaan?
20201101_110112.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Met dat motortje heb je geen kraanarm, die als een razende beweegt.
Uitgaande van een spoed van de worm van 1,25mm, verdraait de kraan in 1 minuut over ongeveer iets meer dan 2/3 van het draaibereik.
Opmerking over het lageren van de worm.
De lagering van de uitgaande as van de reductie motor is niet ontworpen om druk- of trekkrachten op te nemen.
Dus je zal iets moeten verzinnen om deze door de worm opgewekte kracht op te vangen.
Groet, Henk
 
Henk, Dank voor de snelle reply ,
Worm doet 1 spoed per rpm bij 55rpm dus 55verzet.
Tandwiel op de draaikrans is 60t, kraan zou dus in iets minder 1 min 1 keer in de rondte gaan.
Voor het zekere heb ik ook nog een paar snellere gekocht.
Motor kom nog op een esc dus snelheid is controleerbaar.
De axiale kracht wou ik opvangen met een collar/busje op de buitenste as steun
Met dat motortje heb je geen kraanarm, die als een razende beweegt.
Uitgaande van een spoed van de worm van 1,25mm, verdraait de kraan in 1 minuut over ongeveer iets meer dan 2/3 van het draaibereik.
Opmerking over het lageren van de worm.
De lagering van de uitgaande as van de reductie motor is niet ontworpen om druk- of trekkrachten op te nemen.
Dus je zal iets moeten verzinnen om deze door de worm opgewekte kracht op te vangen.
Ff brainstormen
20201101_131405.jpeg

Sketchup is toch wel makkelijk
20201101_134344.jpeg

Zoiets moet het worden
 

Bijlagen

  • 20201101_110112.jpeg
    20201101_110112.jpeg
    67,7 KB · Weergaven: 178
Laatst bewerkt:
Zou je de worm in een U-vormig gebogen of geprint houdertje kunnen zetten. Daarmee kun je dan de axiale krachten opvangen. En dan een koppeling tussen asjes van motor en wormwiel. Gr. Klaas.
 
Zou je de worm in een U-vormig gebogen of geprint houdertje kunnen zetten. Daarmee kun je dan de axiale krachten opvangen. En dan een koppeling tussen asjes van motor en wormwiel. Gr. Klaas.
goedemiddag Klaas ,
zie fotos in mijn reply aan Henk,
op het achterste as steuntje wil ik 2 stop blokjes monteren 1 aan elke kant, met een teflon ringetje ertussen moet dat genoeg axiale kracht opvangen denk ik

mvg,
Roald
 
Roald, die had ik gezien, maar miste de door jou genoemde stopblokjes. Misschien een paar axiale kogellagertjes ertussen? Gr. Klaas.
 
Roald, die had ik gezien, maar miste de door jou genoemde stopblokjes. Misschien een paar axiale kogellagertjes ertussen? Gr. Klaas.
dat is ook nog een optie, bestaan er 2mm lagertjes dan? ik ga even op internet zoeken zou wel mooi zijn maakt het wel af.

hoeveel axiale druk praten wij eigenlijk over?
hoeveel trekkracht zou ik op het eind van de kraan nodig hebben om wat te kunnen verslepen? anker op het dek of pijpleiding in het water
 
Duidelijke uitleg.
Ik was uitgegaan van een schatting van 8groeven van de worm over 10mm, spoed 1,25.
Ergo, net als bij schroefdraad een verplaatsing van 55 x 1,25mm = 68,75 mm.
De wormkrans had ik ingeschat(door de onderliggende mat) op 30mm, geeft een omtrek van 92,4mm.
Vandaar mijn opmerking over verdraaiing van meer dan 2/3.
Indien de spoed van de worm 1,5mm is, dan klopt je opgave.
Over gebruik van een U-frame.
Een overeenkomstig probleem had ik ook in het verleden.
Ook ik moest deze constructie toepassen, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-9#post-4055923
Over de voor mij gigantische microschakelaars.
Ik gebruik kleinere micro schakelaars, op deze link de door mij gebruikte op een gelijksoortige microschakelaar, die jij gebruikt; https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-39#post-4097484
Indien je meer wit weten, dan kan ik de spec. van de schakelaars naar je opsturen.
Groet, Henk
 
Duidelijke uitleg.
Ik was uitgegaan van een schatting van 8groeven van de worm over 10mm, spoed 1,25.
Ergo, net als bij schroefdraad een verplaatsing van 55 x 1,25mm = 68,75 mm.
De wormkrans had ik ingeschat(door de onderliggende mat) op 30mm, geeft een omtrek van 92,4mm.
Vandaar mijn opmerking over verdraaiing van meer dan 2/3.
Indien de spoed van de worm 1,5mm is, dan klopt je opgave.
Over gebruik van een U-frame.
Een overeenkomstig probleem had ik ook in het verleden.
Ook ik moest deze constructie toepassen, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-9#post-4055923
Over de voor mij gigantische microschakelaars.
Ik gebruik kleinere micro schakelaars, op deze link de door mij gebruikte op een gelijksoortige microschakelaar, die jij gebruikt; https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-39#post-4097484
Indien je meer wit weten, dan kan ik de spec. van de schakelaars naar je opsturen.
Groet, Henk

goedemiddag Henk,
jeetje dan ben je nog echt aan het rekenen gegaan ook.. ja klopt id, tanwiel is 29mm en spoed op de worm is 1.5m, ik had een streepje gezet toen 1 keer verdraaid en toen zat het streepje 1 gang verplaatst keer 60 tandjes op de mast kolom.
specs van betere opties is altijd welkom, deze 2 schakelaars komen uit een oud casette dek. maar ik kom er nog mee weg.
ik ga de door jouw gegeven links even door pluizen,

dank,
Roald
 
Laatste hydraulische levering voor de eerste kraan kwam vandaag aan op de werf
50mm cilinders en wat klein materiaal
20201102_164904.jpeg

De giek cilinders in proef opstelling
20201102_190647.jpeg

Zelfgeboord en getapt manifold /verdeelblok van 3 kleppen naar dubbele set cilinders 6
20201102_170645.jpeg

Volgende stap manifold / verdeelblok voor op de giek
Image%20(9).jpeg

Zodat de slangen voor de cilinder op het uitschuifbare deel niet gaan knikken
 
Laatst bewerkt:
Wat een fantastisch project om te volgen! Super mooi en gedetailleerd!
Op mijn eigen schip ben ik ook de kraan bewegend aan het maken en kan zo mooi afkijken voor ideeën. Hoe heb je die draaikrans met PVC nu precies opgebouwd?
 
Ik ga toch even gaan zitten zodra je een werkend filmpje hebt ik zit echt te wachten om te zien hoe dit gaat werken, het is natuurlijk voor 1:50 een grote kraan maar toch het is en blijft 1:50... Ik ben naar motoren gegaan omdat het anders te klein werd, met mijn setup kan ik ook naar 1/100 of zelfs kleiner denk ik maar dit is technisch toch heeeeeeel erg intersant vind ik.

Mocht het toch niet worden wat je ervan verwacht wil ik wel met meewerken aan een mooie Heila die gemotoriseerd is gestuurd hoor!
Ik wil er ook zo'n 2 voor mijn eigen Barge ooit, Palfingers 150000 heb ik hier al dat kan ook natuurlijk maar die Heila's zie je toch nog vaker he.

Knap werk weeral maar eens!
 
Wat een fantastisch project om te volgen! Super mooi en gedetailleerd!
Op mijn eigen schip ben ik ook de kraan bewegend aan het maken en kan zo mooi afkijken voor ideeën. Hoe heb je die draaikrans met PVC nu precies opgebouwd?
Hallo Sjoerd,

Ik heb gebruikt:

GAMMA-40mm afvoer pijp
GAMMA-40mm mof
CONRAD-32mm schutpijp
CONRAD-20mm schutpijp
CONRAD-0.75mm polystyreen plaat
CONRAD-Lagers 32x20mm 2x
WISH-60T tandwiel

20201026_180735.jpeg

Van de 32mm pijp 2 ringen van 5mm afgezaagd van de mof.
Deze lager dik diep in de 40mm gelijmd, 1 aan elke kant (zie foto's eerdere post).
In deze lagerkamer een opvulstrip van 0.75mm aan de binnenkant van de 40mm pijp gelijmd. Zodat de lagers speling vrij in de pijp zitten.
Beide lagers in de 40mm pijp geplaatst

De 20mm pijp aan de voetplaat van de kraan gelijmd
Van de 40mm mof een 5mm dikke ring gezaagd en die aan de kraan voetplaat gelijmd deze aan de binnen kant opgeschuurd zodat het wrijvingsvrij over de 40mm pijp draait.
Een BD 20MM vulring van o.75mm plaat gemaakt , OD van de binnenring van het lager over genomen.
Deze tegen de onderkant van de voetplaat gelijmd zodat de buitenschaal van het lager niet aanloopt op de kraan.
20201026_182457.jpeg


Vervolgens een China tandwiel van 60T opgeboord naar 20mm BD (zie eerdere post) en deze tegen een 10mm ring (gezaagd van de 20mm mof)aangelijmd.
Vervolgens deze over de mastpin van 20mm geschoven.


Ik hoop dat dit zo duidelijk genoeg voor jou is.

Mvg,
Roald
 
Laatst bewerkt:
Nog even geduld Jan,
De grootse hap is nu op de werf aanwezig.
Ik mis nog wat fittingen van WAEZ die was ik per abuis vergeten mee te tellen bij de laatste bestelling.
Volgende order word de hydraulische pomp met tank en ventielen blok, deze wil ik bij macom in Spanje bestellen,

Nu eerst de roteer module bouwen , inmiddels van een mede lid een schema gekregen voor de motor aansturing over micro switches. Daar nog onderdelen voor bestellen en dan weer verder bouwen.

Toch wel benieuwd hoe jij jouw kranen laat werken met motoren

Mvg,
Roald
Ik ga toch even gaan zitten zodra je een werkend filmpje hebt ik zit echt te wachten om te zien hoe dit gaat werken, het is natuurlijk voor 1:50 een grote kraan maar toch het is en blijft 1:50... Ik ben naar motoren gegaan omdat het anders te klein werd, met mijn setup kan ik ook naar 1/100 of zelfs kleiner denk ik maar dit is technisch toch heeeeeeel erg intersant vind ik.

Mocht het toch niet worden wat je ervan verwacht wil ik wel met meewerken aan een mooie Heila die gemotoriseerd is gestuurd hoor!
Ik wil er ook zo'n 2 voor mijn eigen Barge ooit, Palfingers 150000 heb ik hier al dat kan ook natuurlijk maar die Heila's zie je toch nog vaker he.

Knap werk weeral maar eens!
 
Wordt steeds meer een mooi project
dank je wel Shaba,
het was natuurlijk al een mooi project, maar nu komt er wat vorm in.
heeft mij ook al bijna een jaar voorwerk gekost voordat ik eerste dingetje bestelde voor deze multicat.
en vanwege de aanschaf prijs voor de hydraulische onderdelen zal dit ook nog wel een jaar of 2 duren voordat ik alles er op heb wat ik er op wil hebben.
plan wel na de winter de eerste proefvaart te kunnen maken.

ook is de eerste dekkraan nu nog uit polystreen, en dat moeten er 2 worden uit messing.
natuurlijk kan de PLA kraan nu al gewoon gemonteerd worden en later worden vervangen voor het messing exemplaar

mvg,
Roald
 
Hallo Sjoerd,

Ik heb gebruikt:

GAMMA-40mm afvoer pijp
GAMMA-40mm mof
CONRAD-32mm schutpijp
CONRAD-20mm schutpijp
CONRAD-0.75mm polystyreen plaat
CONRAD-Lagers 32x20mm 2x
WISH-60T tandwiel

Bekijk bijlage 402489
Van de 32mm pijp 2 ringen van 5mm afgezaagd van de mof.
Deze lager dik diep in de 40mm gelijmd, 1 aan elke kant (zie foto's eerdere post).
In deze lagerkamer een opvulstrip van 0.75mm aan de binnenkant van de 40mm pijp gelijmd. Zodat de lagers speling vrij in de pijp zitten.
Beide lagers in de 40mm pijp geplaatst

De 20mm pijp aan de voetplaat van de kraan gelijmd
Van de 40mm mof een 5mm dikke ring gezaagd en die aan de kraan voetplaat gelijmd deze aan de binnen kant opgeschuurd zodat het wrijvingsvrij over de 40mm pijp draait.
Een BD 20MM vulring van o.75mm plaat gemaakt , OD van de binnenring van het lager over genomen.
Deze tegen de onderkant van de voetplaat gelijmd zodat de buitenschaal van het lager niet aanloopt op de kraan.
Bekijk bijlage 402491

Vervolgens een China tandwiel van 60T opgeboord naar 20mm BD (zie eerdere post) en deze tegen een 10mm ring (gezaagd van de 20mm mof)aangelijmd.
Vervolgens deze over de mastpin van 20mm geschoven.


Ik hoop dat dit zo duidelijk genoeg voor jou is.

Mvg,
Roald

Ronald,
Hartstikke bedankt!! Nu is het helemaal duidelijk en kan ik dit principe kopieren naar mijn kraan.
 
Back
Top