Stoompomp
In Memoriam
De afgelopen week heb ik weinig laten zien.
Hetgeen niet wilt zeggen, dat ik niet bezig ben geweest.
De afgelopen week heb ik besteed aan de besturingen van de dokdeur en de uitzethelling.
Beide geheel mechanisch.
Op de onderstaande foto de huidige stand.
Aan de bovenkant de besturing van de dokdeur, openen en sluiten. Nu nog de diodes netjes op de printplaat solderen.
In het midden de aandrijving van de helling voor het uitzetten van de bijboot.
Aan de onderkant, mijn schema voor het besturen van de aandrijfmotoren en de bijbehorende eindschakelaars.
De meeste tijd heb ik verloren met fout zoeken.
Of de dokdeur aandrijving werkte, maar de rest niet, of de aandrijving van de uitzethelling werkte en de rest niet.
Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in de richting van de diodes.
Op de tekening aan de rechterkant, zoals bedacht en aan de linkerkant zoals uitgevoerd op het gatenprintje.
Het geheel werkt nu en de vanghaak beweegt, zoals bedacht.
De snelheid voor openen en sluiten van de dokdeur is acceptabel, alleen de uitzetsnelheid van de bijboot niet.
Het zou te mooi zijn, dat je in één keer twee, eigenlijk drie problemen oplost.
Bij gatenprintjes, heb ik vaak de frustratie, dat het component alles doet om niet op de juiste plaats te komen.
Hetgeen niet wilt zeggen, dat ik niet bezig ben geweest.
De afgelopen week heb ik besteed aan de besturingen van de dokdeur en de uitzethelling.
Beide geheel mechanisch.
Op de onderstaande foto de huidige stand.
Aan de bovenkant de besturing van de dokdeur, openen en sluiten. Nu nog de diodes netjes op de printplaat solderen.
In het midden de aandrijving van de helling voor het uitzetten van de bijboot.
Aan de onderkant, mijn schema voor het besturen van de aandrijfmotoren en de bijbehorende eindschakelaars.
De meeste tijd heb ik verloren met fout zoeken.
Of de dokdeur aandrijving werkte, maar de rest niet, of de aandrijving van de uitzethelling werkte en de rest niet.
Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in de richting van de diodes.
Op de tekening aan de rechterkant, zoals bedacht en aan de linkerkant zoals uitgevoerd op het gatenprintje.
Het geheel werkt nu en de vanghaak beweegt, zoals bedacht.
De snelheid voor openen en sluiten van de dokdeur is acceptabel, alleen de uitzetsnelheid van de bijboot niet.
Het zou te mooi zijn, dat je in één keer twee, eigenlijk drie problemen oplost.
Bij gatenprintjes, heb ik vaak de frustratie, dat het component alles doet om niet op de juiste plaats te komen.