Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Omdat waarschijnlijk die andere motor een laag ampére verbruik had en ik uit jullie uitleg dacht op te maken dat een horer ampére ook invloed heeft over de kracht.

Het heeft wel invloed, maar zegt niet alles. Een motor die meer toeren maakt, verbruikt soms meer dan een laagtoerige motor, maar die laagtoerige motor heeft toch meer kracht. Kracht en vermogen zijn niet 1 op 1 aan elkaar gelinkt.

Als je nog een zetje nodig hebt, wat voor formaat (diameter in mm) schroef denk je te gaan gebruiken? Er is een losse vuistregel dat de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor, als je zonder vertraging tussen schroef en motor werkt. Dat geeft je een beetje een idee welk formaat motor je misschien nodig hebt.

Ik doe mijn best! ik heb alleen geen ervaring waardoor ik van de electronica nog niet zoveel snap. Ik heb inderdaag het liefst een specifieke motor in mijn hoofd zodat ik kan kijken wat de specificaties zijn. Zo snap ik wanneer een motor veel kracht heeft. Ik heb wel een motor gezien die 1 omwenteling in 2 sec. aflegd alleen die gebruik bij onbelast 0,15 A dus ik vraag me dan af waar hij de kracht vandaan haalt (als die al krachtig is). Dus als mij helder uitgelegd word waar ik op moet letten dan snap ik het voor mezelf ook.

Het heeft wel invloed, maar zegt niet alles. Een motor die meer toeren maakt, verbruikt soms meer dan een laagtoerige motor, maar die laagtoerige motor heeft toch meer kracht. Kracht en vermogen zijn niet 1 op 1 aan elkaar gelinkt.

Als je nog een zetje nodig hebt, wat voor formaat (diameter in mm) schroef denk je te gaan gebruiken? Er is een losse vuistregel dat de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor, als je zonder vertraging tussen schroef en motor werkt. Dat geeft je een beetje een idee welk formaat motor je misschien nodig hebt.

Ik denk dat een mooie maat voor een duwboot 4 á 4,5 is of zie ik dat verkeerd?

1 omwenteling in 2 seconden betekent 30 toeren per minuut. Dat is weer het andere uiterste. Denk meer in de richting van 4000 tot 8000 toeren, en let op de diameter van de motor. Hiermee moet je toch een eind kunnen komen. Een pasklaar antwoord is er niet, elke boot is weer anders.

1 omwenteling in 2 seconden betekent 30 toeren per minuut. Dat is weer het andere uiterste. Denk meer in de richting van 4000 tot 8000 toeren, en let op de diameter van de motor. Hiermee moet je toch een eind kunnen komen. Een pasklaar antwoord is er niet, elke boot is weer anders.

heel erg bedankt daar heb ik wat aan! (niet sarcastische)

Als je een goedkope motor zoekt, kan je bij Conrad de 5-polige versie van de door jou genoemde motor bestellen.
Die zit op 5700 toeren per minuut onbelast en met een 45mm propje (ook daar bestellen, net als de schroefas en evt. het roertje, zit je boven de 25 euro en als je dan met iDeal betaalt heb je geen verzendkosten) gaat dat goed.
Bedenk wel: Alle waar naar zijn geld, het is een goedkope motor en dit advies is gegeven zónder goed onderbouwd onderzoek naar de grootte van je boot.

(Ter illustratie: ik heb deze motor voor één van mijn "Zwarte Zee" schepen besteld en dat lijkt aardig te gaan, maar dat is een slank schip en ik ga er niet of nauwelijks mee slepen)

[edit] Je hebt lekker de ruimte zie ik (ik zit even terug te lezen) en je was van plan iets met meerdere motoren te gaan doen.
Twee van deze motoren zouden jouw boot toch ruimschoots voort moeten kunnen krijgen. Die derde motor zou ik er in dat geval gewoon uit laten en lekker gebruiken voor een volgende boot.
WBT sturen op de motoren of het roer: Waarom niet beide? Tijdens gewone vaart met het roertje (of beter, twee roertjes) sturen, bij manoeuvreren met de motoren erbij. Met één vooruit draaiend en één achteruit draaiend kan je praktisch om je as draaien.

dankje Setsunakakede! dat is precies wat ik wilde weten. Ik heb al een keer een boek gelezen van de basiselectronica en dat was niet zo'n groot succes. Ik snapte het wel alleen als ik iets echt wil snappen moet ik het in de praktijk doen en ik gebruik het meeste niet. Het gaat mij alleen niet om de prijs maar als je voor 25euro gewoon een goede motor kan kopen is dat helemaal perfect!
Bedankt in iedergeval!

Ik wil best naar info zoeken alleen jullie hebben ervaring en kunnen me waarschijnlijk zonder zoeken vertellen wat ik moet doen. Daarom vraag ik zoveel mogelijk op het forum.

Dan zal je moeten zoeken naar een boek dat is afgestemd op jouw leeftijd en ontwikkelingsniveau. Die zijn er vast wel!

dankje Setsunakakede! dat is precies wat ik wilde weten. Ik heb al een keer een boek gelezen van de basiselectronica en dat was niet zo'n groot succes. Ik snapte het wel alleen als ik iets echt wil snappen moet ik het in de praktijk doen en ik gebruik het meeste niet. Het gaat mij alleen niet om de prijs maar als je voor 25euro gewoon een goede motor kan kopen is dat helemaal perfect!
Bedankt in iedergeval!

Mja, ik heb die motor icm koppeling, schroefas, schroef gewoon besteld onder het motto "ik kan hem altijd nog vervangen als het niet zo lekker werkt" en gewoon in de wasbak eens geprobeerd. Dat lijkt heel redelijk te gaan en ik ga wel zien wat hij in het water gaat doen.

Het blijft toch altijd een beetje nattevingerwerk en experimenteren wat het beste voor jezelf werkt. Dat kan je met je huidige boot ook prima doen; je hebt lekker de ruimte, het is niet zo heeeeeel kritisch, het is je eerste boot.

WBT vrije tijd: dat hadden we vroeger ook niet hoor. En nu nog steeds niet. Tijd máák je, je kríjgt het nooit. (was het maar zo'n feest; ik kom nog een vrachtwagentje of 3 vrije tijd te kort...)
Ik zit nu ook gewoon op mijn werk en vanavond heb ik nog kinderen die aandacht willen en in bed gestopt moeten worden. Pas dáárna komen de modelletjes.

Laatst bewerkt:
Ik mail mezelf altijd interessante linkjes toe, op die manier kan ik ze gewoon uit mijn gmail vissen als ik ze nodig heb. Werkt ook best handig, net als verlanglijstjes van Conrad. Die blijven 3 maanden staan, lang zat.

haha ja ik heb nu ook winkelmandje van conrad in favorieten alleen is daar geen productlink van. Ik ga het denk ik bestellen binnenkort. Verder lijkt het me verstandig om eens te vragen aan de kinderen om samen iets te gaan bouwen. De kinderen (waar ik zelf ook bij hoor) leren zo omgaan met techniek en ik denk dat ze het leuk vinden. Dus als ik jullie was zou ik eens vragen wat hun ideën erover zijn (kinderen hebben kleinere vingers dus kunnen soms beter bij hoekjes en priegel werkjes)
Bedankt en succes ook allemaal. Ik ga nu hard aan mijn Nederlands en dan kan ik morgen middag denk ik tijd vrijmaken om te zoeken op forum (of misschien als het lukt aan mijn boot)
Groetjes,
Jarvin

Ik heb denk ik voor vandaag nog 2 allerlaatste vraagjes. Ik zie nergens bij de motor die setsunakaede me liet zien '5-polig' of iets in die trant staan. Hoe weet je dat en hoe heet dat (i.v.m. de regelaar)?

Ik heb denk ik voor vandaag nog 2 allerlaatste vraagjes. Ik zie nergens bij de motor die setsunakaede me liet zien '5-polig' of iets in die trant staan. Hoe weet je dat en hoe heet dat (i.v.m. de regelaar)?

Je hebt geen andere regelaar nodig voor een motor met meer polen. Het enige effect is dat de motor langzamer loopt maar met meer kracht, dus een grotere diameter schroef kan rond draaien in het water.

Soms staat het erbij hoeveel polen een motor heeft, soms ook niet, maar kun je het wel ongeveer afleiden uit het toerental. Hoe lager het aantal polen, hoe sneller de motor draait (even niet lettend op het aantal wikkelingen per pool, dat is nog even teveel informatie, denk ik) daar moet je dan op letten. Ik denk dat het advies om 2 van die motoren te nemen best een redelijk varende boot zal opleveren. Het kan altijd sneller, groter, sterker. Maar dan heb je een basis om vanuit te experimenteren. Let er bij de keuze van de regelaar op dat je kijkt naar het continue amperage wat hij kan leveren, en niet alleen naar de piekbelasting die hij kan hebben. Als een regelaar piek 10A kan hebben, maar continue maar 3A, en stel, je motor vraagt 3.5A, dan gaat het niet goed, maar als je alleen naar die 10A kijkt, zou je denken dat het prima moet kunnen.

oooowh dus dat bedoelen ze met polen!
ik dacht de aansluitinkjes. vandaar dat ik eerder in mijn draadje dacht dat het moeilijker zou zijn. Ik heb wel begrepen dat brushless motoren wel drie aansluitinkjes hebben.

Groetjes,
Jarvin

Laatst bewerkt:
oooowh dus dat bedoelen ze met polen!
ik dacht de aansluitingkjes. vandaar dat ik eerder in mijn draadje dacht dat het moeilijker zou zijn. Ik heb wel begrepen dat brushless motoren wel drie aansluitinkjes hebben.

Groetjes,
Jarvin

Klopt, brushless werkt met meer draden, bij borstelmotoren, met een anker (en het ging dan om het aantal polen op het anker) heb je alleen een plus en een min.

Ik vraag niet of deze:Snelheidsregelaar Navy V15R - Regelaars voor boten - Conrad Electronic regelaar goed is. Maar ik wil toch nog vragen of die draadjes waar een plasticje omheen zit. of dat voor bescherming is of is dat omdat je dan die aansluiting moet hebben?

Die draadjes met bescherming zijn om te voorkomen dat er kortsluiting tussen die draden ontstaat. En die regelaar zal waarschijnlijk wel voldoen voor een niet al te snelle motor. Zo te zien kan hij 15A continue hebben, en dat ga je met die Igarashi niet halen.

Back