Db da70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sprokkel, 5 feb 2019.

  1. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    IMG_4383.JPG
    Dit geeft de app aan bij volgas op een meter afstand. Ik ben nu de motor op rubbers aan het bevestigen puur om het tonaal karakter te veranderen en minder geklapper op de roeren te hebben. Kijken wat dat gaat doen. Ik verwacht niet dat het geluid erdoor gereduceerd word.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik me dan afvraag, wat voor geklapper op de roeren.
    Trillen van de stangen op de roerhoorns of trillen van de scharnieren?
    Als je dat al met het oor en oog waar kan nemen, dan zou ik dat ook even aanpakken, zonder de motor op rubbers te zetten.
    Probleem van motor op rubbers is dat hij bij een bepaalde frequentie in een kadans kan komen en dus meer gaat trillen en herrie maken.
    De hardheid van de rubbers is nogal belangrijk maar door inwerking van brandstof en omgeving verandert de hardheid van de rubbers op den duur.
    Vaststellen van het tonaal karakter heeft volgens mij geen zin bij een officieele geluidsmeting omdat er een correctiefactor op toegepast wordt.
    Het geluid wordt DB (A) gemeten en die A staat voor de correctiefactor.

    GJ
     
  3. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb de motor al los liggen . Ik heb de rubbers van engel. Van 30 tot 180 cc ik heb ercgisteren een aangedraaid en ik kan die dingen amper bewegen. Het is zeker niet zoals een hydro mount
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    tippie.
    schilderstape mee.
    roeren ff op de punten vastplakken. nog s meten.
    weet je of het geklapper van roeren invloed heeft..
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verschillende hardheden gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  6. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Denk dat het echt wel snor zit met die rubbers. Het is bijna star. Ik zal wel een filmpje maken volgende week
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.512
    Locatie:
    Ede
    Als je de motor op rubbers zet dan ook eventueel een schokdemper monteren, hierdoor komt hij niet in kadans, de rubbers verminderen de harde plotse klappen van de motor maar geven nog steeds alle krachten door . Een haakse inlaat bocht is ook zelf te maken, mits je kunt zilversolderen.
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Sprokkel,


    Leuk om te zien dat je een frequentie meting hebt gedaan! Ik zie dat de A-waardering erop zit, dus dit laat mooi zien hoe jou 93dB(A) ontstaat.

    Zo te zien zitten de twee bepalende pieken bij een dikke 300Hz en bij de 1000Hz. De pieken zijn even hoog zo te zien; dus een verbetering van een heeft gelijk gevolgen voor het geluidsniveau..

    Wat was het toerental van de motor bij vol gas?

    Groet Q
     
  9. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Hi, Ik heb geprobeerd om een toerental meting te doen maar de meter liet afweten. Het zal ongeveer rond de 6800 toeren liggen. Wat betreft die rubbers. Ik kwam er maar net mee uit. Ik moest een beetje van de driehoeklatjes aan de randen weg dremelen. De rubbers zijn behoorlijk dik en breed. Op de foto zie je vrij lange stand offs maar die kan je afstellen. In mijn geval heb ik maar 19mm nodig dus ik moet zelfs de bussen waar de standsoffs ingedraaid worden 6 mm afdraaien. Dit doe ik dan met de standoff erin zodat de lege ruimte erin opgevuld word. Dus echt een mogelijkheid om te swingen heeft hij niet. Ik snap wat je zegt met een schock breker maar die zijn echt niet nodig. Dit voelt zo star aan en dat was er nog maar een. Laat staan 4. Het enige dat dit doet is de vibraties absorberen het is een geen geval een hydromount.

    Groet dennis
     
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Dennis,

    zoveel ik weet van de DA70 is dat de ontbranding in beide cylinders tegelijk gebeurt en je met 6800rpm dus ~113 gelijktijdige ontbrandingen per seconde hebt. De dikke driehonderd Herz van boven zal dus ca 340 Hz zijn wat 3x de verbranding is. Dat zal de frequentie van je 3 bladige prop zijn!

    Dus je prop maakt iig meer geluid dan de verbranding...

    Maar de 1000Hz zal de 9e orde zijn en die snap ik niet helemaal. Dat zal een fluitend geluid moeten zijn. Herken je dat?

    Normaal zouden de hogere harmonische van de prop lager zijn (3,6,9,12 enz) maar ik gok dat deze 9e toch van de prop komt. Hoeveel inch is je propeller?

    Of anders zou het een kogellager met 9 kogels kunnen zijn (dan zou je motor et misschien niet meer zo lang doen -> kleine waarschijnlijkheid).

    Een resonantie bij 1000Hz van de romp is ook onwaarschijnlijk dus ik denk niet dat de rubbers iets significant zullen uithalen..

    Cheers, Q.
     
  11. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Haha leuk om te lezen. De prop is een 22x10 3blad. Ik hoef ook niet perse omlaag in geluid dat is wel ok isch maar wil wat klapperen van de ailerons tegen gaan en het type geluid veranderen. Ik zal na de rubbers nog wat filmpjes en geluidsmetingen doen
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    Rotterdam
    klapperen van de roeren wordt ook vanzelf minder bij het inlopen van de motor..
    mijn DA35 klapperde als een malle..
    op de grond zag je de ailerons klapperen, en de folie gewoon rimpelen.
    nu heeft het ding 2 seizoenen gevlogen, hij begint nu echt "los" te komen, en het geklapper is echt heel veel minder.
    alleen als hij koud is doet ie het nog.
    eenmaal een beetje temperatuur erin, gaat hij mooi "rond" lopen, geklapper grotendeels over.

    zowieso krijg je het nooit 100% weg, het is toch ook een spelingsverhaal.
    en speling in de servo zelf kun je niet veel mee.
    zeker niet als er van die lange servo armen aan zitten..
     
  13. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Nou de motor hangt vrij star in rubbers. Dit laat de motor smoother lopen. Echter de ailerons klapperen nog altijd. Soort van tromgeroffel. Kan je dat ergens mee tegen gaan?
    Ik heb nog een prop balancer besteld daar zou ook nog wat in kunnen zitten.
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Meer gas geven Dennis, net als met een wasmachine in centrifuge stand: hoe sneller hij draait hoe kleiner de amplitude :D

    Nog een onorthodoxe zou zijn een elastiekje aan het aileron vast te zetten en met wat voor spanning aan de vleugel te zetten. Dan is de speling weg en de extra stijfheid verschuift de evt. Resonantie naar boven. Wel effe goed opletten dat ie met hogere toeren (waar je echt mee vliegt) niet als nog gaat klapperen...

    Hoe zit je Servo aan aileron verbonden? Gebruik je bolscharnieren, die zijn stijf en hebben geen speling. Ik lijm ze aan beide kanten vast met koolstof stang er tussen. Niet meer in te stellen, maar beter kan niet...
     
  15. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb van die pen scharnieren. Geen speling op te zien. Is ook een vrij nieuwe kist en de motor is ook nieuw. Servo zit met 3 mm stang verbonden. Elastiekje zou een optie kunnen zijn. Motor loopt echt ultra smooth maar zo een holle vleugel is natuurlijk net een trommel
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    En de Servo stangen hebben die van deze soort verbindingen:

    https://hobbyking.com/nl_nl/stand-off-ball-joints-d6-3x3xl30mmx3-2pcs-bag.html

    Dan heb je dat allemaal iig perfect. Voor spanning met een stiekje. Je zou ook nog de aileron kunnen verzwaren op de uiteinden. Effe stukje lood met tape proberen in de pits. Dat maakt een evt. Resonantie dan nog verder naar beneden en kost et misschien ook op.
     
  17. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ja ik heb inderdaad van dat soort verbindingen. Als ik mijn been tegen het uiteinde van de vleugel zet dan is hij echt heel smooth en stil.
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tuned_mass_damper

    Dat zou er echt kunnen oplossen. Maar dan is er nog wel werk aan de winkel.. Welke frequentie,waar de meeste trilling (echt uiteinde v.d. Vleugel)? Moet je weer meten om te weten en dan kunnen we et sommetje wel maken en is de vleugel met een beetje mazzel als geheel stil...
     
  19. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb neopreen band tussen de vleugels gedaan dit scheelt enorm in het geklapper van de vleugels. Ik hou het op opgelost ;)
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's toch eigenlijk wel een kipsimpele oplossing waar ik ook zo snel niet aan gedacht zou hebben....
     

Deel Deze Pagina