Db da70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sprokkel, 5 feb 2019.

  1. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Haha deze prop is goed misschien niet de aller stilste maar ik wil ook vermogen over houden. Die aanzuiging is echt moeilijk. Ik heb twee cm vanaf de carb tot kap. Ik kan daar zeker geen 90 graden bocht opmaken zonder de kap te verkrachten. Een vliegmaat heeft wel net de aanzuiging veranderd ik ga kijken wat het bij hem oplevert en dan zien we verder. Ik zet de motor liever op rubbers dan die aanzuiging
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met een Fiala heb je meer power, tenminste, die gaat beter met je power om, bladen zijn dunner en efficienter.
    Mejzlik heeft dikke bladen, dus meer weerstand en dus ook meer geluid.
    Kan je er misschien een luchtfilter op kwijt, dat scheelt ook al iets.
    En misschien heeft Toni Clark iets tussen carb en carter dat haaks de hoek om gaat?
    Dan kan je wel de romp in.

    GJ
     
  3. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ook Tony heeft dat niet. Die heeft meer voor zenoah. Er is van seacraft zo een hoek en die gaat dan buiten de kap. Dan denk ik als je het buiten de kap haalt hoor je het dan niet beter. Ik heb echt maar 2 cm daar krijg je echt niets tussen ook geen filtertje.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toen de discussie tijdelijk even off topic ging over geluidsmetingen had ik een geluidsmeet-certificaatje beloofd.

    weet iemand hoe ik in goddsnaam een .xls bestand kan toevoegen? Ik blijf tegen de melding "ongeldige extensie" aanlopen, of ik die extensie nu weghaal, of er een paar willekeurige letters in zet, of .doc of .jpg, hij blijft hem weigeren...
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Om uit te vogelen waar je de meeste winst kunt behalen zou ik willen aanraden het frequentie spectrum te bekijken. Op de iPhone heb je bijvoorbeeld een programmaatje als BS-Spectrum waarmee er een frequentie analyse wordt uitgevoerd op de iPhone microfoon. Gekalibreerd is dat allemaal niet, maar dat maakt ook niet uit in dit geval.

    Post eens het / een spectrum hier op het forum en dan kijken we even welke frequenties de boosdoeners zijn en of het dan vooral uitlaat / motor of prop is b.v. Belangrijk is dan ook even het toerental te vermelden bij de meting.

    Groet Q
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Krabbendijke
    Excel openen, opslaan als pdf, en dan die publiceren, dan kunnen we het in ieder geval zien
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je nu eerst eens meet zonder kap.
    Vervolgens de lucht inlaat aan past en weer een meting doet, zonder kap.
    Dan weet je of een maatregel aan de luchtinlaat effect heeft.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je het bestand gaat comprimeren naar het zip formaat, gaat het dan wel?
    Dat is ook een extensie die in een bericht is te uploaden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik niet, heb ik niet geprobeerd.
    Ik weet dat "onze computerman" om ze te comprimeren al een andere extensie moest gebruiken. Die heb ik ook geprobeerd (was gewoon zijn 3-letterige voornaam) maar dat werkte ook niet.
    Begrijp het niet zo goed, het is gewoon een sheetje van 800 kB of zo, foto's komen soms veel groter binnen.
    bij deze:

    De formules in cel F26 t/m F33 is: "=10^(B26/10)". Dit zijn de lange getallen achter iedere meting.
    Formule cel F34 is: "=SOM(F26:F33)". Dit is de simpele optelsom.
    Formule Cel F35 is: "=F34/8". Dit is simpel de optelsom gedeeld door 8
    Deze bovenstaande cellen kun je verbergen, ze hebben geen echte waarde (geen enkele agent gaat ze narekenen) maar ik heb ze destijds i.v.m. de controleerbaarheid door het door de gemeente ingehuurde onafhankelijk expertise bureau zichtbaar gelaten.

    Formule Cel F37 is: "=(LOG10((SOM(F26:F33))/8))*10". Dit is de uiteindelijke dB-waarde.


    Wie het na wil maken, maak een leuk formuliertje naar eigen smaak, en kopiëer de bovenstaande formules daar waar nodig (pas eventueel en indien nodig de cel-verwijzingen aan) en hoppa, je hebt een instant dB waarde berekening.
    Let op: de aanhalingstekens moet je NIET meekopiëren!!!

    Bij deze twee voorbeelden zit het rekenkundig gemiddelde ruwweg 0,3 dB lager dan het logaritmisch gemiddelde, dit komt omdat de spreiding van de 8 metingen vrij gering is.
    Hoe groter en gelijkmatiger de spreiding (verschil tussen hoogste en laagste waarde), hoe groter de afwijking. Bij heli's is de afstraling rondom meestal redelijk gelijkmatig, bij vliegtuigen kunnen hier nogal grote spreidingen ontstaan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 apr 2019
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het gaat er niet om hoe groot het bestand is, maar het forum staat gewoon dicht voor bepaalde soorten bestanden, geen idee waarom, misschien beveiliging, vervuiling....?

    zou een moderator antwoord op kunnen geven.
    We kunnen het in ieder geval zien nu!

    Ziet er goed uit.

    Groeten

    Arie
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je... we zaten toen een beetje in een verdomhoekje, gezeik met het "Fryske Gea", een soort van private milieubeschermingsorganisatie die donateurs in het hele land heeft, en destijds, we spreken vóór de crisis van 2008, dus genoeg budget om moeilijk te gaan doen (juristen en ingehuurde "deskundigen" waren geen probleem, en werden te pas en te onpas ingezet). Het is in mijn ervaring gewoon een "nare" club als je ze tegen je hebt, een soort van clubje van milieu-fascisten die heel intimiderend konden optreden inclusief naar het veld komen met bij voorbaat een politie auto er gelijk maar bij.
    En wij moesten het destijds als hobby-vliegschooltje met letterlijk een tientjes-budget doen. De dB meter bij de Conrad vandaan was al een kwart van ons jaarbudget :D
    Dus ik heb er destijds behoorlijk mijn best op gedaan. Het moest gewoon spijkerhard en bomvrij dichtgetimmerd zijn.

    EDIT: het gekke is, dat in mijn certificaten de zin "één van de metingen is in het verlengde van de uitlaat" weggevallen is. Vermoedelijk heb ik dat destijds gedaan omdat de Cobra een recht naar boven wijzende uitlaat heeft, maar in alle andere certificaten (die ik hier niet plaats i.v.m. de adresgegevens van derden) staat die zin er wel in, en hij hoort er ook in te staan.
    Blijkbaar ben ik wat onzorgvuldig geweest, want bij de SkyFox hoort hij er ook in te staan...

    Oeps....
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2019
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toni Clark is de importeur van DA Motoren en toen ik bij hem was (Gerhard Reinsch) had ie een wand vol met bakken met onderdelen voor in en uitlaten voor DA.
    Hij heeft meer voor DA en Valach dan voor Zenoah.
    Niet geschoten is altijd mis.

    GJ
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor geluidsvermindering telkens de grootste piek aanpakken, zwakkere bronnen aanpakken heeft op dat moment nauwelijks invloed vanwege het logarithmische karakter van de decibel schaal.
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Precies Ron, vandaar de suggestie. Ik ben benieuwd of die wordt opgepakt!
     
  15. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Weer een meting gedaan gisteren. 92.1 en 93.7 aan de andere kant. Officieel is het 93 db max. Nemen het gemiddelde... maar in de toekomst zal er wel weer een meting plaats vinden en is de motor afgesteld. Ik merk wel dat de motor veeel koeler loopt met de 3 blad. Ik had normaal pieken van 180 heb zelfs een keer 190 gehad op de cilinder tussen de eerste en tweede rib gemeten direct tegen het metaal. Daarna daalde dat meestal naar 160 en 120 bij langzaam vliegen. Nu haal ik max tussen de 150 en 160
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn toetsenbord is niet zo rap van tong.

    Het is een indrukwekkende berekening met een even indrukwekkende uitleg.

    Als dit de manier is om langs de expertise bureaus op te komen, 1,5dB verschil, dat valt nog binnen de tolerantie van een class 2 instrument.
    Dan laat de rekenfout maar zitten.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.691
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die tolerantie in de meetapparatuur doet er niet zo heel veel toe, want de geluidsdruk aan de gevel is ook een berekende waarde die niet eens méétbaar is met datzelfde meetinstrument...
    Zo'n vergunning heeft juridische waarde, en die verliest het, als je papierwerk niet klopt.
    Die formule stond in de geluidsrapportage, en valt als zodanig onder de documentatie bij de vergunning.
    Je kunt alles voor elkaar hebben, en op zo'n lulligheidje nat gaan. En als je "vijanden" hebt in de omgeving (en welke vliegclub heeft dat niet?), is er een gerede kans dat dat gebeurt. Sommige mensen gaan nu eenmaal HEEL erg ver om een club onderuit te halen...
    Dat kun je maar beter voor wezen.
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Heb je je smartphone er met een frequentie analyse app al bijgehouden @Sprokkel ? Het zou tof zijn wanneer je hier een screenshot (of meerdere van verschillende hoeken) plaatst dan kunnen we em met z'n allen analyseren en kijken waar nog potential zit...
     
  19. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zal dat in het weekend nog eens doen
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  20. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Dit weekend gaat het er niet van komen
     
    Q Brand vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina