Db da70

IMG_4383.JPG

Dit geeft de app aan bij volgas op een meter afstand. Ik ben nu de motor op rubbers aan het bevestigen puur om het tonaal karakter te veranderen en minder geklapper op de roeren te hebben. Kijken wat dat gaat doen. Ik verwacht niet dat het geluid erdoor gereduceerd word.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan afvraag, wat voor geklapper op de roeren.
Trillen van de stangen op de roerhoorns of trillen van de scharnieren?
Als je dat al met het oor en oog waar kan nemen, dan zou ik dat ook even aanpakken, zonder de motor op rubbers te zetten.
Probleem van motor op rubbers is dat hij bij een bepaalde frequentie in een kadans kan komen en dus meer gaat trillen en herrie maken.
De hardheid van de rubbers is nogal belangrijk maar door inwerking van brandstof en omgeving verandert de hardheid van de rubbers op den duur.
Vaststellen van het tonaal karakter heeft volgens mij geen zin bij een officieele geluidsmeting omdat er een correctiefactor op toegepast wordt.
Het geluid wordt DB (A) gemeten en die A staat voor de correctiefactor.

GJ
 
Ik heb de motor al los liggen . Ik heb de rubbers van engel. Van 30 tot 180 cc ik heb ercgisteren een aangedraaid en ik kan die dingen amper bewegen. Het is zeker niet zoals een hydro mount
 
Als je de motor op rubbers zet dan ook eventueel een schokdemper monteren, hierdoor komt hij niet in kadans, de rubbers verminderen de harde plotse klappen van de motor maar geven nog steeds alle krachten door . Een haakse inlaat bocht is ook zelf te maken, mits je kunt zilversolderen.
 
Hi Sprokkel,


Leuk om te zien dat je een frequentie meting hebt gedaan! Ik zie dat de A-waardering erop zit, dus dit laat mooi zien hoe jou 93dB(A) ontstaat.

Zo te zien zitten de twee bepalende pieken bij een dikke 300Hz en bij de 1000Hz. De pieken zijn even hoog zo te zien; dus een verbetering van een heeft gelijk gevolgen voor het geluidsniveau..

Wat was het toerental van de motor bij vol gas?

Groet Q
 
Hi, Ik heb geprobeerd om een toerental meting te doen maar de meter liet afweten. Het zal ongeveer rond de 6800 toeren liggen. Wat betreft die rubbers. Ik kwam er maar net mee uit. Ik moest een beetje van de driehoeklatjes aan de randen weg dremelen. De rubbers zijn behoorlijk dik en breed. Op de foto zie je vrij lange stand offs maar die kan je afstellen. In mijn geval heb ik maar 19mm nodig dus ik moet zelfs de bussen waar de standsoffs ingedraaid worden 6 mm afdraaien. Dit doe ik dan met de standoff erin zodat de lege ruimte erin opgevuld word. Dus echt een mogelijkheid om te swingen heeft hij niet. Ik snap wat je zegt met een schock breker maar die zijn echt niet nodig. Dit voelt zo star aan en dat was er nog maar een. Laat staan 4. Het enige dat dit doet is de vibraties absorberen het is een geen geval een hydromount.

Groet dennis
 
Hi Dennis,

zoveel ik weet van de DA70 is dat de ontbranding in beide cylinders tegelijk gebeurt en je met 6800rpm dus ~113 gelijktijdige ontbrandingen per seconde hebt. De dikke driehonderd Herz van boven zal dus ca 340 Hz zijn wat 3x de verbranding is. Dat zal de frequentie van je 3 bladige prop zijn!

Dus je prop maakt iig meer geluid dan de verbranding...

Maar de 1000Hz zal de 9e orde zijn en die snap ik niet helemaal. Dat zal een fluitend geluid moeten zijn. Herken je dat?

Normaal zouden de hogere harmonische van de prop lager zijn (3,6,9,12 enz) maar ik gok dat deze 9e toch van de prop komt. Hoeveel inch is je propeller?

Of anders zou het een kogellager met 9 kogels kunnen zijn (dan zou je motor et misschien niet meer zo lang doen -> kleine waarschijnlijkheid).

Een resonantie bij 1000Hz van de romp is ook onwaarschijnlijk dus ik denk niet dat de rubbers iets significant zullen uithalen..

Cheers, Q.
 
Haha leuk om te lezen. De prop is een 22x10 3blad. Ik hoef ook niet perse omlaag in geluid dat is wel ok isch maar wil wat klapperen van de ailerons tegen gaan en het type geluid veranderen. Ik zal na de rubbers nog wat filmpjes en geluidsmetingen doen
 
klapperen van de roeren wordt ook vanzelf minder bij het inlopen van de motor..
mijn DA35 klapperde als een malle..
op de grond zag je de ailerons klapperen, en de folie gewoon rimpelen.
nu heeft het ding 2 seizoenen gevlogen, hij begint nu echt "los" te komen, en het geklapper is echt heel veel minder.
alleen als hij koud is doet ie het nog.
eenmaal een beetje temperatuur erin, gaat hij mooi "rond" lopen, geklapper grotendeels over.

zowieso krijg je het nooit 100% weg, het is toch ook een spelingsverhaal.
en speling in de servo zelf kun je niet veel mee.
zeker niet als er van die lange servo armen aan zitten..
 
Nou de motor hangt vrij star in rubbers. Dit laat de motor smoother lopen. Echter de ailerons klapperen nog altijd. Soort van tromgeroffel. Kan je dat ergens mee tegen gaan?
Ik heb nog een prop balancer besteld daar zou ook nog wat in kunnen zitten.
 
Meer gas geven Dennis, net als met een wasmachine in centrifuge stand: hoe sneller hij draait hoe kleiner de amplitude :D

Nog een onorthodoxe zou zijn een elastiekje aan het aileron vast te zetten en met wat voor spanning aan de vleugel te zetten. Dan is de speling weg en de extra stijfheid verschuift de evt. Resonantie naar boven. Wel effe goed opletten dat ie met hogere toeren (waar je echt mee vliegt) niet als nog gaat klapperen...

Hoe zit je Servo aan aileron verbonden? Gebruik je bolscharnieren, die zijn stijf en hebben geen speling. Ik lijm ze aan beide kanten vast met koolstof stang er tussen. Niet meer in te stellen, maar beter kan niet...
 
Ik heb van die pen scharnieren. Geen speling op te zien. Is ook een vrij nieuwe kist en de motor is ook nieuw. Servo zit met 3 mm stang verbonden. Elastiekje zou een optie kunnen zijn. Motor loopt echt ultra smooth maar zo een holle vleugel is natuurlijk net een trommel
 
Ja ik heb inderdaad van dat soort verbindingen. Als ik mijn been tegen het uiteinde van de vleugel zet dan is hij echt heel smooth en stil.
 
Da's toch eigenlijk wel een kipsimpele oplossing waar ik ook zo snel niet aan gedacht zou hebben....
 
Back
Top