Hallo mensen,
Na de proefvaart deed ik een zeer schokkende ontdekking. De buikdenning en het vlak waren een beetje geribbeld en er zat beweging in.
Bleek dat het hout helemaal zacht geworden was. Dus ben ik op onderzoek gegaan en bleek dat een klein lekje in mijn boegschroefkanaal naar achteren de boosdoener was. Hierdoor was één meter dubbele bodem vol gelopen met water. Dit was dus echt zo'n moment van, @%*$ :evil: raam open en hoppa smijten maar. Van het balkon, naar beneden.
Gelukkig is het niet zover gekomen.

Maar er ging wel het één en ander door mijn hoofd.
Mijn boegschroefkanaal loopt namelijk een klein stukje door het ruimschot net onder de buikdenning. Door de schuinte van het kanaal zo klein mogelijk te houden, is de stuwkracht het grootste. Maar laat het kanaal nu net lek zijn onder de buikdenning.
Ik was even radeloos, hoe ging ik dit nu oplossen. Ik heb eerst mijn maat gebeld om maar eens wat advies te vragen. Ik had tenslotten samen met hem de avond ervoor nog gevaren. Na een uur aan de telefoon gehangen te hebben, hadden we een oplossing bedacht.
Met een dremel heb ik al het nat geworden hout verwijdert. Wat er dus zo uit zag. Dat deed best wel pijn. :cry:
Mijn vriendin en ik zouden 2 weekjes met haar ouders mee varen. Maar de zin was voor mij toen even ver te zoeken.
Ik wilde zo snel mogelijk weer een dichte romp hebben. Maar goed, omdat wij dus twee weken weg zouden zijn, heb ik de romp ingeklemd, om krom trekken te voorkomen, zodat de rest van de romp goed kon luchten. Als ik dan na twee weken terug zou zijn, wist ik tenminste zeker dat alles goed droog zou zijn en dat ik de boel weer rustig op kon bouwen.
Om toch nog wat te hobbieën tijdens de vakantie heb ik de ankers (eerder in dit bouwverslag) gemaakt. Was er toch nog een beetje vooruitgang in de bouw.
Na terug komst van de vakantie ben ik eerst begonnen met de buikdenning en de wrangen. Dit heb ik zo gemaakt dat ik dit als sectie in het schip kon lijmen. Het lek in het boegschroefkanaal heb ik uitgeslepen en opnieuw dicht gemaakt.
Na een paar keer goed passen en meten viel de sectie goed op zijn plaats en kon deze vast gelijmd worden.
Tijdelijk leek ik wel even op een reparatie werf te werken.
Op bovenstaande foto is, misschien niet al te duidelijk, te zien dat ik een soort compartimentje om het boegschroefkanaal gecreëerd heb.
Na alles vast gelijmd te hebben, heb ik dit compartimentje vol gegoten met epoxy, zodat ik mij hier in ieder geval geen zorgen meer over hoefde te maken.
Vervolgens heb ik het vlak vast gelijmd en kon ik beginnen met de spanten in de zij.
Klaar om de huid tegen de spanten te lijmen.
Nadat de hele romp weer dicht was, heb ik meteen het nieuwe hout voorzien van een paar lagen epoxy.
Achteraf ben ik blij dat ik nu lekkage had en niet pas wanneer het schip helemaal klaar is. Want dan zou ik een zwaarder sigaartje roken denk ik. :roll:
Groeten van Alex.
PS. Nieuwbouw in de volgende up-date :lol: