De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Gent0001%7E3.JPG

En zo ziet het er dan uit
mvg
Frederik :D

Nou ja, goed, het maakt ook niet uit wat voor materiaal het is.
Als het werkt dan is het goed.

Als ik ze ooit nog eens nodig zou hebben, trek ik wel aan de bel.

Groeten van Alex

je kan ze ook bij quartel bestellen adam ik weet alleen niet hoe duur ze daar zijn dan heb je in ieder geval al 1 adres waar je ze kan vinden je kan ze ook bij de acro in s,gravenzande bestellen ( auto spullen zaak ) daar moet je kijken of ze ze wel zo klein hebben ik heb daar ook al een keer wat vandaan gehaald ik weet niet of dat nog kan of je moet precies de keer ringen hebben de frederik laat zien

gr berry.......... :D :D :D

Proefvaren in Nieuw Lekkerland.

Eindelijk was het dan zover. Afgelopen zomer 21 juli heb ik voor het eerst proefgevaren. Eindelijk ligt het schip in haar element.
Hier zijn de eerste manoeuvres te zien. Af en toe zie je een coaster voorbij schuiven. Deze is van mijn excollega en clubgenoot.

Klik hier voor een filmpje van de eerste proefvaart.

GroteFoto-PWXLS4QC.jpg

Met wat ballast heeft het schip een mooie ledige diepgang.

GroteFoto-TCSONLD3.jpg

En de boegschroef, die werkt geweldig. Heeft lekker veel kracht.

En hier nog een filmpje van de boegschroef in werking.

GroteFoto-8IBHCIGG.jpg

GroteFoto-CN3RKIM8.jpg

GroteFoto-OFAAA6BR.jpg

Het achteruit draaien is ook wel leuk, een beetje slagroom kloppen.
Maar goed, dat is in werkelijkheid ook zo, als een schip leeg is.

GroteFoto-CJAVTDA8.jpg

Hier vaar ik achteruit op de boegschroef. Dat gaat nog best snel.

GroteFoto-MVIJRUVG.jpg

En op één motor volle kracht vooruit.

GroteFoto-CHJLLGCF.jpg

GroteFoto-TCMQVLAS.jpg

Met de duwsteven tegen de wal en volle kracht vooruit met beide motoren.

Nu eerst maar weer eens wat bouwen.

Groeten en tot later.

Alex

Laatst bewerkt:
Super Alex!!

Echt fantastisch gewoon!! Draait en vaart hij als je volgas gaat eigenlijk niet te snel als schaalsnelheid?

Groet, Aad

Hallo Aad,

Ja, veel te snel. maar ik wil ooit nog eens 3 duwbakken erbij maken en dan moet het gehele duwstel wel een beetje vooruit willen. Dus een beetje vermogen kan geen kwaad. In werkelijkheid varen dit soort schepen ook bijna nooit vollekracht, zonder duwbakken dan. Er zijn schepen bij die net zo veer pk's hebben als laadvermogen. Dus als je dan een schip hebt van 3000 ton......... :? Dan heb je een draaikolk in de tank :P Dat is binnenschippers eigen he, lekker veel vermogen erin. 8)

Maar goed, als ik aan het varen ben draaien de motoren bijna nooit volluit. Dat is gewoon niet realistisch meer. Maar af en toe wel leuk om even te spelen.
Op schaal zou het schip, in lege toestand, ongeveer 3,6km/h moeten varen. Dat is een snelheid van 26km/h in werkelijkheid.
Als het schip klaar is wil ik de snelheid nog een keer opmeten om te kijken wat het werkelijk is.

Groeten van Alex

Hallo Armando,

De motoren zijn van Graupner, SPEED 720 BB Torque.

Waar ik altijd vaar? Ik heb niet echt een vaste plek waar ik vaar. Toen ik nog op het internaat zat gingen we, mijn broer en zusje, in de weekenden en vakanties altijd naar boord naar mijn ouders. Het was maar net waar we lagen, en als het dan kon voeren we naast het schip.

Groeten van Alex

ohhh oke jammer :(

ma in wat voor hoek heb jij je motoren dan ?
want na mijn ervaring zijn ze wel geluidsstil
en het is niet om af te kraken hoor :oops: :oops:

maarh et is zo zonden om de motoren te horen lopen :cry:

mvgr

armando

Ik heb ze niet onder een hoek staan.
Dat is de tandwieloverbrenging die je hoort, met de oude motorfundaties.
Ik heb zwaardere motorfundaties gemaakt, die oude was ik niet tevreden over.

Maar wat ik wel moet zeggen, de filmpjes zijn gemaakt met een digitale fotocamera. Dat is nou niet echt de beste geluidskwaliteit.
Toen ik aan het varen was viel het geluid eigenlijk wel mee hoor.

Bovendien is het schip nog helemaal leeg, dus is het een soort klankkast.
Als de ramen in de woning zitten en de kolom van het stuuhuis op zijn plek zit dan zijn de openingen afgesloten en wordt het geluid al aardig gedempt.

Groeten van Alex

Petje af super mooi :D
ik wil binnekort ook met een binnenvaarder beginnen :D
wacht nog op de tekeningen :? ga je verslag zeker volgen

Bedankt voor de complimenten mannen,

Afgelopen zomer had ik een paar weekjes vakantie, dus wilde ik eens kijken of ik alvast aan de ankers kon beginnen.
Na al wat geoefend te hebben met het maken van de roeren, moest het er maar eens van komen.
Na alle tekeningen te hebben voorzien van de nodige bemating, ben ik eerst begonnen alle onderdelen van één anker uit te zagen. Dat was behoorlijk zweten, zeker met die hete zomer.
Na alle onderdelen uit gezaagd te hebben, moest alles op maat gevijld worden.
Maar na een paar uurtjes zwoegen en zweten, lagen alle onderdelen te wachten om gesoldeert te worden.
GroteFoto-SXXDU8L6.jpg

Nu kwam eigenlijk het moeilijkste. De boel in elkaar solderen. Dat heeft wel de nodige hersenkraaksels veroorzaakt.
Hoe kon ik alles, ten eerste goed en haaks op elkaar solderen, en er tenslote ook nog voor zorgen dat de temperatuur van het geheel niet boven het smeltpunt van het tin kwam. Ik zag het al helemaal voor me, dat ik een paar onderdelen had gesoldeert en dan weer wat aan elkaar solderen en dat dan de hele bende weer uit elkaar zou vallen. Dat wilde ik voorkomen dus daar moest ik een oplossing voor zien te verzinnen.

Uiteindelijk heb ik een malletje uitgedacht, waarin ik de onderdelen goed tegen elkaar kon zetten en het vervolgens goed kon solderen. Ten minste dat was het streven.
GroteFoto-PTSNGUYN.jpg

Ik heb eerst vloeien aan de onderplaat gesoldeert. Vervolgens kon ik de wangen aan de korte zijde van de vloeien solderen.
Nu had ik twee gelijke onderdelen in elkaar gesoldeerd. Deze heb ik op het malletje gelegt, waar ik de schacht met de kroonbout tussen de wangen heb gelegd. Tenslotten heb ik de wangen aan elkaar bevestigen met de kroonplaat.
GroteFoto-SYXWSODU.jpg

Hier ligt een anker na solderen, nog ingeklemd, op de mal.
GroteFoto-DPIZYMAD.jpg

En het resultaat, één Pool anker.
GroteFoto-UDHNZIRV.jpg

Voor mijn schip heb ik er drie nodig. Dus na een aantal dagen zwoegen, want de tweede ging een stuk minder eenvoudig als de eerste, had ik drie ankers.
GroteFoto-UDUGBR3C.jpg

GroteFoto-ZTYEVHVS.jpg

Uiteraard was ik zeer benieuw hoe de ankers in de ankerkluis pasten dus dat heb ik meteen even gecheckt en vastgelegd.
GroteFoto-WUSTGASS.jpg

GroteFoto-Q7OAX3PE.jpg

Zie hier een filmpje van het anker binnenhalen.

Ik heb nog getwijfeld om mijn ankerlier werkend te maken, maar daar ben ik eerst maar even vanaf gestapt.
Dit vind ik eigenlijk niet zo veel toevoegen als bijvoorbeeld een beweegbare radarmast. Dit kan later altijd nog.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Alex,

Ik sta weer eens versteld!!

Echt super goed wat jij allemaal maakt zeg!

Succes verder!

Groet, Aad

Hallo mensen,

Na de proefvaart deed ik een zeer schokkende ontdekking. De buikdenning en het vlak waren een beetje geribbeld en er zat beweging in.
Bleek dat het hout helemaal zacht geworden was. Dus ben ik op onderzoek gegaan en bleek dat een klein lekje in mijn boegschroefkanaal naar achteren de boosdoener was. Hierdoor was één meter dubbele bodem vol gelopen met water. Dit was dus echt zo'n moment van, @%*$ :evil: raam open en hoppa smijten maar. Van het balkon, naar beneden.
Gelukkig is het niet zover gekomen. :D :D Maar er ging wel het één en ander door mijn hoofd.

Mijn boegschroefkanaal loopt namelijk een klein stukje door het ruimschot net onder de buikdenning. Door de schuinte van het kanaal zo klein mogelijk te houden, is de stuwkracht het grootste. Maar laat het kanaal nu net lek zijn onder de buikdenning.

Ik was even radeloos, hoe ging ik dit nu oplossen. Ik heb eerst mijn maat gebeld om maar eens wat advies te vragen. Ik had tenslotten samen met hem de avond ervoor nog gevaren. Na een uur aan de telefoon gehangen te hebben, hadden we een oplossing bedacht.
Met een dremel heb ik al het nat geworden hout verwijdert. Wat er dus zo uit zag. Dat deed best wel pijn. :cry:
GroteFoto-6ZTWW37B.jpg

Mijn vriendin en ik zouden 2 weekjes met haar ouders mee varen. Maar de zin was voor mij toen even ver te zoeken.
Ik wilde zo snel mogelijk weer een dichte romp hebben. Maar goed, omdat wij dus twee weken weg zouden zijn, heb ik de romp ingeklemd, om krom trekken te voorkomen, zodat de rest van de romp goed kon luchten. Als ik dan na twee weken terug zou zijn, wist ik tenminste zeker dat alles goed droog zou zijn en dat ik de boel weer rustig op kon bouwen.

Om toch nog wat te hobbieën tijdens de vakantie heb ik de ankers (eerder in dit bouwverslag) gemaakt. Was er toch nog een beetje vooruitgang in de bouw.

Na terug komst van de vakantie ben ik eerst begonnen met de buikdenning en de wrangen. Dit heb ik zo gemaakt dat ik dit als sectie in het schip kon lijmen. Het lek in het boegschroefkanaal heb ik uitgeslepen en opnieuw dicht gemaakt.
GroteFoto-X7BJJOU8.jpg

GroteFoto-LRCA6QSX.jpg

Na een paar keer goed passen en meten viel de sectie goed op zijn plaats en kon deze vast gelijmd worden.
Tijdelijk leek ik wel even op een reparatie werf te werken.
GroteFoto-7PATA3UA.jpg

Op bovenstaande foto is, misschien niet al te duidelijk, te zien dat ik een soort compartimentje om het boegschroefkanaal gecreëerd heb.
Na alles vast gelijmd te hebben, heb ik dit compartimentje vol gegoten met epoxy, zodat ik mij hier in ieder geval geen zorgen meer over hoefde te maken.

Vervolgens heb ik het vlak vast gelijmd en kon ik beginnen met de spanten in de zij.
GroteFoto-OR3BI33C.jpg

GroteFoto-SB7AVMTC.jpg

GroteFoto-MEVAMMUR.jpg

GroteFoto-HYQXMFKP.jpg

Klaar om de huid tegen de spanten te lijmen.
GroteFoto-DQYMTYLB.jpg

Nadat de hele romp weer dicht was, heb ik meteen het nieuwe hout voorzien van een paar lagen epoxy.

Achteraf ben ik blij dat ik nu lekkage had en niet pas wanneer het schip helemaal klaar is. Want dan zou ik een zwaarder sigaartje roken denk ik. :roll:

Groeten van Alex.

PS. Nieuwbouw in de volgende up-date :lol:

Laatst bewerkt:
Alex Sijbranda.
Hout zacht geworden ?????
Was het dan balsa hout ?
En waarom dan niet eerst behandeld voor dat je de boel in elkaar lijmt.
En een schip heeft volgens mij ,ook nog pompkokers.
Maar of dat in de tegenwoordige tijd ;nog van toepassing is weet ik niet.
Want er veranderd zoveel in deze tijd is het niet ten goede dan wel te kwade
mvg
Frederik :D :D

Nee, het is geen balsa hout, maar berken triplex.
Als ik dat hout wil buigen moet ik dat ook nat maken zodat het beter buigt. Daardoor wordt het dus zachter.
De spanten zijn van 3,6mm triplex en als dat nat wordt dan stelt dat ook niet zoveel meer voor. Bovendien had ik toen houtlijm gebruikt, en of dat nou watervast is of niet, het wordt toch week. Alle verbindingen waren dus los geweekt.

Ja, het was beter geweest om alles eerst te behandelen, alvorens het in elkaar te lijmen, maar goed, van je fouten leer je weer.

Maar wat ik mij afvroeg, wat wilt u zeggen met die pompkokers? Dat begrijp ik niet. Dat heeft toch niets met mijn model te maken? Of zie ik dat verkeerd.

Groeten van Alex

Back