De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Hoi Alex

Aller eerst een knappe reparatie. En ik heb de filmpjes gezien. Ik zag de boegschroef goed werkte. Alleen het afstellen dat valt een beetje tegen. Dat weet ik van een kennis van mij, die heeft er ook wat problemen mee gehad. Maar het zag er goed uit. En over de pomp koker. Die hadden ze vroeger toen de schepen nog geen beunen hadden om het water onder buikdenning te pompen. Tegenwoordig hebben ze leidingen lopen naar de machienekamer. En pompen ze het water daar uit. Nou sucses met de bouw, en we zien wel hoe het verder verloopt.
 
Alex Sijbranda
Pompkokers zijn kokers die in het gangboord zitten. en dan naar ondere door de buikdenning heen.
In het echt heb ik altijd geleerd als we geladen waren om s.avonds als je ging overnachten .
Met een pikhaat of stok: te laten zakken tot aan het vlak. Dan kon je zien of dat alles nog droog of nat was onder de buikdenning dan hoor.
En indien noodzakelijk een zuig slang er in en pompen heel vroeger moest dat met de hand
Want als het schip vol veevoer zat kon je nergens meer bij he.
mvg
Frederik
 
Hallo meneer van Gent,

Ik weet wel wat pomp kokers zijn, maar ik vroeg mij af wat dat met mijn model te maken had en wat u daarmee wilde zeggen.

Want ik ga toch geen pompkokers in mijn model plaatsen. Daar zie ik het nut niet van in.


Groeten van Alex
 
Hoi Frederik

Pompkokers hebben nog alleen schepen die een houten buikdenning. Tegenwoordig hebben veel schepen een stalen buikdenning. Dus die hebben geen last van water onder de vloer.
 
Alex Sijbranda
Ik bedoelde daar mee :had je die gehad dan had je het waarschijnlijk eerder gezien.
Of dat u ze er :wel of niet, in bouw dat is uw zaak he. :roll:
mvg
Frederik :D :D
 
[/media]

Ik heb nog getwijfeld om mijn ankerlier werkend te maken, maar daar ben ik eerst maar even vanaf gestapt.
Dit vind ik eigenlijk niet zo veel toevoegen als bijvoorbeeld een beweegbare radarmast. Dit kan later altijd nog.

Groeten van Alex.

Je model kan een werkend anker hebben.
Laat de ketting gewoon over de nesten lopen en dan een trommel met motor in het ruim.
Bij de goede Praxis zaken hebben ze ovale ketting klein formaat 6 mm en 14 mm schakel, deze hebben op de zijkant de opening en niet zoals de ronde van de modelbouw onderaan.

Je hebt wel een 9 a 10 meter nodig 3 meter diep 9 meter steken.

Het nadeel is dat je een tak ter dikte van je bovenarm op kunt halen heb ik eens gehad.
Van mecano je hebt ook namaak is de helft goedkoper kan je klauwkoppelingen krijgen dit om de trommel vrij te trekken en het anker te laten vallen.
Had zelf een Coaster van 162 cm waar dit werkend op was.

ankerlier29es.jpg


Deze lier is gemaakt voor een M-Fregat hier moest de motor erachter omdat het te smal was in de boeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan Vos zei:
Je model kan een werkend anker hebben.
Laat de ketting gewoon over de nesten lopen en dan een trommel met motor in het ruim.

Hallo Jan,

Zoals jij die werkende ankerlier beschrijft was ik ook van plan, met een vrij daaiende nestenschijf, maar met ongeveer 1 meter ketting.
Maar ik wil het niet doen om er mee te kunnen ankeren, maar meer voor het werkende plaatje van de ankerlier en het intrekken van de ankers in de ankerkluizen. Want alleen het idee al dat één van mijn ankers ergens achter blijft haken onder water :? , vind ik ze een beetje te kostbaar voor.

Maar mijn ankers zijn niet zo groot dat ze zo'n grote tak als jij beschrijft op kan halen hoor. :)
Ze zijn maar 32 mm breedt en de ankerketting is maar fijn. Schakels van 3,5 x 2,5 mm.
Ik heb ook geen ruimte om 9 meter ketting, met vertraging ed., in het voorschip kwijt te kunnen, mijn ruim wil ik namelijk leeg houden.
Om het anker met ware snelheid binnen te halen heb je een behoorlijk "grote" overbrenging nodig waardoor de motor zo'n dikke tak wel boven haalt, maar ik denk dat mijn ketting dan al gebroken is. :lol:

Groeten van Alex
 
Alex,

Hoe groot dacht je dat een Hallanker schaal 1 : 50 is.
Die tak was zo dik als een bovenarm en 2.5 tot 3 meter lang.
Ik wou het anker met 8 kilo trekkracht weer binnen halen maar de neus van mijn schip ging naar beneden.
Hij kon hem er niet onder trekken, heb hem toen omlaag getrokken met nog net de schroef onder water, daarna de motor vooruit en achteruit en ineens schoot de boeg omhoog en kon ik het anker weer inhalen maar er zat wel een versteende tak aan de ketting.

Ik legde mijn schepen nooit aan de steigers je hebt altijd van die overpowered schepen die daar dan bij langs varen.
Ik gooide het anker uit en legde dan een tros naar de wal haalde dan het anker weer aan en het schip lag mooi vrij.
Had ook boeien met een blok lood van 2 kilo eraan lag het ook vrij.

Je moet natuurlijk je anker niet op 100 meter van de kant laten vallen in onbekend water, ik nam later altijd een klos vliegertouw mee in de kist kon er altijd een boot met het touw om mijn schip heen varen.
Je moet niet te bang zijn schade wordt vaker door een ander veroorzaakt.

bothniaborg32ns.jpg
 
Hallo Jan,

Hoe groot een hallanker is, schaal 1:50, weet niemand. Dat hangt natuurlijk van het werkelijke gewicht af. Dus het zou best kunnen dat jouw anker groter is. Maar daar gaat het mij niet om. Mijn ankers zouden dat niet trekken, maar daar heb ik ze ook niet voor gemaakt. Dan had ik er van begin af aan rekening mee moeten houden.

Maar wat je schrijft over je schip uit de kant houden met een anker is natuurlijk ideaal. Beter als dat geknots en gebonk als je met je model aan de stijger ligt. Dan is het een perfecte oplossing.


Groeten van Alex
 
Hallo Alex,

Heb even een foto van het model geplaatst het anker was van lood toen ik ze kocht waren ze bronskleurig.
Maar dat was in 1979 de stok bewoog niet goed en toen ik het anker wat beter bestudeerde zag ik een naad stanley mesje ertussen en ik had twee helften.
Kon toen het gat met de vijl groter maken.
Het anker hoeft het schip niet te houden maar de ketting die je steekt is belangrijk.
1 meter diep water 3 meter ket steken.
En ik melde je dat je bij de Praxis ovale ketting kunt krijgen hed de maten van de schakels erbij gezet.
Met boeien en lood wil het ook wel hoor dat het schip vrij ligt deed het met de zeesleper ook en dan met de sleeplier achter op de boei kon je hem aantrekken en kon ik net bij de centrale schakelaar komen die zette de ontvanger uit en het relais waar alles over liep.
Heb bij een Duitser wel eens gezien, die een puts aan dek had staan in de bodem door het dek zat de tuimelschakelaar mooi gecamoufleerd.
Bij mij zat hij aan de zijkant van het voordek dat over het achterdek heenliep gewone tuimelschakelaar 2 maal om.
1 maal voor ontvanger en 1 maal voor relais.
En om het allemaal veilig te hebben kon ik het relais eruit trekken kon niemand wat met de sleper doen.
 
Hey Alex,

Weleens over nagedacht een modelbouwscheepswerf te beginnen ??? :D
Vervelend van de lekkage, maar erg gaaf om te zien hoe je het weer hebt opgebouwd !!!

ps. FF vraagje, waar heb je die straalbuizen vandaan ??

Groeten, Peter
 
Peter Bruinsma zei:
Hey Alex,

Weleens over nagedacht een modelbouwscheepswerf te beginnen ??? :D
Vervelend van de lekkage, maar erg gaaf om te zien hoe je het weer hebt opgebouwd !!!
Hallo Peter,

Bedankt voor je compliment.

Wat die modelbouwscheepswerf betreft, daar begint het wel een beetje op te lijken.
Ik heb veel te veel projecten in het vooruitzicht staan, die ik nog wil bouwen. En nou ga ik ook nog door voor reparatiewerf. :lol: :lol:
Maar ik ben nog jong dus ik heb nog tijd zat, nou ja, dat hoop ik dan maar. :P

Peter Bruinsma zei:
ps. FF vraagje, waar heb je die straalbuizen vandaan ??
Die straalbuizen heb ik zelf gedraaid, toen ik nog op het STC (Scheepvaart & Transport College) zat, tijdens de bankwerk lessen. Zelf heb ik nog geen draaibank.
Ik heb bij een metaalwinkel een stuk dikwandig aluminium pijp gekocht en die vervolgens op maat gedraaid. Het zijn alleen geen HR buizen. Die waren er toen nog maar net geloof ik, dat vind ik wel jammer. Was wel leuk geweest. Ach ja, detail.

Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Hier weer een nieuwe update.

Ik ben bezig geweest met de railing langs de denneboom. Deze railing dient tevens als rail voor de luikenwagen.
De afstand tussen de pootjes heb ik wat groter gemaakt aangezien dit in werkelijkheid ongeveer 400mm is (op schaal dus 8mm. Dan zou ik dus ruim 200 pootjes aan elke kan moeten maken aangezien het ruim 1,61 meter lang is. Dat werd mij een beetje de gek, dus heb ik de afstand wat groter gemaakt. Bovendien werd het erg rommelig om de pootjes zo dicht op elkaar te zeten. De afstand op schaal is nu 20 mm in plaats van 8 mm. Dat zijn er nu dus iets minder dan de helft. In totaal heb ik nu 84 pootjes aan iedere kant.
Met een mailletje heb ik de gaatjes geboord zodat alle pootjes exact de zelfde afstand hebben. Ter plekke heb ik de pootjes aan de railing gesoldeert aangezien het anders nooit meer op zijn plaats past. Als ik een afwijking zou hebben van 0,1mm heb ik aan het eind een afwijking van 8mm, wat ik zo dus voorkom.
De reling blijft bovendien wegneembaar zodat ik het altijd kan schilderen zonder dat ik moet zitten priegelen om elk pootje af te zetten. De railing krijgt namelijk een andere kleur dan de denneboom dus is het makkelijk om de railing even van zijn plaats te nemen en hem appart te schilderen. Wanneer deze droog is zet ik hem weer op z'n plaats zodat het resultaat mooi strak wordt.

GroteFoto-8LU7YD6D.jpg


GroteFoto-8GN7XRFI.jpg


GroteFoto-DNLFOS4B.jpg

Na 86 gaatjes boren en 84 pootjes solderen begint het toch lichtelijk te vervelen.

Langs de denneboom heb ik vertikale steunen geplaatst. Door de waterschade, na de proefvaart, is de denneboom iets getrokken waardoor deze over de gehele lengte niet meer 100% recht was. Met de vertikale steunen heb ik dit enigszins recht kunnen zetten.
GroteFoto-KWBKY6WI.jpg


GroteFoto-XBHBXQH6.jpg


Om te kunnen controleren of de denneboom recht werd heb ik een lijntje over de gehele lengte van de denneboom gespannen om zo de stand van de denneboom goed te kunnen. Zie onderstaande foto.
GroteFoto-SSD3E7UD.jpg


Inmiddels zijn de vertikale steunen aan de BB zijde ook al geplaatst. Nu alleen nog de railing aan BB zijde. Dus nog een keer 84 pootjes solderen. :? De gaatjes heb ik al wel geboord.

Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

De laatse update is alweer even geleden dus komt hier weer een nieuwe update.

Na de proefvaart had ik al vrij snel besloten om robustere motorfundaties te maken. Na het één en ander uitgedacht te hebben, was ik er uit. Ik heb ze nu van hout gemaakt i.p.v. messing. De nieuwe fundaties zijn nu steviger en lichter. Dus twee vliegen in één klap. :D :D

Zo zijn ze uiteindelijk geworden.
GroteFoto-8T6SRGI6.jpg


GroteFoto-T6JE8TKP.jpg

Helaas maken de tandwielen nog wat lawaai. Maar ik heb nog niet gevaren met de nieuw fundaties dus misschien dat het geluid meevalt.

Hier nog wat foto's van het achterschip.
GroteFoto-VUBUWWCC.jpg


GroteFoto-GZMZUVW3.jpg


GroteFoto-TYOKUYM8.jpg


GroteFoto-XC7QX8SH.jpg


Ik had nog geen zin om de railing langs de denneboom aan BB zijde te maken dus heb ik eerst wat andere onderdelen gemaakt om een beetje afwisseling in de werkzaamheden te brengen.

Achter op het roefdek komt een sierpijp met 2 luikjes en 2 ontluchtingen. Eerst heb ik de tekening voorzien van de nodige maten en vervolgens alle onderdelen uitgezaagd.
GroteFoto-DZIGYVFN.jpg


Doordat het maken van de sierpijp zo goed ging, ben ik door m'n enthousiasme helemaal vergeten foto's tussendoor te maken.
Dus hier het eindresultaat.
GroteFoto-AMQ7MYEW.jpg


GroteFoto-IZMHEXIB.jpg

Wat gesoldeerd is, maak ik 's avonds altijd even schoon met een tandenborstel en wat schuurmiddel.
Zo wordt het messing weer mooi blank en schoon waardoor het niet meteen gaat oxideren.

In het ruim, ongeveer halverwege, komt een dwarsgebind wat in werkelijkheid voor de sterkte moet dienen. Ook hier een paar foto's van het eindresultaat.
GroteFoto-ECNFM6EL.jpg


GroteFoto-KKSIV3NU.jpg



Ik ben inmiddels begonnen met de achterwoning, welke in de volgende update te zien zal zijn.

Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Alex:
Zet tussen de motoren en de motorfundatie een lapje rubber. Dat scheelt in ieder geval iéts.
Nu is je hele schip klankkast.
 
Huub,

Daar ben ik ook naar op zoek geweest maar ik heb nog niet zo'n korte riem kunnen vinden. De riem die ik voor mijn boegschroef gebruikt heb, is de kortste die ik bij Conrad kon vinden maar deze is ook 9,5mm breedt. Ik heb wel eens smallere gezien maar niet waar je die kunt kopen. En ik neem aan dat deze er toch ook wel in kortere uitvoeringen zijn, maar die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Ik heb ook nauwelijk ruimte om met mijn motoren te schuiven. En tussen de motoren komt de hefkolom.
Maar goed, ik ga eerst maar weer eens proefvaren met de nieuwe fundaties. Misschien dat het nu meevalt. De tandwielen staan nu beter uitgelijnd dan voorheen..

Roel,

Dat lapje rubber ga ik misschien wel gebruiken.
Bedoel je dan aan de kopse kant van de motor of overal waar de motor in directe verbinding met het schip staat?

Alvast bedankt,


Alex
 
Daar ben ik ook naar op zoek geweest maar ik heb nog niet zo'n korte riem kunnen vinden.------------------------------------------------
Ja: dan had je bijv ook nog kunnen doen.
de( sb motor) met een riem naar de bb schroef :idea:
En de( bb moto)r naar de sb schroef :idea:
Dan had je al twee aardige riemen gehad he :!:
Je moet dan wel ;de ene motor ietwat naar voren, cq naar achteren zetten.
En dito: met de schroefassen de een wat langer als de andere he :roll:
En dat gaat maar om de riembreedte hoor
mvg
Frederik :D :D
 
Bergmann levert hele korte riemen in allerlei maten.
Let wel op: ze rekenen kleine ordertoeslagen, dus goed van te voren een prijs afspreken.
Als je contant betaald in Bergschenhoek heb je volgens mij geen ordertoeslag.

Ik heb ze de laatste keer bij Lemo Solar vandaan.
Samen met de tandriemwielen en de riemen was dat goedkoper dan bij Bergmann.
 
Adam :oops:
Als je naar ze.n motoren kijk: Adam dan moeten ze verdomd kort worden hoor. :roll:
Want het zijn nu twee tandwielen op elkaar.
Dus met riemen moet hij zowiezo dan aan de gang he.
Met ze.n motoren :!:
mvg
Frederik :D :D
ps
Dan heb hij nog een messing tand wiel.
Met een kunststof of dat lang heel blijft?
Twee verschillende tandwielen maken wel minder herrie
Maar het licht wel aan het materiaal wat je daar voor gebruikt hoor. :roll: :roll:
 
Back
Top