Goedendag mannen,
Allereerst mijn dank voor de complimenten.
Zoals beloofd de details van de hefkolom en het hefmechanisme.
Totaal overzicht van het hefmechanisme.
Ik heb het motortje bij Conrad besteld. Dit zijn mooie compacte motortjes waarbij enorm grote vertragingen mogelijk zijn. Deze heeft een vertraging van 50:1 met een toerental op de uitgaande as van 200 rpm bij 12V. (onbelast) Er zijn zelf vertragingen van 380:1. En dat met een afmeting over alles van L50xØ20mm. Vind ik best klein en ze wegen maar 30gr. Maar als er iemand is die kleinere weet te vinden die ook nog een beetje kracht hebben, houd ik me aanbevolen, want ik heb er nog meer nodig. En daarbij zal ik minder ruimte hebben dan hier onder het roefdek.
Maar goed, de werking van de hefkolom dus. Zoals op bovenstaande foto te zien is, moet het eerste deel wel duidelijk zijn. D.m.v. een draadeind wordt een moertje heen en weer geschoven waar een draad over een katrol de 'grote' kolom omhoog hijst. Binnen in de grote hefkolom staat een pilaar met een katrol bovenop gemonteerd.
Hefkolom vanaf brugdek gezien. Hier is het katrol zichtbaar welke op een pilaar op de bodem van de 'grote' kolom is bevestigd, zodat de 'kleine' kolom hier overheen kan zakken.
Over dit katrol loopt een draad welke aan de ene zijde is bevestigd aan de 'kleine' kolom. Het andere uiteinde is bevestigd aan de vaste kolom. Zie onderstaande foto.
Het andere uiteinde van het draad aan de vaste kolom bevestigd, voorzien van een afstelmogelijkheid.
Wanneer nu de 'grote' hefkolom omhoog gaat, wordt het draad, welke over de katrol binnen in de hefkolom zit, omhoog geduwd. Hierdoor wordt de 'kleine' kolom omhoog getrokken. Deze draad zit immers met het andere uiteinde aan de vaste kolom bevestig. Doordat de 'grote' kolom omhoog gaat, wordt de afstand tussen de vaste kolom en de 'grote' kolom groter, waardoor de 'kleine' kolom dubbel zo snel als de 'grote' kolom omhoog getrokken wordt. Eigenlijk een omgekeerde vertaging. Mocht het gehele systeem nog niet duidelijk zijn, heb ik het geheel schematisch weergegeven op onderstaande afbeelding.
Het hefmechanisme schematisch opgezet, zodat het principe duidelijker zichtbaar is.
Ik hoop dat het allemaal duidelijk en begrijpelijk over komt. Vragen en tips zijn altijd welkom.
Groeten van Alex
Ps. De bouw zal voorlopig even stil liggen. Binnenkort gaan we de boel inpakken en verhuizen, dus modelbouw zit er voorlopig even niet in.