de bouw van een foxtrot

hallo lex
was dafalgan met een kop koffie met een goeie scheut 80% rum er door heen
zo zat als een kanon maar wel na 5 dagen weer beter en aan het werk
gr raf

Rad,
dus V I J F dagen om je roes uit te slapen van een beetje rum?
Ik dacht dat je meer aankon.

hein

Laatst bewerkt:
hallo

er zit nog 1/5 in de fles en die was vol toen ik er aan begon
gaat het virus er niet door dood dan zal het moeten zwemmen om in leven te blijven hahaha
draad zit op de assen
heb ze eerst ontladen door ze effe rood te stoken met een vlammetje
daarna draad er opgetapt met een stukje hout als bescherming tussen de meedraaiende kop en het snijkussen
en hopla mooie draad gesneden op die twee stukken rvs

volgende week kunnen we weer verder

gr raf

ps ik heb geen probleem met oud worden alleen de beperkingen die er mee komen zijn zo vervelend

hallo

vandaag het roer aan het monteren op de fox
stukjes gedraait zodat de vierkante as een goede lagering heeft
er blijft binnen in de romp voldoende plaats om het stuur heveltje te zetten
ik ga wel met twee stuur stangen werken zodat het roer bij achteruit slaan niet dwars kan komen te staan
als je zo een roer inbouwd langs de onderkant wel een gaatje laten waar de as doorheen kan
dan kan je altijd als er iets aan defect is de as er uit nemen en zo het roer demonteren
het is nogal een groot roer en de hevel kan maar max 3 cm lang zijn en dan bestaat de kans dat het wel gebeurt
daarna mag ik in het staart stuk gaan zagen om de 4 torpedo lanceer openingen te maken
bij de fox hebben de russen een interesante oplossing gevonden om in de enge ruimte toch 4 lanceer buizen in te proppen
daar hebben ze dan wel een toegeving op de stroomlijn van de boot moeten voor aan nemen
heb er nog ergens een foto van dus effe zoeken

gr raf

hallo marc

ja ze hebben er 4 buizen weten in te proppen
heb toch de foto gevonden
6413.jpg

het stuk aan de voorkant draait naar binnen en geeft zo de torpedo buis vrij
de torpedo kan zo door de uitholling in de romp toch zonder problemen de boot verlaten
en daartussen moet ik de stuurstang van het roer proppen
gr raf

is dat niet raar ?

ik weet dat een u 47 er 1 had aan de achterkant maar 4 !
lijkt mij dat niet veel boten zoiets hadden

@marc2,
uit de foto van Raf blijkt maar weer dat je de schepen van de 7c klasse kunt bouwen zo als je zelf wilt.
Er waren geen 5 hetzelfde.
Laat je fantasie erop los.
De mensen die er mee gevaren hebben zijn er toch niet meer.

Hein

hallo
zo kon de fox ongeveer een 5 torpedo's tegelijk af vuren
3 voor en 2 achteraan
ik denk dat er maar langs een kant tegelijk gevuurt kon worden daar anders de deuren elkaar zouden raken of toch in de weg met de lanceer buizen zouden komen
maar ik kan me vergissen
Hein de mensen die met de foxtrot's gevaren hebben die zijn er zeker nog wel want zo oud zijn deze boten nu ook weer niet

gr raf

hallo bart

nee in de fox komt dat niet te zitten
ik heb dat vroeger allemaal gehad
en dat is mooi maar als er iets aan defect geraakt kan je het haast inet meer herstellen
dus nee het komt er niet in

gr raf

hallo

vandaag begonnen met het vast zetten van de assen
ze moeten aan de schroeven 9 cm uit elkaar staan en binnen 6 cm
om voldoende ruimte te hebben om de motoren te monteren
een werkje van passen en meten
voorlopig met plamuur de as vast gezet en kijken waar ik uit kom met de volgende
als dan as drie ook in de winkel binnen is kan ik deze ook monteren en dan begint het priegelwerk met de stuurstangen

gr raf

hallo

zo as twee zit er in
netjes zoals zijn tweeling broertje juist op de plaats
gelukkig heeft robbe bij het gieten van de duikroeren een midden streepje getrokken en kon ik dit gebruiken om de assen uit te lijnen
niet makkelijk bij een zelf gebouwd model
nu wachten tot as drie in de shop is
nadien kan het achterstuk met polyester verstevigd worden en de stuurstangen ingebouwd worden
gr raf

hallo
juist thuis en aan de koffie
dan de assen bekeken van de fox en niet tevreden over de uitlijning
dus kraaak er terug uit en opnieuw er in lijmen
nu heb ik een malletje gemaakt zodat ik er zeker van ben dat de motoren er toch ingeraken
want als ze niet juist zijn uitgelijnt dan wreten ze stroom als zot en dat willen we niet hebben
ze zaten echt niet goed aan de binnen kant van de wtc kwamen ze te dicht tegen de wand
en daar de motoren buiten lopers zijn is dit geen optie
hopelijk zitten ze straks wel goed na het uitharden
en kan ik beginnen met een laagje glasdoek aan de binnenkant te zetten voor de stevigte
gr raf

hallo

zo nummer twee zit er alweer in
nu laten uitharden en dan de uithouders maken
deze zijn nu iets kleiner dan volgens plan
als je ze maakt volgens het plan dan krijg je der nooit een motor in of hij moet halverwegen de boot komen te staan
en dan heb je verekkes lange assen om te smeren

foto's straks

gr raf

hallo

de tweede as zit op zijn plaats nu nog as drie en dan kijken of ik plaats overhoud om de derde motor te monteren
de derde as gaat gaast een 70 cm lang worden
gelukkig heb ik genoeg plaats in de fox
de regelaars kunnen dan tussen de twee assen in komen te liggen
dan blijven de aansluit draden even lang maar die naar de accu worden dan wel 1.30 lang
in de special die ik gebouwd hen zijn ze zelfs nog langer dus ik verwacht geen problemen
gr raf

hallo

ik had foto's beloofd en hier zijn ze dan

sam0392n.jpg

sam0393f.jpg

als alles goed is uitgehart kan er begonnen worden met het bekende plamuren en schuren
de assen worden nog extra vast gezet met endfest 300 op de uithouders voor er een laagje plamuur overheen gaat

gr raf

hallo lex

ja de roer set van de type 21
de fox is eigenlijk een wat verlengde type21 met nog wel wat meer aanpassingen maar qua romp komt hij haast overeen
ik denk dat de russen niet veel aan het ontwerp hebben willen veranderen om zo snel mogelijk veel boten te kunnen hebben
de derde motor heeft daartoe geleid om de romp wat te verlengen maar deze gaat wel de draaicirkel enorm verkleinen
de roeren pasten zo op het plan zonder aan passingen zelfs de voorste duikroeren hebben hetzelfde systeem van uitplooien
hier wat foto's van de as uitlijning en de motoren die ik ga gebruiken
de motoren
een dikke voor in het midden en twee kleinere voor de twee buitenste assen
sam0394y.jpg

sam0395i.jpg

sam0396q.jpg

als je naar de romp doorsnede kijkt dan zie je dat deze haast helemaal hetzelfde is als de type 21
het is een stom gezicht maar de wtc zit er wel recht in al lijkt het op de foto van niet

gr raf

Back