De bouw van een Smit ASD vloot in 1:50

Voor het los schieten van de kogellink heb in nu een M2 boutje gebruikt.
Dit is van onder af door het roer armpje gedaan, en aan de bovenzijde vast gezet met een M2 moertje.
Hierop zit de kogellink die dan wederom vast gezet is met eem M2 moertje.
Ik verwacht niet dat ik het hele boutje door de roerarm zal trekken. :?

Hallo,

Tijd voor een klein updateje. Ik was vanavond vrij en heb dus even zitten knutselen. Heb een beginnetje gemaakt met het bovenste gedeelte van de stuurhut en het interieur daarvan.

Clipboard02.gif

De maten zijn een beetje vervormd op de foto.

De Trap aan de binnenkant is bijna klaar (de treden missen nog) en aan de buitenkant heb ik ook vast het portaatje gemaakt. Ga nu even uitrekenen hoe groot de ramen moeten worden. Kan aan de hand van de tekeningen en het deel uit het model moeilijke zien hoe groot het precies moet worden, dus gewoon een beetje puzzelen dan maar.

Groeten Arnold

hallo,

hier een klein updateje van deze kant

heb mij bestelling van conrad binne gehad :D :D
2 top-40c vaartregelaars
2 s-3111 servo's
2 onstoorfilters
1 2kanaals geheugens schakelaar

heb in de middag de geheugeschakelaar in elkaar gesoldeert
IMG_0301.JPG

alleen het stekker snoer zit er nog niet aan

verder ook de ontstoorfilter en de vaartregelaars aan de motoren gesoldeert

en omdat ik toch al bezig was met solderen ook maar een beginnetje met de mast gemaakt
normal_IMG_0305.JPG

een voor de mensen cometaar gaan geven hij is inderdaad nog niet af :P

en dit word zo een beetje de inrichting van mijn boot
normal_ASD%20tug%203111%20bouw%20%2843%29.JPG

maar we bouwen langzaam verder :D :P

@mario

waarvoor wil je de geheuegenschakelaar gaan gebruiken, als ik vragen mag.

Misschien wel een rare vraag, maar ik heb er nog nooit een gebruikt....

Groeten Arnold

@arbasco

ik wil de schakelemodule gebruiken voor voor het aan en uit zetten van de lampen en het radar
heb namelijk geen f14 zender of dat soort dingen met heel veel schakelkanalen dus dan doe ik het zo maar.
hoop dat het werk, voor heen heb ik de de duo-switch memory van robbe gebruikt maar die is zo goed als 3 keer zo duur als deze dus wou dit wel een keer proberen :)

Mario,

Je gaat lekker moet ik zeggen, heb jij al gevaren ??? ben benieuwd hoe de schottels het doen welke jij hebt......

Maar ik ben ook begonnen hoor.....

normal_MVC-005F%7E0.JPG

De Mersey maar ook de Mississippi hebben andere ramen als de Rotterdamse uitvoering...

wordt vervolgt...

Tom Boere

@ Tom

nee heb nog niet echt gevaren, maar hij is al wel in het water geweest maar meer om dan een beetje uit te lijnen en kijke of die nog een beetje in evenwicht was.

ben van plan om van het weekend de servo's er in te bevestigen en dan kijken of die een beetje wil varen.
moet natuurlijk ook nog even de schottels vast maken zo als Roel van Essen al heeft gezecht :)

maar zal wel weer een updateje (met foto's) sturen als dit gebuurt is :D

Mario88 zei:
en omdat ik toch al bezig was met solderen ook maar een beginnetje met de mast gemaakt

Ik heb vanavond de solderbout ook maar weer eens uit de kast gehaald en een beetje geknutseld met de mast.

asdmast.gif

Ook heb ik geprobeerd de kozijnen om de ramen die ik al geplaatst heb af te werken met een sierlijstje. Ben er nog niet helemaal tevreden over maar met wat schuren en vijlen moet het wel goed komen.

asdstuur3.gif

Weet iemand toevallig welk plamuurmiddel ik het beste kan gebruiken op polystrol?

Groeten Arnold

hallo,

ben maar weer eens bezig gegaan met de leefruimte vanb de boot. een beetje de ramen en zo uit vrezen, maar ik zat op mijn tekeking te kijken en toen kon ik de maten van de roosters aan de achterkant :?
wie weet de maten??

het gaat om deze 2 zwarte rooster, achter de sleeplier
D%2037.2.jpg

@ de bouwers van de Smit ASD vloot :wink: , een vraagje

ik geloof gelezezen te hebben dat de opbouw uit styreenplaat wordt gemaakt toch :?: Hebben jullie hier ervaring mee op de lange baan? Ik bedoel ik ken het spul wel en hebben er wel huisjes van gebouwd voor het modelspoor maar ja dan staat het binnenshuis en dat is niet onderhevig aan weersinvloeden . Maar als je nu lang in de zon vaart gaat het dan niet werken :?: en zeker over grotere oppervlakken dat het gaat golven. Ik zelf moet nog gaan beginnen met de opbouw van mijn smit Hunter maar ik sta nog in 2 strijd of triplex of styreen ga maken. Maar wellicht hebben jullie er goede ervaringen mee dan hoor ik dat graag. :)

Gr Martin

Martin,

De opbouw bij het pakket is van een vacuum getrokken kunststof, vraag me niet welke.
Tom weet het misschien wel.
Maar zelf gebruik ik al jaar polystyreen plaat, en tot nu toe zonder problemen.
M'n Smit-LLoyd 123 is al zo'n 14 jaar oud en de opbouw is nog steeds netjes.
Bij m'n volgende project zal het ook weer gebruikt gaan worden.
Ik wil zelf niet met hout bouwen (zeker niet in de opbouw) omdat het zo heel veel nabewerking vraagt wil je het mooi strak krijgen.
Polystyreenplaat is van zich zelf al lekker strak en makkelijk te bewerken.

Maar als het goed is worden onze schepen ook niet dag in dag uit bloot gesteld aan allerlei weersinvloeden.

Hoi Martin

Ik werk nu ook met styreen (veerhaven IX). En dat bevalt mij beter dan hout. De voordelen van styreen is: het altijd glad. dus je hoeft bijna nooit te plamuren. Je kan alles recht af snijden en verwerken, zoals vijlen en schuren. En als je goede lijm gebruikt is alles naadloos. Omdat het aan elkaar smelt. En je kan allerlij profielen kopen. Zodat het gedetaieerdt is. Het nadeel is: dat je alles moet spalken aan de binnenkant bij grootte stukken. En het is iets duurder, maar ja hobby kost geld.

Hallo,

Het gebruikte materiaal voore de getrokken opbouwdelen is volgens mij ABS, wat betreft de voordelen van poystyreen tov hout is het meeste al wel gezegd hoor, maar lichter in gewicht is er zeker ook 1.

Het bouwt superstrak en snel, er zijn inderdaad allerlei mooi profielen in de handel.

Nadeel van hout is het strak krijgen en houden, ik zie toch opbouwen van hout na een aantal jaren ook hier en daar werken en bij mijn polystyreen opbouwen zie je eigenlijk niets 8)

Tom Boere

@Martin: Polystyreen of ABS: met beide heb ik goeie ervaringen.
Over lange einden moet je inderdaad aan de binnenzijde met (hulp-)spantjes werken, anders gaat het inderdaad op den duur wat kromtrekken. Wel is het zaak om het spul te schilderen; onder invloed van UV-straling (zonlicht) trekt de weekmaker uit het spul, en wordt het op den duur (na een jaar of drie) bros. Maar zo vaak zullen onze modellen niet aan het zonlicht worden blootgesteld, tenzij dat je je modellen in je woonkamer achter het raam zet...

2002_0327AA.jpg

Dit is een foto van de CD welke bij het model geleverd wordt.
Dit zijn zgn lamellen roosters. Verticaal lopende gebogen profielen welke voorkomen dat er water naar binnen kan slaan.

updateje

heb vandaag proef gevaren :D :D :D
proefvaren%20op%20rijn%2009-03-06%20%283%29.JPG

hij mag nog wat dieper liggen, maar er komt ook nog een dek en zo op natuurlijk :P
proefvaren%20op%20rijn%2009-03-06%20%285%29.JPG

bij volgas gaat die een beetje veen naar voren hellen :?
normal_proefvaren%20op%20rijn%2009-03-06%20%289%29.JPG

best leuk golfje :P :P

heb ook het zelfde probleem als adam, dat die veel naar en kant toe gaat als je vol gas gaat varen.
met 1 schottel kan de boot al geheel om zijn as draaien
heb ook nog een paar kleine filmjes gemaakt maar weet geen site op die hier op te zette :(

He Mario

Leuk zulke filmpjes, ziet er erg wendbaar uit. Vaar je nu op 6 of 12 volt? Ik heb namelijk een 12v 7a accu staan die ik wilde gaan gebruiken, en volgens mij heb jij die er ook in liggen als het zo zie.

Welke regelaar gebruik je (rokraft 100 lijkt me te weinig toch)

Groeten Arnold

Back