De bouw van een snellere hellingzwever

Hey Ron, gebruik jij dat tissue wat in vierkante bakken zit en waar je je neus in kunt snuiten?
Nee, dat is denk ik te zacht/absorberend, waardoor de inkt gaat lopen.
Het vloeipapier dat ik gebruik voelt vrij hard en glad aan, is semi-transparant en zeker 2x dunner dan een gewoon goedkoop A4-tje. Net zoiets als sigaretten-vloei.
Misschien kun je een velletje vragen bij een winkel waar ze servies en glazen verkopen. Ik wil je ook wel iets opsturen, maar ik heb niets ter grootte van A3 (max A5-A4).
Ik vond het ook in de IKEA-verpakking van een kastje, als scheiding tussen de meubelpanelen.

Bij mij lostte de epoxy de inkt niet op (wel inkt eerst goed laten drogen natuurlijk).
 
even een break:

Ik kan op dit moment niet verder met de zwever.

Daarnaast heb ik weer oorlog met XFRL5. Ondanks installatie van de nieuwste versie 6.09 kan ik geen file meer opslaan als ik nieuwe polaires gedraaid heb. Erg vervelend. Juist als je wilt kijken tot hoe ver je zinvol de flaps kunt laten zakken om langzaam te vliegen.

Om die reden maar eens de vacuumschakeling opgepakt om nu af te maken.



Het gaat om deze schakeling:

[162498] supra-trial-error-way-doing-4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik je 6.09.01 beta?

Ja.

Ik ben er best tevreden mee, naar XFLR maatstaven crasht het niet zo vaak.

Ik vermoed ook dat het geen specifiek XFRL5 probleem is. Internet Explorer kan op de labtop, waar XFRL5 op staat, soms ook voor een probleem zorgen. Dan krijgik de opmerking dat IE niet meer werkt. Vervolgens wordt de IE vanzelf opnieuw opgestart en gaat de sessie gewoon verder. Gebeurt dit bij XFRL5, tijdens het opslaan van een file, dan is deze defitief beschadigd.
 
Als test heb ik deze vakantie een negatiefmal voor een v-staart gesneden.
Symmetrisch profiel, dus beide helften zijn identiek.

Er gingen massa's epoxy het schuim in, dus heb ik bij de tweede malhelft eerst met parketlak (op waterbasis) de poriën van het schuim gedicht.

Daarna wat glasweefsel en een stukje folie erop, en in de zak gestopt. Gewoon vol vacuum gegeven. Nu blijkt dat het schuim dat met de parketlak behandeld was volledig ingedrukt is. Die behandeling heeft blijkbaar effekt op de druksterkte van het schuim. De andere helft had nergens last van.

DSCN6182.jpg


Uiteraard is wat je ziet een nog volledig onafgewerkt oppervlak.

Aandachtspunten:
- die tip van Berrie om stukken schuim voor het schuren even met schiulderstape af te plakken, moet ik echt ter harte nemen. Nu heb ik hier en daar te veel weg moeten schuren.
- De blokken schuim zijn met houtlijm aan elkaar gelijmd. Dat schuurt natuurlijk slecht. Volgende keer weer gewoon spuitlijm gebruiken.

Bruikbare ervaringen. Even opnieuw beginnen.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Boeiend!
Berrie en ik waren van plan om een rompmal uit schuim te laten frezen. En ik had ook al eens mijn gedachten laten gaan over het sluiten van de open gefreesde poriën. Ja, waterbasis parketlak was ook voor mij een van de kandidaten ....

We moeten even verder denken dus.

Dirk
 
Er ging behoorlijk wat lak in. Misschien als je het een dag laat drogen, dat het prima gaat. Ook is het natuurlijk volstrekt onnodig om met vol vacuüm aan de zak te lurken, -0,4 bar voldoet in deze toepassing ook.

Op zich ging de eerste helft prima. Daarom gebruik ik de volgende keer gewoon goedkope epoxy. Ik had een dubbele hoeveelheid als normaal nodig.
 
Dat zal allicht wat kunnen schelen. Maar je kunt je ook afvragen hoe erg het is dat er wat extra epoxy nodig is. (in dit geval 6 gram per helft extra) Kan me zo voorstellen dat de glasweefsellaag nu echt "bombenfest" aan het schuim vastzit.

Met een grote romp of vleugel wordt het verschil natuurlijk beter merkbaar.
Daarom zal ik deze tip ook eens testen.
 
voortgang

Elke bouw van een zwever kenmerkt zich door een 'taai' stukje in het bouwtraject. Ik zit nu middenin deze fase.

Er lijkt niet veel te zijn gebeurt, maar toch:

- Kernen van de staartjes zijn klaar om gebagged te worden.
- Alle carbon is op maat gemaakt middels de 'bakpapier" methode.
- De liggers zijn gereed gemaakt. Dat hield in: kern van de ligger op maat maken, omwikkelen met glas en carbon draden tpv de verbinders.
- Liggers kunnen nu in de kernen gelijmd worden:

ligger1.jpg



ligger2.jpg



ligger3.jpg



Omdat de verbinder vierkant is, moet je de liggers perfect uitgelijnd in één keer in beide vleugelhelften tegelijk verlijmen.

Een goed uitgerichtte bouwhelling en een berg gewichten moeten er voor zorgen dat het netjes klopt.

Wat rest is het opvullen van de ruimte boven en onder de ligger. Ik ben vergeten hoe ik dat deed bij mijn laatste supra paneel: met balsa of epoxymicroballoons. Ik dacht het laatste, omdat dat het snelst werkte.

Dan nog de facing aanbrengen voor de flaps, zodat deze lekker torsiestijf worden. Het benodigde carbon is al gesopt.

Als dat gereed is, kunnen er vleugels gebagged worden.
 
Tadààà!!!

Even een mooi momentje delen. Alle kernen klaar om te baggen! Ook de gelaserde neusmal is er.




Alle carbon om te baggen is op maat geknipt klaar. Evenals de kevlar scharnier stroken.

In China is de motor inmiddels op voorraad, dat pakket kan dus onze kant op. Als de motor binnen is kan ik gaan kijken wat de kleinst mogelijke spinner kan zijn. Als ik dat weet wordt er bij Freudentaler een fijn proppie besteld.

Servo's zijn óók besteld, als de vleugels gebagged zijn kunnen we gelijk verder met servo inbouw.

Het gaat de goede kant op!!
 
Laatst bewerkt:
Het spuiten van de mylars doet Dennis. Ik weet niet of hij dat verwarmt kan doen. Het is buiten wel koud voor dat werk idd.
 
Het eerste onderdeel zit in de vacuumzak.

Dennis heeft sjabloon stickers laten snijplotten en die gebruikt om te spuiten.

Het ziet er echt super uit!:

spuitwerkstaartmylar.jpg


Ben heel benieuwd wat er morgen uit de zak komt:

staartindezak.jpg
 
Back
Top