de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    zo is inderdaad de ervaring vaak bij chinese bedrijven.
    ik kan uiteraard alleen spreken uit de ervaring die ik nu met hun heb, en ze lijken dat soort zaken vrij hoog te hebben.
    ze hebben gezien wat het met je naam en handel doet bij graupner en de ongekeurde DX7's in europa.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    CE = China Export ;)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Sinds ongveer 2,5 jaar werk ik ook voor een Chinees bedrijf en helaas zijn mijn ervaringen voor een groot deel dezelfde als de ervaringen die hier worden omschreven.
    Men heeft de mond vol van kwaliteidsverbetering en service aan de klanten maar in de praktijk komt er niet zo gek veel van terecht.
    Zo kwam er een voorproductie model van een bepaald type monitor bij ons binnen. Deze monitor moest naar potentiele klanten voor inspectie en ook naar enkele computerbladen voor "tests". Voordat de monitor naar de eerste klant (in Duitsland) werd vertuurd moest ik hem controleren of er tijdens transport uit China niets beschadigd was. Alles was prima maar er zaten wel een paar rare kleurvlekken in het plastic van de bezel (de rand om het scherm). Ik heb dat gemeld maar dat was alleen bij dit prototype, bij de productie versie was dat niet meer zo omdat de mallen aangepast zouden zijn.
    Nog geen week later had ik de monitor weer op m´n werkbank staan, volgens de klant had hij even gewerkt en daarna niets meer. Na onderzoek bleek dat er een paar schakelfetjes in de voeding van de backlights uitgefikt waren. Letterlijk uitgefikt! Er zaten flinke zwarte plekken op de print en de koperbaantjs waren zelfs losgekomen van het pertinax (nee geen duur epoxy print).
    Ik meldt dat aan de ontwikkelafdeling van de fabriek en vertel erbij dat de schakeling rond die fetjes niet goed opgezet was. Er moesten volgens mij nog een paar weerstanden in om de maximale stroom enigszins te beperken. Zo zouden die fetjes heel blijven.
    Er werd een nieuwe print per express opgestuurd zodat ik de monitor weer kon repareren maar men had die weerstanden NIET aangebracht. Volgens hen was dat niet nodig, die weerstanden waren weggelaten om kosten te besparen!
    Na montage van de nieuwe print is de monitor eerst op test gegaan om te zien of alles wel bleef werken. Helaas na een klein kwartiertje kwam er rook uit en waren de fetjes weer uitgefikt. Omdat we er nu sneller bij waren was de schade aan de print minimaal dus nu kon ik alleen de fetjes vervangen EN ER TWEE WEERSTANDJES IN ZETTEN! Nu bleef de voeding heel en kon de monitor weer naar de klant.
    De zaak weer gemeld aan de reserch en ontwikkelafdeling met de aantekening dat die weerstanden echt noodzakelijk waren. Nooit meer iets van gehoord tot een week of 8 terug.
    Toen kwam er een technical reserch note. De monitoren van het type X van merknaam Y die nu in Europa op de markt waren moesten allemaal gemodificeerd worden. De klant had geklaagd dat meer dan 50% van de monitoren binnen een week na verkoop terug kwamen met een uitgefikte voeding. Men had de zaak onderzocht en nu bleek dat er een weerstandje "vergeten" was bij de schakelfetjes. Of wij een rework actie op poten wilden gaan zetten om al die monitoren te gaan modificeren (totaal meer dan 13000 stuks!).
    Mijn baas heeft toen nog een e-mail naar die lui gestuurd met de vraag waarom die weerstand er een half jaar geleden niet in is gezet toen zij er al voor gewaarschuwd waren. Nooit meer iets van gehoord.
    Maar het wordt nog gekker. We waren bijna klaar met deze modificatie toe kwam er een tweede note. Ook de bezels moesten vervangen worden want er zaten vreemde vlekken op die veroorzaakt waren door een verkeerde mal in de plastic fabriek. Konden we weer aan de gang en een heleboel monitoren die al weer weg waren gestuurd moesten weer terug naar de verzamelplaatsen waar ze weer uitgepakt en onder handen genomen moesten worden. Ongeveer een week of twee geleden is het hele project eindelijk klaar gekomen maar wat denk je dat dit gekost heeft??
    O ja, en dan wist men daar in China ons ook nog te verwijten dat het zo lang duurde die modificaties. Volgens hun zou dat binnen twee weken geklaard moeten zijn. Tsja, dáár kunnen ze een blik mensen opentrekken en die in een hal stoppen met de deuren op slot tot de zaak klaar is. Zo werkt het hier in Europa niet! De monitoren moesten van overal en nergens naar een aantal verzamelpunten komen. Daar werd een groep uitzendkrachten aangenomen en ging er iemand van ons naar toe voor de nodige instructies. Na een dag of twee ging die persoon (ik ook) naar de volgende "werkplaats" en zo duurde het wel eventjes voor alles draaide. Ik krijg nog tranen in m´n ogen als ik denk aan het soldeerwerk dat door die mensen geleverd werd. Ik heb dan ook medelijden met de klanten die zo´n monitor kopen. Ze zouden eens moeten weten.

    Er gaat nog meer mis bij dit bedrijf op nog vele andere gebieden maar dit vond ik een voldoende sterk voorbeeld. We willen allemaal die grote nieuwe markt van China op maar dat gaat ons wel het nodige kosten! O, en die Chineese spullen zijn zoveel goedkoper! Ja!, maar voor hoelang en hoeveel kwaliteid moeten we daarvoor inleveren? Overigens kunnen we nu haast niet anders meer, heel veel zaken worden nu al in China geproduceerd. Steeds meer bedrijven sluiten hun fabrieken in Europa en gaan daarheen of besteden de productie gewoon uit aan fabrieken aldaar. Ook al zouden we willen we kunnen niet eens meer terug.
    Nu wil ik hiermee niet zeggen dat het bedrijf waar ik nu werk een slecht bedrijf is, ook bij de andere bedrijven waar ik gewerkt heb ging er genoeg mis. Maar van een bedrijf dat de grootste producent van LCD monitoren en TV´s ter wereld is zou je meer verwachten.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2008
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja dat weten we allemaal, toch kopen we 99% van al onze electronische apparaten uit die contrijen ;)

    er zal toch ook wel wat goeds vandaan komen dat groot land ? :D
     
  6. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb ook een ASSAN modul en 2 ontangers binnen voor mijn FF9, maar nu heb ik het volgende probleem: de zender gaat niet in de bind modus bij inschakelen van de zender, de let op de modul brand kort rood en gaat dan groen branden,
    de groene let geeft aan dat er verbinding met de ontvanger is maar deze is er niet.:confused:

    Wie kan mij helpen
     
  7. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Nog even bezig geweest nu kan ik wel binden maar alleen met
    een ander model uit mijn zender, ik heb PCM uit staan, dus dat is goed
    maar waarom wel met de ene en niet met het andere model.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Waarschijnlijk had je het desbetreffende model wel omgeschakeld naar ppm, maar nog niet de zender uit- en weer ingeschakeld.
     
  9. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Dit heb ik ook gedaan en nog een paar keer geprobeert in de bind modes te komen maar zonder resultaat.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hoe werkt het binden? Moet de ontvanger eerst in bind mode staan voordat je de zender in bind mode zet? Dat is zo bij spektrum.... anders gaat de zender na enkele sec uit bind mode en in normal mode.
     
  11. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Eerst de zender in bind mode zetten en dan de ontvanger inschakelen met bind kabel kanaal 1 en 3 bruggen.

    Maar ik kan maar een ontvanger binden aan de zender, volgens ASSAN kan je meerdere ontvangers tegelijk binden maar dit lukt bij mij niet, en als ik een
    ontvanger ingesteld heb, kan ik alleen die ontvanger gebruiken, dus als ik de andere ontvanger inschakel moet ik deze weer opnieuw binden.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Binden doe je zo : zender inschakelen en meteen 2x de rechter stick heen en weer bewegen, voledige uitslag.

    Je hoort dan een piepsignaal, daarna schakel je de ontvanger met bindplug in.

    Daarna krijg je groen licht en is de boel op elkaar afgestemd. Dit hoeft maar 1 keer !!!
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Vervolgens werkt de ontvanger dan wel op elk (ppm-)modelgeheugen mag ik aannemen? Het module kan namelijk niet communiceren met het impulsdeel, dus kan ook niet zien welk modelgeheugen er voorgesorteerd staat.

    Wat gebeurt er als je op kanaal 1 geen volledige uitslag hebt ingesteld? Ik neem aan, dat-ie dan niet altijd wil binden?
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het net even geprobeerd maar je hoeft niet eens tegen de aanslag te gaan, gewoon een beetje heen en weer bewegen is al voldoende.
    Dat moet je doen voordat de blauwe led aanspringt.
    Begrijp ik goed dat de ontvanger terugseint naar de zender ?

    Ik heb nu trouwens een spectrum antenne, dat staat wel wat netter dan die ruitenwisser achterop de moduul.

    Effe lekker met m`n vliegbootje in de wijk. Tijdens de vlucht viel hij tot 2x toe uit z`n bereik en ging resetten, nu blijkt,(dankzij Gerard) dat er aan de antenne een vrouwtjesplug zit en op de moduul ook. Hoe ga ik dat oplossen ?

    Hier zie je het gebeuren

    aYRzWbfDPDk[/media] - Rene uit Nootdorp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp

    Je kunt oneindig ontvangers binden aan je zender, het enige dat je feitelijk doet is de ontvanger vertellen, wie zijn baasje is.
    Het gekozen programma in de zender maakt niet uit, zolang hij maar niet op PCM staat.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Multiplex heeft geen pcm:D (ja, heel lang geleden....)

    Grt.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    kan zijn dat je na het binden de zender opnieuw in bind mode moet zetten voor de volgende ontvanger die je wilt binden......
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    We hebben het over de FF9 van Jan, ik heb er trouwens ook een naast mijn Evo9
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hier even een plaatje van mijn ff9 met de spectrum antenne en Assan moduul.
    De antenne staat mooier dan de originele maar let wel dat de connector van de spectrum NIET past op de Assan moduul, ook al lijkt dat wel zo.
    Het zijn namelijk allebei vrouwtjesconnectors en dat merk je niet, totdat je gaat vliegen :-?
    Best jammer dat dit erin sluipt want dat gaat op zeker vele modellen kosten.
    Dankzij Gerard kwam ik daarachter.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    dus toch maar spektrum bestellen dan? :)
     

Deel Deze Pagina