Sinds ongveer 2,5 jaar werk ik ook voor een Chinees bedrijf en helaas zijn mijn ervaringen voor een groot deel dezelfde als de ervaringen die hier worden omschreven.
Men heeft de mond vol van kwaliteidsverbetering en service aan de klanten maar in de praktijk komt er niet zo gek veel van terecht.
Zo kwam er een voorproductie model van een bepaald type monitor bij ons binnen. Deze monitor moest naar potentiele klanten voor inspectie en ook naar enkele computerbladen voor "tests". Voordat de monitor naar de eerste klant (in Duitsland) werd vertuurd moest ik hem controleren of er tijdens transport uit China niets beschadigd was. Alles was prima maar er zaten wel een paar rare kleurvlekken in het plastic van de bezel (de rand om het scherm). Ik heb dat gemeld maar dat was alleen bij dit prototype, bij de productie versie was dat niet meer zo omdat de mallen aangepast zouden zijn.
Nog geen week later had ik de monitor weer op m´n werkbank staan, volgens de klant had hij even gewerkt en daarna niets meer. Na onderzoek bleek dat er een paar schakelfetjes in de voeding van de backlights uitgefikt waren. Letterlijk uitgefikt! Er zaten flinke zwarte plekken op de print en de koperbaantjs waren zelfs losgekomen van het pertinax (nee geen duur epoxy print).
Ik meldt dat aan de ontwikkelafdeling van de fabriek en vertel erbij dat de schakeling rond die fetjes niet goed opgezet was. Er moesten volgens mij nog een paar weerstanden in om de maximale stroom enigszins te beperken. Zo zouden die fetjes heel blijven.
Er werd een nieuwe print per express opgestuurd zodat ik de monitor weer kon repareren maar men had die weerstanden NIET aangebracht. Volgens hen was dat niet nodig, die weerstanden waren weggelaten om kosten te besparen!
Na montage van de nieuwe print is de monitor eerst op test gegaan om te zien of alles wel bleef werken. Helaas na een klein kwartiertje kwam er rook uit en waren de fetjes weer uitgefikt. Omdat we er nu sneller bij waren was de schade aan de print minimaal dus nu kon ik alleen de fetjes vervangen EN ER TWEE WEERSTANDJES IN ZETTEN! Nu bleef de voeding heel en kon de monitor weer naar de klant.
De zaak weer gemeld aan de reserch en ontwikkelafdeling met de aantekening dat die weerstanden echt noodzakelijk waren. Nooit meer iets van gehoord tot een week of 8 terug.
Toen kwam er een technical reserch note. De monitoren van het type X van merknaam Y die nu in Europa op de markt waren moesten allemaal gemodificeerd worden. De klant had geklaagd dat meer dan 50% van de monitoren binnen een week na verkoop terug kwamen met een uitgefikte voeding. Men had de zaak onderzocht en nu bleek dat er een weerstandje "vergeten" was bij de schakelfetjes. Of wij een rework actie op poten wilden gaan zetten om al die monitoren te gaan modificeren (totaal meer dan 13000 stuks!).
Mijn baas heeft toen nog een e-mail naar die lui gestuurd met de vraag waarom die weerstand er een half jaar geleden niet in is gezet toen zij er al voor gewaarschuwd waren. Nooit meer iets van gehoord.
Maar het wordt nog gekker. We waren bijna klaar met deze modificatie toe kwam er een tweede note. Ook de bezels moesten vervangen worden want er zaten vreemde vlekken op die veroorzaakt waren door een verkeerde mal in de plastic fabriek. Konden we weer aan de gang en een heleboel monitoren die al weer weg waren gestuurd moesten weer terug naar de verzamelplaatsen waar ze weer uitgepakt en onder handen genomen moesten worden. Ongeveer een week of twee geleden is het hele project eindelijk klaar gekomen maar wat denk je dat dit gekost heeft??
O ja, en dan wist men daar in China ons ook nog te verwijten dat het zo lang duurde die modificaties. Volgens hun zou dat binnen twee weken geklaard moeten zijn. Tsja, dáár kunnen ze een blik mensen opentrekken en die in een hal stoppen met de deuren op slot tot de zaak klaar is. Zo werkt het hier in Europa niet! De monitoren moesten van overal en nergens naar een aantal verzamelpunten komen. Daar werd een groep uitzendkrachten aangenomen en ging er iemand van ons naar toe voor de nodige instructies. Na een dag of twee ging die persoon (ik ook) naar de volgende "werkplaats" en zo duurde het wel eventjes voor alles draaide. Ik krijg nog tranen in m´n ogen als ik denk aan het soldeerwerk dat door die mensen geleverd werd. Ik heb dan ook medelijden met de klanten die zo´n monitor kopen. Ze zouden eens moeten weten.
Er gaat nog meer mis bij dit bedrijf op nog vele andere gebieden maar dit vond ik een voldoende sterk voorbeeld. We willen allemaal die grote nieuwe markt van China op maar dat gaat ons wel het nodige kosten! O, en die Chineese spullen zijn zoveel goedkoper! Ja!, maar voor hoelang en hoeveel kwaliteid moeten we daarvoor inleveren? Overigens kunnen we nu haast niet anders meer, heel veel zaken worden nu al in China geproduceerd. Steeds meer bedrijven sluiten hun fabrieken in Europa en gaan daarheen of besteden de productie gewoon uit aan fabrieken aldaar. Ook al zouden we willen we kunnen niet eens meer terug.
Nu wil ik hiermee niet zeggen dat het bedrijf waar ik nu werk een slecht bedrijf is, ook bij de andere bedrijven waar ik gewerkt heb ging er genoeg mis. Maar van een bedrijf dat de grootste producent van LCD monitoren en TV´s ter wereld is zou je meer verwachten.