de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Dit heb ik ook gedaan en dan kent het modul alleen die ontvanger die ik het laatst gebonden heb.

    Voor de rest vind ik het Assan systeem goed werken, alleen dit is dan wel lastig

    Ik weet niet of er iemand is die wel al zijn ontvangers kan gebruiken zonder telkens weer opnieuw te moeten binden.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Standaard werkt dit systeem perfekt, als je er zelf een andere antenne aan wil maken, ben je bij deze gewaarschuwd.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nou de antenne is al van spectrum ;)

    probleem is dat de connectors beide female zijn, dit zie je echter zo over het hoofd als je het er zo opdraait !!!

    weest dus gewaarschuwd.

    mini SMA
    connectorbusjes male/male kan je zo kopen.

    @tadango, de opzet is hier niet zozeer om dit systeem tegen anderen als spectrum of fasst te vergelijken, we willen gewoon dit testen en kijken of het voldoet.

    enigste voordeel wat ik zie tot nu toe is het grote prijsverschil.
    negatieve puntjes zijn er wel degelijk wat, maar daar word aan gewerkt.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    mij mijn (snelle) test ging de zender bij wissel van model ook gewoon wissellen van ontvanger meen ik.

    zal vandeweek eens uitgebreid testen.
    zit helaas nog steeds erg krap in vrije tijd :(
     
  5. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb ook een Assan module en twee ontvangertjes besteld om te testen. Het prijsverschil ten opzichte van de Futaba 2.4Ghz (die ik ook heb), is dermate groot dat het zeker de moeite waard is voor de parkflyertjes en indoor modelletjes die ik heb.

    Mijn idee is nu dus om de Assan op mijn "goedkope" modelletjes te doen, en de Futaba 2.4Ghz op de "dure" modellen te houden.

    Overigens is Assan volgens mij hetzelfde als de nieuwe Jamara 2.4Ghz. Zelfde spullen, zelfde nummers. check: JAMARA IKARUS GRAUPNER ROBBE PICHLER WOELK RC MODELLBAU Koaxial Helis RC Modeling Eco 8 airbrush XMODS TUNING Plettenberg Brushless Motoren, Silverlit , Zubehör, Snapy
     
  6. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dus als ik het goed leest, zou zo'n Spectrum antene wel passen op mijn iFS systeem, die heeft op de module namelijk een mannetje.

    Zou je door de kabel en andere antene geen verlies hebben?
     
  7. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik heb wel een kanttekening wat de test betreft van Gerard.NL
    Hij heeft de spullen gekregen van Assan voor te testen maar eigenlijk hoor ik daar op dit draadje niet veel over.
    Is dit verkregen voor eigen belang of geen zin om hier iets over te vermelden!!!!!
    Het is maar een gedachte kronkel van mij maar toch.
    Er zijn toch al genoeg vliegdagen geweest om er eens mee te vliegen!
    Het is voor mij een overweging om na het test verslag deze ook aan te schaffen.

    Maar het kan ook zijn dat ik het helemaal mis heb?:puppydogeyes:
     
  8. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Hij heeft het gewoon gekregen om ermee te spelen en hier zijn bevindingen te plaatsen.

    Eigenbelang? Zeker, maar het is ook in zijn eigenbelang om hier geen onzin te verkondigen :wink: En ik ken gerard goed genoeg om te durven beweren dat hij dat dan ook niet doet.

    Het enige verschil tussen gerard en de consument die alles gekocht heeft is dat hij zich niet belazerd voelt als het niks blijkt te zijn, dan zet hij er zn maat 45 op en plaatst de foto's hier :D

    Cheers,

    Richard
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    fijn dat je zo kortzichtig denkt over de mensen die de moeite willen nemen om iets te ondernemen voor op het forum.

    bah.

    eigenbelang? als ik het spul niks vind stuur ik het zo terug, als ik die spullen niet zou kunnen betalen had ik hier ook geen hele vloot modelbouwspul staan.
    over het geen zin hebben van de resulaten kan ik ook kort zijn, als moderator doe ik per dag uren aan lezerij op het forum, ook mijn aantal posts zou moeten verraden dat ik meer dan genoeg hier vertoef om daarover te schrijven.

    ik zal me 1 keer verdedigen en dat zal ook de enigste maal zijn.

    ik heb een dochter van anderhalf die meer in het ziekenhuis ligt dan ze zich goed voelt.
    die spaarzame momenten met haar wegen me 3000 maal zoveel als het testen van de assan modules.

    ik doe dat als het mij uit komt en als ik er tijd voor heb.
    snelle test heb ik al gedaan, overigens met groot succes en zonder enige vorm van range problemen, maar ik wil graag iets uitgebreider testen met exacte grond range en setups ed.,

    helaas is ondanks die 2 dagen goed weer, mijn modelbouwtijd nog niet echt begonnen.

    zit je echt te springen om resultaten, dan moet je niet op mij wachten.
    kan je wel prima mijn voorlopig oordeel geven, en dat is 100% bang for the buck, kopen die hap.

    ps ik ben niet de enigste uiteraard die test, op bv rcgroups en rcuniverse is er al heel veel test en meetinfo te vinden.
    let wel, dit gaat vanaf de allereerste modules welke ronduit bagger waren, de laatste info is van de actuele versies !!
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2008
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ik hoorde van een vriend dan hij de zender in hoog gras had gelegd en het vliegtuig aan de andere kant van het veld en dat werkt nog prima. Was wel met vol bereik aan...... maar toch :) over de grond goed bereik is een goed teken :)
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    herman, een snelle test haalde bij ons op het veld al zo 100 meter op de grond zender en ontvanger tot 100 meter, met de parkfly 6ch ontvanger.

    @vliegman, wat voor zender heb je, hapert is niet ver van eindhoven, als je futaba spul hebt, ben je vrij om eens te gastvliegen bij ons en de spullen te testen in je eigen zender.
     
  12. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Sorry,
    Ik kan ook niet weten wat de huiselijke problemen zijn, en je hebt gelijk kinderen
    gaan nog altijd voor de hobby.
    En wat betreft de zender ik vlieg met Graupner.

    En sterkte met je dochter.
     
  13. Grondsnuiver

    Grondsnuiver

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Etten-Leur
    Wat ik graag getest zou zien is verschillende systemen bij elkaar tegelijk aanzetten en gebruiken (op de grond natuurlijk....).

    Van iFS met Spectrum DX weet ik dat het werkt, maar wat als je de volgende zaken tegelijkertijd gaat mengen:

    iFS + Spectrum + Assan

    Ga je dan "vertraging" zien op de uitslagen van je kist (een teken van error correctie wat ik ergens heb gelezen) of zelfs rare pieken op servo (zelf gezien met camera aanzetten die blijkbaar niet keek naar kanalen). Begrijp me goed, de spullen bleven bestuurbaar........
    Oplossing bleek : Eerst camera aan, dan pas de Spectrum en iFS aan zodat die blijkbaar een ander kanaal zoeken

    Het gevaar ligt in mijn ogen in de niet volledige spec modules uit China. Begrijp me goed, het kan allemaal goed samenwerken als het vollledig voldoet aan de huidige regelgeving van protocollen / overdracht van signaal.

    Pas dus op met 2,4 Ghz camera's die plotseling op het veld verschijnen (bij ons dus flinke storingen gegeven) of van die prettige 2,4Ghz parkflyer sets van onduidelijke afkomst....
     
  14. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ook naar mij zijn een module en 2 ontvangertjes op weg.. ze zijn al uit Hong Kong vertrokken...

    In de nieuwe FMT staat een test van een Jamara zender die met de Assan modules uitgeleverd wordt. X8f + X8R7. (en 35 Mhz)

    Alles functioneert goed. Belangrijkste conclusie: er is geen verschil in reikwijdte te ontdekken tussen 35 Mhz gebruik en 2,4 Ghz gebruik. Bij de grens van de reikwijdte wordt het 2.4 Ghz systeem langzamer. Bij gebruik van de 2,4 Ghz module gaat de zenderaccu 2 maal zo lang mee.

    Arthur
     
  15. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het vandaag ontvangen. De zendermodule klikt niet goed in de zender. Slordig foutje. Het lipje wat in de Futaba zender hoort te klikken, is te lang. Ben het nu aan het aanpassen.
     
  16. Schroef

    Schroef

    Lid geworden:
    6 okt 2006
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Amstelveen
  17. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    De aanpassing om het geheel wel goed passend te maken, heb ik gedaan door een heel dun stukje balsa te lijmen op de plekken waarmee de module vast moet klikken. Deze stukjes balsa heb ik met secondelijm iets hard gemaakt, en daarna met de dremel afgeschuurd tot het geheel precies paste. (hopelijk is dit verhaal niet te vaag ;-) )

    Vandaag wat rondgevlogen met de mini swift en de 6 kanaals ontvanger met korte antennes..... Probleemloos. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk testresultaat. Maar vooralsnog vind ik dat het zeker het geld dubbel en dwars waard is.

    Voor m'n duurdere modellen gebruik ik voorlopig nog de Futaba 2.4Ghz, maar als blijkt dat dit systeem net zo goed werkt... dan zou dat nog wel eens kunnen veranderen... De tijd zal het leren.

    Overigens ook een (niet wetenschappelijke) rangetest gedaan: zender op de tafel in huis, naar buiten gelopen, vader de sticks laten bewegen, resultaat: een meter of 150, met huizen ertussen. Niet slecht dus.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    konyn, het slecht passen is een bekend probleem, terugsturen is nieuwe krijgen.
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    niemand is op de tenen getrapt ( ik niet tenminste )

    die meneer die dat getest heeft heeft veel vrije tijd ;)
     
  20. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    :) ben bang dat ie nu al aangepast is. En ik hou niet zo van wachten/terugsturen.. zeker niet van als ik iets net nieuw heb.

    Hij is iets minder mooi als orgineel, maar hij past nu als een zonnetje.
     

Deel Deze Pagina