de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Dat vergelijkend onderzoek ziet er echt erg interessant uit....... maar echt lezen kan ik het niet in het Deens. Is er ergens een Engelse versie in omloop. Veel van de ontvangers herken ik. Ik ben erg benieuwd waarom sommige ontvangers (Hyperion en MZK) een sad smiley krijgen. Is die slecht, te duur of een combinatie van die twee. Zelf ben ik juist erg tevreden over deze ontvangers.
    Hoe staat de Deens Kroon overigens?

    groet,

    Erik
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    @ Gerard, ik weet niets van een eerste baggerserie, hoe weet ik of ik die heb?

    Met die spectrumantenne heb ik trouwens nog geen goede ervaring gehad, behalve dat mijn lichamelijke conditie aanmerkelijk is verbeterd ;)
     
  3. pengo

    pengo

    Lid geworden:
    27 apr 2005
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Vlaardingen
    asan 2.4 X8F module

    Hoi,

    Ik heb sinds 1 week zo'n Assan module in mijn FF9 Super en heb er 2 6-channel ontvangers (X6R6) bij.
    Het geheel lijkt perfect te werken : geen enkele storing, prima bereik en na 1x binden blijft de ontvanger voor altijd aan de zender gekoppeld, ook als je ze steeds ontvangers door elkaar gebruikt.

    Er is maar 1 klein probleempje (wat ook Konijn al beschrijft) : de module klikt niet helemaal perfect in de zender. Ik heb het zelf aangepast door het lipje iets naar buiten te buigen en daarna tussen het huis en de klip wat epoxy te priegelen.

    Op bijgaande foto kun je precies zien wat er mis is : de originele Futaba staat scheef, terwijl de Assan vrijwel recht staat omdat het klipje iets te weinig uitsteekt.

    [​IMG]

    Heb het gemeld bij Assan in China en ze reageerden meteen, dus wellicht is het problem snel opgelost zonder dat je daarvoor meteen zelf aan het prutsen moet. De electronica lijkt perfect, dus het zou zonde zijn als je voor zoiets onbenulligs het ding moet laten liggen, toch ?

    Pengo
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2008
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    precies wat de foto aangeeft, ook de antenne bvestiging is steviger gesoldeerd op de print meen ik.
     
  5. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het probleem van de niet goed passende module ook aangekaart bij Assan. Ik had verwacht dat de reactie zou zijn, dat ze het probleem kennen en dat er al betere op de markt zijn, maar de reactie was meer van: "ow... kan je een foto sturen.." Met daarna de reactie dat ze dit gaan verbeteren in de toekomst en dat ik uiteindelijk een verbeterde behuizing opgestuurd krijg.

    Overigens kreeg ik wel te horen dat ze van Pengo ook een reactie hadden gehad over hetzelfde onderwerp.

    Lijkt er dus op dat het probleem met de niet goed passende ontvanger nieuw is. Alhoewel ik me dat moeilijk kan voorstellen.
     
  6. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    De afgelopen week en zeker vandaag zeer veel gevlogen met de assan. Tot nu toe helemaal top!! Jammer van de zendermodule die niet helemaal paste, dat is gelukkig zelf aan te passen.

    Mijn voorlopige conclusie is dat het uitstekend werkt. :)
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    sendmodule bedoel je ?

    nee dat is erg bekend.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    vandaag nogmaals getest in opstelling met futaba FF9 en de full range ontvanger.

    range check, 100 meter probleemloos, met antenne van de zend module en rug naar de zender.

    perfect, ook de bij ond veld "onheilsplekken" (liggen war wwII wrakken her en der ;)) ronduit perfect !!
     
  9. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik heb ondertussen ook de module binnen + 2 ontvangers. Alles lijkt prima te werken in mijn FC18.

    Graag zou ik van de achterkant van de module een kabeltje willen laten lopen naar de antenne. Op deze manier kan mijn zender in de pult blijven en kan ik de antenne wat gunstiger in een vrij slot van de zender monteren.

    Eerder in dit draadje wordt gesproken over 'standaard SMA' stekkers. Ik zoek een kabeltje met de goede stekker (haaks mannetje) aan de ene kant en een vrouwtje aan de andere kant.

    Bij Conrad vind ik wel stekkertjes, maar geen verlrengkabeltjes. En zoek ik op SMA verlengkabel in Google dan vind ik WiFi kabels van 2,5 of 10 meter...

    Wie weet waar ik een kabeltje van 15-20 cm kan krijgen? En is het inderdaad 'SMA'?

    Arthur
     
  10. Cloudbuster

    Cloudbuster

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eelde
    Arthur,

    Ik heb een klos liggen van 100 ft RG-174/U coaxial cable. Geschikt voor wat je zoekt volgens mij. Ik heb ooit 10 cm gebruikt voor een GPS antenne. Tegen een kleine vergoeding kan ik wel een stukje naar je sturen.

    Interesse?

    Grt,
    Richard
     
  11. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hoi Richard,

    Enige probleem wat ik zie... de kabel op de goede manier aan die stekkertjes krijgen.

    Ik kijk nog even verder of ik een compleet kabeltje kan krijgen en of het inderdaad SMA is... en anders kom ik bij je terug.

    Arthur
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    arthur een goede telecom zaak kan je zo helpen (een die in schotelantennes doet)
     
  13. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Werkt de zender module ook met spektrum ontvangers?

    Ik lees ook nogal veel over beperkingen met gebruik voor grote modellen en heli`s. Iemand die daar wat meer vanaf weet?
     
  14. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Alle 2.4 ghz systemen zijn proprietary... niets werkt met een ander systeem / merk.

    Enige uitzondering is als het zelfde spul met een verschillend label wordt geleverd. Zo lijken de Assan en de Jamara modules hetzefde te zijn.

    Arthur
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    assan levert inderdaad de jamara modules.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Na een weekje modelvliegplezier in het Sauerland met mooi weer heb ik veel gebruik gemaakt van het systeem dus kan ik er iets meer over vertellen.
    Ik wisselde steeds tussen schuimmodellen met dit systeem en een elektro-heli op PCM 35 mhz.

    Ik gebruik het dus op een FF9, het steeds verwisselen van het moduul gaat prima echter, als de zender op PCM staat, accepteerd hij het moduul niet.
    Hij gaat dan vreemd piepen en de blauwe led knipperd wazig.
    Het is dus zaak dat er vanuit een PPM situatie gewisseld wordt.

    Ik heb niet 1x de controle verloren en ook geen knakpulsen gehad.
    Ik gebruikte de goedkope ontvangertjes met de korte sprietjes die gewoon in de romp verborgen waren.
    Ik heb de modellen ook heel ver weg laten gaan, no problem.
     
  17. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hi Rhelie,

    Goed om te horen dat het systeem in de praktijk goed werkt. Ook prettig als je in het buitenland vliegt: zeker weten dat je niemand stoort en niet gestoord wordt.

    Waar ben je trouwens geweest in het Sauerland? Ik zoek nog een adresje voor de zomervakantie, normaal gaan we wat verder weg maar ik moet nu rekening houden met een klein dochterje. Even lekker er tussenuit maar niet te ver rijden en ook nog kunnen vliegen lijkt me wel prettig!

    Ik heb ook de module voor Fc18 en 2 ontvangers. Echter heb ik sinds dit weekend een Multiplex MC3030 - stond al lang op mijn lijstje en kon er nu 1 overnemen.

    Uiteindelijk moet de Fc18 er dus uit, wel jammer dat ik daar net de modules voor heb....

    Hoewel.. ik heb eens wat gelezen over het gebruiken van de trainerbus icm de losse 2.4 moduul. Zou een leuke oplossing zijn: moduul inbouwen in de pult en met een stekkerje verbinden met de trainerbus als je 2.4 wilt vliegen. Zo werkt het 2.4 systeem van ACT voor multiplex ook.

    Weet iemand de pin outs van Multiplex? En de pin bezetting van de Assan module?

    Arthur
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi Arthur,

    Wijn met 13 man wezen vliegen in Holthausen (Schmallenberg)
    Dichtbij Winterberg en is 4 uurtjes rijden.

    Modelvliegveld is op 1 km afstand van het pension.

    Prachtige omgeving !

    mvg Rene
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    2,4 Ghz Spektrum verliert Bindung -> CRASH - RC-Network

    Hallo,
    Moraal van dit verhaal: zorg dat je spanningverzorging goed voor elkaar hebt! Zelfs bij Assan.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ieder systeem ploft neer met een slechte accu of losse stekker ;)
     

Deel Deze Pagina