de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Daarvoor bouwen ze bij grotere kisten redundancie in, en dan heb je daar dus ook weer minder last van.

    Bart
     
  2. pengo

    pengo

    Lid geworden:
    27 apr 2005
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Vlaardingen
    Update over de behuizing voor de Assan 2.4 module voor Futaba zenders :
    ==================================================

    Deze week hebben Konijn en ik rechtstreeks van Assan uit China - geheel gratis - een gloednieuwe behuizing gehad die perfect past ! Dat maakt m.i. Assan op dit moment tot het beste 2.4 GHz systeem als je naar de prijs-kwaliteit verhouding kijkt.

    Ik heb inmiddels sinds April honderden vluchten gemaakt met 6 verschillende Assan ontvangers maar ik heb nog geen enkele storing gehad !

    Oke, behalve die 2 keer dat ik was vergeten mijn antenne er op te schroeven, maar zelfs toen voorkwam de failsafe grote schade. Er zit nu een sticker op mijn zender : ANTENNE ! :)

    Overigens kost het Assan systeem via JAMARA of bij een internetwinkel in Nederland bijna 3 keer zo veel als bij rechtstreeks bestellen in China ...

    Pengo.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Maar nu is er ook het corona 2.4 ghz moduul systeem en dat kost nog minder dan assan......
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wacht maar af. Er zijn nog veel meer Chinese elektronica-producenten. Ook heeft blijkbaar elke Chinese fabriek meerdere uitgangen...
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    En waar zijn deze te bestellen?
     
  6. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren hebben Pengo en ik een nieuwe passende behuizing ontvangen voor de zendmodule. Verstuurd per FedEx!!

    Erg netjes geregeld dus.

    Overigens ben ik nog steeds erg tevreden met de Assan. Afgelopen zomer minimaal 2x per week gevlogen en geen enkele storing ondervonden. Ook wanneer we zover vliegen dat het vliegtuig bijna uit het zicht is.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
  8. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Zoals ik het lees wordt er gezegd dat de servo's compleet in de hoek gedreven worden door een nog niet geheel geinitialiseerd zendersignaal bij het aanzetten van de zender ná het aanzetten van de onvanger. Dat is toch iets anders dan het in de hoek lopen bij gebrek aan een zendersignaal?
     
  9. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Waar is het op dit moment best bestellen in China wat betreft Assan modules ?

    Greet'z,
     
  10. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
  11. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Yop, ziet er goed uit. Bedankt hé
     
  12. jona

    jona Guest

    iemand deze al getest op de nieuwe futaba FF10? heb zopas een nieuwe FF10 2,4ghz gekocht maar als ik weet dat de assan ook werkt op de FF10 dan koop ik er me ook een modulle en een paar ontvangers voor men indoor toestellen .

    gr
     
  13. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Excusses voor het feit dat ik dit draadje even kaap, maar klopt het dat dit systeem niet samen gaat met andere 2,4 Ghz systemen zoals camera's e.d. of is dit alleen een probleem wanneer dit in één toestel (heli of vliegtuig) toegepast wordt.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt ! een 2,4 ghz zender aan boord van je model wat ook op 2,4 gestuurd wordt is niet handig. Best logisch eigenlijk :)
     
  15. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ja, ik !

    Het werkt perfect. Niets dan lof over de Assan setjes. Test op de grond ging goed tot 850 meter. Daar hield de weg op en moest ik over een sloot. Einde test dus, maar 850 meter op 1,5 meter hoogte vind ik al heel wat. Was met de mini ontvanger met lange antenne draden.
     
  16. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Volgens mij kun je 2,4 best gebruiken ook met andere systemen die op 2,4 werken. Reden hiervan is dat de zender en ontvanger een bepaalde frequentie kiezen (binding) in de 2,4GHz band en als de zender de frequentie veranderd dan gaat de ontvanger mee. Het is afhankelijk van het type camera wat je wil toepassen denk ik.

    Gewoon testen dus lijkt me (op de grond).

    Alex
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Alex maar in veruit de meeste gevallen zal dat NIET werken. De reden is dat de (video) zender zo akelig dicht bij de besturingsontvanger zit. Het signaal van die video zender komt altijd knalhard bij de besturingsontvanger binnen. Hoe je het wendt of keert het is een 2,4GHz signaal en een 2,4GHz ontvanger. Die ontvanger zal dus dat signaal binnen krijgen en er "iets" mee doen.
    Het ingangs deel van de ontvanger krijgt dus dat harde signaal binnen en om vervorming met alle ongewenste effecten daarvan te voorkomen zal de automatische volume regeling de versterking van die ingang omlaag brengen. Daardoor worden dus problemen voorkomen maar er ontstaat wel een ander probleem. Op het moment dat het model bij de besturingszender vandaan gaat zal die zender steeds zwakker binnen komen. Normaal wordt dan de versterking verhoogd zodat de zender steeds goed ontvangen wordt. Helaas gebeurt dat nu niet door die keiharde zender er vlak naast. De effectieve rijkweidte van de besturing wordt dus dramatisch minder.
    En nee dat het een ander kanaal is maakt geen ene moet uit, net zo min als het feit dat het een video signaal is dat de besturings ontvanger binnen komt. Elk 2,4GHz signaal dat de ontvanger binnen komt zal dit effect hebben.
     
  18. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat het erg afhankelijk is van de 2.4 Ghz apparatuur die je ernaast zet, en hoe breed deze straalt in het frequentie spektrum (maar ik kan er natuurlijk naast zitten). Wat ik wel weet is dat deze materie zeker valt onder de hogere "radiogolf-kunde" (universiteit en hoger), waar niet zomaar 1-2-3 een eenduidig antwoord op te geven valt.

    :) Dit vraagt om een test.

    Mijn Assan lijkt in ieder geval weinig last te hebben van alle wireless lan routers hier in de buurt. Ik heb hem ook al naast de magnetron gelegd, en dat leek ook weinig effect te hebben.

    Wie heeft er nog andere 2.4ghz apparatuur om te testen??
     
  19. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ernst wat je zegt klinkt erg plausibel en trek ik niet in twijfel. Wat ik echter ook weet is dat de praktijk wel eens anders uit kan pakken om de reden die Konyn aangeeft. Ik denk dat het een verschil maakt of je het FASST systeem van Futaba pakt of het IFS van Graupner of dit systeem van ASSAN (Jamara). Al deze systemen hebben hun eigen manier van zenden.

    Ik ben erg benieuwd naar de tests.

    Alex
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Bijna elke video zender op 2.4 blaast over een groot deel van de 2.4ghz range. Wellicht dat een hele goede op een super nauw band werkt maar dan nog zitten ze erg dicht bijelkaar wat een klein beetje lekker naar de zijkant al stukken sterker is dan je zender.

    Neem anders een 5.8ghz video zender :) Die zijn er ook al ;)
     

Deel Deze Pagina