Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Update

.
@ Femmo: ;) Steek er wel tijd in maar het hoeft allemaal niet nauwkeurig op schaal. Dus niet eerst onderzoeken, nameten, verschalen, uittekenen en dan pas beginnen te bouwen. Maar lekker op `t oog vanaf een foto iets namaken en schetsen direct op `t litho en dan in elkaar plakken met CA, niet goed overnieuw. Het gaat bij deze kist om de sfeer, niet de nauwkeurigheid.
@ Ton: Dank je! :D Nog even en dan heb ik eindelijk m`n eigen kleine Toni Clark Mothje! De grote broer van TC is voor mij te groot, deze maat ideaal. Vanaf het begin dat ik rc vlieg altijd "nog ooit" willen bouwen/vliegen, nu bijna zover

Update

Voor de deurtjes de sluitinkjes bovenop de deurtjes en de scharniertjes gemaakt. De acht scharniertjes voor de vier deurtjes zijn gemaakt van 16 kleine stukjes lithoplaat, 8 kleine stukjes staaldraad en 32 druppeltjes PVAc ;) :

Tiger_Moth-346.JPG

Ook de sluitinkjes voor het bagageluik gemaakt en wat druppeltjes PVAc om schroeven of nagels na te bootsen:

Tiger_Moth-347.JPG

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Je wilde de tiger moth altijd al willen hebben.
Als je hem vliegt wil je de moth nooit meer missen.
Een makkelijke kist met veel vliegplezier.
Toen ik vroeger de grote moth van Toni Clark vloog heb ik eens de zender in de handen van een leerling gegeven.
Hij vloog er beter mee dan de beginnerskist die hij bezat.

Ton

Update

.
@ Chris: Bedankt!
@ Ton: Tof! Heb ook veel zin om ermee te gaan vliegen

Update

De losse instrumenten en de lederen achterwanden in de cockpits gelijmd. Daarna begonnen met het afmaken van de cabanestruts en aansluitingen met de vleugeltank:

full

full

full

full

full

Ook de details op de vleugeltank afgemaakt:

full

full

full

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ramses,

Ik zag je vol overgave achter de naaimachine zitten.
Ik zal er ook aan moeten geloven.
Welk soort leer heb je gebruikt?
Ik wil een dun soepel soort leer gebruiken.

Ton

.
@ Chris en "13048": Bedankt!

Hoi Ramses,

Ik zag je vol overgave achter de naaimachine zitten.
Ik zal er ook aan moeten geloven.
Welk soort leer heb je gebruikt?
Ik wil een dun soepel soort leer gebruiken.

Ton

Hoi Ton, het leer wat ik heb gebruikt is eigenlijk vrij dik en stug. Heb het aan de ruwe achterkant wat geschuurd maar het is nog steeds vrij dik. Eigenlijk wilde ik nog een soort zachte voering ertussen maken waardoor het wat meer reliëf kreeg maar daar was het helaas net te stug voor. Is nu een wat vlakke plaat geworden maar door gebruik van het echte leer, in de goede kleur en qua sfeer, genoeg voor dit model.

Dunner, soepeler leer is inderdaad fijner en realistischer op schaal te verwerken en natuurlijk lichter. Ik heb dit stukje leer via via gekregen en uitgezocht op kleur, niet op dikte of gewicht. Je kan denk ik het beste bij een naaiwinkel (of hoe noem je zoiets?) gaan kijken. Ik ben eens bij Het Smitje in Eindhoven gaan kijken en heb daar veel bruikbare stofjes, lintjes, draadjes, ringetjes, speltjes, etc om voor details te gebruiken gevonden. De website doet trouwens absoluut geen goed aan hun werkelijk geboden waar. Het is een mooi oud pandje, tot de nok gevuld met rollen stof en weet ik wat veel meer. Misschien bestaat er een vergelijkbare winkel bij jou in de buurt?

Groeten, Ramses

Step Four Basic 540 CNC portaalfrees

.
Fijn lang weekend eropuit geweest met m`n dochter, morgen weer verder met de Moth. Het landingsgestel afmaken en de stabilostruts opnieuw bevestigen want die blijken niet op de juiste plek te zitten.

Voor wie eventueel geïnteresseerd is, ik heb een Step Four Basic 540 CNC portaalfrees te koop staan.

Groeten, Ramses

Update

.
De onderkant van de romp en het landingsgestel afgemaakt. Ook de staartslof afgemaakt, de romp is nu bijna klaar voor de kleurlak! :D

full

full

full

full

full

Verder met de vleugels afwerken

Groeten, Ramses

.
Dank je Bart!
Ik ga de Tiger Moth op dezelfde manier afwerken als de Bücker, die methode en gebruikte materialen zijn me goed bevallen. Als kleurlak gebruik ik Karwei 'eigen merk' PU-lak, mengbaar in bijna elke kleur, welke ik in twee lagen met een roller en penselen opbreng. Daarna de rest van het schilderwerk (letters, nummers, etc.) en het weatheren met Humbrol of Revell verf dmv een penseel. Als laatste de brandstofwerende laag, een zijdematte transparante 2K PU lak.

Maar eerst nog de vleugels afwerken en dan aan de gang met het schilderen, dan wordt het eindelijk echt de G-AGHY :D

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Update

.
De onderkant van de vleugel en romp afgemaak. Als de Moth in het gras staat zie je daar niets van, maar in de lucht des te meer:

full

Ik heb helaas geen goede scherpe foto van de onderkant van de G-AGHY, dus een walk-around van internet gebruikt om wat details na te bootsen:

full

full

full

full

full

Op de bovenkant van de ondervleugels de wingsteps gemaakt. Het zwart komt er na het schilderen op:

full

Verder met het ombouwen van Gunther naar Tommy, z`n duitse-kruis heeft ie al in moeten leveren ;)

Groeten, Ramses

.
Van een latje hout bekleedt met aluminiumtape, lekker licht en toch net een metalen railtje. Wel jammer dat ik de twee railtjes heb moeten onderbreken tbv het luikje voor de ontvanger, die had ik achteraf gezien minder zichtbaar kunnen maken door het luikje 90 graden te draaien en tussen de railtjes te houden...

De kleine fittings zijn gemaakt van lithoplaat en stukjes staaldraad. Het stuurstangetje ook van een staaldraadje, scherp omgevouwen en met een koolstof buisje in verstek eroverheen. De rest is gemaakt van verschillende ronde witte stickertjes uit de kantoor/boekhandel en druppeltjes witte houtlijm.

He Femmo, jij hebt zo`n mooie incidence-meter, kan ik die binnenkort van je lenen? Ben bijna zover om de struts en verspanning te gaan maken.

Eerst verder met de piloot en de motorkap

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Update

.
Klaar voor een kleurtje:

full

Tommy zat wat onderuitgezakt terwijl de piloot in een Tiger Moth juist een beetje voorover zit. Wat balsa gebruikt om `t pilootje wat voorover te kantelen en wat te verhogen dmv twee nokjes:

full

Het duitse-kruis met een dremel verwijderd en wat druppeltjes witte houtlijm als knoopjes voor z`n nieuwe bruin/rode overhemd. De typische arische trekjes van Gunther verwijderd en nu heeft Tommy bruin haar, is ongeschoren en kijkt een stuk minder chagrijnig. Z`n lippen en jukbeenderen mogen nog ietwat rood hebben:

full

Zo begon hij z`n loopbaan, Gunther een gedisciplineerde Luftwaffevlieger en bij voorbaat bestemd voor m`n 1/5 Messerschmitt Bf-109 G6/R6 Trop... en is nog voordat hij ooit een stap in z`n Bf-109 heeft kunnen zetten ontslagen van dienst, veranderd van nationaliteit en idiologie, naam en uiterlijk en gaat nu verder door het leven als Tommy, rebels, ongeschoren en klaar voor de DH-82A:

28227.jpg

Zo zit Tommy nu in de cockpit, een klein beetje voorover geleund. De cockpitdeur sluitinkjes moeten trouwens nog wat opgedikt worden, het zijn nu nog wat teveel glaskopspelden:

full

De eerste kleurlaag gelakt op de romp, motorkap en vleugels. Deze is niet dekkend en wordt uiteindelijk dus nog donkerder, maar de kleuren vind ik prima. Altijd een gok met mengen, maar het lijkt erg op de G-AGHY dus goed. Nu alles laten drogen en dan nalopen, heel licht opschuren en kan de definitieve kleurlaag erop:

full

full

Waarschijnlijk zondag weer verder met de G-AGHY

Groeten, Ramses

Ziet er al mooi uit zo. Ik herinner me uit dat je voor je voor jou Bucker voor het maken van de registratie letters speciale afplaktape van Tesa had gebruikt. Met deze tape kreeg je mooie scherpe randen en geen ''randje'' het nadeel was dat deze tape zéér prijzig was.
Nu liep ik laatst bij de action en zag daar ook een afplak tape voor scherpe randen , voor het bedrag wat het daar kost kon ik het niet laten liggen. Ik heb de tape gebruikt voor het afplakken van een speedbootje van mijn zoon en ik ben zéér tevreden.
Mvg,

Bart

Voor teksten e.d. gebruik ik frisfilm.
Je kan deze film met de hand snijden of in een snijplotter snijden.
Vroeger gebruikte ik voor grotere oppervlakken zoals de roundsels op de Spitfire plakfolie voor b.v. in kasten. Deze had niet teveel kleefkracht en kon makkelijk verwijderd worden.

ton

Back