De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Druk met gasten die wilden vliegen in de Eifel en daarna begaf de gezondheid het weer een beetje, ben nu nog steeds aan het sukkelen.
    En aangezien de leverwaarden niet helemaal tof zijn wil ik het niet zwaarder belasten door gif (epoxy en andere troep) te gebruiken.
    Maar er zit weer verbetering in, dus hopelijk kan ik binnenkort weer verder.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och kerel, da's niet leuk om te horen. Doe maar voorzichtig...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het was even schrikken, ik dacht dat de ziekte weer terug was maar het lijkt erop dat dat (nog) niet zo is.
    Ik ben nu met de hobbykamer bezig, de kelder word te koud.
    Muren gesaust en morgen witten, dan een stevig frame voor de CNC schuimsnijder bouwen en daarnaast de bouwtafel.
    Epoxy soppen kan ik een verdieping hoger, op de vliering, daar ga ik een grote piepschuim ruimte van 2x3 meter maken om alles onder flinke warmte en onder vacuum uit te kunnen laten harden.

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij kun je beter uit die dampen blijven met jouw sores, ook met muren sausen en witten sta je dampen in te ademen waar jij ver van moet blijven. Het is maar een tip ;)
     
  5. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Gertjan, als we je kunnen helpen horen we het graag..
     
  6. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi, Maarten had een snelle vordering in de bouw van zijn vleugels.. daarom ben ik op zoek naar een romp gegaan. Floris was zo vriendelijk om er 1 op te sturen zodat Maarten vol spirit verder gaat.... en hij gaat hard:thumbsup:

    Gr.Peter
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, het gaat voorspoedig.
    Vandaag open dag op de bouwplaats Veel bezoekers. Hieronder een blik op het nieuwe promenadedek van de Ogar XXL.
    Ogar opendag klein.jpg
     
    DirkSchipper, Peter À, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Die romp van Robbe is overigens na 35 jaar nog steeds van uitstekende kwaliteit. Sterk & stabiel. En het gewicht, hou je vast, slechts 860 gram!
    Respect voor die Robbe medewerkers van toen.

    Wat foto's van de voortgang en een vraag over de vering.

    Motot steun.jpg Motor bevestiging binnen.jpg
    Motorstand................................................................................................Zit van binnen met inslagmoeren bevestigd


    Motor ogar.jpg
    Zo ziet dat er dan uit.


    Ogar vleugelbevestiging klein.jpg
    De bevestigingen voor de vleugel


    upload_2020-10-30_17-16-11.png
    Aansluiting van de vleugel op de romp. Best wel gelukt vind ik zelf, de overgang van FX naar AG34 valt niet op



    upload_2020-10-30_17-17-31.png
    Ja, als je aan de onderkant kijkt zie je dat die spekbuik afgeslankt is.

    upload_2020-10-30_17-19-32.png
    Eigenlijk is ie als vliegende vleugel nog mooier.



    Ogar Tstaart bevestiging.jpg
    Inslagmoeren voor hoogteroer bevestiging. Links het gat voor de servo.

    upload_2020-10-30_17-24-41.png
    De servo plank. Onderaan het gat voor het wiel, erboven de inslagmoer voor de bevestiging van de wielconstructie (Tip: probeer niet zo als ik de servoplank, spant en blok voor de wielbevestiging in een keer te verlijmen, dat schuift natuurlijk alle kanten op. Eerst de spant en plank, daarna het blok.)


    En dan de wiel ophanging. Zo komt dat er uit te zien.
    upload_2020-10-30_17-29-15.png
    Hier is rechts een veer ingetekend, maar wat zal ik daarvoor nemen? Het mooiste is natuurlijk een veer met demper uit de RC autowereld. Maar hoe die goed aan de constructie te bevestigen en wat weegt dat? Een alternatief is verend schuim. Ik heb een paar proefstukken siliconen en EPDM schuim besteld wat qua veerkracht mooi voldoet en volgens de specificaties ook weer terug veert als het lang ingedrukt is geweest. Andere tips?
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2020
    aurectar, Berrie, brutus en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb mischien nog wel wat moois voor je liggen.... Ik heb nog een (volgens mij nieuwe) schokbreker voor een RC motorfietsje liggen.
    Die zijn vrij zwaar gedempt en afgeveerd vanwege de geometrie van een achtervork. Heel anders dan de veren voor autootjes, die veel slappere veren hebben (500~800 gram voorspanning voor een 1:8 offroad) en veel lichtere demping

    Wat ik heb liggen heeft een veervoorspanning instelbaar van ongeveer 2,5 tot 3,5 kilo, en een slag van 11 mm. Gewicht 36 gram.

    IMG_20201030_194842[1].jpg

    Die heb ik ooit eens lang geleden verkeerd besteld.

    Mag je voor een tientje plus verzend hebben, kan denk ik wel in een bubbeltjes envelop, dus zal de kop ook niet kosten.

    Moet je even aan het rekenen gaan met je uiteindelijke gewicht en de hefboomverhouding in je veerconstructie, teneinde niet te veel veerweg in te leveren, al heb je niet zo heel veel nodig, 5 mm is voor mijn Ogar ruim voldoende.

    Mijn ervaring met een grote kist als de FW190 (2 meter span, 10,5 kilo) leert me dat zelfs met zo'n ding, een veerweg van 15 mm al ruimschoots voldoende is, en dat een veervoorspanning gelijk aan het gewicht alles is wat je nodig hebt (De FW190 staat bij mij op het punt van wel/niet in de veren zakken onder zijn eigen gewicht. Alleen met taxiën slaat hij wel eens door, maar niet tijdens start of landing).

    Stel dat jouw kist 5,25 kilo weegt, dan kun je toe met een hevel verhouding van 1:1,5 en hou je een veerweg van 7 mm over.
    Zou naar mijn idee voldoende moeten zijn.
    Mar je moet dus wel absoluut éérst weten wat je kist daadwerkelijk gaat wegen, voor je de geometrie van die swingarm gaat vastleggen. Niet schatten, maar daadwerkelijk weten...

    De bevestiging is niet wezenlijk verschillend van hoe het wiel in die swingarm zit: gewoon een goed ondersteunde pen door de swingarm. In het vliegtuig zelf maak je ook een dergelijke constructie. Het moet alleen wel demonteerbaar blijven uiteraard.

    Laat maar weten of je er belang bij hebt...
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2020
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    PS: Die vleugels sluiten inderdaad wezenloos mooi aan aan de romp! Chapeau!
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    4 kg dreig ik op uit te komen :) Oke, dan is de romp nog niet geverfd, dus misschien nog een ietsje meer.
    Had gedacht dat een veerweg van toch wel minimaal 3 cm nodig zou zijn (maar heb hier geen ervaring of verstand van). Mooi dat een stuk minder ook al goed werkt. merk je in praktijk duidelijk verschil met een geveerde en niet geveerde kist?
    1,7 is de kleinste hevel verhouding die eenvoudig te realiseren is. Anders komt de veer boven de wielkast en daarmee hoger. Dat zou betekenen dat de veerweg van het wiel 6,5 mm is en het wiel met een kracht van 2,5 x 1,7 = 4,2 kg naar beneden gedrukt wordt. Het is iedergeval leuk te proberen. Als optie heb ik nog mijn schuim pakket. Had ik nu 6 cm dik gedacht, maar dat kan dus halveren, maakt het allemaal een stuk makkelijker.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, je merkt het verschil tussen een starre en een geveerde kist behoorlijk, al zijn er maar heel weinig ECHT starre landingsgestellen.
    Maar eigenlijk moet ik zeggen: het verschil tussen een gedempt en een ongedempt onderstel, want zoals gezegd, veren doen ze bijna allemaal. Maar voor zwevers is dat verschil veel minder relevant om een of andere reden. 5 mm is genoeg, want een beetje afhankelijk van het wiel wat je gebruikt, doet de band zelf namelijk ook al heel veel.
    Tenminste, het DuBro wiel wat ik er onder heb, heeft een prachtig soepele en stevige rubber band die zomaar ook 5 tot 10 mm voor zijn rekening neemt.

    Qua hevelverhouding, dat is een kwestie van hoe je er tegenaan kijkt, want met jouw constructie is in principe iedere hevelverhouding haalbaar, kwestie van de demper anders plaatsen. Die HOEFT niet per se rechtop te staan, en die hoeft ook niet per se achter het wiel te zitten. Dus daar kun je alle kanten mee uit.
    Of een buigscharnier dan nog de juiste keuze is, is punt twee, maar ik denk wel dat dat gaat.
    Maar een makkelijke en behoorlijk effectieve manier om die hevelverhouding te variëren is om twee of drie asgaten te maken in de swingarm en domweg het wiel iets naar voor of achter te zetten. Reken het maar eens door, 5 of 10 mm maakt vermoedelijk al een behoorlijk verschil. En voor het landen of starten gaat dat echt geen wezenlijk verschil maken.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is er al weer voortgang te melden, Maarten?
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Jazeker.
    Richtingsroer zit erop. Hoogteroer bedding is uitgelijnd (hieronder nog niet opgevuld). Hoogteroer servo bevestiging gemaakt. Landingswiel ophanging functioneert. Klaar voor een witte verfbeurt.
    romp kaal.jpg
    Voor de dempers had ik de keuze uit die van Brutus (goud) of die van Conrad (blauw). Welke eerst te kiezen?
    demper klein.jpg
    De veer is bij beide even zwaar in te stellen. De gouden demper is kwalitatief beter, maar de blauwe demper heeft wel een drie keer zo grote slag (35 mm tegen 11 mm). In praktijk niet nodig, die grote veerweg, heb ik begrepen, maar ja, ik heb er al niet het dikste profiel opzitten, dan wil ik toch wel graag de, eh, langste hebben. Da's logisch.
    Dus die als eerste gemonteerd voor de test.
    landingswiel klein.jpg
     
    aurectar, Peter À en Hans V vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een übercool wieltje...
     
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Alles om onze Poolse dame in stijl en elegantie haar entree op de landingsbaan te laten maken.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het bovenste bevestigingspunt van de demper, ik denk dat dat wel iets "beefier" mag zijn.

    En persoonlijk zou ik het ding met de body naar beneden monteren. Dat voorkomt leeglopen mochten de seals wat minder worden.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Bovenste balkje ga ik verstevigen. Het was inderdaad de bedoeling de demper andersom te monteren. Alleen paste ie dan niet tussen de steunen die ik had gemaakt. Er moest al een uitsparing komen in de bovenkant om hem sowieso pas te krijgen.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah...
     
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het verven is niet gelukt.:( Die Flexa PU lak houdt totaal niet op de Ogar romp. Krab het er zo af met m'n nagel. Omdat het eerder op eigen gemaakte koolstof laminaten prima dekte, koesterde ik de ijdele hoop.....
    Eraf schrapen/schuren, er zit niet anders op en dan eerst een primer aanbrengen, maar welke? (Want de romp banaangeel laten mag zeker niet ? Is wel origineel.)
     
    Peter À vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina