De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wil, 1 naar de regelaar?
Wat meet je dan, toerental?

Wat betreft brevet... ik heb van alles en niemand heeft me ooit naar een brevet gevraagd.
Het heeft geen waarde, niet voor justitie en ook niet voor de verzekering.
Dus tja...
Als je een KNVvL brevet wilt, dat overal wel geaccepteerd wordt als brevet, dan moet je lid worden van de KNVvL.
En je club is geen KNVvL club, dus dan kan je daar ook geen KNVvL brevet halen.
Dat kan dan alleen als een KNVvL wedstrijd of meeting op het veld is, dan is het tijdelijk een KNVvL veld.
Als je geen KNVvL lid meer bent dan vervalt ook je brevet.
En een clubbrevet zegt ook niets, want er zijn clubs die brevetten weggeven als kopjes koffie maar andere clubs moet je echt wel goed kunnen vliegen.

Het is wel goed dat je de figuren kunt vliegen, dat is een beetje de basis van vliegen.

GJ
 
Wil, 1 naar de regelaar?
Wat meet je dan, toerental?
GJ

Het is de bedoeling te meten, tijdens het vliegen, hoeveel stroom er nog in de lipo zit.
De zender moet een seintje geven bij een bepaald niveau. Dan weet ik dat ik moet gaan landen.
De HTS'ers bij de club weten nu hoe het moet.
Bij de Mentor bouw ik het nog niet in. Wel bij de Shark binnenkort.
 
In heli's is het heel normaal maar in vliegtuigen is het niet normaal en dan helemaal niet als je gas op een schakelaar zit.
Ja wacht ff, van die schakelaar was ik niet op de hoogte.
Nee, met een SX7, 9, 12 zender gaat dat niet lukken.
Of de vertraging werkt 2 kanten op.

Met een Profi TX kan het wel, en het is dan ook nog betrekkelijk eenvoudig in te stellen.
 
Als je gas gewoon op een knuppel hebt dan heb je geen curve of vertraging nodig, dan doe je dat gewoon met je vingertje.

Wil, ik snap nog niet waarom je een draadje aan de regelaar moet solderen om te weten hoeveel er nog in de lipo zit.
Of de sensor zou tussen de accu en regelaar moeten zitten, maar dat noem ik zelf de accukabel en niet de regelaar.
Kan ook mijn beperkte verstand zijn....

GJ
 
Gert-Jan, ik begrijp er sowieso niet veel van.
Vorige week waren er twee leden die maar af en toe komen. Een van hen had een lipometer in zijn toestel zitten. Onze meest technische electroman beaamde het later. Misschien heb ik het hier wel verkeerd omschreven?
 
Ik heb me er even in verdiept.
Er zijn 2 sensoren die iets met de accu kunnen meten.
Er is een stroomsensor, een zwart kastje dat tussen regelaar en accu gesoldeerd moet worden.
En een soort lipobewaker die je op de balansstekker van de accu zet en dan eventueel ook nog de stroom kan meten.
Ik denk dat je dat zwarte kastje hebt.
Je moet dan je stroomkabel doorknippen en dit ding ertussen solderen.
Een ander stekkertje gaat in je ontvanger en zo geeft hij zijn waardes door.
Echt weer Multiplex, allemaal veel te groot en te omslachtig.
Ze hadden ook gewoon een klemmetje dat je om de stroomkabel klikt kunnen maken en dat was handiger en goedkoper geweest.
Of... je koopt een Unilog met stroomsensor (is niet eens veel duurder) en dan krijg je voor dat zelfde geld ook je hoogte en temperatuur door en alles is veel kleiner en simpeler...

GJ
 
Nico... durfde het bijna niet voor te stellen... Maar met SM-Modelbau meet je vooral met een Unilog keurig alla data.
Wel wordt het 1 ons extra aan dradenbende... goed voor een betere glijhoek...
 
Nee, ik bedoel een Unilog.
De Unisens is te beperkt.
Met de Unilog kan je alles meten wat je ooit zou willen meten.
Ook voor brandstofmotoren zijn er diverse sensoren te koop.
En een standaardsetje zal je zo'n 125 Euro kosten, dan meet je hoogte, omgevingstemperatuur, stroom (tot 400A) en toerental.
Als je dan ook nog losse temperatuursensoren erbij koopt kan je de motor en regelaartemperatuur monitoren en als dat nog niet genoeg is koop je er een pitotpijpje bij en meet je ook nog eens de snelheid.
Met een Jeti kan je dan allerlei alarmen en functies koppelen zodat je bijvoorbeeld de stallsnelheid kan koppelen aan de motor zodat je als je te langzaam gaat hij automatisch gas geeft.
En bij de high power dingen, als je motordata logt (toerental, stroom en temperatuur) en je motor of regelaar zou het opgeven heb je data die je aan de fabrikant kan tonen, voor garantie.
En ook bij 2e hands verkoop is het handig als je data kan laten zien dat alles netjes behandeld is.
GJ
 
Als je gas gewoon op een knuppel hebt dan heb je geen curve of vertraging nodig, dan doe je dat gewoon met je vingertje.
Dat ligt puur aan het type motor wat je aanstuurt, of je wel of geen curve en of wel of geen vertraging nodig hebt.
Voor mij is het nog altijd veel gemakkelijker om elektronisch een gascurve in te stellen, dan mechanisch een carburateur te modificeren.
Net zoals een beetje vertraging, bij een omgebouwde methanol motor naar benzine, zorgt het tikkeltje vertraging er voor, dat van stationair naar ineens vol gas, de motor zich niet verslikt.
 
Een curve kan toch wel prettig zijn. Sommige rgelaars regelen exponentieel, veel vermogensopbouw onderin en bovenin komt er nauwelijks power bij (of andersom).
Een beetje curve op je gasknuppel kan de reactie op de knuppel een stuk lineairder maken.

Vertraging heb je vooral nodig als je in de buurt van max vermogen motor komt, en een zware prop (in gewicht) erop hebt zitten. Bij snelle gaswisseling kan de regelaar timing kwijtraken (de aandrijving gaat 'krijsen').
Een paar tiende vertraging helpt dan soms.

In mijn slepers heb ik Unilogs, gekoppeld aan jeti telemetrie. Echt ideaal. De verbruikte capaciteit wordt op een schakelaar omgeroepen, ook diverse alarmen zijn natuurlijk mogelijk.
Dat er dan ook nog temperatuur en hoogte controle mogelijk is, is een bonus.
 
Nee, ik bedoel een Unilog.
De Unisens is te beperkt.
Met de Unilog kan je alles meten wat je ooit zou willen meten.
Ook voor brandstofmotoren zijn er diverse sensoren te koop.
En een standaardsetje zal je zo'n 125 Euro kosten, dan meet je hoogte, omgevingstemperatuur, stroom (tot 400A) en toerental.
Als je dan ook nog losse temperatuursensoren erbij koopt kan je de motor en regelaartemperatuur monitoren en als dat nog niet genoeg is koop je er een pitotpijpje bij en meet je ook nog eens de snelheid.
Met een Jeti kan je dan allerlei alarmen en functies koppelen zodat je bijvoorbeeld de stallsnelheid kan koppelen aan de motor zodat je als je te langzaam gaat hij automatisch gas geeft.
En bij de high power dingen, als je motordata logt (toerental, stroom en temperatuur) en je motor of regelaar zou het opgeven heb je data die je aan de fabrikant kan tonen, voor garantie.
En ook bij 2e hands verkoop is het handig als je data kan laten zien dat alles netjes behandeld is.
GJ

Gert-Jan, het is de V-sensor, model 8 5400.
 
OK, dat is een voltmeter.
Je kan een minimale spanning instellen die dan een alarm kan geven.
Stroom meet ie niet, dus je ziet de restcapaciteit niet.
2 dunne draadjes op de connectors van de regelaar solderen en klaar.

GJ
 
Nou, Wil heeft vandaag met mijn nieuwe speedkistje gevlogen.
Ik moest zelf ook even wennen aan gas op een knuppel en van de grond opstijgen.
En dan alles uittrimmen, ook al 3 jaar niet meer gedaan.
Maar hij vloog prima.
Na het uittrimmen meteen overgegeven aan Wil en ik heb geen enkele keer in hoeven grijpen (leraar/leerling aan de kabel).
Alleen gezegd dat hij hem wat aggressiever door de bochten heen moet trekken en bij de tweede vlucht had ik al zoiets van, je kan hem wel landen maar dat durfde hij nog niet.
Hij heeft vandaag de 180 aangetikt en het ging prima...

GJ
 
Nou, Wil heeft vandaag met mijn nieuwe speedkistje gevlogen.
Ik moest zelf ook even wennen aan gas op een knuppel en van de grond opstijgen.
En dan alles uittrimmen, ook al 3 jaar niet meer gedaan.
Maar hij vloog prima.
Na het uittrimmen meteen overgegeven aan Wil en ik heb geen enkele keer in hoeven grijpen (leraar/leerling aan de kabel).
Alleen gezegd dat hij hem wat aggressiever door de bochten heen moet trekken en bij de tweede vlucht had ik al zoiets van, je kan hem wel landen maar dat durfde hij nog niet.
Hij heeft vandaag de 180 aangetikt en het ging prima...

GJ

Het was vooral leuk om voor het eerst met een snel toestel te vliegen. Natuurlijk was (en is het nog) wennen, maar van mij mag het nog wel een stuk sneller. Ik denk dat we meer op 300 moeten inzetten.
Hij kan zeer snel wenden en doet precies wat je wil. Je kunt er mee gooien en smijten en hij geeft geen krimp.

Daarna zijn we naar Vught gereden, waar Gerben en kornuiten een wedstrijd aan het vliegen waren. Vooral G.J. zag veel oude bekenden.

Woensdag gaan we verder met de Speeder. Er komt een grotere prop op en daarna misschien nog een snellere motor.
G.J. gaat ook nog het een en ander verbeteren aan het toestel.
 
Ik heb de vleugel al schoongemaakt met een soppie, al dat gore groene gras!
Ik vind hem zelf nog niet lekker op rol, te sompig.
Dus daar ga ik wat aan doen en ik had het gevoel dat hij wat te voorlijk was, hij was niet echt giftig op de roeren, wat ik graag heb.
Maar dat is een kwestie van vliegen en afstellen.
Nu even kijken wat Max gedaan heeft...

GJ
 
Ik moet nog denken aan die grote modelbouwwinkel in Hamburg.
Die stond helemaal vol met vliegtuigen en dozen.
Ik kocht niks bijzonders, maar kwam toch met een grote doos naar buiten.

(Willemien de Woofer vond hem minder leuk :D)
 
Ik heb de vleugel al schoongemaakt met een soppie, al dat gore groene gras!
Ik vind hem zelf nog niet lekker op rol, te sompig.
Dus daar ga ik wat aan doen en ik had het gevoel dat hij wat te voorlijk was, hij was niet echt giftig op de roeren, wat ik graag heb.
Maar dat is een kwestie van vliegen en afstellen.
Nu even kijken wat Max gedaan heeft...

GJ

Wij vliegen op scharrelgras.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top