De Swift van MS-Composit

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Micha, 27 jan 2003.

  1. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    jah onder aan in dat tabbeltje staat het max charge rate 2c.
    dus 4.4a.


    maar het lijkt me handig om weer ontopic te gaan. als je nog vragen hebt james stuur maar een pb.

    BACK ON TOPIC.
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    zeg heren, nou meen ik toch te weten dat dit draadje over een MS Composit Swift ging ;)

    Daar komt bij dat het hier geen chatbox is maar een forum :yes:

    Om even kort op het lader verhaal in te gaan, je kan die accu met die lader nooit op 5,5A laden, ook al is ie 5C. Simpelweg omdat die lader niet meer dan 50 Watt vermogen kan leveren.

    Dus in dit geval van een 11,1 V Lipo = 50 Watt / 11,1 V = max. 4,5 ampere !

    En nu weer :eek:ntopic:

    Ik heb vanavond nog een kleinigheid aan de Swift gedaan :)

    Voor de Swift heb ik twee propjes klaarliggen, 1 x APC E 6x4 en 1 x een MS 6x4 van Hobbycity.
    Een van de mensen hier op het forum heeft met deze prop goede ervaringen op gedaan, even goede prestaties als de APC variant, maar met minder Ampere :) Propje is ook erg stijf ...

    [​IMG]

    Ik gebruik voor de Swift een 4 grams ontvangertje (RS410II) van Corona, hiervan heb ik de antennedraad helemaal in de vleugel gewerkt door een sneetje van een paar mmm diep te maken en de draad er in te duwen.

    [​IMG]

    Verder heb ik de middensectie versterkt door er twee stukken carbon in te verwerken, dat waren restjes die ik nog had liggen. Hier laat ik het even bij, eerst maar eens kijken hoe dit straks vliegt.

    De prop met de prop-adaptor zit er ook reeds op, toen ik het ding even proef liet draaien schrok ik haast van de power :) Ding maakt op toeren een flink snerpend / jankend geluidje. Ben benieuwd hoe dat straks in de lucht gaat klinken ... :rolleyes:

    [​IMG]

    Tot zover ...

    Grtz,
    Menno
     
  3. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    @menno, ziet er gaaf uit! met een 6x4 gaat het hard. heb een 6x4 apc pusher prop erop gehad en een 6x4 graupner super nylon. de pusher prop was duidelijk effecienter. filmpje van de maiden?

    ps wat betreft het accuverhaal zie de post voor jouw post
     
  4. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    heb je de voorste carbon ligger wel ver genoeg naar achteren gedaan, niet dat je straks bij uitvergroten van je acculuik erachter komt dat de ligger verder naar achter had gemoeten (vraag me niet hoe ik dat weet :D)

    Over motor+prop:
    Ik heb aan de achterkant van de vleugel een stuk piepschuim weggesneden, zodat de propellor meer ruimte kreeg, dit maakt veel verschil in het geluid! Snelheid zit er wel in met de 6*4!
     
  5. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ja ik zag, onze posts hebben elkaar gekruist :)

    Wat betreft propje, heb jij dat ook gelezen in het Depron F16 draadje ? Gerald Rutten heeft dat propje op zijn F16 geprobeerd, hij heeft dus net als ik een gewoon propje verkeerdom gemonteerd. Het is dus geen specifieke pusherprop. Toch presteerde dat ding meer dan goed ...

    Ik wilde bij HC zo'n mooi metertje bestellen (Watt's up kloon), maar die hebben ze uit het programma genomen :evil:

    Nou moet ik even op zoek naar wat anders, ik weet dat het met een multi meter kan, maar dan moet ik weer allerlei snoertjes gaan solderen en daar heb ik nou net ff geen zin in ...

    Toch wil ik het stroomverbruik van beide props eens meten ...

    Volgens mij schreef Fabian dat ie deze motor met een 6x4 propje op 19A had gemeten.

    Grtz,
    Menno
    Grtz,
    Menno
     
  6. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    ik heb er een 22a regelaar aan hangen en die word wel warm na een tijdje volgas.
    over die prop tja ik had een 6x4 pusher en nu een normale 6x4. over het apere meten is vrij simpel. gewoon de stekkers net niet helemaal in elkaar drukken en dan gewoon de multimeter ertussen. (ik gebruik goudcontacten weet niet of dat ook bij t-deans wil) zal morgen eens kijken hoeveel ampere mijn motor trekt. (met 5.2x5.2 prop 6x4 gecrasht...)

    Justus
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Klopt

    met mijn multimeter gemeten en toen kwam ik op 19-19,5A uit. Gewoon het vliegtuig klemmen en je multmeter op de accu/regelaar prikken en vasthouden, ondertussen gas geven op je zender. Niet de meest handige oplossing, maar het werkt wel!

    Trouwens, zelf als de prop met de "geschreven" kant naar achter zit vliegt de swift ook goed, maar iets minder snel.. Kwam ik de 1e vlucht achter, nu goed gezet en dat ding gaat nu echt rap!

    Ikzelf ga nog een 5,25*4,75 prop proberen, misschien net iets meer snelheid:D. Met de 6*4 gaat ie namelijk bij iets meer dan halfgas wel redelijk verticaal, is vooral de accu die het allemaal net niet goed kan hebben (is echt handwarm na vliegen). Binnenkort maar even turnigy 1300 mah halen... Bevallen die jou goed opt moment menno, aangezien jij dezelfde motor+prop gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2009
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    haha, leuk jullie ervaringen allemaal te lezen :)

    Wat betreft accuvak, ik plaats de accu in de breedte, dus dat zou moeten gaan. Ik heb globaal het CG al even geprobeerd te bepalen en het lijkt er op dat het goed komt :yes:

    Ik heb met de Lipo wel ervaringen, maar niet met deze setup. Ik gebruik deze ook in een Pipertje, niet echt vergelijkbaar dus ;)

    De rating van deze Lipo is 20C/30C, dus hij zou theoretisch 26A continue en 39A burst moeten kunnen leveren, lijkt me wel voldoende :yes:

    Grtz,
    Menno
     
  9. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Tjah, dan zou mijn rhino 1050 20C ook 21A aankunnen, maar heb gewoon het gevoel dat het niet zo is. Heel even gaat het goed, maar na een halve minuut merk je al dat hij inkakt...

    Ik hoop dat een turnigy 1300 die volgens opgaaf 26A aan zou moeten kunnen de 20A zonder problemen aankan. Zou jij dat een kunnen testen door een tijd volgas te geven??

    Eventueel twijfel ik nog om een hyperion g3 1300 mah te nemen. weegt maar 104 gram, en lever 25C dus dat zit wel goed. Alleen is de prijs wat hoger:(
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    meten zal ff duren, moet eerst nog een vervanger voor die Watt's up kloon bekijken en bestellen.

    Ik heb geen zin om voor die korte tijd meetsnoertjes voor m'n multimeter in elkaar te solderen ;)

    Ik zag deze bij HC:

    [​IMG]

    Linkje hier, klik.

    Dat leek me wel een aardig ding. Ook omdat je zonder zender/ontvanger kan testen en meten :)

    Kijken of de Sint me niet vergeet dit jaar ... ;)

    EDIT: wat betreft jouw Lipo verhaal, het is nu best koud buiten, dat heeft natuurlijk ook nog invloed op de Lipo prestaties ...

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  11. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    Hoi Menno

    Ik heb zelf met die 4ch corona ontvangertjes vaak storing gehad. Wat erg goed werkte was om de ontvanger+regelaar+draden motor-regelaar met aluminium te omwikkelen. Dit zorgde er bij mij voor dat ik geen storing meer had.

    Jan-Willem
     
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik gebruik zelf een stuk of acht van die Corona ontvangertjes, in combinatie met zowel een MX-12 als een MX-16. Het zijn de (kristalversie) 4, 6 en 8 kanaals ontvangertjes die ik gebruik.

    Op eentje na bevallen die ontvangers me prima :) Zelfs tijdens indoor sessies waarbij ik meerdere club-genoten met diverse merken hoor klagen over storing, heb ik bijna nooit last van enige vorm van storing.

    De enige Corona die me niet bevalt is de synthesized versie:

    [​IMG]

    Dat ding heeft bij mij wel erg veel last van storing, in verschillende toestellen geprobeerd. Ook bij ons op het veld heeft deze receiver erg veel last van storing, als je een rondje vliegt kan je de tikken tellen ;)

    Gek genoeg vliegen er een paar clubgenoten wel nagenoeg storingsvrij met dezelfde type ontvangers.

    Mocht de ontvanger in de Swift kuren gaan vertonen, dan vervang ik 'm voor een Graupner SMC-16SCAN PCM ontvanger.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  13. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    Hoi menno

    Ik had het idd over de synthesized ontvangers. maar omdat ik u met assan vlieg heb ik nergens meer last van.

    Jan-Willem
     
  14. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ik heb een 2de swift in huis gehaald en ga dat nu opbouwen. heeft er iemand de swift gemaakt zonder lelijke tape? ik denk erover om er 2 buisjes van 6 mm carbon in te boren.

    voordeel zou zijn stijve(re) vleugel, nadeel zou kunnen zijn dat bij een crash/combat de vleugel van de buis af zou kunnen scheuren..

    Wie heeft een idee?
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  15. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ha Jan,
    Ik heb er bij mij een koolstof strip in zitten 1x10 in de neus een korte en aan de achterkant de lange deze kun je uit totaal een meter halen insnijding maken stip er in secondenlijm en klaar is jantje :D geen plakband meer, dit is voor de midden uitvoering, voor de kleine zul je een minder hooge strip nodig hebben maar dat weet ik niet zeker ik ken namelijk de dikte niet.
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    precies dezelfde ervaring met de RP4S1 ontvangers, ik heb er 2 van liggen, en die hebben al een aantal crashes veroorzaakt.


    pff, k moet mn swift echt eens een keer in gaan vliegen!
     
  17. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    ik zit nu al de hele avond Swift 2 topic te lezen.
    Dit omdat ik opzoek ben naar een Swift met een goede motor en lipo.

    Ik wil naast mijn Funjet een snelle Swift.
    Nu worden er in de topics zoveel moten genoemd, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Ik zie inderdaad motoren genoemd van rc technics en HB.

    Wie heeft er wel eens vermogen gemeten en met welke prop
    Welke combo raden jullie mij aan en vooral ook met welke lipo's

    :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  18. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Ha Rosé,

    heb je daar geen foto van of zie je er niks meer van? is een buisje niet sterker denk je?
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2009
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    maiden!

    na ruim een half jaar heb ik vanmorgen eindelijk de Swift gemaidend! Het waaide best hard maar ik had zoveel zin dat ik hem gewoon lekker de lucht ingegooid heb.
    Er zit nu een 1650kv motortje op met 7x4 prop. Ik vond hem te weinig snelheid hebben, dus ga ik er een 6x5 op zetten, die heb ik nog wel liggen.

    Overigens vliegt het ding er leuk. Het weiland waar ik in vloog was nogal nat, dus probeerde ik steeds het toestelletje te vangen. Dat ging de eerste keer voortreffelijk, maar daarna steeds minder omdat de wind meer vlagerig werd (er was een bui op komst).
    Het toestelletje is ook gigantisch sterk. Hoe scherp je ook stuurt, hij geeft geen krimp.

    Binnenkort maar weereens de lucht in smijten!
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik vlieg er ook mee.
    Als ik er al storing mee heb gehad dan was dat te wijten aan te lange motordraden te lange accudraden antenne tussen de servodraden.
    Ik heb het altijd op kunnen lossen met de gewone daarvoor geldende regeltjes.
    Als ik in de rompjes van de kistjes van colega vliegers kijk dan worden deze regels vaak met de voeten getreden omdat men er gewoon niet bij stil staat.;)
     

Deel Deze Pagina