De Tupkercup

Even een paar dingen uit elkaar halen: De Fox 59 was oorspronkelijk een Ignition ofwel vonk ontsteking motor. Toen de glow motoren in zwang kwamen (lichter, simpeler, meer vermogen, gemakkelijk starten) werd de 35 de belangrijkste FOX motor. Aan het eind van de 50er jaren kwam er door de in Amerika opkomende radio besturing behoefte aan een motor met meer vermogen dan de 35. Fox heeft toen de 59 weer afgestoft; de cartermal gewijzigd en de motor als RC glow uitgebracht. Er was zowel een versie met een lange krukas (en bijbehorend carter) als een met een korte krukas. Ik heb nog een ongelopen Fox 59 RC, compleet met drossel en uitlaat smoorklep.
Een Fox krukas verlengstuk ofwel extension is een heel ander verhaal: Dit is een los onderdeel wat je op de propdriver plaatst; de propeller wordt met een bijgeleverde holle bout vast gezet. De extensions zijn in half inch en driekwart inch lengte leverbaar.

Bruno van Hoek zei:
Herbert zei:
Wil even mijn Eucalypta voorstellen,met een brandnieuwe Merco 35 aan boord.
Vind het een erg leuk model om te bouwen,vleugel is uitneembaar gemaakt en hoop dat het een beetje lekker vliegt ,dit Tupker model
En ja hoor! We hebben er weer een nieuwe MSMB bij! :banana: (MooieStuntModellenBouwer). :teacher: Lichte (Staystrate 0.12) 18 m lijnen gebruiken. De Merco was (is?, mede gezien de oversize demper) zwaarder dan de Fox, heb je daar rekening mee gehouden i.v.m. het zwaartepunt?

Ik heb eerst een paar opties bekeken,had hier ook een Fox 35 liggen met demper ,een Merco 35 met demper en een Enya 30 SS met demper
Heb gekozen voor de Merco ,meer vermogen dan de Enya,en ik kan de normale brandstof gebruiken,alleen de Merco is bijna 80 gram zwaarder ,het toeval wil dat ik de Merco er zonder probleem in kon zetten,ruimte genoeg,en daarbij heeft de Fox een erg korte krukas ,scheelt bijna een cm.daarbij verschuift het gewicht van de Merco ook iets naar achteren,en heb in het hoogte roer en kielvlak een iets zwaarder balsa gebruikt,met het gevolg dat het zwaartepunt precies komt zoals aangegeven op tekening
Er zal best nog wel getrimt moeten worden,maar neem het model mee naar Almere met de LB dag,kun je hem ook een keer proberen
Bruno,ben altijd nieuwschierig wat de grote meester er van vind :wink:

Herbert zei:
Wil even mijn Eucalypta voorstellen,met een brandnieuwe Merco 35 aan boord. Er zal best nog wel getrimd moeten worden, maar neem het model mee naar Almere met de LB dag.
Bruno, ben altijd nieuwsgierig wat de grote meester er van vindt :wink:
In dat geval zullen we Paul Tupker ook uitnodigen...

Op advies van Bruno heb ik Paul gemaild. Hij heeft helaas zelf geen tekeningen meer van ontwerpen. De Twister was hij al weer een beetje vergeten, want die kwam al snel aan zijn einde toen die door een onervaren helper verkeerd werd losgelaten zodat hij de cirkel in vloog. Hij had er de longshaft Fox 59 in. De gewone Fox 59 is al behoorlijk zeldzaam, maar de longshaft is dat helemaal. Zelfs in de VS is het een zeldzame motor, een verzamelaarsobject, en een zéér bruikbare stuntmotor. Paul heeft hem in het verleden afgestaan aan een motorenverzamelaar. Het profiel van de Twister was waarschijnlijk het toen zeer populaire NACA 0018. Op basis van de maatschets en de wel bekende Tupker-constructie moet het model opnieuw te creeren zijn.
Paul vond overigens de Tupkercup een leuk idee! Ik hou hem op de hoogte.

PP, kun je hem eens vragen nu je het mailadres van Paul hebt ,of hij nog iets van dat dubbeldekkertje heeft of weet?
dat modelletje wat Henk op dit forum uit de VT heeft gezet

Nee, heeft hij niets meer van en weet hij volgens mij ook niet veel meer van. Hij heeft geen tekeningen meer. Ik heb zijn suggestie opgevolgd en een oproep geplaatst in het subforum 'Tekeningen'.

FOX35 zei:
Nee, heeft hij niets meer van en weet hij volgens mij ook niet veel meer van. Hij heeft geen tekeningen meer. Ik heb zijn suggestie opgevolgd en een oproep geplaatst in het subforum 'Tekeningen'.

PP, nu kennelijk tot op de bodem wordt gezocht naar PJT tekeningen en schetsen , weet ik er nog wel een.

In 1973 in "bouwen en vliegen" is een schets van Paul gepubliceerd van de stunter "Sylvester". Dat was een ontwerp van een duo, waarvan ik de namen niet weet. Ik weet nog wel, dat Paul tegen mij zei dat die publicatie in het zomer nummer moest en dat het hem veel tijd had gekost. Ze hebben nog wel op de SUL gevlogen. Ik zou trouwens graag weten wie het waren.
Het model was gekenmerkt door een epoxy platen tank, een vleugel met super dik profiel en eindschijven aan de tippen. Het model zou superlicht geweest zijn.
Misschien heeft iemand nog jaargangen van bouwen en vliegen?

@ Henk: Ik heb in Stuntnews een artikel gelezen over detroiter modellen van bepaalde vliegers, ik meen eind jaren '50 (59 of zo) die de longshaft 59 gebruikten. Ik zou het moeten opzoeken. De schrijver gaf wel aan dat de longshaft Fox bijzonder geschikt was voor grote stunters en ik meen me te herinneren dat de shortshaft Fox een latere en andere motor was, en niet de geschiktheid voor stunt had van de longshaft. Overigens valt in het algemeen op dat in de tijd dat de glowmotor opkwam een 6cc glow gebruikt werd in modellen waar voorheen een 10cc sparkie had gezeten, dus blijkbaar had een 6cc glow evenveel of meer vermogen dan een 10cc sparkie.
@ Bruno: ik zou wel verder onderzoek willen doen naar waar de Twister is gebleven (ik heb Paul al gemaild) maar ik weet niet wie lid waren van de club, waar dat lokaal was en wie hem mee kan hebben genomen, daar zit jij beter in. Verder is het juist leuk als er mensen op de Tupkercup zouden komen met een model van Paul dat we nog niet kennen en de bewijsstukken om aan te tonen dat het ontwerp van Paul is. Het lijkt me dus niet dat ik jullie die lol moet ontnemen door zelf alles op te zoeken (heb ik ook geen tijd voor).
@ Herbert: Er zal geen tekening van de Twister opduiken, want die is nog niet gemaakt, maar als je mbv de bekende spanwijdte en de maatschets een tekening voor de 'outlines' maakt, een Nobler vleugel met NACA 0018 toepast en voor de rompconstructie naar de bekende Tupkerontwerpen en zijn tekeningen van Noblers kijkt, moet je het model zonder originele tekening kunnen herscheppen. Als jij of iemand anders vervolgens van jouw werktekening een mooie tekening kunt maken zal men daar in de VS denk ik wel in geinteresseerd zijn.
@ Gerben: ik heb helaas geen Bouwen&Vliegens van voor 1976 (denk ik, in ieder geval geen van 1973, want toen was ik 9 en nog niet met modelbouw bezig), maar iemand anders misschien. Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat Henk die nog wel moet hebben. Hoe weet jij dan wel dat hij in de B&Vl van 1973 heeft gestaan? Leuk trouwens dat je dit ontwerp hebt 'opgegraven'.

Nieuwste info van Paul: Zijn model heeft niet bij Icarus gehangen. Volgens Paul was dat een model van Kees van Vliet, (ooit?) uitgerust met een Veco 45. Ik ken Kees niet. Kent iemand hem (nog)? De Twister is gesloopt in de tijd dat Paul nog op Ypenburg vloog. Van se Sylverster staat hem helemaal niets meer bij, dus, wie heeft Bouwen en Vliegens uit 1973? Tenslotte hoorde ik van Paul dat hij niet alleen verschillende Nobler types op tekening heeft gezet, maar ook de Thunderbird 2 van Bob Palmer. Wie heeft die tekening? (Paul niet meer dus)

Kan de tekening met maatschetsen wel iets vergroten op de PC ,maar van dat gene wat ik heb zou een prima tekening te maken zijn
Maar je moet iemand vinden die dat goed kan over zetten

Over Sylvester: Paul heeft me zelf verteld dat hij de schetsen heeft gemaakt. Verder had hij er geen bemoeienis mee.

Ja PP, ik was KNVvl lid van 1957/ 1963, en van 1972/1979. Ik heb zelfs nog oude avia/vliegwereld artikelen , maar de bouwen en vliegen nummers zijn bij verhuizing verdwenen, vandaar mijn vraag nog maar eens.

Herbert zei:
Kan de tekening met maatschetsen wel iets vergroten op de PC ,maar van dat gene wat ik heb zoe een prima tekening te maken zijn
Maar je moet iemand vinden die dat goed kan over zetten

Juist omdat de schets een maatvoering heeft, kan er prima van gebouwd worden. Je hebt toch geen 1:1 tekening nodig?

thumb_1950_Fox_59.jpg

dit moet een Fox 59 zijn met een lange krukas
ziet er vreemd uit moet ik zeggen

Herbert

Als je hem echt wilt gaan bouwen wil ik wel proberen een 1:1 tekening voor je te maken.
Dit heb ik ook met de tekening van Jan O gedaan voor de electro stunter

Groet Robert-Jan

Bij de weg iedereen kan ook zelf vergroten.
Lees je plaatje in in Excel.
Invoegen -> figuur -> uit bestand

Nu kan je het plaatje naar believen vergroten of verkleinen.
Eventueel eerst even printen dan kan je opmeten hoeveel je hem moet vergroten
Als je het blokje in de onderhoek beet pakt blijven de verhoudingen gelijk.
Links boven zie je wat je doet in procenten.
Excel verdeelt het plaatje keurig over verschillende pagina's.
Eventueel kan je bij het printen voorbeeld instellen verkleinen / vergroten.

Nu printen knippen en plakken.

Veel freubel plezier

Groet Robert-Jan

De Sylvester stond in Bouwen en Neerstorten van april 1974. Het was een ontwerp van een meneer IJzendoorn. Paul Tupker heeft er een van zijn bekende maatschetsen van gemaakt, dus niet een bouwtekening. Paul was in die tijd de vaste tekenaar voor alles wat met LB te maken had; zo heeft hij o.a. speedkisten van Winfried Holle en onderdelen voor gemodificeerde teamrace motoren getekend. Ik moet echter benadrukken dat de schetsen van Paul zich niet laten vergroten tot een werkbare bouwtekening omdat de vleugelprofielen en de rompcontouren daar niet nauwkeurig genoeg voor zijn. Overigens meen ik dat we ons voor de Tupkercup zouden beperken tot ontwerpen van Paul zelf, en alles wat hij van anderen nagetekend of geschetst heeft buiten beschouwing zouden laten
De Sylvester was een voor zijn tijd een technisch hoogstandje, met een verend onderstel, losneembare vleugel, T-staart. Ik heb het model in de zomer van 1974 nog op Terlet gezien. Het was geheel in geel tissue afgewerkt, en ik meende dat het niet al te goed vloog...
.

stunthenk zei:
De Sylvester stond in Bouwen en Neerstorten van april 1974. Het was een ontwerp van een meneer IJzendoorn. Paul Tupker heeft er een van zijn bekende maatschetsen van gemaakt, dus niet een bouwtekening. Paul was in die tijd de vaste tekenaar voor alles wat met LB te maken had; zo heeft hij o.a. speedkisten van Winfried Holle en onderdelen voor gemodificeerde teamrace motoren getekend. Ik moet echter benadrukken dat de schetsen van Paul zich niet laten vergroten tot een werkbare bouwtekening omdat de vleugelprofielen en de rompcontouren daar niet nauwkeurig genoeg voor zijn. Overigens meen ik dat we ons voor de Tupkercup zouden beperken tot ontwerpen van Paul zelf, en alles wat hij van anderen nagetekend of geschetst heeft buiten beschouwing zouden laten
De Sylvester was een voor zijn tijd een technisch hoogstandje, met een verend onderstel, losneembare vleugel, T-staart. Ik heb het model in de zomer van 1974 nog op Terlet gezien. Het was geheel in geel tissue afgewerkt, en ik meende dat het niet al te goed vloog...
.

Henk, bedankt voor de reactie. Ik heb het model in Utrecht gezien, maar het vloog toen niet. Mijn opmerking was alleen, om even het verhaal boven water te krijgen en af te ronden. Er waren eerst vragen op het forum over alles wat Paul getekende had. Dus, nu gewoon verder gaan met Suppies en Eucalyptussen.

Precies, we hebben afgesproken dat voor de Tupkercup alleen de eigen ontwerpen van Paul toelaatbaar zijn, en dus niet ontwerpen van anderen die hij toevallig op tekening heeft gezet. De Sylvester blijkt geen ontwerp van Paul te zijn en is dus niet toelaatbaar. Ik had uit de bijdrage van Gerben begrepen dat Paul het ontworpen bleek te hebben, maar dat was dus iets te snel gedacht. De Twister was echter wel degelijk een ontwerp van Paul en hoewel daar geen 'echte' tekening van bestaat moet het mogelijk zijn dat model te re-creëren.

packard zei:
Dus, nu gewoon verder gaan met Suppies en Eucalyptussen.
Is het meervoud van Eucalypta niet Eucalyptae? Kan onze -klaarblijkelijk in het Latijn geschoolde (Henk en ik vroegen ons gisteren al af wat dat onderschrift van hem nu eigenlijk betekent... )- collega uit het noorden des lands over beide kwesties misschien duidelijkheid verschaffen?

Back