De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk en dat is nou precies hetgeen ik momenteel ook aan het doen ben, dus we lopen exact gelijk op Hans
    Wel zonde van je ongelukje, ik hoop dat ik daar van verschoond blijf, heb nl jl vrijdag de boegspriet in de romp gelijmd en ik moet zeggen dat het wel even wennen is dat het schip nu een stuk langer geworden is.
    Succes met je reparatie
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Toen de mast was geplaatst is er gewerkt aan de hoofdtouwen. Deze zijn van 0.8 mm bruin geteerd touw.
    Als eerste bevestigde ik het touw om het jufferblok. Met even een tijdelijke mal van messingdraad bepaalde ik de lengte van de talreep.Deze is gemaakt van 0.3mm touw. Je komt er al snel achter dat een dergelijke mal door de stand van het hoofdtouw bij het tweede hoofdtouw al niet meer te gebruiken is. Je ziet dat het tweede jufferblok al te hoog gaat uitkomen. 20190616_145506.jpg 20190616_113829.jpg 20190616_203450.jpg 20190616_203625.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2019
    Hoosterw, pietsan, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De hoofd of wantrouwen worden per paar aangebracht. Om en om dus. Dit heeft toch wel de aandacht nodig. Ten eerste om een dikke prop touw te voorkomen maar ook om netjes naast elkaar naar beneden te laten komen. En zeker niet voor elkaar. Dit gaat aardig lukken zo. Ik heb het gered om 5 touwen aan elke kant te maken. Er komen er dus nog 4 naast. 20190616_160821.jpg 20190616_203002.jpg 20190616_203638.jpg
     
    Hoosterw, janzwart, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Toch ben jij wel wat verder hoor koos. Ik moet alle luiken nog maken en nog wel wat vele dingetjes meer aan de romp. Er moeten nog een 14tal kanonnen worden getuigd en nog wat gepruts. Maar hier had ik even zin in.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Maar deze moet toch met de zeeg meelopen, dus volgens mij gaat dit wel goed komen zo Hans, of kijk ik er nu naast;);)
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even de tekening hoe straks de dubbele stag wordt uitgevoerd. 20190616_212833.jpg
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je zult bemerken dat bij het gebruik van een dergelijke mal het niet werkt. De talrepen hebben namelijk allemaal verschillende lengten. Dit komt door de verschillende standen van de wanttouwen. Uiteraard lopen de juffers met de zeeg min of meer mee. Er zijn al vele manieren besproken of laten zien op dit forum tot gekopieerde malletjes aan toe. Zelf blijf ik net zo lang knopen, trekken en schuiven tot de hoogte gewenst is.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ssssst, niet verder vertellen maar zo doe ik het ook altijd, met het timmermansoog kom je ook een heel eind Hans:D:D
     
    Pingu57, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk Hans, wel jammer van je schade het lijkt op een lelijke breuk:confused:

    Wat een mal voor de hoofdtouwen betreft, dat zie ik ook regelmatig voorbij komen, maar dat werkt inderdaad niet om de reden die je al beschreef. Ik doe het ook altijd gewoon op zicht zonder mal.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Misschien mag ik een kleine tip geven. Als je het touw bevestigd zonder meer vanaf de klos dan zal je zien als je het tegen het licht houdt dat er haartjes loodrecht op het touw staan. Dat gaat allemaal na verloop van tijd stof aantrekken. Alle touw dat ik bevestig heb ik eerst door lijmwater getrokken. Houtlijm met circa vier delen water. Daarna even tussen de vingers doortrekken en dan is het vrijwel direct droog en klaar voor gebruik.
    Constant
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt inderdaad. Ik zou dit alsnog kunnen gaan doen alvorens de weeflijnen te gaan knopen. Maar weet niet of dat invloed heeft op het vastzetten van de mastworpjes.
     
  12. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Zuidland
    Hans, ik volg met grote belangstelling je bouwverrichtingen, omdat ik zelf ook in het trotse bezit ben van deze bouwdoos en dus ook regelmatig aan het klussen ben. Inmiddels ben ik bijna toe aan het plaatsen van de tweede rij kanonnen en ben ik inmiddels ook aan t nadenken over welke kleuren ik voor oa t bovenste deel van de romp zal gaan gebruiken. De door jou gebruikte kleur blauw vindt ik bijvoorbeeld bijzonder mooi, maar welke kleur is dat precies?? Is dat ook een vallejo kleur (inmiddels ook hele goede ervaringen mee opgedaan), of gebruik je wat anders???
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Arjan,

    Ik praat misschien voor mijn beurt, maar in het Kolderstok verfpakket is dit Vallejo donkerblauw / dark blue 70.925
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Arjan,
    Ik zal de beurt even afmaken van Hans. ;)
    Als je de kleuren een beetje wilt gaan volgen dan heeft Kolderstok een kompleet verfpakket voor je.
    Overigens kan ik deze verf van vallejo aanbevelen. Het smeert gemakkelijk en dekt mooi. Daarnaast is de korte droogtijd prettig. Overigens is die Hans die voor zijn beurt sprak ook toevallig de Hans die deze verfpakketten verkoopt. Veel plezier met je prachtige schip!!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Zuidland
    Hoi mannen, ik weet van het verfpakket bij kolderstok. Was er alleen niet zeker van of je deze kleur gebruikt had. Blijft altijd lastig inschatten aan de hand van de kleuren die je op de websites ziet bij de verf in vergelijking met de foto's van jouw 7 provincien hier op t forum. T leek me toe dat 'jouw' kleur wat 'harder' was, vandaar de vraag. Maar ik heb de verf inmiddels in huis. Weet alleen nog niet of ik m blauw mee ga geven of toch een kleur groen.... ik twijfel nog;)! In ieder geval bedankt voor de reactie en blijf t zeker volgen.... IMG_2319.JPG
    En om jullie (ook) een indruk te geven: de 'werf' hier laat deze stand van zaken zien;)
     
    TIMBERWOLF, Jaques, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ziet er goed uit!
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou!!! Dat ziet er zeker strak uit. Er was inderdaad al in dit verslag discussie of een blauwe kleur realistisch zou zijn. Aangezien dit in die tijd de duurste kleur was om te maken. Dus tja. Sterkte met het nemen van jou kleurkeuzen.;):)
     
  18. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Zuidland
    Dankjulliewel en zal jullie af en toe op de hoogte houden;)
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat ziet er inderdaad gelikt uit, ik hou niet zo van een wit onderwaterschip op een model, maar de waterlijn is mooi strak aangebracht:thumbsup:
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20190817_130455.jpg terug van vakantie. Binnenkort weer verder:bye:
     
    Marc w, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina