De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nu deze wanttouwen geplaatst waren heb ik met verdunde houtlijm deze touwen nagestreken. Op de volgende voor en na-foto is het verschil duidelijk te zien. Het merendeel van de rechtopstaande haartjes zijn verdwenen en dat geeft zeker een mooier touw. Er zijn overigens verschillende mogelijkheden hoe je dit kunt doen.

    20190901_151204.jpg 20190901_153135.jpg
     
    janzwart, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Voor het laten hijsen of laten vieren van de steng heb ik de windreep gemaakt.
    Onder het ezelshoofd is een oog en een blok geplaatst. De reep loopt benedendeks richting de kaapstander. Waarschijnlijk werd tijdens de vaart de reep verwijderd maar ik vond het een leuk detail om te laten zien 20190901_165807.jpg 20190901_165813.jpg
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik kan me voorstellen dat er flink wat sleuven in de zalingen verschijnen bij veel gebruik. 20190901_170537.jpg
     
    Jaques, SjorsZ en pietsan vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooie details Hans en natuurlijk leuk dat er weer eens een update verschijnt:). De stengewindreep word inderdaad normaal gezien pas ingeschoren als deze gebruikt word, maar ook dat is een aardig detail op je model.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20190901_174824.jpg Ik ga nu eerst de weefliinen aanbrengen voor het onderste gedeelte van de fokkemast. Hier zijn ook weer veel manieren voor hoe je dit kan aanpakken en er zijn genoeg voorbeelden van.
    Ook ik heb in het verleden wel eens hele stukken gekopieerd en achter de hoofdlijnen geplakt om e.a te vergemakkelijken. Dit is me niet bevallen en het papiertje zat me altijd danig in de weg. Ik ga dit dus volledig op zicht doen waarbij ik ongeveer een afstand tussen de weeflijnen neem van 5mm.
    Ook over de knoop zelf is al veel gesproken van mastworp tot halve steek en nog ingewikkeldere methoden. Ik ga voor de mastworp en neem de wat dikkere knopen voor lief. Ook de dikte van de weeflijn is al veel besproken. De weeflijnen waren een vijfde van de dikte van de hoofdtouwen en liepen evenwijdig aan de waterlijn.

    Het zal in vroeger dagen ook wel een discussie gegeven hebben. De admiraliteit zal ongetwijfeld gekozen hebben de weeflijnen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen. Als apies in het want waren de matrozen zo heel snel boven. De dikte gaf weer enige discussie... de touwslager had net een mooie dikte voorradig en wilde daar graag van af. Bijkomend was dat dat natuurlijk een mooie besparing zou opbrengen in het budget. Nu de 7 provinciën al aardig opschoot konden ze na dat indigio blauw van de fortuining wel een goedkopere touw gebruiken;)
    De matrozen wilden het anders..... Vooral dat kleine ventje vond de opstap veeel te hoog en de weeflijnen te dun. Het deed ook zo zeer aan de voeten.
    Hoe dan ook... er werd besloten om een maatlat te hanteren. Ik kan me zo voorstellen hoe dat er dan moet hebben uitgezien. Gewoon een simpele klos aan een koord die je om je nek moet hangenen er telkens tussen kon houden. Waag het niet om te smokkelen. Het ding was tenslotte ook geijkt.... denk ik. Je begrijpt het al mijn fantasie slaat op hol. Toch kon ik het niet laten dat maatlatje even uit te tekenen volgens mijn verbeelding..
    Ik ga nu maar snel aan de weeflijnen beginnen...
     
    Hoosterw, Jaques, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.765
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi dat fantaseren, in mijn zoektocht over internet over het hoe en wat kwam ik een keertje een persoon tegen die had dus een ander tooltje gemaakt om de weeflijnen te maken. Niet zo'n papiertje of kartonnetje. Maar iets wat op dat van jou leek, het was een klein plankje met een clip aan één kant, die hij over de wandtouwen schoof. Gewoon zo'n soort platte clip die vanzelf klemt (balpen). En het plankje had de breedte van de afmetingen tussen de weeftouwen. Jammer dat ik de pagina niet heb opgeslagen. Dan had je het kunnen zien. Maar ik vond het handiger lijken dan mijn bierviltje. Misschien dat dit wat inspiratie geeft. Mijn Endeavour is te klein en daar doe ik het toch maar op het oog. Ben al blij dat ik de draad tussen de wandtouwen krijg.
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.765
    Locatie:
    Ittervoort
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Stephan. Weer een handigheidje. Het geeft maar weer aan dat iedereen wel nadenkt hoe dit "klusje" geklaard moet worden. Het is ook niet eenvoudig om de weeflijnen te laten lopen hoe je dit graag ziet. De één maakt er nog een doorbuiging van tussen de hoofdlijnen wat ook wel weer realistisch is. Een ander gaat voor volkomen recht. Het gevaar bestaat uiteindelijk dat er snel een trapezium-vorm ontstaat die zichtbaar wordt aan de buitenste hoofdlijnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. In ieder geval is het erg tijdrovend en ook wel wat eentonig... Maar ik begin met goede moed:):)
     
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.765
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja eentonig is het inderdaad. Ik draai nog liever 150 juffers op mijn draaibank dan dat ik met die draadjes van die ratlines aan de gang ben. Maar het hoort bij de klus en een lekker muziekje op de achtergrond doet wonderen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Wat een schoonheid...
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De eerste stapjes van de weeflijnen zijn gezet. Het is er weer een beetje inkomen.. knopen met 2 pincetten.. 20190902_163439.jpg
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wibra.... Ik kan weer even vooruit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    SjorsZ vindt dit leuk.
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    weeflijnen een geduldig en mooi werkje als je niets anders te doen hebt veel plezier het ziet er al goed uit
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat gaat helemaal goed komen Hans :thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi begin Hans, nu nog maar een paar duizend knoopjes:rolleyes::rolleyes:
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Bij de Action is de lijm van tesa voor maar een paar cent te koop, 2 tubes voor 0,89 meen ik;)
    Maar succes met de weeflijnen Hans:thumbsup:
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dan ben ik een uitmuntende inkoper met 7 stuks voor een euro:)
     
    Stephan Kertész en Jaques vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Elke knoop wordt gefixeerd met secondenlijm. Hierna knip ik ze af met een nagelknipper. Met een scherp mes kan natuurlijk ook prima maar door deze manier knip ik op de juiste afstand van het hoofdtouw. 20190903_192024.jpg
     
    Stephan Kertész, Hoosterw, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het eerste want is klaar. 35 knoopjes in de hoogte X 9 hoofdtouwen geeft 315 knoopjes.
    Er komt weer een herkenbaar stijf gevoel in mijn schouders naar boven:rolleyes:.
    Na 3 weeflijntjes fixeerde ik en kneep de knoopjes nog even samen met een pincet. Huppeke snel verder met de andere zijde.

    20190904_151346.jpg
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Das dan een goede 10% Hans.....:rofl::rofl:
    En dat zal dan de komende tijd wel zo :):)blijven................

    Maaruh, ziet er goed uit tot zover hoor
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina