De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tussendoor zijn er bakken met kogels geplaatst op het bakdek. Door de lage verschansing staan ze op het dek.

    20190904_171839.jpg
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Begint er gevaarlijk uit te zien Hans:)
    Maar al met al raakt het dek weer lekker gevuld.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    pffff.... nog 1295 knoopjes en dan heb je niet eens de bovenste gehad. :hammer::beer:
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er allemaal best indrukwekkend uit. Maar eeeh zijn die kogels in de bakken niet een beetje te groot voor deze kanons? Op het oog te zien zullen ze niet in de loop kunnen.
    Iets kleinere kogels zou denk ik beter geweest zijn.
     
    Jaques, pietsan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Yep. Ik naar de viswinkel voor visloodjes... en dit waren de kleinste Maar inderdaad..... eigenlijk geen potje zo te zien. Vandaar dat de kogelbak wel goed is qua grootte maar de kogels niet naast elkaar passen. Maar ik kom vast nog wel iets van juiste kogellagers tegen.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Je zou ook kunnen kijken in een pakje vogelzaad. Daar zitten kleinen ronde zaadjes in en zwart geverfd lijken ze best wel op kogels.
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  7. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Dat gaat dan verdacht veel op biologische oorlogvoering lijken. Die zaadjes gaan rotten en dat verspreid je dan op het vijandelijke schip.
    Constant
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    kijk eens op Aliexpress ik had daar al gekeken voor glas kralen. https://nl.aliexpress.com/item/32970324137.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11f54c4d00Sc26 diverse maten en kleuren en je kan ze verven als het moet dan is het gaatje ook gelijk weg.

    Account aanmaken en je heb er van 2 mm met de duizend voor 50 cent gratis verzonden.
    Levering duurt gemiddeld 3 tot 6 weken. Ik bestel daar veel, dingen zoals snijmesjes vijltjes, tangetjes
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20190907_221034.jpg 20190907_221158.jpg 20190907_223358.jpg Vanavond de fokkestag gemaakt. Deze valt over alle lussen van de wanttouwen kompleet met lus en de muis.. De stag werd met een strop om de boegspriet geknoopt.

    De foto's spreken voor zich.
     
    Jaques, SjorsZ, Stephan Kertész en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb mijn schepen niet in vitrines staan. En in dit geval moest het schip Duyfken even goed gereinigd worden.. kon het even niet laten om haar naast de 7P te fotograferen.

    20190908_134553.jpg
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een heel mooi plaatje Hans.:):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Lijkt op het kleine zusje naast haar grote broer:rofl::rofl:
    Mooie foto Hans
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    In het zonlicht komen de kleuren pas echt tot hun recht
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Begint al een hele vloot te worden :D
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Er wordt natuurlijk veel gesproken over de daadwerkelijk kleuren van de 7 Provinciën en er is niet vast te stellen hoe dit schip er heeft uit gezien. Eén ding is dat het er overdadig qua kleurstelling heeft uitgezien. Dan kom je uiteraard persoonlijke meningen tegen sober of uitbundig uitvoeren. Ik volg het uitbundige waar een ander sobere kleuren toepast.
    Kolderstok heeft het kant en klare verfpaket en dat zie je vertaald op mijn schip.
    In andere bouwverslagen met andere schepen zie je dat sobere kleuren prachtig uitpakken.
    Ook het "witten" van de onderwaterlijn is een dingetje. Je doet stinkend je best om mooi strak te beplanken in het prachtige eiken. Vervolgens verf je de boel onder. Dat was best even slikken voor mij. Een ander laat de romp wel prachtig zien in de mooie houtsoorten. Weer een ander bekoperd de romp bij de Engelse schepen.
     
    Jaques, Stephan Kertész en CXello vinden dit leuk.
  16. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Je schip (schepen zijne er gelikt uit, dat is gewoon prachtig! En tja dat witten of bekoperen, zelf vind ik het zonde als je mooi hout hebt . Net als met een mooie kast die dan in de witsel wordt gezet over een paar 100 jaar zeggen ze misschien " ze hebben allemaal witte chemische verf of koperen plaatjes op dat mooie zeldzame eikenhout gezet" :D Wie zal het zeggen.
    grz.
    Chris
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja dat wit zou ik ook niet doen, kopere plaatjes okee maar de boel wit kalken. Nee, dat is ook bedoeld om de boten te beschermen tegen het water of zo en deze gaan allemaal in het droogdok. Maar indien de lijnen strak zijn gemaakt dan is het wit niet altijd een slecht idee. En bij de kleurrijke bovenkant misstaat het niet moet ik zeggen, ik vind het zelfs heel mooi. Ook mooi strak.

    Verftip:
    Wanneer je de onderkant verft, bezuinig niet op de afplaktape. Ga naar een autospuiterij om een rolletje te vragen van die blauwe. Pak ook geen oude tape maar altijd een nieuwe rol. Ik heb vroeger in de autoschadeherstel gezeten en je kan dit verven zonder uitlopers of dat de verf onder de tape kruipt. Verf ook altijd van het plakband af en wees zuinig met de verf op de kwast als je langs het plakband verft (beter 10 keer strijken dan een dikke klodder die door de capillaire werking eronder gezogen wordt of in het hoekje getrokken dat ontstaat tussen het randje van de tape en het oppervlak). Deze tape bijvoorbeeld https://www.autoschadeshop.nl/index.../finixa-fine-line-tape-blauw-9mm-x-33m-detail erg dun en flexibel met een goede plaklaag (er is nog smallere tape van 4 mm). Hoe dunner de tape hoe beter de overgang tussen hout en verf. Is dit randje toch naar jouw gevoel te dik, dan kan je dit polijsten mits je vooraf de romp al in de blanke lak had gezet. Maar als je de juiste tape hebt gebruikt en je bent zuinig met verf op de kwast geweest of je hebt de verf gespoten dan zie je de overgang nauwelijks.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Klopt.. ook ik was bij de autospuiter geweest. Thx voor de uitleg hierboven;)
     
    Stephan Kertész en *Hans* vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi strak ;) En het overgangsrandje zie je bijna niet, je moet het weten. Heel mooi gedaan. top
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Martin Slagter

    Martin Slagter

    Lid geworden:
    11 sep 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tiel
    Goedenavond,

    Ik ben nieuw hier. Ik ben begonnen aan de 7 Provinciën en heb al veel opgestoken van dit bouwverslag. Mijn vraag is: hoe maak je een goede standaard voor de 7 Provinciën. Kan iemand een foto laten zien van een goed voorbeeld?
     
    Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina