Martin welkom op dit forum en gefeliciteerd met je prachtig bouwpakket.
Het is niet moeilijk een goede standaard te maken. Het is de bedoeling dat een bouwplank er voor zorgt dat de kiel tijdens het bouwen mooi recht blijft en de spanten er haaks worden opgelijmd.
Ik had gewoon een mooi dik stuk multiplex genomen en hier de kiel op afgetekend in een kaarsrechte lijn. Tegen deze lijn werden tussen de spanten stoel-hoekjes gezet waar de valse kiel klemmend tussen paste. zodoende heb je een basis waarbij de kiel altijd recht blijft.
Je kan dan ook vrij gemakkelijk je dekken er mooi op lijmen. Er is tevens een werkwijze met legosteentjes om haaks de spanten er op te lijmen. Dit hulpmiddel gebruikte ik tot de romp bijna gesloten was met de huidgangen. Nadat de romp gesloten was maakte ik weer een andere mal waar de romp klemmend in heeft gehangen. lees dit verslag maar even terug dan kom je die bouwplank wel tegen op mijn foto's
Ik zal even kijken of ik een foto voor je hebt wat ik precies bedoel. Ik dacht dat in het verslag van Duyfken er wel een afbeelding staat.
Maar ook levert kolderstok er een standaard bij die je kan gebruiken tijdens je bouw.. Maar ik realiseer me nu.. Bedoel je de uiteindelijke sierstandaard voor als je schip helemaal klaar is? in dat geval levert Kolderstok die ook. Uiteindelijk moet deze, als ik helemaal klaar ben met bouwen er ook onder komen