De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Héél mooi geworden, bijna jammer dat er niet veel van de details te zien zijn als het volgende dek er op komt.

Piet de gedachte dat je er alles ingemaakt hebt geeft al veel voldoening, en omdat er 3 led lampjes flikkeren op het A dek kan je langs de kanon poorten een glimp van het binnenste zien :):)

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Na de afronding van dek A, meteen doorgegaan met het maken van dek B. :)

Allereerst ben ik begonnen met het maken van de roosters die op dit dek komen, in totaal zijn dit er 10 verdeeld over 2 delen van het dek. Het eerste deel bevat 7 roosters, en het tweede deel 3 roosters. De roosters zelf heb ik gefreesd uit een grenenlat van 4x20mm en deze heb ik gebeitst met de Dark Oak beits van Kolderstok. De omranding van de roosters heb ik gemaakt van 3x10mm notenlatjes (oorspronkelijk bedoeld voor o.a. de rusten), de onderlinge afscheidingen zijn ook gemaakt uit 3x10mm, echter heb ik deze aan één kant op 4mm diepte 1mm afgefreesd zodat er een plateautje ontstaat waar het rooster op komt te liggen. Aan de andere kant van deze afscheiding heb ik een noten latje gelijmd, waar ook weer het rooster op komt te liggen. In de buitenste omranding heb ik verder ook nog een kleine inkeping gefreesd waarin de spanten komen te liggen, voor extra stevigheid. Als laatste heb ik de gehele omranding dunner gefreesd (aangezien deze eerst 10mm dik was) zodat het niet té ver te zien valt op dek A.
003.jpeg

Hierna heb ik de 2 knechten gemaakt van 6x6mm notenhout, waarin 3 schijven komen te zitten voor het touwwerk. Deze schijven ga ik nog maken van een messing staf.
004.jpeg

Vervolgens heb ik de verschillende MDF dekdelen vastgelijmd, en ben ik begonnen met het aanbrengen van de dekplanken. De gedeelten rondom de grote- en de fokkemast heb ik los van het schip gemaakt, aangezien hier ook een aantal gaten in moeten te komen (voor de knechten e.d.).

Te beginnen met het gedeelte bij de fokkemast, hier zitten drie gaten in het dek: één voor de kaapstander (het grote rechthoekige gat aan de voorkant), één voor de knecht bij de fokkemast, en één rond gat waar de fokkemast zelf in komt. De beplanking om masten heb ik ook met dwarse dekplanken aangebracht zoals ook voorkomt bij de hogere dekken.
005.jpeg
006.jpeg

Vervolgens het dekgedeelte bij de grote mast gemaakt, ook hier zitten weer drie gaten in het dek: één voor de trap naar dek A, één voor de knecht bij de grote mast en één rond gat waar de grote mast in komt.
007.jpeg
008.jpeg

Hierna heb ik de rest van het dek voor zover mogelijk verder beplankt, en ben ik opgehouden net voor de spanten aangezien een aantal hiervan later nog weg worden gehaald.
009.jpeg

Als laatste voor deze update heb ik het schotje gemaakt dat op de luizenplecht wordt geplaatst. De positie van de 2 deurtjes en de twee vierkante ornamentjes heb ik iets aangepast t.o.v. de originele plaatsing, aangezien dit beter uitkwam met de 4 beeldjes.
010.jpeg
011.jpeg
013.jpeg

Laatst bewerkt:
Op de tekeningen van Blom (en volgens mij bij Dik ook) zijn dat wel geschutpoorten. Ook wel een jaagpoorten genoemd.
Maar ik denk dat de admiraal in zijn pakket dat dan anders heeft bedacht.

Bedankt Hans, ik had dat verder niet opgezocht vertrouwde blindelings op de admiraal zijn beschrijving :weetnie:

Ik heb een plaatje gevonden waar de poorten open staan en de beide jagers zichtbaar zijn, het hele schot ziet er hier wel wat anders uit, maar er zijn nu eenmaal veel verschillende modellen van de 7P. Ik denk wel dat je de verschansing die vrij ver doorloopt op jou model nog wat moet aanpassen anders word die aan gord geschoten....;)
galleon-case-study2_bewerkt-1.jpg

Ik heb een plaatje gevonden waar de poorten open staan en de beide jagers zichtbaar zijn, het hele schot ziet er hier wel wat anders uit, maar er zijn nu eenmaal veel verschillende modellen van de 7P. Ik denk wel dat je de verschansing die vrij ver doorloopt op jou model nog wat moet aanpassen anders word die aan gord geschoten....;)
Bekijk bijlage 372184

Bedankt Piet, nu is het me helemaal duidelijk omtrent de jaagpoorten, en ja de verschansing moet nog op maat gemaakt worden :D

Back