Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Vraagje.. is autoplamuur het beste wat ik kan gebruiken om de romp verder af te werken of is houtplamuur van Topcraft (nu te koop bij de Aldi) goed genoeg ?

Ik gebruik zelf houtplamuur. Is in water oplosbaar en door met watervast schuurpapier "nat" te schuren krijg je een heel mooi glad oppervlak.
Niet te veel water en te hard schuren want dan haal je alles er weer af.
Door de later opgebrachte grondverf en laklaag wordt het toch wel watervast.

Nu John O, het lijkt me duidelijk. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Iedereen heeft z'n eigen methode, die voor hem het prettigst is. Ik zou zeggen neem de tip van Theo tb ter harte en pak een proefstukje. Ga daarop testen wat voor jou het beste/prettigste is. Mocht je daar bij problemen tegenkomen zijn er hier vast wel mensen die je willen helpen.

Theo tb, knutselsmurf en Waloen bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens wat experimenteer op een proefstukje. Houtplamuur van de Aldi is toch wat onbekend blijkt wel. Theo tb heeft me wel aan het denken gezet. Het moet natuurlijk goed schuurbaar zijn. Het moet goed glad en vlak geschuurd kunnen worden.
Ik ga experimenteren. Nogmaals dank voor jullie reacties.

Ja, ik ben begonnen aan de Bismarck. De Yamato mag dan indrukwekkend zijn, maar het stikt van de fouten. Ik heb mijn spullen geretourneerd aan DeAgostini en mijn geld teruggekregen. Er zijn al meer mensen die dit hebben gedaan. In eerste instantie willen ze niet, maar een beetje fors taalgebruik helpt ze de brug over.

Waarom zou ik het terug willen sturen? Goed, het is niet perfect en de vertaling is iets zeer speciaals, zoals de meeste vertalingen uit het Japans. Maar eerlijk gezegd aan welke kit mankeert niets? En die problemen oplossen maakt het bouwen toch juist leuk?

@DannyvD

die 300 losse relingpaaltjes bij de bismarck zijn juist schaal. de echte had ook losse palen met daartussen touw/ketting gespannen. van wat ik zie aan de foto's is dit op ons model ook zo...

Wel Danny, wij zijn ondertussen volop bezig met de deklatjes te lijmen en dit zonder
problemen. Zo zie je dat men in Belgie ook verder werkt aan de Yamato.
Veel succes verder met Uw bouw van beide slagschepen,

Ik ben het eens met Danny en knutselsmurf. Ik als beginneling heb zo mijn problemen. Snap het ook altijd niet even goed maar met hulp van medeforummers kom ik toch een heel eind.
Pakket is dus goed te bouwen en ja een onderdeel van de hobby is natuurlijk ook het oplossen van kleine problemen. Verder heb ik mij ook op de Bismarck geabonneerd.
Ik kan echter vanuit eigen ervaring nog niets zeggen over de kwaliteit daarvan.

O ja en voor de statistieken, ik ben nu bij deel 26 - 27 van de Yamato serie.

Waar ik precies ben met bouwen weet ik niet. Het metaal en houtwerk loopt wat door elkaar.
Door familie omstandigheden (droevige en gelukkige) heeft de bouw een tijdje stil gelegen. Wat de metalen onderdelen betreft ben ik nagenoeg bij. Verder ben ik nu bezig de romp te schuren en te plamuren (maar dan andersom;)) en ga daarna aan het dek beginnen. Maar geen nood, ze hoft niet morgen af te zijn.

Loop wat achter

Hoi Danny,
Ben bij deel 17, dus ik loop wat achter. Ben met de huidlatjes bezig. Wat een crime. Ze zijn dus niet allemaal even breed waardoor er vreselijke kieren tussen sommige latjes omtstaan. Als iemand een goeie tip hiertegen heeft. Of ik leg alles consekwent tegen elkaar aan en houd dan ruimte aan de boven/onderkant over óf je vult de spleten op met.. wat? Ander latje? Plamuur? Let me know..

Groet,
Bart

Yamato

:confused: Hello, yamatobouwers.
De werken liggen overal stil zeker? Al weken niets meer gelezen of gezien.Ikzelf ben ondertussen aan nr.40
Het dek is klaar met beplanking, men spreekt in het boekje over schilderen van het dek.Wat is jullie mening? Vernissen of schilderen met een houtbeschermingsverf met een bep.houtsoortkleur.
Hopelijk tot binnenkort?
M.V.G. Chifty

Hallo Chifty en andere bouwers,
niet helemaal stil gezeten. Ben redelijk op schema. De binnenste schroeven staan er al op. Ik heb de achterste rangefinder draaibaar geplaatst d.m.v. een schroef op de toren. De roeren zijn geplaatst maar met de bevestiging van het hoofdroer ben ik niet tevreden, dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Verder is al het " kleine" spul zoals luchtdoelgeschut etc in elkaar gezet. Maar dat plaats ik pas als alles in de verf zit.

Met de " rails" op het achterdek ben ik er niet uit. De geleverde koperdraad is bijna niet recht te krijgen en wil niet goed plakken op het metaal. Misschien heeft een van jullie een tip?

Ik heb alle plankjes op het dek d.m.v. een inkeping wat smaller gemaakt, vond ze nogal breed. Na straks vlakschuren en de definitieve laklaag verwacht ik een mooi resultaat.
Ik heb weer een paar foto's 1101 t/m 1110 geplaatst:
Mario, overview - Hyves.net - Always in touch with your friends

Hoi Waloen,

Ik gebruik het opgestuurde draadmatriaal niet. Ik koop ze bij een modelbouwwinkel, dan zijn zij wel mooi recht.....;) En ik gebruik superlijm, eerst een paar kleine dotjes op de ondergrond, vervolgens de draadjes er voorzichtig opleggen.

Laatst bewerkt:
Yamato

Wat is het toch stil de laatste paar weken ron de Yamto.
Het lijk er op dat niemand meer aan het bouwen is?

Gelukkig nieuwjaar allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel al vaak hier rond geneusd. Ik ben nogal achterop geraakt bij de bouw van de Yamato, mede doordat ik ook bezig ben met de Bismarck. Ik ben het met Danny van Dijk eens, dat er weinig gereageerd wordt op dit forum, in verhouding met die van de Bismarck. Ik ben ook achterop geraakt met de Yamato doordat mij het perfect afwerken van de romp nogal tegenvalt. Ik benijd de autoplaatwerkers onser ons wel een beetje. Maar we zullen doorzetten.
Doordat de achterdekbekleding gekreukt aankwam, heb ik een nieuwe opgevraagd. Keurig hebben ze me deel 35 compleet toegestuurd. Ik heb nu dus twee sets mitrailleurs extra. Deze heb ik proberen op elkaar te lijmen, maar ik kom er maar niet uit, hoe de mitrailleurs op het onderstel moeten zitten. Wie kan mij hiermee helpen ?
[FONT='Calibri','sans-serif']Hub.[/font]

Back