Deelname RC3 wedstrijden

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 okt 2006.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.118
    staat je motor op rubbers? zo ja, is ieder bevestigingspunt even vast gedraaid? anders gaat ie een bepaalde kant uit wijken? kun je controleren door statisch vol gas te kijken of je motor een bepaalde kant uit beweegt...
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de motor staat op rubbers.
    deze is los geweest, zo zou kunnen dat ik de rubber per ongeluk los heb gedraait.
    zal er morgen eens naar kijken
     
  3. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    weer wezen vliegen en het 1 en ander uit geprobeert
    de afwijking betreft verticaal omhoog is het volgende probleem geweest: door de verandring van het zwaarte punt
    is de linkse vleugel zwaarder geworden ten opzichte van de rechtse vleugel. (lees 229 gram er uit gehaald)
    weer bij het begin begonnen met uittrimmen al met al een behoorlijke verbetering
    de spinner zit er wel weer op, moet de accu nog veder naar voren brengen
    vanavond het programma gevlogen met cros wind (niet veel windt maar toch veel gerudderd)
    ging behoorlijk goed wat 2 ons gewicht al niet kan doen
    ik heb bovenin nu voldoende snelheid om bij de victoryrol de bovenst bocht netjes uit te vliegen
    morgen de accu even op zijn nieuweplek vastleggen
    is weer een goed bestede dag geweest (weer wat geleerd)

    groeten bert
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Mijn motor loopt ook weer goed en heeft nu meer vermogen dan ooit te voren.. vandaag ook idd. met crosswind geoefend, goed gegaan.. veel geoefend op rudderen tijdens de cubaanse 8, een figuur wat ik sowieso slecht vloog, maar het begint er op te lijken :)
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    You lucky bastards, en ik maar zwoegen door de week. :cry:
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vindt het voor al moeilijk om in de figuren de crosswindt te compenseren zonder je figuur te verkloten

    heb het gelezen, flinke reperatie en dat al zo gauw.

    het is bij een 4 takt ook zo moeilijk afstellen op het gehoor
    ik gebruik er altijd een toerenteller bij
     
  7. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    is het voordeel van ploegendienst :lol: 8)
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ach, ik heb nog 1l brandstof en dan is het vliegen afgelopen deze maand (tot de wedstrijd).. zwoegen overdag heeft toch z'n voordelen .. zou graag weer zwoegen ;)
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    heb gisteren weer 5 liter gehaald red ik net 14 dagen mee
    is toch een voordeel maar een 15cc tweetakt
    vlieg zeker 15 a 20 minuten op 300cc :lol:
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zolang mijn tank nog vol is kan je gewoon daar uit putten.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Nou de brandstof blijkt het minste probleem te zijn.. naar het er nu naar uitziet, zal ik de 1e wedstrijd dit jaar moeten missen.. ik zal er uiteraard wel bij zijn, maar ik denk niet dat er van vliegen veel van komen.

    Reden: een uitlaat met bindingsangst. Nadat de fout aangaande de timing hersteld was, bleek de uitlaat steeds los te trillen, ongeacht hoe vast je 'm ook draaide. De draad in de kop was gewoon al te ver afgesleten. Een helicoil zou een oplossing geweest kunnen zijn, echter daar heb/had ik de middelen en de tijd niet voor.

    In een poging e.e.a. te herstellen een boutje dwars door de kop en de uitlaatbocht gezet en dat aandraaien met de contra-moer. Dat heeft het exact 2 vluchten goed gedaan en daarna begon hij steeds weer los te trillen. Vastdraaien, pakking er tussen, niets helpt. Naar nu blijkt zat het bij de laatste vlucht WEL goed vast, maar heeft hij nu gewoon een hapje uit de kop gebroken. Ik heb nog 1 idee over hoe dat te fixxen en als dat niet werkt (ik vrees voor hetzelfde fenomeen) dan is het over en uit voor nu even.. over een maand of twee, drie kan er een nieuwe motor vanaf.. even niet gecontroleerd met het wedstijdschema of ik dan uberhaupt nog aan m'n vluchten kom.

    Moet ook zeggen, deels is natuurlijk mijn eigen schuld (motor heeft ~15l met een verkeerde timing gelopen, in retrospect) maar ik vind ik alle gevallen de constructie die Saito heeft voor de uitlaten, een buk-constructie. Ontzettend slecht design.

    Zelfs als hij wel vast zit, worden alle krachten op een heel klein stuk relatief dun pijp gezet, namelijk het kleine stukje tussen kop en contramoer. Borgen kan niet, het moet dus 'uit zichzelf' maar vast zitten.

    Dan nu wat anderen al langer denken; ja maar jongen, als die motor trilt, moet je dat oplossen, niet proberen je uitlaat vaster te zetten.

    Dat was ook mijn eerste ingeving, echter de trilling die hij nu heeft, heeft hij gewoon. Hij vliegt met de juiste timing (eerder of later = meer trilling), de prop is gebalanceerd, de krukas is recht, de stationairnaald staat goed.. dan weet ik het verder niet meer. Denk dat de motor teveel op z'n kop gehad heeft. Vind het ook niet zo'n ramp, leren doe je door fouten te maken, alleen komt het zo slecht uit qua financieen.

    Goede nieuws is dan wel dat ik verwacht komende week weer aan het werk te kunnen, dus de inkomsten weer langzaam op gang komen. Eén niet modelbouw-gerelateerd ding heb ik wel geleerd, als je afhankelijk zou worden van het CWI ben je fucked. Had per 1 februari geen baan meer en daarvoor al uitkering aangevraagd en deze aanvraag is NOG niet afgehandeld. Nu red ik dat nog (net) maar voor iemand die het ECHT nodig heeft.. die kan niet eten, niet huren, enzovoort.

    Hoe dan ook, als de situatie veranderd laat ik dat weten, maar reken niet op mij als vliegende piloot tijdens de eerste wedstrijd(en), helaas.

    Is gelijk ook slecht nieuws voor volgend jaar; want dan ga ik mij dit jaar wel uit de naad oefenen en dan vlieg ik jullie volgend jaar allemaal helemaal gek.. dit jaar hadden jullie nog (makkelijk) van me kunnen winnen, maar volgend jaar.... :evil:
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Henri, gewoon vanavond jouw 46FX er op zetten en morgen lekker vliegen.
    Ik ben nogal perfectionistisch en zou ook ongelukkig zijn als het allemaal niet optimaal is maar feitelijk gaat het toch meer om de deelname dan om een optimaal toestel.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je nog een 46FX hebt liggen dan zou ik die er zeker op zetten, 11*8 APC erop en knallen maar :D

    Grt.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Met een 11*8 op een 46FX dioe je niets meer. 11*7 is al te groot.

    Voor een 46FX heb ik de brandstof niet en figuren vliegen kun je met die combo wel vergeten. Vergeet niet dat ik begonnen ben met de 46FX en dat ik daarna de saito gekocht heb.

    Wat betreft vliegen, dat kan altijd nog met een electrokistje, of met de Cessna.. zo'n ramp is het dus ook niet..
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Doe je toch wat verkeerd Henri, zo heb ik 3 jaar gevlogen, wel met 10% nitro, gaf precies 10000 toeren met de APC 11*8.

    Grt.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.823
    Locatie:
    Zeewolde
    Je 4-takt fuel gaat ook best in een FX`je hoor (althans bij ons prima).

    Man wat doe jij toch met die motoren :?: wij vliegen al tijden met diverse motoren en sinds vorige maand voor het eerst last met de Saito 56 uitlaat, zelfde probleem als jouw (maar onze eigen schuld door een crash :lol: )
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Dan had jij een bijzonder goede motor, Alexzzz. Ik ben niet de enige die met een 46FXi vloog en ik kreeg er al commentaar op dat mijn 11*7 prop veel te groot was.

    10k RPM is ook veel te weinig voor die motor. Dan gebruik je het vermogen van dat ding totaal niet.

    Ik heb met de Tojeiro gevlogen met de 46FXi en dat is minder vermogen dan ik op de invliegdag had met de Saito. Een Victory Roll bv. is dan up sturen, direct rollen en dan valt hij er al uit voordat de rol is afgelopen.

    @berto: niet zo heel veel hoor, alleen deze specifieke motor heeft wel wat meegemaakt. 3 crashes, waarvan 2 total-lossjes. 10 minuten vliegen met 3/4 prop (tijdens opstijgen mollenklem geraakt die 1 helft van de helft vd. prop eraf sloeg.. door hoverende heli niet gehoord dat hij raar liep.. dat is wat geweld hoor, 10 minuten lang 3/4 prop. Als laatste heeft hij ook nog een liter of 10~15 met een verkeerde timing rondgevlogen, daar die grappenmakers van Saito niet 1 maar 2 markeringstekens op de krukas hebben gezet. Dat 2e markeringsteken is eigenlijk het gaatje waar de timing tool inpast door het gat van de voorste klepstoter, maar ja..
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Een ander punt tegen de 46FXi is dat dat een grondige verbouwing in zou houden. Het gas moet dan aan de andere kant komen (servo + stuurstang verplaatsen), ik moet dan een nog groter gat in de toch al beschadigde kap gaan zagen (uitlaat moet er immers door), andere gaten voor glow, naalden, enzovoort.

    Vergeet ook niet dat de Oxalys een .50 kist is. Met een .50 is hij al niet voldoende gemotoriseerd. De 46 FXi met resopijp zou ws. wel gaan. Of de .55 van OS, dat zou ook een goede match zijn. Hoe dan ook; welke optie ik ook kies, alles brengt kosten met zich mee (mijn 46FXi is ook aan nieuwe lagers toe denk ik, heeft 5 maanden stilgelegen)..

    De Oxalys ziet er dan weliswaar al wat versleten uit, maar feitelijk is hij nog geen 4 maanden oud. Die houdt ik dus nog liever even goed, het is ook niet zo dat ik persé wedstrijd moet vliegen ofzo.. zo'n ramp is het allemaal niet ;)

    Ik spaar dan liever even voor een goede nieuwe motor of eventueel een nieuwe kop op de Saito, dan dat ik met nog meer kunst en vliegwerk nog meer schade maak aan het toestel of de motor.

    Vraag me af: is het toegestaan om tijdens het wedstrijdseizoen te wisselen van toestel? Misschien dat ik dan de 1e wedstrijd wel met m'n Vision EP ga vliegen. Die heeft meer dan genoeg vermogen en vliegt voor de rest prima. Moet er alleen niet teveel wind staan (hooguit ~4bft) want 't blijft wel een 90cm electrokistje :p

    Overigens heb ik net nog een manier gevonden om de uitlaat weer vast te krijgen, dus misschien valt het allemaal mee.. hij gaat vanavond nog 1 keer weer helemaal uit elkaar (de saito) om schoon te maken, nog een keer alles na te lopen en 'm weer goed in elkaar te zetten.. dan nog een truukje met de uitlaat proberen en als het dan niet gaat.. ach.. dan zij het maar zo ;)
     
  19. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Hoi Hezik,
    het wisselen van het model tijdens het wedstrijdseizoen is geen enkel probleem. Je mag zelfs elke wedstrijd met een andere kist meedoen! Uiteraard moeten ze wel aan de eisen van de wedstrijdklasse voldoen.
    succes!
    groeten van Erik
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    Velserbroek

Deel Deze Pagina