Nou de brandstof blijkt het minste probleem te zijn.. naar het er nu naar uitziet, zal ik de 1e wedstrijd dit jaar moeten missen.. ik zal er uiteraard wel bij zijn, maar ik denk niet dat er van vliegen veel van komen.
Reden: een uitlaat met bindingsangst. Nadat de fout aangaande de timing hersteld was, bleek de uitlaat steeds los te trillen, ongeacht hoe vast je 'm ook draaide. De draad in de kop was gewoon al te ver afgesleten. Een helicoil zou een oplossing geweest kunnen zijn, echter daar heb/had ik de middelen en de tijd niet voor.
In een poging e.e.a. te herstellen een boutje dwars door de kop en de uitlaatbocht gezet en dat aandraaien met de contra-moer. Dat heeft het exact 2 vluchten goed gedaan en daarna begon hij steeds weer los te trillen. Vastdraaien, pakking er tussen, niets helpt. Naar nu blijkt zat het bij de laatste vlucht WEL goed vast, maar heeft hij nu gewoon een hapje uit de kop gebroken. Ik heb nog 1 idee over hoe dat te fixxen en als dat niet werkt (ik vrees voor hetzelfde fenomeen) dan is het over en uit voor nu even.. over een maand of twee, drie kan er een nieuwe motor vanaf.. even niet gecontroleerd met het wedstijdschema of ik dan uberhaupt nog aan m'n vluchten kom.
Moet ook zeggen, deels is natuurlijk mijn eigen schuld (motor heeft ~15l met een verkeerde timing gelopen, in retrospect) maar ik vind ik alle gevallen de constructie die Saito heeft voor de uitlaten, een buk-constructie. Ontzettend slecht design.
Zelfs als hij wel vast zit, worden alle krachten op een heel klein stuk relatief dun pijp gezet, namelijk het kleine stukje tussen kop en contramoer. Borgen kan niet, het moet dus 'uit zichzelf' maar vast zitten.
Dan nu wat anderen al langer denken; ja maar jongen, als die motor trilt, moet je dat oplossen, niet proberen je uitlaat vaster te zetten.
Dat was ook mijn eerste ingeving, echter de trilling die hij nu heeft, heeft hij gewoon. Hij vliegt met de juiste timing (eerder of later = meer trilling), de prop is gebalanceerd, de krukas is recht, de stationairnaald staat goed.. dan weet ik het verder niet meer. Denk dat de motor teveel op z'n kop gehad heeft. Vind het ook niet zo'n ramp, leren doe je door fouten te maken, alleen komt het zo slecht uit qua financieen.
Goede nieuws is dan wel dat ik verwacht komende week weer aan het werk te kunnen, dus de inkomsten weer langzaam op gang komen. Eén niet modelbouw-gerelateerd ding heb ik wel geleerd, als je afhankelijk zou worden van het CWI ben je fucked. Had per 1 februari geen baan meer en daarvoor al uitkering aangevraagd en deze aanvraag is NOG niet afgehandeld. Nu red ik dat nog (net) maar voor iemand die het ECHT nodig heeft.. die kan niet eten, niet huren, enzovoort.
Hoe dan ook, als de situatie veranderd laat ik dat weten, maar reken niet op mij als vliegende piloot tijdens de eerste wedstrijd(en), helaas.
Is gelijk ook slecht nieuws voor volgend jaar; want dan ga ik mij dit jaar wel uit de naad oefenen en dan vlieg ik jullie volgend jaar allemaal helemaal gek.. dit jaar hadden jullie nog (makkelijk) van me kunnen winnen, maar volgend jaar.... :evil: