Depron trainer van tekening

Ik laat weten wat de resultaten zijn van het aanpassen van de instelhoek ;).

Freek

Eindelijk weer eens wat gedaan aan het vliegtuigje.

De laatste vlucht verliep niet voorspoedig. De motor bleef regelmatig "afslaan", en daarnaast brak de vleugelaansluiting aan de voorkant vd vleugel bij een landing volledig uit de romp. Gelukkig vloog ik laag, anders was het waarschijnlijk einde toestel.

Het probleem met de motor heb ik in dit draadje onderzocht:
regelaar-stuk

Dat lijkt vooralsnog opgelost, ben er nog niet heel zeker over, maar goed.

Verder de afgelopen week ook weer motivatie gevonden om het geheel te herstellen. Om te beginnen heb ik simpelweg een stuk uit het vliegtuig gesneden en weer vervangen, lekker simpel. Het wordt er niet mooier op, maar die fase heb ik bij dit toestel al lang achter me gelaten ;).

Zoiets is het geworden:
full

Meteen ook 3 andere zaken aangepakt:
- Voorkant romp sluit nu veel beter aan bij de vleugel, dus het geheel is wat gestroomlijnder geworden. Lekker belangrijk ;).
- Ik heb een houten versterking ingelijmd voor de vleugelbevestiging, aan de binnenkant, hopelijk breekt de boel nu niet meer uit.
- Regelaar en ontvanger met dubbelzijdig tape vastgeplakt, ipv met een klittebandje. Ze bleven schuiven onder het bandje. Het zijn eigenlijk 2 lagen dubbelzijdig tape met een laagje schuim ertussenin.

Hier zie je de verbouwing nog een keer.
full

Aansluiting met vleugel is beter. De "voorruit" komt een stuk hoger dan bij de oude constructie. Maak nog wel een keer een foto met vleugel.
full

Nu wil ik nog alle tape vervangen van alle scharnieren, en hem een verfje geven en dan is het wachten op Beaufort 2 of minder.

P.S. ik heb nog geen resultaat mbt de andere instelhoek van de vleugel, komt zodra er gevlogen is.

Gr,

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag ff lekker gevlogen. Beetje motor domping en veranderen van instelhoek hebben ervoor gezorgd dat ie nu lekker rechtdoor vliegt. Landen is opeens ook een eitje :D, wie had dat gedacht. Hij zweeft heel stabiel naar beneden, ook als de motor uit is. Verschillende driepunt landingen.

Alleen, de motor ging na het vervangen van de eerste accu raar doen :confused:. Sloeg af in de vlucht. Heb hem gelukkig netjes weten te landen. Eerste accu erin gaf geen verbetering. Denk dat ik toch moet pielen met de timing van de regelaar. Omdat ik er nog een heb liggen ga ik de regelaar gewoon maar vervangen. Ben het een beetje zat.

Goede nieuws is wel dat ik niet meer hoef te trimmen. Verder loopt ie niet altijd lekker op het onderstel, is misschien wat te slap, ook eens kijken of ik daar wat aan kan doen.

Freek

nog een modelletje

Hoi,

ik las deze draad door gister, en ben precies op zoek naar een modelletje als deze.
Over 3 weken naar oostenrijk, en dan gaan we natuurlijk wel vliegen !

ik post mijn voortgang hier wel. Freek ik wil je draadje niet pikken, maar een nieuwe draad voor hetzelfde vinnik ook weer zowat. ik bouw meestal eerst wel een balsahouten frame-pje. Er komt een fietsbelletje in, 8*6 3 blad en 2s 1300 lipo. Draait 10A bij 8 volt, moet zat zijn (ben benieuwd)

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik ga misschien dit vliegtuig ook bouwen om mee te leren vliegen.
zou deze setup er op kunnen:

Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800k

TR_P12A-E TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

GWS-RD-8043 GWS EP Propeller (RD-8043 203x109mm) (6pcs/s)

HXT500 HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo

Turnigy nano-tech 460mah 2S 25~40C Lipo Pack

En een oude zware ontvanger

Of met een 3s accu? Kan ik dan nogsteeds deze prop gebruiken?

Misschien ook een accu met meer mAh

Daar moet je niet van uit gaan.
De stroom gaat fors omhoog en een kleinere prop of motor met lager Kv is meestal nodig.
Het maakt niet veel uit of je met 2 of 3 cellen werkt als de spanning motor en prop maar op elkaar afgestemd zijn.;)

Kan ik dus het beste een andere motor en snelheids regelaar kopen? Of kan ik de setup die ik nu heb ook gebruiken

Hallo,

ik ga misschien dit vliegtuig ook bouwen om mee te leren vliegen.
zou deze setup er op kunnen:

Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800k

TR_P12A-E TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

GWS-RD-8043 GWS EP Propeller (RD-8043 203x109mm) (6pcs/s)

HXT500 HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo

Turnigy nano-tech 460mah 2S 25~40C Lipo Pack

En een oude zware ontvanger
Ga eens uit van deze setup dan is de combinatie Kv1800 en 3 cellen nog al snel met die prop dus testen en stroom meten.
Vliegklaar gewicht weet ik nog niet.
Dus ik schat kleinere prop of motor met lager Kv of of naar 2 cellen dus aan jouw de keuze.;)

Dus als ik het goed begrijp kan ik met deze setup vliegen met dit vliegtuig als ik hem ligt hou (heb de setup al van een ander vliegtuig)

Nee dat heb je dus niet begrepen.
Ik dacht dat het zo duidelijk was.:confused:
Dus ik schat kleinere prop of motor met lager Kv of of naar 2 cellen dus aan jouw de keuze.;)

In dit draadje zijn al regelaars opgefikt door foute setups.
Vleugels van 95 gram 1800Kv motoren op 3s lipos dat is lekker snel maar we hebben het wel over een trainer.
Met een totaal gewicht van 400 gram moet een andere regelaar hebben.:confused:
Dus eerst een duidelijk totaal plan opstellen met alle gegevens tekening streefgewicht en spanw.

Verder eens een weegsessie gedaan. Vleugel is 96 gram, ex. servo's. Romp is 88 gram, inclusief 1 mm staaldraad van een meter voor de servostangen. Onderstel 49, accu (3S) 84, motor 46 (moet nog komen), regelaar 23, servo's 36. Alles bij elkaar 422 gram, en dan heb ik de ontvanger en motorschot nog niet meegerekend. Tel er nog wat lijm bij en ik ga snel in de richting van de 500. Motor en accu kunnen natuurlijk best wat lichter, en ook het onderstel is wat ruim bemeten.

Ben best tevreden. Zit nog een beetje te dubben over het buigen van het depron rond de voorkant. Lees dat daar verwarmen bij kan helpen. Heeft iemand de gouden tip misschien ;) ?

Freek

Freek is ook nog niet zo ervaren zie ik.
Met 500 gram is een 10A regelaar in ieder geval te klein.

Ik ga eerst maar een trainer bouwen van depron en deze is maar voor de toekomst als ik beter kan vliegen.

depron-trainer-van-tekening-9

Voor een trainer is zo simpel mogelijk het beste.
Hier wat voorbeelden.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=354237
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=372857

Nederlands draadje van hetzelfde vliegtuig alleen de links werken vaak niet.
Je kunt de links van RCgroups dan weer gebruiken.
bouwverslag-depron-citabria-super-decathlon-piper

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=681556

ik post mijn voortgang hier wel. Freek ik wil je draadje niet pikken, maar een nieuwe draad voor hetzelfde vinnik ook weer zowat. http://imageshack.us

Hallo Franck,

Geen probleem hoor, post maar raak. Ik ben zowat klaar met het draadje/bouwverslag.

Wel blijft de setup problemen geven. Een accu er door jagen gaat vaak nog, en dus lekker vliegen, daarna begint de motor te protesteren. Ik ga de regelaar eens vervangen, kijken of dat helpt. Eigenlijk zou ik eerst nog even met de timing van de regelaar moeten experimenteren...

Freek

Freek is ook nog niet zo ervaren zie ik.
Met 500 gram is een 10A regelaar in ieder geval te klein.

NOPE, ben idd nog niet zo ervaren ;), hoewel ik met het bouwen van dit soort toestelletjes intussen best mijn weg weet.

Wat betreft de setup houd ik me aan wat vuistregels.
- Kies rond de 200W per kg wat betreft de motor
- Probeer de HK motortjes niet te zwaar te belasten, dus ook de motor licht over dimensioneren.
- Genoeg Ampere wat betreft regelaar gezien het motortje. Dus de regelaar meestal een beetje aan de ruime kant.
- Neem de aanbevolen accu bij de motor (2s, 3s) etc...

Ik heb nog weinig kaas gegeten van het bepalen hoe veel KV nu handig is. Ik kijk dit simpelweg af bij vergelijkbare toestellen.

Succes!

Freek

NOPE, ben idd nog niet zo ervaren ;), hoewel ik met het bouwen van dit soort toestelletjes intussen best mijn weg weet.

Ik heb nog weinig kaas gegeten van het bepalen hoe veel KV nu handig is. Ik kijk dit simpelweg af bij vergelijkbare toestellen.

Succes!

Freek
Met jouw setup komt het wel goed denk maar Jelmervis loopt het risico zijn 12A regelaar over te belasten met zijn setup.

Het begrip Kv of ''toeren per volt'' schijnt bij velen een beetje onduidelijk begrip te zijn.
Het is echter doodsimpel.
Het geeft aan welk toerental de motor onbelast volgas gaat draaien.
Heb je b.v.7V voedingspanning dan zal de motor met een Kv van 1000 onbelast 7X1000=7000 toeren draaien.
Is de Kv waarde 2000 dan draait hij onbelast 7X2000=14000 omw/min.
Het belastte toerental zal ongeveer 20% lager uitkomen bij de juiste prop.
Het verschil dat de Kv waarde bepaald in de motor is niets anders dan het aantal wikkelingen.
Kv heeft dus niets met vermogen te maken.
Kies je een motor kijk dan naar het gewicht van de motor omdat dit wel een indcatie geeft over het vermogen.
Dus bij dezelfde motor grote prop laag Kv laag toerental geeft even veel vermogen als kleine prop hoog Kv hoog toerental.
Langzaam vliegende vliegtuigen waar dit draadje over gaat zijn dus beter af met laag Kv en grote prop en als je dat goed op elkaar af stemt is dat met 2 en met 3 cellen te berijken.
In het algemeen zijn meer cellen beter naarmate vliegtuigen groter en sneller worden.;)

Bedankt voor de uitleg.

Op zich weet ik wel waar de KV voor staat, maar niet goed wat de afwegingen zijn om een laag of hoog KV te kiezen. Kleinere prop met hoog KV, of laag KV met grotere prop, of weer kleinere prop met hogere spoed...

Anyway, moet ik nog maar eens induiken ;)

Freek

Ga eens uit van deze setup dan is de combinatie Kv1800 en 3 cellen nog al snel met die prop dus testen en stroom meten.
Vliegklaar gewicht weet ik nog niet.

Ik heb al een 2 cel accu, is dus de setup goed of moet er een zwaardere in?:confused:

Back