DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Belangrijkste wijziging!

In post nr. 107 is de functie van de rompspant bij de cockpitopening besproken.
Maar ik heb deze spant veranderd en de verbindingsbrug bewust verwijderd.
Wel lekker makkelijk, want zo blijft er een grote opening om bij de RC - componenten te komen. Maar een demontabele drukstang zou ook een oplossing kunnen zijn, maar niet voor mij.

De functie van zo een brug of drukstang is, om bijvoorbeeld tijdens het landen de romp te beschermen zodat hij niet in elkaar wordt gedrukt.
Dat speelt zeker bij de Habicht, omdat hij geen wiel heeft maar een houten schaats die tijdens het landen fors afremt. Dit is al in dit draadje besproken.

De romp beschermen door de verbindingsbrug intact te laten zoals bij het originele ontwerp lijkt dus op het eerste gezicht een must!

Toch ga ik het anders doen. :yes:

Waarom?..... omdat deze oplossing dodelijk is voor de liggerstompen!!!

Ik wil mijn liggerstompen zoveel mogelijk ontzien voor landingsstoten en heb daarom het ontwerp gewijzigd door een trekplaat te plaatsen ter vervanging van de drukstang.


En dit is de aluminium trekplaat.
Deze is gemaakt van een hoogwaardige aluminium legering.

habicht168.jpg


Nu de krachten van de vleugels heftiger kunnen inwerken op de romp is een extra versterking noodzakelijk.
Dit heb ik gerealiseerd door twee drukstaven gekruist aan te brengen.
Deze drukstaven zijn gemaakt van grenen kernhout.
Kernhout is zeer geschikt voor drukstaven en ongeschikt voor hoofdliggers.
Dus eindelijk kom ik van mijn voorraad kernhout af. :)

habicht169.jpg



De trekplaat wordt niet aan de romp bevestigt en kan daarom indien nodig verwijderd worden.

habicht170.jpg


Johannes
 
Johannes,

Wat is 'kernhout' en waarom heeft het deze eigenschappen?
Waarin verschilt het van het hout voor de liggers?
 
In post nr. 107 is de functie van de rompspant bij de cockpitopening besproken.
Maar ik heb deze spant veranderd en de verbindingsbrug bewust verwijderd.


De romp beschermen door de verbindingsbrug intact te laten zoals bij het originele ontwerp lijkt dus op het eerste gezicht een must!

Toch ga ik het anders doen. :yes:

Waarom?..... omdat deze oplossing dodelijk is voor de liggerstompen!!



Johannes

Gedane zaken nemen geen keer maar had het achteraf gezien geen betere oplossing geweest van gans de voorkant van de romp te voorzien van zwaardere rompspanten.
Dan denk ik aan spanten van 5 a 6 mm aviation-multyplex.

Ik hanteer de filosofie van het lood in de neus zoveel mogelijk te vervangen door zwaar hout.
Een meerwaarde voor de stevigheid van de romp.
Of heb ik het mis?

Mvg,
Aurectar
 
Ik hanteer de filosofie van het lood in de neus zoveel mogelijk te vervangen door zwaar hout.
Een meerwaarde voor de stevigheid van de romp.
Of heb ik het mis?

Mvg,
Aurectar

De filosofie, lood vervangen door sterker dus zwaarder hout is uiteraard slim.
Zeker als je een toestel vanaf tekening bouwt heb je zelf de keuze welk materiaal je gebruikt.


Johannes
 
Johannes,

Wat is 'kernhout' en waarom heeft het deze eigenschappen?
Waarin verschilt het van het hout voor de liggers?


De grove den (grenenhout) is een kernhoutboom.
Op de foto is duidelijk het donkere kernhout te zien wat scherp tegen de spint afsteekt.

habicht171.jpg

habicht172.jpg


Het kernhout is donkerder dan het spinthout.
Dat komt doordat zich gekleurde organische stoffen in de cellen hebben afgezet.
Het hout is daardoor zwaarder en vaster dus kan het hogere drukbelastingen verwerken.

Voor hoofdliggers is het kernhout minder geschikt omdat de breuk broze en kort is.
Spinthout is veel taaier dan het kernhout en daarom veiliger voor hoofdliggers.

habicht173.jpg


Johannes​
 
De liggers van mijn BOT zijn van kernhout als ik zo naar de kleur kijk....:)

Gelukkig is het allemaal niet zo kritisch. :D

Alleen de juiste materiaalkeuze en of combinatie is absoluut geen garantie voor een succesvolle constructie.
Er spelen veel meer factoren een belangrijke rol hoe sterk een vleugel uiteindelijk is.

Johannes
 
De vleugels, gestart aan fietslier, elektrolier en elastiek, geven geen krimp. Een mooie D-box en 1 cm dik balsa webbing tussen de liggers lijkt ruim voldoende sterkte te geven voor dit model ;)
 
De vleugels, gestart aan fietslier, elektrolier en elastiek, geven geen krimp. Een mooie D-box en 1 cm dik balsa webbing tussen de liggers lijkt ruim voldoende sterkte te geven voor dit model ;)

Je hoeft mij niet te overtuigen dat de vleugels van je Bird of Time geen krimp geven aan de elektrolier.

Daar gaat het mij niet om.

Wat ik probeer duidelijk te maken is, dat kernhout andere eigenschappen heeft dan het spinthout.
De geïnteresseerde vliegtuigbouwer die zijn grenzen wil verleggen zal zijn voordeel me doen. :D

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Was ook niet mijn bedoeling. Ik hoorde het verhaal echter voor het eerst, dat het donkere deel hier niet specifiek voor bedoeld zou zijn. En ik heb er toch al enkele grote zwevers mee gebouwd. Vandaar dat ik verrast was...
 
Laatst bewerkt:
In analogie met composieten, spinthout kan dus vergeleken worden met glasvezel en kernhout met koolstof.
Dan is het toch niet zo gek om soms voor kernhout te kiezen voor de liggers: Vergrootte breukgevaar in ruil voor stijvere vleugels.

Groet, Sinan
 
In analogie met composieten, spinthout kan dus vergeleken worden met glasvezel en kernhout met koolstof.
Dan is het toch niet zo gek om soms voor kernhout te kiezen voor de liggers: Vergrootte breukgevaar in ruil voor stijvere vleugels.

Groet, Sinan

Spinthout kan dus vergeleken worden met glasvezel en kernhout met koolstof.

Hm,... zo simpel is het niet.

Vergelijk de treksterkte van glasvezel met koolstof.

De treksterkte van spint- en kernhout uit een stuk grenenhout verschillen meestal weinig. Het verschil zit in de druksterkte bij spint- en kernhout, maar dat gaat ten koste van de slagvastheid.

Hoofdliggers gemaakt van kernhout kunnen makkelijk dezelfde of zelfs iets meer G-krachten verwerken als liggers van spinthout, mits de kracht niet te snel op wordt losgelaten.

Het venijn zit hem in plotselinge wisselende belastingen zoals bijvoorbeeld met hoge snelheid door een heftige thermiekbel vliegen.
Bij kleine lichte toestellen speelt de materiaalkeuze nog geen grote rol maar hoe groter en zwaarder een toestel wordt deste belangrijker het verwerkte materiaal! ..... en dat maakt deze hobby zo interessant. :D

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Ah, duidelijk en heel leerzaam.

Ik ben iemand van composiet en schuim maar als ik me ooit aan hout waag, ga ik eerst deze bouwverslagen uit m'n hoofd leren.

Groet, Sinan
 
Ah, duidelijk en heel leerzaam.

Ik ben iemand van composiet en schuim maar als ik me ooit aan hout waag, ga ik eerst deze bouwverslagen uit m'n hoofd leren.

Groet, Sinan

Ha, composiet is ook een uitdaging. :D

Zoals we weten is koolstofvezel veel sterker dan staal.

Probeer maar de Eiffeltoren te bouwen met koolstofcomposiet. :)


Johannes
 
Ha, composiet is ook een uitdaging. :D

Zoals we weten is koolstofvezel veel sterker dan staal.

Probeer maar de Eiffeltoren te bouwen met koolstofcomposiet. :)


Johannes
Qua treksterkte heb je gelijk, maar qua druksterkte ben ik bang dat hij in elkaar zal zakken. Gelukkig nog voordat ik de lift naar boven heb genomen ... :mrgreen:

Dirk
 
Spinthout kan dus vergeleken worden met glasvezel en kernhout met koolstof.

Hm,... zo simpel is het niet.

Vergelijk de treksterkte van glasvezel met koolstof.

De treksterkte van spint- en kernhout uit een stuk grenenhout verschillen meestal weinig. Het verschil zit in de druksterkte bij spint- en kernhout, maar dat gaat ten koste van de slagvastheid.

Hoofdliggers gemaakt van kernhout kunnen makkelijk dezelfde of zelfs iets meer G-krachten verwerken als liggers van spinthout, mits de kracht niet te snel op wordt losgelaten.

Het venijn zit hem in plotselinge wisselende belastingen zoals bijvoorbeeld met hoge snelheid door een heftige thermiekbel vliegen.
Bij kleine lichte toestellen speelt de materiaalkeuze nog geen grote rol maar hoe groter en zwaarder een toestel wordt deste belangrijker het verwerkte materiaal! ..... en dat maakt deze hobby zo interessant. :D

Johannes
Dus moet ik een ligger maken van afwisselend spint- en kern hout. Een soort multiplex dus, maar de vezels nu niet kruislings.

Dat deden (doen) ze met houten handbogen ook volgens mij. Nu snap ik waarom.

Dirk
 
Bouwstop

Het is niet anders, maar de komende twee weken kan ik niet aan de Habicht knutselen. :mad:

Andere werkzaamheden ver van huis hebben nu voorrang. :cool:
Over ca. twee weken gaat het weer verder. :D

Johannes
 
Het gaat weer verder

Vanavond kan ik eindelijk weer verder knutselen aan de Habicht.:D

Ik had niet verwacht dat naar een periode van twee weken bouwstop het verlangen om verder te bouwen zo sterk zou zijn.

Heerlijk deze bouwkriebels!;)

Het kiezen van een kleurstelling vind ik altijd moeilijk.
Na twee weken over nagedacht te hebben viel de keuze als voorbeeld voor de kleuren op de DFS Habicht van Christoph Zahn.:cool:

Bilder Boden

Johannes
 
Twee gordingen aan de onderkant van de romp zijn met de kopse kant tegen een spant gelijmd.
Zulke overgangen vind ik niet fijn.
Natuurlijk zal uiteindelijk de balsa indekking de krachten opvangen en verdelen. Plaatselijk ontstaat dan wel een spanningspiek.
Maar ik stel hogere eisen aan de constructie en daarom worden er nog extra versterkingen aangebracht.

habicht174.jpg



Dit is de originele tekening van de staart met Sporn (Hm, wat is het Nederlandse woord voor Sporn?).

habicht175a.jpg


Uiteraard ga ik dit anders maken.
Het wordt een schaats. :p
En daarvoor zijn deze onderdelen nodig, ze vormen de basis waarop de schaats wordt vastgeschroefd.
Het aluminium onderdeel dient als bevestiging voor de stabilo struts.

habicht175.jpg

Johannes​
 
Back
Top