Ariel
PH-SAM
Belangrijkste wijziging!
In post nr. 107 is de functie van de rompspant bij de cockpitopening besproken.
Maar ik heb deze spant veranderd en de verbindingsbrug bewust verwijderd.
Wel lekker makkelijk, want zo blijft er een grote opening om bij de RC - componenten te komen. Maar een demontabele drukstang zou ook een oplossing kunnen zijn, maar niet voor mij.
De functie van zo een brug of drukstang is, om bijvoorbeeld tijdens het landen de romp te beschermen zodat hij niet in elkaar wordt gedrukt.
Dat speelt zeker bij de Habicht, omdat hij geen wiel heeft maar een houten schaats die tijdens het landen fors afremt. Dit is al in dit draadje besproken.
De romp beschermen door de verbindingsbrug intact te laten zoals bij het originele ontwerp lijkt dus op het eerste gezicht een must!
Toch ga ik het anders doen.
Waarom?..... omdat deze oplossing dodelijk is voor de liggerstompen!!!
Ik wil mijn liggerstompen zoveel mogelijk ontzien voor landingsstoten en heb daarom het ontwerp gewijzigd door een trekplaat te plaatsen ter vervanging van de drukstang.
En dit is de aluminium trekplaat.
Deze is gemaakt van een hoogwaardige aluminium legering.
Nu de krachten van de vleugels heftiger kunnen inwerken op de romp is een extra versterking noodzakelijk.
Dit heb ik gerealiseerd door twee drukstaven gekruist aan te brengen.
Deze drukstaven zijn gemaakt van grenen kernhout.
Kernhout is zeer geschikt voor drukstaven en ongeschikt voor hoofdliggers.
Dus eindelijk kom ik van mijn voorraad kernhout af.
De trekplaat wordt niet aan de romp bevestigt en kan daarom indien nodig verwijderd worden.
Johannes
In post nr. 107 is de functie van de rompspant bij de cockpitopening besproken.
Maar ik heb deze spant veranderd en de verbindingsbrug bewust verwijderd.
Wel lekker makkelijk, want zo blijft er een grote opening om bij de RC - componenten te komen. Maar een demontabele drukstang zou ook een oplossing kunnen zijn, maar niet voor mij.
De functie van zo een brug of drukstang is, om bijvoorbeeld tijdens het landen de romp te beschermen zodat hij niet in elkaar wordt gedrukt.
Dat speelt zeker bij de Habicht, omdat hij geen wiel heeft maar een houten schaats die tijdens het landen fors afremt. Dit is al in dit draadje besproken.
De romp beschermen door de verbindingsbrug intact te laten zoals bij het originele ontwerp lijkt dus op het eerste gezicht een must!
Toch ga ik het anders doen.

Waarom?..... omdat deze oplossing dodelijk is voor de liggerstompen!!!
Ik wil mijn liggerstompen zoveel mogelijk ontzien voor landingsstoten en heb daarom het ontwerp gewijzigd door een trekplaat te plaatsen ter vervanging van de drukstang.
En dit is de aluminium trekplaat.
Deze is gemaakt van een hoogwaardige aluminium legering.

Nu de krachten van de vleugels heftiger kunnen inwerken op de romp is een extra versterking noodzakelijk.
Dit heb ik gerealiseerd door twee drukstaven gekruist aan te brengen.
Deze drukstaven zijn gemaakt van grenen kernhout.
Kernhout is zeer geschikt voor drukstaven en ongeschikt voor hoofdliggers.
Dus eindelijk kom ik van mijn voorraad kernhout af.

De trekplaat wordt niet aan de romp bevestigt en kan daarom indien nodig verwijderd worden.

Johannes