Dornier DO-28A twin . . . sleper (bouwproject)

een beetje lood in de neus

Vandaag even het zwaarte punt van de DO28 uitgewogen.....
Wat een tegenvaller, er moet ongeveer 2 kg lood in de neus.
Wat nu? de 4 servo's uit de staart halen, of toch maar 2kg gewicht toevoegen. Totaal gewicht komt dan ongeveer op 18 kg. (incl lood)
 
[FONT=&quot]Flying Sites - R/C Aero Portal - DOWNLOADS - WING LOADING CALCULATOR[/FONT]

Mijn ST komt op 124 gram/dm2

Ik denk dat je met die 170+ wel kunt vliegen, maar dat een lage naderings snelheid niet mogelijk is (werking kleppen heeft hier echter wel invloed op)

Een aantal Wilgas die ik ken komen rond de 110

Ik ben geen voorstander van servo's met lange kabels, zeker niet op de hoogteroeren, maar in dit geval zou ik voor de minst slechte optie gaan en de servo's naar voren zetten en een closed loop systeem maken. Dat gaat je zeker een kg minder lood opleveren.
Kijk verder naar ieder grammetje wat je achter kunt wegnemen, overweeg het stab te herbouwen in een lichtere versie, misschien wel met ribben.
Als je er niet mee gaat slepen kan dat prima.
Idem met je richtingsroer.
Tja, dat is een fikse tegenvaller.... maar beter nu actie ondernemen als na de testvlucht het gevoel hebben van: hád ik maar......

Ik heb je ook nog een mail gestuurd.
 
Dank je Richard, ik ga eens kijken waar ik in de staart allemaal kan snijden.
Het stabilo inclusief 3 servo's is nu 750 gram
Het staart wiel inclusief servo met de stalen bevestigingsplaat moet ook lichter kunnen.
Misschien gaten in richtingsroer maken.
 
Hey Arjan,

dat is schrikken :shock:
Ik denk dat ik tzt een ribben stabilo ga maken als ik dat zo lees.

ps ik snap niet dat ze dat ooit met 2 10cc hebben kunnen redden

Maar fijn te zien dat jij dit jaar er nog mee gaat vliegen.

die van mij ligt nog effe stil ;) ben bezig met een andere (sleper :rolleyes:)

groetjes
 
Zo, vanavond de motoren eens laten lopen.
750 toeren verschil op max rpm :(
Taxien gaat perfect, reageert goed op richting. En meer als genoeg vermogen, hij versnelt enorm als het gas er op gaat.
Dus morgen maar eens uitzoeken waar dit verschil in toerental vandaan komt.
 
Effe snel: hopelijk is dit wat je moet hebben
CIMG2137medium.jpg

CIMG2139medium.jpg
 
Dank je eric,

35mm op een koorde van 105 = 1/3 van de koorde.
Dat valt gelukkig mee, ik was even bang dat het verder voor lag ivm de ondervleugel. Dat betekend dat er geen lood meer in de neus hoeft :D
 
Vandaag dan toch maar de eerste vlucht gewaagd.....
En het is niet goed afgelopen :( kist was staartlastig. bij volgas erg gevoelig op hoogteroer. Gas terug genomen en toen werd het beter tot de onstekingsaccu van de steun loskwam en 1 motor stopte.:rolleyes:
Aanvliegen richting landingsbaan, toch maar een beetje flaps want ik zit wel erg hoog. nou dat had ik beter niet kunnen doen . De neus komt in de wind snelheid weg en direct stall. Met een grote knal vertikaal in het aardappelen veld.
Romp aan gruselementen voor de rest op het eerste oog geen schade.
Weer een mooi winter project erbij.;)
 
Jammer.Maar gelukkig zie ivm je winterproject er nog wat positiefs in
 
AAIi, dat is idd slecht nieuws.
Heb je wel een paar rondtjes kunnen vliegen voor de motor stopte ??
Hoe was de rest van de vliegeigenschappen voor zover als je die hebt kunnen beoordelen.
 
Arjan
Jammer. Had je geen informatie over de ligging van het zpt?

Je opm van het tegen de wind in draaien begrijp ik alleen niet, windrichting heeft niets maar dan ook niets met stallsnelheid/gedrag van doen.

Sportief dat je gelijk weer een herbouw denkt..petje af.
 
Back
Top