Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Fokko, Verlichting op een duwconvooi. Voor op de linkse bak 3 toplichten in een driehoek. Elk licht schijnend over 225°. De rechtse bak 1 toplicht. Achter op de bakken de boordlichten. Achter op de duwboot 3 heklichten naast elkaar. Met de losse boot varend voer je verlichting zoals op de boot links.
Op de mast van je boot zet je minstens een toplicht en een ankerlicht. Je zou ook nog voor verlichting van een moeilijk manoeuvreerbaar schip kunnen kiezen. Die lampen zijn rondom zichtbaar. Dacht 2 rood boven en onder met een witte daartussen. Een geel fluitlicht mag ook niet ontbreken. Gaat aan met je hoorn. Maak het niet te moeilijk. De metalen mast kun je als een gemeenschappelijke draad gebruiken. Zet daar de plus op. Wil je dan later met een multiswitch werken dan kun je via de min schakelen. Kleuren van de verlichting zoals op de plaatjes. Gr. Klaas.
Beste klaas
Hier ben ik het even niet met je eens.
De mast als ik het goed begrijp als plus gebruiken ? dit vraagt om problemen . (of ik lees je uitleg misschien verkeerd)
De mast zou ik dus als massa dus min gebruiken .
En voor de plus een draadje gebruiken.
Zo zou ik het doen en is in werkelijkheid ook zo.
Je gaat niet op delen die je vast kan pakken de plus zetten,maar nu gaat 12Volt niet zo snel kriebelen aan je vingers.
Groetjes Jaap
Wel ik zou de mast ook als Plus gebruiken, inderdaad in het echt, bij boten, auto's, vliegtuigen en andere is de massa steeds de min. Nu de meeste multiswitches schakelen de Min, dat wil zeggen dan je niet elk lampje apart zou kunnen schakelen mocht je de mast als massa gebruiken.
Dat is bij mijn weten de reden waarom bij veel modelbouw de mast als plus wordt gebruikt.
Hier nog even wat sfeervolle plaatjes.
Als ze niet vaart, kan ze altijd nog dienen als nachtlampje.
Ik gruwel alleen van het idee dat ik dat mooie koperwerk van een laag verf moet gaan voorzien en daarmee misschien meer kwaad doe dan goeds.Bekijk bijlage 365582Bekijk bijlage 365583