Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Fokko, Verlichting op een duwconvooi. Voor op de linkse bak 3 toplichten in een driehoek. Elk licht schijnend over 225°. De rechtse bak 1 toplicht. Achter op de bakken de boordlichten. Achter op de duwboot 3 heklichten naast elkaar. Met de losse boot varend voer je verlichting zoals op de boot links.
Op de mast van je boot zet je minstens een toplicht en een ankerlicht. Je zou ook nog voor verlichting van een moeilijk manoeuvreerbaar schip kunnen kiezen. Die lampen zijn rondom zichtbaar. Dacht 2 rood boven en onder met een witte daartussen. Een geel fluitlicht mag ook niet ontbreken. Gaat aan met je hoorn. Maak het niet te moeilijk. De metalen mast kun je als een gemeenschappelijke draad gebruiken. Zet daar de plus op. Wil je dan later met een multiswitch werken dan kun je via de min schakelen. Kleuren van de verlichting zoals op de plaatjes. Gr. Klaas.

Beste klaas
Hier ben ik het even niet met je eens.
De mast als ik het goed begrijp als plus gebruiken ? dit vraagt om problemen . (of ik lees je uitleg misschien verkeerd)
De mast zou ik dus als massa dus min gebruiken .
En voor de plus een draadje gebruiken.
Zo zou ik het doen en is in werkelijkheid ook zo.
Je gaat niet op delen die je vast kan pakken de plus zetten,maar nu gaat 12Volt niet zo snel kriebelen aan je vingers.

Groetjes Jaap

Laatst bewerkt:
Beste klaas
Hier ben ik het even niet met je eens.
De mast als ik het goed begrijp als plus gebruiken ? dit vraagt om problemen . (of ik lees je uitleg misschien verkeerd)
De mast zou ik dus als massa dus min gebruiken .
En voor de plus een draadje gebruiken.
Zo zou ik het doen en is in werkelijkheid ook zo.
Je gaat niet op delen die je vast kan pakken de plus zetten,maar nu gaat 12Volt niet zo snel kriebelen aan je vingers.

Groetjes Jaap

Wel ik zou de mast ook als Plus gebruiken, inderdaad in het echt, bij boten, auto's, vliegtuigen en andere is de massa steeds de min. Nu de meeste multiswitches schakelen de Min, dat wil zeggen dan je niet elk lampje apart zou kunnen schakelen mocht je de mast als massa gebruiken.

Dat is bij mijn weten de reden waarom bij veel modelbouw de mast als plus wordt gebruikt.

Ook bij mij kostte het enige tijd en een hoop moeite eer ik door had dat je, hoe tegendraads ook, de plus moet gebruiken als gemeenschappelijke draad. Althans indien je gebruik wilt maken van een multiswitch. Maar JaFa bevestigt dat en hij schakelt wat af op zijn schepen. Gr. Klaas.

Wel ik zou de mast ook als Plus gebruiken, inderdaad in het echt, bij boten, auto's, vliegtuigen en andere is de massa steeds de min. Nu de meeste multiswitches schakelen de Min, dat wil zeggen dan je niet elk lampje apart zou kunnen schakelen mocht je de mast als massa gebruiken.

Dat is bij mijn weten de reden waarom bij veel modelbouw de mast als plus wordt gebruikt.

Oke gezien van uit andere hobby zou ik dit zo doen.
Maar het druiste een beetje tegen mijn logica in vandaar.
Maar ik zal mij hier nader op gaan oriënteren zodra ik hier zelf aan toe ben.
Nu maar weer wachten op een update van Edge benieuwd wat hij nu weer in elkaar heeft geknutseld

Jaap

Jaap, Het leuke ervan is dat ieder het op zijn eigen manier doet. Ook bij mij gaat dat meestal zo. Dus werkte ik in het begin ook met een gemeenschappelijke min. Totdat ik erachter kwam dat er tegenwoordig in de RC wereld op de min draad geschakeld wordt. Misschien dat heel oude apparatuur hier niet op aansluit. Om een voorbeeld te noemen; In de 80-er jaren bouwde ik uit het Digit 5 boek een motorregelaar. Het ding heeft altijd naar behoren gewerkt en een jaar of vijf geleden heb ik hem weggegeven. De reden is dat hij niet te combineren was met hedendaagse apparatuur. Dat werd veroorzaakt doordat in de regelaar de plus van de vaaraccu was doorverbonden met de plus van de ontvangeraccu. Toen ik in mijn dubbelschroefs sleepboot deze regelaar een keer combineerde met een nieuwere kwam er na een poosje rook uit de stuurservo. Want die kreeg via de oude regelaar 12 Volt voor zijn kiezen. Jammer van de servo en gelukkig had ik gauw in de gaten waar de oorzaak lag. Vanaf toen maar geswitcht naar wat modernere apparatuur. Gelukkig is dat nu veel beter betaalbaar dan in de vorige eeuw. Heb wel een aantal oude servo's van nieuwe stekkers voorzien en die doen het nog best. De servo, waarvan de elektronica was opgeblazen gedegradeerd tot aandrijving voor een radar. Gr. Klaas.

Ik ben helaas voorzien van een scherp geheugen en herinner mij een gesprek van toen ik een jochie van een jaar of tien was.
Ik was toen samen met mijn vader in het Groningse stadspark aan het varen met mijn pt109 speelgoedbootje ( dezelfde die ik onlangs heb weten te bemachtigen op mp ).
Er was toen op dat moment een vaargroep bezig en terwijl ik druk aan het spelen was knoopte mijn vader een gesprek aan met een van die mannen.
Mijn pa was altijd al wel onder de indruk, doch helaas nooit zelf aan begonnen.
Het gesprek ging over de electronica en de beste man vertelde toen dat hij zijn relingen gebruikte als spanningskabels.
De ene reling als plus en de andere als min.
Altijd handig zulke wetenswaardigheden.
Nu misschien heel normaal, maar toen als kind.........

Ben even weer verder gegaan met het mastje.
Ben opnieuw begonnen, maar heb een deel hergebruikt en ben rustig aan begonnen met het toplichtje.
Ik had nog een klein wit ledje liggen..... hoe is het mogelijk.
Gewoon een kaal ledje is natuurlijk ook niet wat.
Dus een lampbehuizing gemaakt, tenminste een poging tot.

Groot nadeel met de huidige fotografie..... het lijkt wel alsof elk oneffenheidje gigantisch wordt uitvergroot [emoji57]

Heb alleen nog niets aangesloten.
Nu ik weet hoe ik deze heb gemaakt, kan ik anderen gaan maken.

Heb ook al even gekeken naar een servo als schakelaar, maar kon geen servo vinden in mijn hamsterbak.
Vanavond even weer kijken.... wie weet....
IMG_20200411_144340.jpeg
IMG_20200411_144349.jpeg
IMG_20200411_144405.jpeg
IMG_20200411_144416.jpeg
IMG_20200411_151950.jpeg
IMG_20200411_152502.jpeg

Fokko, Probeer eens onder de lamp een plaatje van kunststof te maken. Dunner, gladder, isolerend en gemakkelijk te snijden knippen. En veel gemakkelijker te te verven. Als lamphuizen gebruikte ik wel alu pijp van 4 mm. Laar zich gemakkelijker bewerken dan messing. Maar het moet wel op voorraad zijn natuurlijk. Succes, wordt wel wat! Gr. Klas.

Plastic plaatje eronder, das dan voor de volgende.
Kan nu voorlopig even niet verder met de mastverlichting.
Mede door het gebrek aan de goede kleur leds alswel een schakelfunctie.

Ik kan wel een paar lampen aan mijn dualschakelaar hangen, maar daarvan heb ik de geheugenfunctie uitgeschakeld ivm de pomp.
Ik kan nog wel een schakelaar maken van een servo en microschakelaar, dat is geen probleem.
Het probleem zit het hem in de vrije kanalen.
Ben nu door mijn vrije kanalen heen.
Heb maar slechts 6 kanalen.
Het roerwerk en de motor zijn al twee.
De deuren en de pijpen zijn ook al twee.
Dan de dualschakelaar met pomp en dan nog de verlichting.

Waar ik nog iets op kan winnen is de dualschakelaar om daar het geheugen weer op aan te zetten.
Dan heb ik sowieso weer een kanaal over, met de kans dat ik per ongeluk de pomp aanschakel of vergeet uit te schakelen met het gevolg dat ik de halve vijver leegpomp [emoji1787][emoji57]

Beter is om te kijken naar een tweede dualschakelaar.
( Zit gewoon even hardop te denken ).

Voor wat de mast betreft, deze fungeert nu ook als positief/plus lijn en is direct onder het dak aan een weerstand gesoldeerd.
De min heb ik middels een klein dun zwart draadje binnendoor naar beneden lopen, valt haast niet op.
En...... het werkt [emoji41]

Een kleine kanttekening van de auteur.
Als je plotseling een behagelijk warm gevoel krijgt bij je voeten wat langzamerhand al heter lijkt te worden en zelfs gaat stinken....... dan moet je even kijken of je soldeerbout nog in de houder ligt.......

IMG_20200412_130721.jpeg
IMG_20200412_131712.jpeg
IMG_20200412_132132.jpeg

Als hij de goede bril op heeft vindt een vliegende kraai altijd wel iets. Dat is het leuke als je uit de vrije hand bouwt. Gr. Klaas.

Hier nog even wat sfeervolle plaatjes.
Als ze niet vaart, kan ze altijd nog dienen als nachtlampje.
Ik gruwel alleen van het idee dat ik dat mooie koperwerk van een laag verf moet gaan voorzien en daarmee misschien meer kwaad doe dan goeds.
IMG_20200412_214759.jpeg
IMG_20200412_224306.jpeg

Hier nog even wat sfeervolle plaatjes.
Als ze niet vaart, kan ze altijd nog dienen als nachtlampje.
Ik gruwel alleen van het idee dat ik dat mooie koperwerk van een laag verf moet gaan voorzien en daarmee misschien meer kwaad doe dan goeds.Bekijk bijlage 365582Bekijk bijlage 365583

Zo inderdaad mooie foto`s zo gezellig sfeertje zo .
Ja die reling en hek werk schilderen aardig klusje.
Ik zou Humbrol of Revell verf nemen van die kleinen potjes en mooi klein penseeltje.
Ik zelf vind deze verf voor dit soort werk zeer geschikt vloeit mooi en dekt goed.
Maar ook hier weer vele meningen over denk ik .
Humbrol vind ik de beste tot nu toe.
Maar heb dit amper nog gebruikt paar poppetjes en anker wiel mee geschilderd en ervaring was goed.
En als je gaat afplakken voor schilderen neem die gele afplakband van action deze zit niet zo erg vast is mijn ervaring met later verwijderen.
Veel succes en sterkte met dat reling schilder werk .

Jaap

Gewone houtlijm, niet met eh schuurstof gemengt maar met gewoon verf?
Oké, want het dek moet nog gelakt worden.
Dus kan ik dat eerst wel eens proberen.

Dat met dat verven was ik al achter.
Had even een stukje gedaan, naast dat het eh.... pokdalig leek, wreef ik het er ook zo weer af.

Laatst bewerkt:
Ja kan ook natuurlijk met wat hout fijnstof gemengd met wat houtlijm en verf.
Probeer je het toch even op een stukje dek.
Waar veel wordt gelopen schuur je verder weg, als waar plekken waar haast niet wordt gelopen

groetjes Ebro

Vandaag even aan het schuren geweest, pffff schuren op schaal 1:1 is al een drama bij mij, laat staan schuren op schaal 1: nog kleiner......
Daar gaat mijn beitswerk [emoji24]
Daarna even een proefstukje doen met houtlijm en zwarte verf.

De relingen laat ik even voor wat het is, heb nog niet echt de geschikte verf daarvoor.
En ben er nog niet overuit om het wel of niet te verven.....

Dat wordt geen verf, maar Brasso om te poetsen Fokko! Gr. Klaas.

Back