Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

In de achtertuin was het nogal krap voor de eerste keren side-in.

Ondertussen al een paar keer side-in gaan hoveren op een voetbaldveld in de buurt. Lukt nu in beide richtingen al heel wat beter.

thanks student: een leerzaam topic :D
maar één vraagje: in rate mode kun je de stick voor rudder op je zender niet in het midden houden, omdat de staart dan begint te draaien.
met mijn heli (Trex 450 sport v2) zit je dan continu met de stick naar rechts.
hoort dit zo, of hoort de stick, net zoals in HH in het midden te staan?

Afstellen doe jein non hh mode. De staart moet dan stil staan zonder stick input bij geen wind. HH is dan (meestal) vanzelf goed
Groeten
Martin

in een ander discussie word het al beschreven,
in rate mode heeft jou hek-rotor al een pitch van ca. 6 graden,
dan draait die niet of niet zo sterk weg,
moeilijk in te stellen bij kleine heli’s en nog meer als je weinig gain heeft

Ondertussen heb ik de oorzaak van het nog steeds lichtjes naar links wegdraaien van de staart gevonden

(foto is wat wazig)
full

De boosdoenertjes zijn volgens mij de 2 schroefjes links bovenaan de foto die de servohouders om de staart klemmen. Die 2 servohouders hebben nooit 100% vastgezeten op de staart, je kon ze - zij het met lichte druk - rond de tailboom bewegen.

Hierdoor komt de servo die de hekrotor bedient in een iets andere positie te staan. Als een van die servohouders wat gedraaid staat en de andere op zijn plaats blijft is de servo niet meer uitgelijnd met de tailboom. Aangezien de pushrod even lang blijft zorgt dit dus voor een minimale uitslag van de bladen van de hekrotor. Genoeg om de staart dus lichtjes te doen afdrijven.

Heb die schroefjes vaster aangedraait (dat kon nog een 1/4 slagje) - en de servohouders uiteraard eerst terug gecentreerd - waardoor de servo op 1 positie blijft staan. Nadien 2 accuutjes leegegevlogen. Het verschil is duidelijk merkbaar. Het wegdraaien is er bijna volledig uit.

Enige probleem is nog dat de pushrod naar de hekrotor ook nog eens loopt via 2 geleiders die rond de tailboom zitten (eentje is ook te zien op de foto rechts). Die geleiders zijn ook vrij met de hand rond de tailboom te bewegen. Als er eentje wat naar rechts staat en de andere naar links is er ook weer een minimale uitslag op de bladen van de hekrotor... Punt is dat ik deze niet kan vastzetten want geen schroefjes...

Laatst bewerkt door een moderator:
zie handleiding voor ''geleiders'' vastzetten
(ik weet nu niet hoe je thairipp schrijft, maar die gebruik je)

Je kan het einde van een tairippje onder de geleiders schuiven,
de rest afknippen,
of wat ik bij kleine heli’s doe, een halve druppel secondelijm
op de tailboom en de geleiders overheen schuiven,
Als maar jou servo vast zit, is dat ander geen probleem, draaien kunnen ze dan toch niet.:smile:

Gisteren voorzichtig geprobeerd wat voorlangse achtjes te vliegen. En dat lukte nog ook! De coordinatie tussen de 4 functies bij bochtenwerk is nog wat zoeken, maar dat komt wel.

Ik heb de indruk dat eenmaal je wat voorwaardse snelheid ontwikkeld zo'n heli wat stabieler wordt in vergelijking met hoveren... een beetje te vergelijken als stilstaan en rijden op een fiets veronderstel ik.

Overingens nog steeds geen crash sinds de eerste vlucht begin mei.

Die geleiders voor de pushrod van de hekrotor zullen idd met een drupje lijm vast moeten gezet worden. Gisteren moest ik weer klein beetje gain bijstellen omdat die dingen waarschijnlijk weer net iets uit positie stonden en de staart wiebelde. Ik had de indruk dat het vooral bij het verminderen van throttle was (vlieg nog steeds in normal mode, idle up vind ik em nog iets te heftig reageren om comfortabel te zijn) en niet zozeer bij het optoeren...

Een paar weken geleden ben ik wat gaan hoveren met redelijk wat wind (tot windkracht 3 schat ik). Het was wel knuppelen wat throttle betreft, maar ik was onder de indruk van de werking van zo'n gyro... de staart bleef netjes waar bij moest zijn (of het nu recht in, 45° dwars of 90° dwars opde wind was), dat is bij fixed wing vliegen wel anders :p

@HansL:
.
goed gedaan,
inderdaad is een heli in hover niet zo stabiel als bij vliegen,
maar let op hij vliegt sneller weg als je denkt, en hij moet ook weer terug, en omdat je nog geen nose-in vliegt, is dat altijd moeilijk.
.
Als de staart wiebelt, is het inderdaad de gain, maar ook de headspeed, die te laag is in normaal mode vlucht,
je vliegt nu al wat sneller en de throttle stick gaat ook vaker iets meer naar beneden, en als je daar kijkt wat jou throttle is, ja ja , te laag, daarom moet je ergens een idle 1 instellen, dat bij daalvlucht de throttle niet te laag woord.
.
suc6 verder, en voorzichtig opbouwen jou oefeningen.
.
groetjes, Uwe

Ik heb nog steeds de intermediate settings uit de manual. Daarin staat zowel voor normal als idle up (stunt mode wordt het genoemd) gain boven 50%, dus HH opgegeven.

Begrijp ik het dan goed dat het beter zou zijn om in normal geen HH te hebben (aangezien de headspeed en pitch van de hoofdrotor steeds verandert) en wel HH in idle up (aangezien daar enkel pitch verandert terwijl head speed steeds dezelfde blijft)? Of is de keuze HH in normal flight mode alleen maar gelinkd aan de vliegstijl: HH voor acro, niet HH voor schaal... geen HH mode in normal vraagt natuurlijk heel wat meer stuurwerk. Kan me voorstellen dat dat de reden waarom de handleiding ook HH opgeeft in normal flight mode.

Misschien moet ik in idle up max. en min. pitch in idle up wat verlagen om hem minder aggressief te maken (+/- 12° nu als ik me goed herinner, +/-8° of zoiets)... nu kijk ik alleen nog maar naar m'n throttle stick en schiet ie al als een pijl de lucht in.

Ik heb op m'n DX6i enkel keuze tussen normal en idle up. Beide curves zijn 5 punts. edit: throttle en pitch curve dan, voor beide flight modes

@Uwe: het stukje nose-in van de 8'jes voelden niet eens zo onwennig aan... allicht door de vele uren sim. En steeds een uitweg klaar hebben voor als het fout dreigt te gaan heb ik hier geleerd ;)

Laatst bewerkt:
klinkt goed nose-in,
en nog beter, ik wet een uitweg als het blijkt mis te gaan, ..

lat maar de gyro in HH mode, da is bij deze sice niks mis,

even of topic:
(RR mode of normal mode vlieg je inderdaad met een schaal heli,
de heli vliegt dan iets ''zachter'', maar moet wel gecorrigeerd worden:
zou je een grote schaal heli in HH vliegen, zo moet hij bij windvlagen erg corrigeren en je krijgt snel een mechanisch probleem door de permanent corrigerende Gyro, dus vliegt een schaal heli in rate mode, en bij wind gaat de heli de wind in (mee), dan begin je te sturen)

En stel je curve normaal in: voor beginner is 12 niet normaal en 8 ook niet,
als je zegt ik ga tot 10 graden is het goed, 9 gaat nog maar 8 is onzin!
En kijk dat jou curve iets lineair zijn, bv throttle:
.0 - .40 -.60- .80 -.100 voor normaal
90 - 80 - 70 -80 - 100 voor idle
dat alles moet natuurlijk bij jou pitch curve passen !!!!

En stel je curve normaal in: voor beginner is 12 niet normaal en 8 ook niet,
als je zegt ik ga tot 10 graden is het goed, 9 gaat nog maar 8 is onzin!
En kijk dat jou curve iets lineair zijn, bv throttle:
.0 - .40 -.60- .80 -.100 voor normaal
90 - 80 - 70 -80 - 100 voor idle
dat alles moet natuurlijk bij jou pitch curve passen !!!!

Dit zijn de settings uit de manual:

Intermediate settings (nu geprogrammeerd)
* normal flight mode
- pitch: 45-51-60-73.5-91 (-1° / +2° / +8.2°)
- throttle: 0-56.5-72.5-72.5-72.5
- gain: 77.5%
* idle up flight mode
- pitch: 0-25-50-75-100 (-10° / 0° / +10°)
- throttle: 72.5-72.5-72.5-72.5-72.5
- gain: 76.0%
* voor beide: swash mix pitch 85%

Advanced settings
* normal flight mode
- pitch: 45-51-60-73.5-91 (-1.2° / +2° / +9.8°)
- throttle: 0-56.5-72.5-72.5-72.5
- gain: 77.5%
* idle up flight mode
- pitch: 0-25-50-75-100 (-12° / 0° / +12°)
- throttle: 100-100-100-100-100
- gain: 76.0%
* voor beide: swash mix pitch 92%

het verschil in swash mix pitch verklaart dat +100%/-100% op pitch curve in beide 'profielen' toch een verschillende invalshoek oplevert
* in normal: -1° en -1.2° / +8.2° en +9.8°
* in idle up: -10° en -12° / +10° en +12°

swash mix pitch 92%
met deze trekk je die pitchkurve bv. van -10 0 10 naar -9 0 9
dat is goed,
maar een throttle kurve van 100 100 100 100 100 lijkt me echt veer overdreven,
als je 100 90 85 90 100 probeert is dat meer dan genoeg.

en bij de throttle kurve van 72,5 vlieg je met governor, of hoe is dat?

trothle curve in nor
0-40-75-75-75 pitch 15-35-50-75-100

trothle curve in idle 1 85-85-85-85-85 pitch 0-25-50-75-100

instellen van een v-curve wat uwe aangeeft kan ook maar wordt veel gebruikt bij nitro heli's.

met de swash mix pitch kun je inderdaad je heli wat tammer maken
zou beginnen met :

10 negtief onder
0 op midstick
+10 postief boven

de gain altijd boven de 50% houden als dat HH is
altijd in HH vliegen tenzij je wilt gaan schaalvliegen met een romp.

voordeel van een vlakke trothle curve is dat je gyro niet zo hard hoeft te werken waardoor hij strakker vliegt.
en probeer je aan te wennen om in idle 1 te gaan vliegen.
opstijgen en landen in norm
vliegen in idle

Succes met het vliegen gr Nick

Die intermediate settings uit de manual lijken daar toch al vrij sterk op...

trothle curve in nor 0-40-75-75-75
pitch 15-35-50-75-100

normal throttle: 0-56.5-72.5-72.5-72.5
normal pitch: 45-51-60-73.5-91

trothle curve in idle 1 85-85-85-85-85
pitch 0-25-50-75-100

idle up throttle: 72.5-72.5-72.5-72.5-72.5 (vlak)
idle up pitch: 0-25-50-75-100

met de swash mix pitch kun je inderdaad je heli wat tammer maken
zou beginnen met :

10 negtief onder
0 op midstick
+10 postief boven

Bij de intermediate settings hoort een swash mix pitch waarde van 85%. Dat levert in beide flight modes volgende invalshoeken op (low/mid/high)
- normal: -1° / +2° / +8.2°
- idle up: -10° / 0° / +10°
Ik denk dat ik deze een beetje naar beneden haal (75 à 80%) voor de eerste vluchten in idle up zodat de min./max. invalshoek wat kleiner wordt en ie iets minder heftig reageert... heb nog nooit met een heli gevlogen (wel 20 jaar fixed wing) en zo'n blade 450 3D is tot dingen in staat die ik de eerste jaren allicht toch niet zal uitproberen :p

de gain altijd boven de 50% houden als dat HH is
altijd in HH vliegen tenzij je wilt gaan schaalvliegen met een romp.

voordeel van een vlakke trothle curve is dat je gyro niet zo hard hoeft te werken waardoor hij strakker vliegt.
en probeer je aan te wennen om in idle 1 te gaan vliegen.
opstijgen en landen in norm
vliegen in idle

Succes met het vliegen gr Nick

Bedankt!

Back