Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Je blijft last houden van storingen die vanuit je setup komen: ruisende ESC of motor, rotte servo, draden die over metaal liggen! 2.4Ghz is niet dé oplossing voor glitches. Die komen meestal door verkeerde setup.
Wbt betrouwbaarheid van je link kun je daarentegen een hoop winnen. Ik zou alleen al daarom nooit op 35Mhz gaan vliegen. De enige overweging is de prijs! (of misschien het wat dubieuze zendvermogen van de Europese DX7)

Op welke Mhz zou je dan gaan vliegen?
Maakt het verder veel uit welke je kiest, bij Aerotronic en andere winkels kan ik kiezen uit verschillende soorten kanalen. Wat houd dit verschil allemaal in?
Mijn king vliegt nu op kanaa 185 35.850 Mhz, maar ik zou mijn god niet weten wat de verschillen zijn met de andere kanalen?

zoals eerder gezegd wil ik dus binnenkort ook mijn MX-12 gaan gebruiken, en het lijkt mij opzich het meest simpel om het kristal van de e-sky zender in mijn mx-12 te doen. Dan zou het toch moeten werken of zit ik mis?

Hey Lars,

De 35Mhz is een prima frequentie. Ik zou me niet druk maken. Echter moet je wel rekening houden met een aantal zaken.

Allereerst moet je uitkijken minstens een aantal kilometer uit de buurt van modelvliegclubs te blijven. Die mensen houden er een goed georganiseerd regime op na om te voorkomen dat 2 mensen een zender met het zelfde christal (en dus frequentie) aan zetten. Als dat gebeurt is de gene die al in de lucht hangt met zijn model echt flink de l#l.
Als jij dan met je zender aan het spelen bent in de buurt kun je zomaar honderden euro's schade veroorzaken. En naast het geld ook gewoon een project waar iemand maanden aan heeft gewerkt naar de Filistijnen helpen. Dit kan natuurlijk ook andersom gelden: iemand in de buurt blijkt op jouw frequentie te zitten en jouw heli gaat naar de grond.

De nieuwe 2.4Ghz zenders zijn gemaakt om bij storingen naar andere frequenties uit te wijken. En de ontvangers in je model kennen je zender: ze zullen niet reageren op andere 2.4Ghz zenders. In één klap ben je af van hét probleem op de 35Mhz. Omwille van compatabiliteit zal het nog wel jaren duren voordat technologie uit de 2.4Ghz zijn intrede doet op die band.

Ik kies dus voor 2.4 omwillle van de veiligheid van zowel mijn eigen als andermans modellen. De kwaliteit van de traditionele zenders is prima (eigenlijk hebben wij exact de zelfde zender alleen heeft mijne een 2.4Ghz zendmodule).

kleine toevoeging: de 35Mhz band is zo breed dat er tientallen modellen tegelijk de lucht in kunnen: mits ze op een ander stukje van de band zitten. Welk subkanaal jij kiest maakt niet zoveel uit. Het kan hooguit handig zijn om een extra kristalletje te hebben voor zender en model in het geval dat je iemand treft die het zelfde kanaal heeft!

Bedankt voor je grondige uitleg, weer wat bijgeleerd!
Bedankt!

Wil je zeggen dat ik mijn motor kapot vlieg, omdat ik een zwaardere accu heb, of bedoel je dat de vliegduur niet zo lang zal zijn?
Het is toch niet zo dat de vliegduur met de standaard 1000 mAh accu langer gaat zijn als met mijn nieuwe 1800 mAh? En dit enkel doordat ik een zwaardere accu wil plaatsen? Opzich zou dit elkaar toch moeten compenseren? Zwaardere accu, meer meer vermogen ten opzichte van een lichte accu met minder vermogen?

Ga ik er op achteruit met mijn nieuwe setup??

Ik vlieg een BL 3100KV, 10T met een 1700mA accu... vlieg +/- 11.5 minuten accu laad dan 1500mA.
Het zwaartepunt ligt nog iets naar de staart, ik schuif de accu 1 cm naar voren..dan vliegt ze het lekkerst. De 1000mA accu's liggen voor 3/4 naar voren.

Groeten, Frans

Ff wat anders ik vieg met de standaard canopy.
Nu vind ik die toch wat aan de kleine kant iemand een idee voor een betere?

hij duwt namelijk mijn accu weer terug.

Op welke Mhz zou je dan gaan vliegen?
Maakt het verder veel uit welke je kiest, bij Aerotronic en andere winkels kan ik kiezen uit verschillende soorten kanalen. Wat houd dit verschil allemaal in?
Mijn king vliegt nu op kanaa 185 35.850 Mhz, maar ik zou mijn god niet weten wat de verschillen zijn met de andere kanalen?

zoals eerder gezegd wil ik dus binnenkort ook mijn MX-12 gaan gebruiken, en het lijkt mij opzich het meest simpel om het kristal van de e-sky zender in mijn mx-12 te doen. Dan zou het toch moeten werken of zit ik mis?

Volgens mij mag en kan je niet de X-tal van de Esky zender in de MX12 drukken,,, verder kan ook het RX X-tal van de MX12 niet in de Esky ontvanger! Ik heb er (op advies van Remco) voor gekozen om een extra RX X-tal voor de Esky ontvanger te kopen. Tot op heden gaat dat uitstekend!

Ik zelf ben een individuele vlieger en vlieg meestal (ook ivm het weer) binnen. De kans dat ik gestoord of iemand anders stoor is daardoor een stuk kleiner. Of ze moeten naast mij gaan zitten.
Als je het toch niet aandurft zou een goedkope scanner kunnen aanschaffen en die laten scannen in jou bandje.. 35.....36MHz.

MX12 is een betrouwbare keuze... het kan natuurlijk altijd nog beter en mooier.

Frans

Volgens mij mag en kan je niet de X-tal van de Esky zender in de MX12 drukken,,, verder kan ook het RX X-tal van de MX12 niet in de Esky ontvanger! Ik heb er (op advies van Remco) voor gekozen om een extra RX X-tal voor de Esky ontvanger te kopen. Tot op heden gaat dat uitstekend!

Ik zelf ben een individuele vlieger en vlieg meestal (ook ivm het weer) binnen. De kans dat ik gestoord of iemand anders stoor is daardoor een stuk kleiner. Of ze moeten naast mij gaan zitten.
Als je het toch niet aandurft zou een goedkope scanner kunnen aanschaffen en die laten scannen in jou bandje.. 35.....36MHz.

MX12 is een betrouwbare keuze... het kan natuurlijk altijd nog beter en mooier.

Frans

En zijn deze RX kristallen gewoon ook te koop in een webshop?
Is dit maar één soort kanaal, of bestaan deze ook weer in verschillende soorten?

En zijn deze RX kristallen gewoon ook te koop in een webshop?
Is dit maar één soort kanaal, of bestaan deze ook weer in verschillende soorten?

www.4rc.nl
Even mailen of bellen... ze kunnen je daar verder op weg helpen...

Wat de X-tallen aangaat.. elk kanaal heeft zijn eigen X-tal!... dus als je een MX12 o.i.d hebt even het kanaal er bij vermelden!

prettig weekeinde

Frans...

Voorlopig probeer ik nog even te oefenen met de standaard e-sky zender. Ik heb ook de kennis nog niet om de mx-12 zender goed in te stellen e.d. dus daar moet ik tegen die tijd nog eens mee naar de winkel. Of iemand uit de buurt zou me ermee willen helpen, dat zou natuurlijk altijd erg fijn zijn...?

Verder ben ik van plan binnenkort mijn standaard motor te vervangen voor de brushless 3800 motor die ik heb gekocht, met bijbehorende ESC 25A. Ik weet dat er het één en het ander moet worden weggesneden omdat hij niet helemaal perfect past, maar dit moet het probleem niet worden.
Waar ik wel bang voor ben is dat ik hem niet geinstalleerd krijg. Moet ik hem nog inlezen of iets dergelijks, of is het gewoon plaatsen, inpluggen in de ontvanger, accu er in, en gaan?
Is het zo simpel?

Wie kan mij uitleggen hoe je een brushless motor plaatst, en wat er voor nodig is. Misschien ook een klein beetje aan de hand van foto's e.d., dit verduidelijkt toch altijd een hoop.
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Ff wat anders ik vieg met de standaard canopy.
Nu vind ik die toch wat aan de kleine kant iemand een idee voor een betere?

hij duwt namelijk mijn accu weer terug.

Waarom ga je niet voor een scale cabin? Ikzelf vlieg met een originele King V2, met borstel motor etc. En een tweede is in de maak, een met borstelloze motor en volledig getunede onderdelen, die in een Bell 222 gaat.

Ik heb niet goed kunnen achterhalen of het toegestaan is hier extern te linken; dus als het niet mag, dan sorry:
http://www.rctechnics.eu/scale-cabin-ranger-king-p-1912.html
http://www.rctechnics.eu/scale-cabin-bell222-king-p-1913.html
http://www.rctechnics.eu/scale-cabin-airwolf-king-p-1893.html

Relatief gezien van stevig materiaal en niet duur. Misschien een leuk idee?

nahh vind ik niet mooi en niets voor mij.
Zag ook op andere forums. de trex 450 canopy. shogun.
Dat ziet er weer flippe uit en meer ruimte check it out..

Voorlopig probeer ik nog even te oefenen met de standaard e-sky zender. Ik heb ook de kennis nog niet om de mx-12 zender goed in te stellen e.d. dus daar moet ik tegen die tijd nog eens mee naar de winkel. Of iemand uit de buurt zou me ermee willen helpen, dat zou natuurlijk altijd erg fijn zijn...?

Verder ben ik van plan binnenkort mijn standaard motor te vervangen voor de brushless 3800 motor die ik heb gekocht, met bijbehorende ESC 25A. Ik weet dat er het één en het ander moet worden weggesneden omdat hij niet helemaal perfect past, maar dit moet het probleem niet worden.
Waar ik wel bang voor ben is dat ik hem niet geinstalleerd krijg. Moet ik hem nog inlezen of iets dergelijks, of is het gewoon plaatsen, inpluggen in de ontvanger, accu er in, en gaan?
Is het zo simpel?

Wie kan mij uitleggen hoe je een brushless motor plaatst, en wat er voor nodig is. Misschien ook een klein beetje aan de hand van foto's e.d., dit verduidelijkt toch altijd een hoop.
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Hoi Lars,
Ik heb gekozen voor de 3100KV motor van E-sky, deze past zonder modificaties in het vliegframe.
Het enige wat ik heb moeten aanpassen was het 10T tandwieltje.. ik gebruik er een van de T-rex 450. Kort verslagje heb ik ergens in deze groep geschreven... maar is niet veel bijzonders.
Verdere ervaringingen met de 3800 heb ik niet! Vindt hem ook te krachtig voor een King II of je moet echt extreme 3D gaan vliegen. Al dat extra gewicht (accu + Motor) bevorderd de levensuur van de heli niet... but who cares...79 Euro bare bone.

Ik zit overigens serieus te kijken naar de nieuwe T rex 500... lijkt me een super Heli..!

Frans

Hoi Lars,
Ik heb gekozen voor de 3100KV motor van E-sky, deze past zonder modificaties in het vliegframe.
Het enige wat ik heb moeten aanpassen was het 10T tandwieltje.. ik gebruik er een van de T-rex 450. Kort verslagje heb ik ergens in deze groep geschreven... maar is niet veel bijzonders.
Verdere ervaringingen met de 3800 heb ik niet! Vindt hem ook te krachtig voor een King II of je moet echt extreme 3D gaan vliegen. Al dat extra gewicht (accu + Motor) bevorderd de levensuur van de heli niet... but who cares...79 Euro bare bone.

Ik zit overigens serieus te kijken naar de nieuwe T rex 500... lijkt me een super Heli..!

Frans

Ik heb ook al erg veel goede ervaringen gehoord over de 3800KV, ik heb hem al thuis liggen dus ja ik ga hem binnenkort toch proberen te plaatsen.
Maar wat ik eigenlijk enkel wil weten is, of het gewoon plaatsen is en dan vliegen. Of moet ik hem ook nog op één of andere manier inlezen ofzo?

Is het moeilijk?

Ps: Ik heb jou korte verslagje trouwens niet kunnen vinden helaas. Misschien dat je even kan zeggen op welke pagina het staat?

Ik heb ook al erg veel goede ervaringen gehoord over de 3800KV, ik heb hem al thuis liggen dus ja ik ga hem binnenkort toch proberen te plaatsen.
Maar wat ik eigenlijk enkel wil weten is, of het gewoon plaatsen is en dan vliegen. Of moet ik hem ook nog op één of andere manier inlezen ofzo?

Is het moeilijk?

Ps: Ik heb jou korte verslagje trouwens niet kunnen vinden helaas. Misschien dat je even kan zeggen op welke pagina het staat?

Lars,
Ik heb het 3100KV setje van E-sky (EK5-0004 3100 motor en de EK1-0350 ESC)... monteren en vliegen hoefde verder niets in te stellen. het gene wat anders is is dat de ESC een init maakt waar je een aantal piepjes hoort..en in sommige gevallen stuurt ie kort de motor aan. Verder geen bijzonderheden..
Verslagje:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=40908&page=22

Groeten, Frans

Hoi Frans,

Bedankt voor je antwoord, de spullen zijn onderweg. Ben wel benieuwd naar welke aanpassing
je gemaakt heb. Volgens mij vliegen de meeste mensen met 9T.

J.

De enige aanpassing is dat ik een 10T gebruik van Align en deze iets heb af gedraaid omdat ze anders niet in het vliegframe past..

Frans.

PS.
Sorry voor de late reactie zat alle postings nog eens te lezen... en kwam deze tegen waar ik nog geen antwoord op had gegeven.

Heren,

jawel heb vandaag mijn mx12 zender van graupner binnen.
Nu is dit toch even andere koek. Allerlei benaming en instelling enz.
Dacht dat het wel een beetje te doen was, maar niet dus.
De standaard TX was easy. Mijn vraag.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?? alles is in het duits en heb de ned. vertaling al gedownd! maar daar kom ik ook niet echt uit.
Als er iemand is hoor ik het graag.

Heren,

jawel heb vandaag mijn mx12 zender van graupner binnen.
Nu is dit toch even andere koek. Allerlei benaming en instelling enz.
Dacht dat het wel een beetje te doen was, maar niet dus.
De standaard TX was easy. Mijn vraag.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?? alles is in het duits en heb de ned. vertaling al gedownd! maar daar kom ik ook niet echt uit.
Als er iemand is hoor ik het graag.

Proficiat met de nieuwe aanwinst... als je hem aan de praat hebt wil je niet meer wat anders..

Gebruik jij je eigen ontvanger of die van E-sky??
Bij de Graupner moeten een aantal Servo's op een andere plek gezet worden..
Koppel in ieder geval je motor af!!

Begin even deze instellingen er in te kloppen... is basic maar daarmee kan de King prima vliegen!
Graupner MX12 instellingen #1 E-Sky King II 29-sept-2007

[THRO]
NOR 0 85%

[THROTTLE HOLD]
POS 0 OFF
SW LEFT

[THRO CUT]
-104

[120 CCPM] REV
AILE 50% R
ELEV 50% R
PIT -60% N

[TRAVEL ADJ]
ELEV RUDD
D100% L100%
U100% R100%

[SUB TRIM]
TH 0 AI 0
EL 0 RU 0
GE 0 PI 0

[REVERSING SW]
THR: N AIL: R
ELE: R RUD: N
GEA: N PIT: N

[D/R & EXP]
RUD POS 0
EXP LIN
D/R 100%

[MX2] THR --> THR
ON
OFFSET 0
0% 0%
SW ALWAYS ON

[REVO MX]
NORMAL
UP 0%
DN 0%

[PITCH]
NORM P-LOW 14
0-100% P-1 40
P-MID 60
P-3 90
P-HIGH 100

[THRO]
NORM P-LOW 0
P-1 30
P-MID 55
P-3 85
P-HIGH 85

Nu is het een kwestie van servo's uitzoeken... met name de nick en roll is even wat uitproberen...zolang je de motor er niet aan hebt zitten kan er niet veel gebeuren..
Suc6

Frans

PS.
Zet het oefen kruis er onder als je gaat vliegen...! scheelt weer een set rotorbladen... als je toch (zoals mij) iets verkeerd hebt zitten.

ok top man thanks, ga ik zo ff proberen.;) Heb nu 2 ontvangers dus ff kijken.
ik laat ff weten wat er uit gekomen is..

Nogmaals topp

Nou, de slijtage aan de belt door slecht gepositioneerde rollen treed ook bij mij op. Heb mijn king nu ongeveer 2 weken en heb slechts de standaard accu. Ik denk dat ik nu zo'n keer of 12 aan het donderen ben geweest en nu ziet mijn belt er zo uit !!

January137Large.jpg

January139Large.jpg

Heb ondertussen contact gehad met de winkel en zij meldden mij dat het probleem op te lossen is door een ringetje te plaatsen tussen het frame en de rol. Dat gaan we deze week dus maar eens proberen. Anders wordt het wel heeeeeel vaak belt verwisselen ! :schrik:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back