Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

:-| 2250 is enigszins aan de zware kant?!! Of is deze beneden 140 g?

Trouwens, is zo'n brushless motor nou echt broodnodig? :p Ik neem aan dat ik met stockmotor de komende weken wel vooruit kan of issie echt binnen 2 dagen opgebrand? Ik wil het voorlopig nog even bij hoveren en vierkantjes houden totdat ik de besturing een beetje onder de knie heb.

de 2250 weegt 186 gram. Hij zorgt er juist voor dat de king mooi in balans is.
Dat is altijd ellende met de standaard accu.
Ik kan nu ruim 20 minuten aanklooien voordat de batterij leeg raakt.

@Sky

Broodnodig! Iemand die een HB King koopt moet weten dat de niet zo Super Motor erg snel afgesleten is. Ik zou toch niet direct een BL set kopen. Je kunt geluk hebben dat de motor het inderdaad wel 2 weken uithoudt. Ik sta in elk geval voor een raadsel dat de motoren soms zo raar kunnen lopen.

@FranDaMan

Ok :-)

Dat heet binding: de servo armpjes willen verder bewegen maar worden tegen gehouden. Er gaan dan relatief grote stromen door de servo's heen waardoor ze warm worden en door kunnen branden. Dat je servo's binden betekend dat je setup niet helemaal ok is. Je zul dus aan het tweaken moeten slaan.
Over het afstellen van CCPM heli's als de king is al veel geschreven. Lees je dus even goed in. Bekijk de handleiding van Boudewijn mbt pitch/ throttle curves en de video's van Finless mbt CCPM en het afstellen van de T-rex heli. In grote lijnen komt de setup van de rex overeen met de King.

Als je hem strakker afgesteld hebt zal het hoveren ook makkelijker worden. En je pitch wat omlaag draaien waardoor je pas op hogere snelheid los komt van de grond helpt ook enorm. Je gyro zal de staart dan rechter kunnen houden.

ik ben eens wat aan het pielen geslagen, maar ik krijg het er niet uit, zelfs op een kwart uitslag geeft ie al het prrrr geluid. Dan gaat het enkel om de 2 achterste servos van de rotorkop.

Als ik de armpjes los koppel, dan hoor je het niet, zodra ze erop zitten hoor je dat. Misschien de as eens invetten ofzo? Hoewel dat allemaal behoorlijk soepel aanvoelt.

Nu hoop ik wel dat ik niet de complete afstelling zo omzeep heb geholpen dat de boel niet meer vliegt.. hmmm...

Tsja, het afstellen is inderdaad een uitdaging.
Ik heb het geluk dat er in de buurt altijd wel hulp te vinden is. Goed opletten, veel forums lezen.
Ik weet niet hoe het met je engels is, maar op het forum van het engelse Heliguy.com staan veel setup posts met veel instructiefotos. Lekker duidelijk voor beginnelingen zoals wij.

Ik heb gisteren de servo wat verplaats op de boom. Tikje extra gain (minder dan een kwartslag) en de staart is een heel stuk stabieler geworden.

Tsja, het afstellen is inderdaad een uitdaging.
Ik heb het geluk dat er in de buurt altijd wel hulp te vinden is. Goed opletten, veel forums lezen.
Ik weet niet hoe het met je engels is, maar op het forum van het engelse Heliguy.com staan veel setup posts met veel instructiefotos. Lekker duidelijk voor beginnelingen zoals wij.

Ik heb gisteren de servo wat verplaats op de boom. Tikje extra gain (minder dan een kwartslag) en de staart is een heel stuk stabieler geworden.

Ik denk dat ik het een beetje door begin te krijgen, ik moet wel zeggen dat de boekjes van de king 2 erg flut zijn zeg. Ik heb een origineel boekje en een iets uitgebreider uitgeprint boekje, maar beide is het flut. Heb het nu zelf maar stapsgewijs opgeschreven en uitgetekend en ga er zo mee aan de slag.

Het gaat goedkomen! Ik zal geduld hebben.

Ik ben ook aardig aan het oefenen geslagen met mijn king. Ik zit nu zoals velen hier, op het loskomen van de grond beetje corrigeren maar daarna verlies ik de controle en dan hup gas dicht! Dus ongeveer een paar seconden van de grond lukt met een kleine correctie erbij, maar dan verlies ik de controle, en gelijk maar weer het gas dicht, terug op de plek zetten en weer opnieuw beginnen!
Ik moet zeggen het is erg leuk om te doen, en zeker het moment van loskomen is erg bevredigend! Echt vet!

Daarnet nog even een 1800mAh accu leeggevlogen. De vliegduur heb ik nog niet gemeten, maar 15 tot 20 minuten kan ik toch wel zeker vliegen denk ik, volgende keer eens klokken.
Heb tot vanochtend nog geen schade gevlogen. Enkel toen ik vanochtend zelf weer aant oefenen was, heb ik helaas met een rotorblad de grond geraakt met als gevolg dat er wat van de folie van het einde van het blad af is gegaan. Jammer genoeg merk je gelijk verschil met vliegen!
Ik heb het stukje folie weer gevonden en terug op het blad geplakt met een klein stukje plakband, en daarna was hij gelijk weer wat stabieler, gelukkig maar! Nu kan ik toch nog even blijven oefenen tot dat er nieuwe rotorbladen bezorg worden..

Ik heb nog even wat foto's voor jullie gemaakt van mijn king met zijn nieuwe setup. En ook van de schade e.d. heb ik even wat pics.

hpim0967eh3.jpg

E-sky 3800KV motor + ESC 25A en een 9t tandwiel.

hpim0969tr4.jpg

1800mAh 11.1v accu.

hpim0963dk1.jpg

hpim0974ck6.jpg

hpim0975rl7.jpg

hpim0970oj7.jpg

hpim0976wt3.jpg

E-sky zender vs. Graupner MX-12, laatst genoemde ga ik binnenkort gebruiken voor de besturing van de king v2. Maar over de MX-12 zender moet ik nog erg veel leren...

hpim0978hw9.jpg

Mijn nieuwe accu aan mijn nieuwe Swallow snellader.

hpim0965ky0.jpg

hpim0966gr0.jpg

Met deze laatste 2 foto's wil ik mijn lichte schade aan één rotorblad nog even laten zien, hier heb ik hem al terug geplakt..
Denken jullie dat deze schade kwaad kan om even nog een paar keer mee te vliegen?

Wat vinden jullie?

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even wat foto's voor jullie gemaakt van mijn king met zijn nieuwe setup. En ook van de schade e.d. heb ik even wat pics.

hpim0967eh3.jpg

Diemotor, is dat de standaard, of is de paarse altijd de brushless? (ik heb ook een paarse en da's een brushless).

Aparte plek voor de speedcontroller trouwens!
Ik heb de receiver andersom gedaan en de speedcontroller boven de accu met de uitstulping naar voren gericht. Hoeft de accu iets minder ver naar voren om goed evenwicht te krijgen.

Maargoed, leuk te horen dat er meer mensen zijn die zo aanklooien net als ik!

Nu weer verder met het afstellen van mn helitje, want ik heb t verprutst geloofik :).

Diemotor, is dat de standaard, of is de paarse altijd de brushless? (ik heb ook een paarse en da's een brushless).

Aparte plek voor de speedcontroller trouwens!
Ik heb de receiver andersom gedaan en de speedcontroller boven de accu met de uitstulping naar voren gericht. Hoeft de accu iets minder ver naar voren om goed evenwicht te krijgen.

Maargoed, leuk te horen dat er meer mensen zijn die zo aanklooien net als ik!

Nu weer verder met het afstellen van mn helitje, want ik heb t verprutst geloofik :).

De motor is absoluut niet standaard. Ik heb mezelf zelfs laten vertellen dat het er eigenlijk eentje is voor een Belt CP, redelijk zwaar modelletje dus. Het is een 3800 brushless motor van E-sky zelf, en hij geeft zeker wat power, het verschil is echt erg duidelijk te merken met de standaard motor..

Ik weet niet ivm de speedcontroller, ik heb deze eigenlijk daar gehangen omdat de standaard oude speedcontroller die op de king zat ook op diezelfde plaats hing...
Is dit slecht waar ik hem heb zitten?
Bye the way ivm de accu en het naar voren doen ivm evenwicht, ik heb een zwaardere accu (1800mAh) en deze zorgt voor een perfect evenwicht als deze gewoon goed op zijn plek zit! Echt geweldig, dus daarvoor hoef ik het niet te doen haha!

Grtz Lars

Ps: Sorry voor de grote foto's, ik weet ook niet waarom de ene groot is en de andere normaal...

De motor is absoluut niet standaard. Ik heb mezelf zelfs laten vertellen dat het er eigenlijk eentje is voor een Belt CP, redelijk zwaar modelletje dus. Het is een 3800 brushless motor van E-sky zelf, en hij geeft zeker wat power, het verschil is echt erg duidelijk te merken met de standaard motor..

Ik weet niet ivm de speedcontroller, ik heb deze eigenlijk daar gehangen omdat de standaard oude speedcontroller die op de king zat ook op diezelfde plaats hing...
Is dit slecht waar ik hem heb zitten?
Bye the way ivm de accu en het naar voren doen ivm evenwicht, ik heb een zwaardere accu (1800mAh) en deze zorgt voor een perfect evenwicht als deze gewoon goed op zijn plek zit! Echt geweldig, dus daarvoor hoef ik het niet te doen haha!

Ah, die motor heb ik er ook in zitten. Of het goed of slecht is weet ik niet, ik heb er weinig verstand van, weet alleen dat die van mij eerst ook onder de heli zat maar dat ik hem wat bete in evenwicht heb gekregen door heb naar voren te verplaatsen. werkt prima bij mij, ik heb dan wel de kleine standaard accus erbij.

De 3800KV zit inderdaad standaard op de Belt-CP en is zo'n 20 gram zwaarder dan de 3100KV. Er zijn 2 brushless sets officieel voor de HB King verkrijgbaar, 3100 en 3900. Deze zijn beiden 40 gram en passen op het main frame. De 3800KV niet, maar een stukje plastic wegsnijden kunnen we allemaal :-)

De kleine accu's kunnen net. Deze zijn 10C (het wordt niet vermeld dat ze 15C zijn oid) en kunnen dus eigenlijk maar 10A (en misschien max 15) nominaal leveren. Als je een 1800 accu in 15 minuten leegtrekt loopt er een stroom van 8 ampère. Dat valt eigenlijk nog best mee..

Ga je echt energie slurpen, dan is een zwaardere accu denk ik toch niet verkeerd.

Zo, na 5 accus leeg te hebben gevlogen buiten kreeg de wind vat op mn helitje op ca. 50cm hoogte, klabam, rotorbladen doormidden. Nu een shop zoeken die ze op voorraad heeft, lastig te vinden zeg...

Edit: Mn onderbuurman schijnt de boel op voorraad te hebben, dus die kan zo een bestelling verwachten. Wel opschieten met verzenden he! :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij is nu ook het probleem begonnen met de riem. Hij rafelt al best erg en ik wil dit toch wel zo snel mogelijk proberen op te lossen.

Ik vind de manier van "Grey" eigenlijk wel een mooie en orginele manier.

Voor de duidelijkheid de volgende foto's:

thumb_lagers.jpg

thumb_samenstel.jpg

normal_inbouw.jpg

Dit zijn alle onderdeeltjes van mijn modificatie. Originele kraaglager, lagertje 5x2x2 en een M2 boutje.
Het boutje hoeft slechts licht aangedraaid te worden.

Groeten,
Peet

Ik vraag me alleen af waar je een 5x2x2 lager kan halen. Niet zomaar bij een doe-het-zelf zaak of wel soms?
Ik heb op een webshop waar ze onderdelen verkopen van E-sky wel een lager 2*5*2.5mm gevonden, artikelnummer EK1-0506. Denken jullie dat dat gaat passen?

Je kunt net zo goed een ringetje 2,5 er tussen zetten.
Heb me laten vertellen door Remco van 4rc dat het busje er dan net niet invalt. is supersimpel en snel te doen. Heb nu een week gevlogen zonder 1 probleem !

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me alleen af waar je een 5x2x2 lager kan halen. Niet zomaar bij een doe-het-zelf zaak of wel soms?
Ik heb op een webshop waar ze onderdelen verkopen van E-sky wel een lager 2*5*2.5mm gevonden, artikelnummer EK1-0506. Denken jullie dat dat gaat passen?

Lars,

Dat lager van E-sky kan je gerust gebruiken. Ik gebruik inmiddels ook zo'n lagertje.
Mijn eerste experimenten waren wel met een 5x2x2 lager, kwam nog uit de oude doos.

Groetjes,
Peet

Als ze verder nog wel in één spoor blijven lopen kun je met een beetje secondenlijm wel met die bladen blijven vliegen. Wel even balanceren daarna!
Ik zou op ebay naar goedkope carbon blaadjes kijken. Die zijn veel steviger dan die houten gevallen.. En vaak ook qua prijs niet veel meer dan het dubbele van de houten esky blaadjes. En het ziet er meteen een stuk beter uit :)

Ik zou als ik jou was gewoon binnenkort een dagje reserveren voor je MX12. Je kunt er werkelijk zoveel mee tunen zonder dat je weer aan het schroeven hoeft te slaan! Het zal je enorm helpen. En de video handleiding van de DX7 in de techroom van Finless (maar door iemand anders gemaakt) is in grote lijnen identiek aan jouw MX12. Alleen het instellen van die gyro gaat bij de DX7 iets simpeler via een apart menu, op de MX12 kan het ook maar dan door een mix op kanaal 5 te zetten.

Ik ben ook zeker van plan mijn MX-12 binnen kort te gaan leren kennen. Het enige probleem is dat ik niet goed weet hoe ik het moet doen met de kristallen.
Moet ik nou het E-sky 35.850mHz blijven gebruiken, of moet ik die gaan gebruiken die in de MX-12 zender zit? Ik heb wel nog een extra setje E-sky 35.850 kristallen, en ik kan ook die van de standaard e-sky zender in de mx-12 proberen te zetten. Alleen krijg ik het kristal dat in de mx-12 zit niet los... Dus kan ik ook niet proberen hem in combinatie met de king v2 te gaan instaleren e.d.
Wat hebben jullie (die een mx-12 vliegen) gedaan met de kristallen?

Een ringetje tussen de lager en main frame werkt anders ook aardig. Een nog bredere lager is uiteraard nog beter. En nog beter is de Belt-CP die het stomme riemgeleidingsprobleem niet heeft :P

Kristallen zijn alleen uitwisselbaar tussen de verschillende merken als de basisfrequenties (startfrequenties) van de zender gelijk zijn. Het kristal doet daar een bepaald aantal kilohertzen bovenop. Esky en Graupner zijn voor zover ik heb kunnen vinden uitwisselbaar.

Er is ook nog een verschil tussen single en dual conversion, maar daar heb ik nog nooit mee te maken gehad.

Verder moet het ook gewoon passen natuurlijk :-)

Als ze verder nog wel in één spoor blijven lopen kun je met een beetje secondenlijm wel met die bladen blijven vliegen. Wel even balanceren daarna!
Ik zou op ebay naar goedkope carbon blaadjes kijken. Die zijn veel steviger dan die houten gevallen.. En vaak ook qua prijs niet veel meer dan het dubbele van de houten esky blaadjes. En het ziet er meteen een stuk beter uit :)

Ik zou als ik jou was gewoon binnenkort een dagje reserveren voor je MX12. Je kunt er werkelijk zoveel mee tunen zonder dat je weer aan het schroeven hoeft te slaan! Het zal je enorm helpen. En de video handleiding van de DX7 in de techroom van Finless (maar door iemand anders gemaakt) is in grote lijnen identiek aan jouw MX12. Alleen het instellen van die gyro gaat bij de DX7 iets simpeler via een apart menu, op de MX12 kan het ook maar dan door een mix op kanaal 5 te zetten.

De Carbon of kunststof bladen zijn duurder en veroorzaken nog meer schade aan je heli. ik vlieg sinds ik de Esky heb met houten bladen en dat bevalt mij prima... voor 7 a 8 euro ben je weer klaar en veel minder schade aan de rest na de spullen.
Als je beginnend vliegre bent... gewoon houte bladen blijven gebruiken... dat is mijn motto... niets mis mee. :lol:

Frans....

Totdat je langs de vloer schampt en het plastic er voor de zoveelste keer af ligt: kassa! Gewoon voorzichtig blijven. Bij een flinke crash kan het inderdaad geld schelen als er houten bladen op zitten. Als je echter op gras of een andere zachte ondergrond oefent en je meestal kleine ongelukjes hebt zal het je geld besparen en het vliegt ook nog eens stabieler.

Stabieler?????????? :?:

By the way, je zou uit voorzorg gewoon een stukje tape (plakband) aan de uiteinde van de bladen kunnen plakken... er wel voor zorgen dat deze bladen in balans blijven...

Frans

Laatst bewerkt:
Back