Eerste zeilboot, welke servo's/zeilwinch, ontvanger, zender?

Gijpen is dat als de wind recht van achteren komt, dat je je zeil dan naar de andere kant doet, maar als je dat bij jouw opstelling doet, moet je eerst het zeil zo strak mogelijk aantrekken, een stukje draaien en je zeil weer loslaten, maar als je zeil helemaal aangetrokken hebt, is je fok dat toch ook?

Volgens mij gaat het op dezelfde manier als op 1:1 zeilen. Als je voor
de wind vaart en je maakt bijna een gijp, de vok valt stil en je haalt rustig het grootzeil binnnen. Nu haal je bij dit ontwerp ook de fok binnen maar die is als
het goed is toch al stil gevallen...

Ludo

Als je op youtube naar filmpjes van rc zeilboten kijkt dan zie je ook
dat ze meestal gewoon een klapgijp maken. Model kan daar wél tegen en gaat lekker
snel. Bijv. [URL="
- Graceful RC Yacht[/URL]
Of: [URL="
- Okanagan Model Sailboat Association[/URL] (op 1:03 zie je mooi een gijp, hier zie je dat de fok een stuk eerder naar de overkant gaat)
Op 2:02 [URL="
- Rc Victoria Class Ozzy[/URL]
Op 1:21 SyBFZBu7nAw[/media] - What stuart little would see

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik de komende week weinig/niet op dit forum ben, ik heb namelijk een proefwerkweek :-( En ik wil eigenlijk eerst nog heel even m'n Revell A320 Condor afmaken (niet veel hoor, alleen maar een likje verf) Dus ik denk dat ik in de loop van de week na m'n proefwerkweek m'n model kan gaan beginnen.

1 vraagje nog: Hoe heb je je roerstang waterdicht gekregen (van het roer naar de aansluiting voor de roerstangen)(en dan naar de servo)

Niet!, de roerstangen gaan door een aluminium buisje dat PRECIES past!
Bij mijn Basic Jolle komen de de roerstangen aan de achterkant van het kuipje uit de boot, daar zal geen water komen...

Ludo

normal_2007%20Basic%20Jolle%2034%20verkleind.jpg

normal_2007%20Basic%20Jolle%2036%20verkleind.jpg

Ludo

Nu begrijp ik het (ben altijd zo moeilijk aan het denken)
Ik had nog een lijstje gemaakt met dingen die ik nodig heb voor de romp:
-2x 1mm triplex 25x100cm
-epoxylijm
-oud katoen (oude lakens)
-div. soorten afmetingen hout (afval van bouwmarkt (gamma, karwei)
-tape
-kleine plastic/metalen buisjes voor de schoten door het dek

Dek gaat er natuurlijk pas als 1 vd laatste dingen op
Ben ik nog belangrijke dingen vergeten voor de romp??????
Zo ja, post je ze dan?

PS: Houten mast, of metalen mast (wel een metalen mastkoker)

Laatst bewerkt:
Misschien een plaatje 3mm triplex, voor dingen die echt stevig moeten... Oogjes om de schoten door te voeren? Je kan naar Quartel, da's 20min. rijden met de auto van jou vandaan... Daar hebben ze mooie aluminium buisjes, ik zou zo'n 7 of 6mm (doorsnede) buisje nemen als mastkoker en misschien hebben ze daar ook een mooi houten staafje van 5 of 6mm (doorsnede) als mast en giek. Hoe lang wordt de mast?
Ik heb als stagen stuurkabels genomen genomen misschien vind je daar ook iets leuks dat als stuurkabel kan dienen...
Misschien iets om je servo's, ontvanger en accu mee vast te zetten?
Bijv. dubbelzijdig tape of klitteband...

Ludo

Gijpen is dat als de wind recht van achteren komt, dat je je zeil dan naar de andere kant doet, maar als je dat bij jouw opstelling doet, moet je eerst het zeil zo strak mogelijk aantrekken, een stukje draaien en je zeil weer loslaten, maar als je zeil helemaal aangetrokken hebt, is je fok dat toch ook?

Dit is niet waar.. Stel jij krijgt de wind van rechts.. En je maakt een bocht met de wind mee om terug te gaan.. Dan heet dit gijpen.. Als jij de wind van rechts heb en je maakt een bocht door de wind dan ga je overstag..

Kijk dit:

gijpoverstagdd6.png

B = boot
G = Gijpen
O = Overstag

Bij de G stuur je dus met de wind mee.. Dat is wat anders dan het gijpen zoals jij het verteld..

Misschien een plaatje 3mm triplex, voor dingen die echt stevig moeten... Oogjes om de schoten door te voeren? Je kan naar Quartel, da's 20min. rijden met de auto van jou vandaan... Daar hebben ze mooie aluminium buisjes, ik zou zo'n 7 of 6mm (doorsnede) buisje nemen als mastkoker en misschien hebben ze daar ook een mooi houten staafje van 5 of 6mm (doorsnede) als mast en giek. Hoe lang wordt de mast?
Ik heb als stagen stuurkabels genomen genomen misschien vind je daar ook iets leuks dat als stuurkabel kan dienen...
Misschien iets om je servo's, ontvanger en accu mee vast te zetten?
Bijv. dubbelzijdig tape of klitteband...Ludo

Ik denk dat ik oogjes bij de bouwmarkt koop, en 3mm triplex, aluminium buisjes en mast/giek haal van Muco-modelbouw(net iets dichter bij (amsterdam-zuid), iets voor stagen weet ik niet zo 123 en dan haal ik wat rest/afvalhout bij de gamma/karwei om de overige dingen vast te zetten.

PS: ik denk dat de mast zo'n 60-75 cm lang wordt (voor een boot van 56 cm)

Je hebt gelijk, staat er niet bij. Ik snap niet hoe ik dat dan kon weten...
Ik zal lwel even voor je kijken wat voor stekkersysteem het is van mij...

Ludo

Dit zijn de specs. van mijn zender: en aangezien de servo's hier perfect op passen, kan je het antwoord hierin zien;)

Bestelnummer 227723
Zender
Frequentiebereik 40 MHz
Aantal kanalen 3
Modulatie FM/PPM
Voedingsstroom 9,6-12 V/DC
Afmetingen mm (bxhxd) 65x180x65
Gewicht 580 g
Ontvanger
Stekkersysteem JR/Futuba
Frequentiebereik 40 MHz
Modulatie FM/PPM