Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Hey Berto...

Mwah... t kan wel maar ben er niet zon fan van om de pijp nog meer naar achter te plaatsen.

Hier vlak achter Links en rechts van de pijp zitten namelijk mn hoogteroer servo's.

Dan wordt t de motor verder naar voren, maarja, een halve cm, Weer gaten maken in mn motorplaat. En die plaat vervangen, das geen optie.

EDIT: Kan natuurlijk ook gewoon de gaten in mn motorklem een halve cm naar voren boren.
Dat gaat beter als weer in mn motorplaat boren een halve cm verderop.
Koop ik desnoods later een nieuwe motormount.

En als ik m nou eerst gewoon zo plaats de pijp? en dan eens ga draaien en de temperatuur in de gaten hou en de thrust meet?

Wie weet, goed is goed! Als het niet goed is kan ik mn motor altijd nog naar voren zetten!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me nooit zo aan die afstand gehouden. Als de temp goed is dan klopt het wel. De 120er in die kleine pijp deed het ook prima. Controleer of hij niet terug blaast in de romp, dat is wel een echt probleem.
 
Hoi Melvin, het maakt in jou geval geen drol uit hoor. Die ideale afstand is om zo weinig mogelijk vermogen verlies te hebben, die van jou zit inderdaad niet ideaal.... maar je hebt tóch veel te veel vermogen dus die 300gram verlies ga jij niet merken. Hij zal iéts minder "zuinig" zijn omdat je beetje vermogen weggooit en dus op een iets hoger "thrust schedule" vliegt maar da's allemaal erg relatief. Er moet altijd wat aanzuiging zijn, anders werkt het venturie effect door de romp niet maar dat heb je genoeg zo te zien.... Dus als het té veel werk is om aan te passen, eerst zo maar eens proberen.

Ik heb nog een hand krachtmeter liggen die je gewoon tegen de neus kan houden, kun je een keer lenen om te kijken wat je hebt.

Grt,
Gerald
 
maar je hebt tóch veel te veel vermogen
Haha, velen zullen zeggen dat je nooit teveel kan hebben :lol:


Ik heb nog een hand krachtmeter liggen die je gewoon tegen de neus kan houden, kun je een keer lenen om te kijken wat je hebt.
En mocht even halen te ver zijn.

Deze Buurman heeft er net zo één, A JE TO :D


Grt,
Berto.
 
Dank voor jullie meningen heren!

@ Gerald: Thanks for the tips!! vwb de krachtmeter: Buurman is alleen net wat dichterbij als Kruikenstad :mrgreen:
@ Herman: 10,5 KG, Dat wil ik wel geloven ja! ROCKET! ;-)

Ik kan weer vooruit!

Ik ga de pijp in ieder geval op deze manier monteren, deze wil ik in geen geval verder naar achter hebben ivm de servo's.

Dan maar eens meten wat hij doet. (bij jouw op t platform dan maar Berto? heb ik gelijk de krachtmeter bij de hand)

Moet ik wel even onthouden om voor het starten de min en max temp af te lezen op mn gsu van de vorige run, zodat ik vergelijkingsmateriaal heb.

Thrust meten en dan zullen we zien of de motor nog wat moet hebben!

En nou met een bloedgang die boel inbouwen en testen want 10 januari moet die motor op de post!
Is ie 4 weekjes weg denk en dan is het al weer eind februari!!! Ik wil vliegen!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer even wat gedaan:

Buitenpijp weer aan binnenpijp gemaakt dmv boutjes en messing pijpje, zal je altijd zien, iets te vroeg gaan boren voor de pijp op zn juiste lengte was... 3 gaten in mn binnenpijp....:hammer: wordt weer lassen!

ad5450b0.jpg


Zo komt straks de buiten pijp er weer op na t spant:

b249ae16.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hee buurman,

mocht je van het weekend tijd hebben?
Ben beide dagen druk bezig op het werk (met de kar) en kan vast wel een gaatje of wat vinden om even te proefdraaien op het platform :yes:

Ik hoor of zie je wel verschijnen :D

Grt,
Berto.
 
Zou je dat laatste stuk buitenpijp eigenlijk wel monteren?
Heb namelijk het idee dat het weinig nut meer heeft daar de lucth tocxh al verstoord is door het spant ervoor en de koellucjt van de pijp toch niet door dat laatste dubbele deel gaat.

Scheelt ook weer een paar gram en dus gunstiger voor je gewicht/stuwkracht verhouding ;-)

Grt,
de buurman.
 
Ik heb er ook aan zitten denken inderdaad.

Eerst zo maar eens proberen dan maar!

Maarreuh, berto, dat ga ik niet redden, vh weekend al draaien! Ben weer t hele weekend te paard, is het enige vrije weekend van vrouwlief deze maand!
 
Dat laatste stukje zorgt juist voor een venturie effect op het einde wat de lucht trek en dus warmte afvoer bij stationair op de grond in het hele model bevordered. Dan zou ik zelfs eerder het voorste stuk weg laten dan het achterste stuk. Je kan die trek ook met een enkele pijp doen, vergelijkbaar met jou opstelling zónder dat laatste stukje maar dan moet je het uiteinde van de pijp minimaal 15mm binnen de romp laten eindigen, en niet erbuiten zoals je originele opstelling was. Dat laatste maakte niet uit omdat het een dubbele pijp was.... Mijn meeste jets hebben ook maar een enkele pijp gehad, dat werkt prima mits er op elke overgand een venturie is.

Grt,
 
In dat geval zou het dus beter zijn om hem er wel op te zetten dus:

De pijp komt vrij laag uit de romp. Wanneer ik hem 15 mm korter hou komt de lucht erg vlak langs de rand van de achterrand van de cone (mm of 3 a 4) en ben ik bang dat ik de epoxy op stook.

Dan zou dus een dubbelwandig eindstuk die gelijk met het einde vd romp is afgeslepen beter zijn?

Laatst een tekening gezien in een bouwbeschrijving (volgens mij vd tuono van Richard) dat er een enkelwandige pijp in zat met alleen de laatste 5 cm dubbelwandig.
 
Heb effe snel een tekeningetje gemaakt, vergeef me....moet er niet m'n baan van maken.....;)

Hier wat ik bedoel met "venturti", overlap van de gas pijpen. (Een échte venturie is natuurlijk convergerend-differgerend.....school materie) Als de uitlaat binnen de volgende uitlaat of romp eindigd krijg je een gigantische trek binnen de twee. Doe je dit omgekeerd gebeurt er helemaal niets. Datzelfde geld nu een beetje voor je eerste deel dubbele pijp, die doet qua trek vrij weinig meer. Dat wil niet zeggen dat het er nutteloos zit, hij werkt nu louter als isolatie en dat is ook handig maar hij koelt een stuk minder dan dat hij voorheen deed. Daarom handig om tóch dat laatste stukje te doen, ook al zit er een spant. De lucht benodigd voor de trek vindt zijn weg wel door de diverse gaten en zo zodat er tóch een doorstroming in de romp plaatsvind als de kist stil staat op de grond.

Simpel uitleg; rood=romp, zwart=pijp, blauw=koele trek en het gele is het spant met gaten.

GroteFoto-IEVYQQVT.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar had ik zosnel niet aangedacht. De snelheid van de uitstroming zorgt natuurlijk voor de werking, niet de instromende lucht.
 
Melvin,

Ik heb de nozzle van de Tuono (ook daar houdt de buitenpijp 2cm voor het gat op, en de binnenste pijp zit nog 1 cm dieper weg) geschilderd met een hitte werende verf. Werkt als een beer, je kunt er een vuurtje op stoken!
(zie Tuono verslag Tuono helemaal achteraan p5)
 
@gerald

T is de bedoeling dat de binnenpijp net zoals hier weer iets naar binnen valt, je ziet op de brug nog een stuk binnenpijp zitten. op die manier krijg je dus de onderdruk tussen de buiten en binnenpijp zoals jij omschrijft:

14c32612.jpg


Zoals je op de volgende foto ziet zitten er geen gaten in de onderkant van t spant. Is het verstandig om die er in te maken dan? Misschien een enkel gat met een kleinere diameter? Aan dit spant zitten nl de hoogteroeren:

30ff0f6f.jpg


@Richard:

Ik heb t gelezen, mooi spul! Hoe heet t en welk merk? Kan ik de cone mee insmeren aan de binnenkant!
 
@gerald

Zoals je op de volgende foto ziet zitten er geen gaten in de onderkant van t spant. Is het verstandig om die er in te maken dan? Misschien een enkel gat met een kleinere diameter? Aan dit spant zitten nl de hoogteroeren:
Die andere gaten zijn groot genoeg hoor, lekker laten zo. Het gaat er om dat je gewoon wat trek hebt op de grond, in de lucht is er méér dan zat geforceerde lucht. Die bovengaten komt zelfs mooi uit, warmte gaat altijd naar boven en verzameld zicht boven in de romp. De bovengaten helpen nu juist dat af te zuigen, mooi toch? :D

Ik hoor je wel,
Grtsssss,
 
Back
Top