(Electro)-Supra-(XL)

kabels?

Ik sta op het punt de kabels in de vleugel te bouwen.
Uit het middendeel komt straks het vrouwtje van een 6-polige MPX stekker, zo'n groene.
Ik wil deze in de vleugel verlijmen. Het andere deel, het mannetje, komt met een kabel uit de romp.

Ik heb hier een vraag over omdat ik het nog niet eerder zo gedaan heb en ik hierbij zeker wil weten wat ik doe...
Op die MPX stekker zitten dus de +, de-, en 4 pulskabels.
Ter plaatse van de flapservo's moeten de voedingsdraden dus aan elkaar gesoldeerd worden.

Laat ik nu in de romp, van van de mannelijke MPX-stekker naar de ontvanger, één drie-aderige servokabel gaan, en voor de andere drie servo's een kabel die alleen uit de witte draad bestaat, dus de rode en zwarte verwijderd?

Enige probleem zou kunnen zijn dat je nu een enkel (dun?) servodraadje hebt om 4 servo's te voeden. Dat zou wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Dus: ja, maar gebruik voldoende dikke draden. voor de (+) en (-)

@Wubbe: ik gebruik het standaard (zware) servosnoer, dus dat moet genoeg zijn lijkt mij.
@Berrie: dat betekent dus dat van 3 servo's er inderdaad alleen nog maar de witte draad aan de stekker zit? En heb je dan de draad inclusief de contactbusjes verwijderd, of alleen maar kort afgeknipt?
Als de busjes blijven zitten hepen ze nog wel mee de stekker in de ontvanger vast te houden.

In de romp gebruik ik vier servosnoeren naar de stekker toe. Drie losse pulsdraadjes kan ook. Maar ik krijg daar geen goed gevoel bij. Is dus een beetje persoonlijk.

Bij mij net als Berrie. De twee losse contacten/pinnen aan de smalle zijkanten gebruik ik voor de plus resp. de min, de vier in het midden voor de puls.
Zowel aan de romp-stekker, als aan de vleugel-stekker zijn die plus- en min-contacten voorzien van 4 draden.

Enne ... ja, het is wat klooien om dat goed gesoldeerd te krijgen.
Ik doe dat tegenwoordig als volgt:
- eerst de 4 draden strippen en vertinnen, ook de soldeerstift aan de stekker
- schuif om de 4 draden het krimpkousje dat de boel straks moet isoleren
- schuif er nog een krimpkousje over, die blijft zo dicht mogelijk bij de vertinde uiteinden
- krimp dat laatste krimpkousje
- schuif nu die vier draden (bijeen gehouden door het 2e krimpkousje) over de soldeerpin en soldeer ze vast.
- verwijder dat 2e krimpkousje
- schuif 1e krimpkousje over de soldering en krimp

@Dirk: Ik moest even denken, maar ik snap wat je bedoeld. Is idd waarschijnlijk een handige methode om 4 draden op 1 pin te solderen.

@vw4style: dit is wat ik aanvankelijk ongeveer in gedachten had!
Heb jij ook de contactbusjes uit de servostekker weggehaald, of alleen de kabel kort afgeknipt?
En heb jij nou een aparte voedingskabel voor de ontvangeraccu toegevoegd? Waarom doe je dat?
En wat heb je rond de soldeerpinnetjes gesmeerd? Dat witte spul onder de rode krimpkous.
Aan zoiets heb ik ook al gedacht omdat die stekkers lastig lost te krijgen zijn.

@Dirk: Ik moest even denken, maar ik snap wat je bedoeld. Is idd waarschijnlijk een handige methode om 4 draden op 1 pin te solderen.

@vw4style: dit is wat ik aanvankelijk ongeveer in gedachten had!
Heb jij ook de contactbusjes uit de servostekker weggehaald, of alleen de kabel kort afgeknipt?
En heb jij nou een aparte voedingskabel voor de ontvangeraccu toegevoegd? Waarom doe je dat?
En wat heb je rond de soldeerpinnetjes gesmeerd? Dat witte spul onder de rode krimpkous.
Aan zoiets heb ik ook al gedacht omdat die stekkers lastig lost te krijgen zijn.

- Contactbusjes heb ik er uitgehaald.
- De voeding loopt indd direct naar de mpx stekker (zo zit dat al vanaf mn 1e F3J, superstarlight) zo is ook het kabel schema.

- Nadat je de mpx stekker hebt gesoldeerd (kripkousjes over de draden en pinnen)
Doe ik er epoxy met katoenvlokken omheen. Zit alles goed vast ;)
Wel eerst alles goed testen.

Mijn nieuwe Fox is in aanbouw en hierbij een paar kiekjes van mijn bedrading. In deze vleugel ieder maar 1 servo en 1 E-spoiler (met dunnere draden.
Ik gebruik de groene MPX stekkers (rood voor bakboord) mèt trekontlastingen.

full

Gewoon iedere draad hier een eigen stekker pin, maar ook bij meerdere draden per pin zijn die trekontlastingen erg gemakkelijk.

full

full

Om iedere 3-draads kabel een krimpkous die ook over de printplaat gaat, daarna inkrimpen met dikke krimpkous met lijmlaag.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
adapter voor mpx

Ik heb hier een vraag over omdat ik het nog niet eerder zo gedaan heb en ik hierbij zeker wil weten wat ik doe...
Op die MPX stekker zitten dus de +, de-, en 4 pulskabels.
Ter plaatse van de flapservo's moeten de voedingsdraden dus aan elkaar gesoldeerd worden.

Hoi,

Heb je hier wat aan?
SM-Modellbau online Shop - MPX Steckerplatine doppelt 9001

Keer uit de gein mee besteld, vind het zelf niet ideaal, dus wil wel in een envelope proppen.

Groet en suc6

John

@soarer: bedankt voor het aanbod:thumbsup: maar ik geloof niet dat ik dat kan gebruiken hier.

@Rick: waar heb je die trekontlastingen gehaald? Voor een andere kist is dat precies wat ik zoek.
In deze gaat dat niets toevoegen, denk ik. Ik wil het vrouwtje in de vleugel vastlijmen en daarmee is de vleugel de trekontlasting geworden. De mannetjes-kant van de MPX stekker heeft genoeg 'vlees' om aan te trekken (beetje rare zin wordt dit zo...:shock::mrgreen:)

@soarer: bedankt voor het aanbod:thumbsup: maar ik geloof niet dat ik dat kan gebruiken hier.

@Rick: waar heb je die trekontlastingen gehaald? Voor een andere kist is dat precies wat ik zoek.
In deze gaat dat niets toevoegen, denk ik. Ik wil het vrouwtje in de vleugel vastlijmen en daarmee is de vleugel de trekontlasting geworden. De mannetjes-kant van de MPX stekker heeft genoeg 'vlees' om aan te trekken (beetje rare zin wordt dit zo...:shock::mrgreen:)

Zoeken op Zugentlastung mpx grun leverde een aantal hits op.
Ik heb ze enige jaren geleden bij Nessel (1e link) gekocht in Dortmund.

Mehrpolige
www.rc-easy.de, Donocik GmbH, Jeti model Distributor
ALRO-modelltechnik - Servoanschlusskabel, Stecker, Buchsen
https://www.voltmaster.de/VOLTMASTER-zugentlastungsplatine-1-stueck

Rick

Back