Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik nu een brandstof hippie was geweest, zou ik in extase zijn...

    Vandaag met de Charter en de Spacewalker gevlogen, en niet alleen geen klap verkeerd, maar de Charter vol gas omhoog gezet tot het een stipje was )als ik moet schatten, minstens 250 meter), en de motor bleef gewoon lopen en lopen en lopen, en aan het eind van de vlucht werkelijk geen enkel teken van zwartigheid bij de uitlaat.
    Spacewalker idem dito, 6% zwaardere lucht betekent 6% meer brandstof en dus ook 6% meer power, en dat was goed te merken. Trok de verticalen stukken beter door.
    En ook hier, geen spikkeltje zwart uit de uitlaat te ontdekken.

    Helemaal super!
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
    sarco, Beton, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oldeholtpade
    In het kader van het milieu, kunnen we dit dan onder TIER 2 of EURO 5b of 6 scharen qua uitstoot?;)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat gemeen van jou: dat zijn dingen waar ik helemaal geen verstand van heb...

    Alle gekheid op een stokje: ik zou voor de aardigheid best wel eens willen weten wat de uitstoot nu precies is, maar ik ben vrij zeker dat het in ieder geval stukken beter is dan de gemiddelde Zenoah...
     
    serge pot en michana vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Nu zijn de zenoah motoren best wel achterhaald ondertussen :D
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik zou op het werk eens kijken of we een gebruikte 4gastester hebben die weg mag.
    Best wel leuk om zo dan je motor af te stellen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet of dat wel mogelijk is... die tester heeft een bepaalde hoeveelheid gas nodig, en ik ben bang dat die kleine 5 cc niet eens voldoende gas produceert.
    Ik zal sosiso denk ik de uitlaatgassen naar een soort van buffervat moeten leiden, want die probe past niet eens in de uitlaat van zo'n klein ding, denk ik...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut, maar ik denk niet dat een DA of 3W zoveel beter is qua vervuiling, want ze gebruiken min of meer dezelfde carburateurs.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ze gebruiken de brandstof efficiënter door goed geregelde ontsteking en hogere compressie en betere poorttiming.
    Ik denk dat ze er günstiger uit komen.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Een koker die op je uitlaat past van 30 mm doorsnee is genoeg. De viergastester snuffelt maar een minimale hoeveelheid lucht door de meetkamer heen. Is het proberen waard.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf! Zo wordt de ES wetenschap nog exacter .

    Ik zou echt super interessant vinden wanneer jullie de snuffel inzetten voor verder Tunen
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou inderdaad wel erg interessant zijn ja...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik herinner mij van de APK dat als die sonde niet ver genoeg in de uitlaat van je auto geschoven is, dat hij dan zuurstof van buiten aanzuigt en de meting fout gaat.

    Ik heb werkelijk geen idee, maar het lijkt me inderdaad echt supergaaf om dat eens te testen, ja...
     
    wim eon, sarco, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, vlieg- en clubmaat Rob M heeft gisteren een druk/temperatuur sensor in zijn Robbe Puma met OS FXi46 geplaatst, en daar vandaag voor het eerst mee gevlogen.
    Aangezien die kist een of anderhalve week geleden nog gevlogen had en de correctie rond deze tijd nagenoeg "1"is, stond zijn curve en naalden eigenlijk met nagenoeg geen aanpassingen al gelijk goed. Hééééél klein haartje erbij zo her en der.

    Het vliegen was een groot verschil, zowel voor Rob goed merkbaar, als ook voor de toeschouwers bekend met het toestel goed zichtbaar: toerental op de grond, onveranderd. Toerental in vlakke vlucht, onveranderd. MAAARRRRR toerental in verticale klim, hield VEEL beter vast. Dat scheelde zomaar tot tegen de 1000 toeren en de kist klimt gewoon stukken beter en min of meer oneindig.
    Dat komt omdat je zonder correctie in verticale klim per 100 meter ongeveer 1% rijker gaat draaien en dat merk je wel. Mét correctie blijft het mengsel constant en dat merk je.
    Verschil in uitlaatresidue was nog niet vast te stellen, daarvoor moet de boel nog wat meer schoonspoelen.
     
    HansH, sarco, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Is dat een fx 46 op methanol of benzine
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D wat denk je? :p

    Alle gekheid op een stokje: Benzine...

    Kreeg gisteravond nog wat fotootjes van het interieur van dit machientje:


    Gortdroge bougie ondanks 10:1 smering
    IMG-20211218-WA0003[1].jpg

    Brandschone zuiger:
    IMG-20211218-WA0005[1].jpg

    Mooi schone verbrandingskamer:
    IMG-20211218-WA0006[1].jpg

    Deze motor heeft nu ongeveer 13 of 14 draaiuren, min of meer vanaf het begin met het solenoid klepje, en sinds gisteren dus met de correctie er bij.
    Loopt als een kogel (voor benzine dan, want het vermogen is uiteraard niet hetzelfde als wat je met Methanol hebt), maar ik denk dat het ding een hoop gloeipluggers laat werken voor hun geld...
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    sarco, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Clean machine! Zou met niet verbazen als dit beter voor de ABN zuigerwand is.
    Een vele mate betere smeerolie gaat er langs.
    mooi, mooi, mooi!
    Gr Bas
     
  18. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Kleine aanvulling op de info van bert. De motor heeft een asp loop setje met momenteel 24 draai uren. Meren deel van de vlieg steil is sportief met veel vol gas. Heb op de bogie na niks schoon gemaakt ik de tussen tijd. Met bovenstaande als resultaat. De motor heeft op de grond statisch 12000 rpm piek en nu met het competitie setje in een verticale klim ook die 12000rpm. Met in vlakke vlucht met aan duik tipt die de 13500 met gemak aan. Daarbij krijg ik de motor niet warmer dan 135graden bij constant vol gas vliegen (dit was voor de competitie set), dit nog niet weer getest met de comp set.
    Al met al een super motor die snaar strak loopt en perfect vermogen heeft voor een robbe puma van 2.4 kg.
     
    sarco vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die is al vanaf de ombouw ABC, echt ASP ABC... Vandaar de keuze voor die FX...

    En inderdaad, de olie uit de uitlaat leek dikker en kleveriger. Rob had de stellige indruk dat de motor koeler liep en afgaand op de cijfers die hij noemde loopt hij in ieder geval koeler dan mijn vroegere FX (sinds dit weekend is die definitief over in andere handen) die nog zonder klepje en dergelijke draait.

    Die indruk heb ik bij mijn eigen motoren overigens ook, dat de nu veel constantere afstelling tot koeler lopende motoren leidt. Het is nu natuurlijk vrij koud en dat scheelt ook wel, maar mijn 5 cc viertaktje kruiste gisteren met ongeveer 75 graden aan de kop rond, en dat begin ik bijna TE koel te vinden.

    De Big lift draaide ook maar met gemiddeld zo'n 80 graden.
    Het was blijkbaar (nu net teruggekeken) gisteren 1040 mbar, wat volgens mij best wel hoog is, en het is wel leuk om te zien dat in een vluchtje tussen de 0 en plm 100 meter hoogte, de luchtdruk in luttele seconden (even een steile klim en daling) zomaar wegvalt tot 1028 mB en weer terug in een tijdsbestek van 8 seconden, en dat de temperatuur op 100 meter hoogte nauwelijks 1 graad lager is. Het was trouwens 9 graden op de grond

    Bij de Wankel is dit extreem goed merkbaar: Rijk afgesteld laten lopen en dan afzetten, dan voelt de motor na afkoelen HEEL anders aan dan wanneer je hem een minuutje zo schraal mogelijk laat lopen voordat je hem afzet, en ook de wankel lijkt met een schraal afgestelde sproeier koeler te lopen.
    De stermotor heeft zijn laatste draaiuur ook met mengselcorrectie gedraaid, en voelt nu ook veel beter aan, alle cylinders voelen nu qua compressie veel identieker aan dan voorheen.

    Hoewel ik tot nog toe bij geen enkele motor echt tekenen van slijtage heb gezien (inclusief de periode dat ze nog gewoon met alleen maar de sproeiernaalden liepen), krijg ik gaandeweg de zeer stellige indruk dat de motoren niet alleen qua verbranding beter lopen, maar dat de bijkomende effecten (betere smering, schonere verbrandingskamer etc etc) veel groter zijn dan ik gedacht of zelfs maar gehoopt had.

    Ik denk dat ik even de kop van het kleine viertaktje ga lichten...

    ....
     
    R Rodermond, HansH, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben echt volkomen kwijt hoe lang het geleden is dat ik die kop er af gehad heb, ik weet nog dat ik in het begin regelmatig keek, en dat ik op een gegeven moment vaststelde dat het vuil niet erger werd. Wat ik me er van herinner, waren de zuiger en verbrandingskamer min of meer bedekt met een gelijkmatig laagje zwarte koek die niet echt vast zat, en ook niet erger werd.

    Nu, na een maandje vliegen met de atmosferische correctie, toch weer eens kijken.
    20211219_182532.jpg

    20211219_182652.jpg

    Ik moet zeggen dat ik dit reuze mee vind vallen (niet vergeten, deze motor draait NIET met de superpreciese afstelmogelijkheden van de Taranis zender) en ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat hij voorheen viezer was. Ik zal daar ongetwijfeld foto's van gepost hebben vroeger, maar ik kan ze op mijn harde schijf niet terug vinden.
    Hoe dan ook, ook dit vuil kon ik gewoon met een keukenpapiertje wegvegen, het zat totaal niet vast.
     
    R Rodermond, Cnn, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina